Gå til innhold

Ferie førsteklassing

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en som startet i første klasse for èn måned siden (oppstart sfo 1. august). Har nå helt spontant fått tilbud om å være med på ferie om to dager, vi blir da borte i 12 dager.

Hva tenker dere? Ville dere tatt en førsteklassing med på ferie?

Anonymkode: d4ccd...307

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg hadde ikke gjort det. 

Anonymkode: 91e9b...b7b

• Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Kjør på. Ikke noe problem. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lett 😃

Anonymkode: d7e30...dc3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, jeg hadde ikke gjort det. 

Hvorfor ikke?

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke .

Hadde det vært i februar, så ja. Men nå er det så i startgropen og barnet vil da gå glipp av mye av det sosiale i klassen. 

Anonymkode: 35734...8fc

• Liker 1
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor ikke?

Fordi jeg ønsker å lære barna mine om regler og forpliktelser i et fellesskap. Og ikke minst at det er en førsteklassing som også skal venne seg til skole og nytt miljø. 

• Liker 8
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke.
Av så mange grunner.
At de går glipp av vesentlig opplæring som legger hele grunnlaget for resten av skolegangen
At det går glipp av masse sosialt akkurat når det viktige klassemiljøet utformes - helt ærlig - man vil være der - synes og være inkludert. Har selv sett hva som skjer med barn som tas ut av skolen for en koslig langhelg, faller ut av den kule leken vennene laget mens barnet var borte, og falt sammen i panikkdrama der skolen måtte bruke en uke på å ordne opp fordi barnet ikke følte seg inkludert i leken uken etter. Og det var i 3. klasse. Barnet hadde absolutt hatt det mye bedre på skolen enn i København... Ting skjer fort, så 12 dager vekke... da er man utenfor når man kommer tilbake. Det må foreldre forstå. Og velge om man vil utsette barnet sitt for det. Og SPESIELT i 1.klasse.

I tillegg viser det veldig tidlig hvilken holdning familien har til skolegang. At den tar vi når det ikke skjer noe annet som er mer gøy. Fremtidens holdninger formes i dag.

Men - jeg vet at på KG er svaret JA- selvsagt! De gjør ingenting i 1.klasse uansett, så bare reis og kos dere. 
At alle rektorer advarer kraftig mot dette spiller heller ingen rolle.

Men som en liten motvekt her har mine barn beskjed om at man skal på skolen så lenge man er frisk.
Vi skal reise til Kanariøyene med venner i juleferien. Det blir spennende å forklare for barna hvorfor deres barn får bli igjen utover første uka i januar, mens vi skal hjem til skolestart og bare er der en uke i romjula. De går på ulike skoler i ulike kommuner. Men så prinsippfaste er vi på at barna skal på skolen når det er skole. De er i 2. og 4. nå, og jeg synes helt ærlig at det fortsatt er litt sykdom osv ila sesongen som fratar dem mer enn nok undervisning og sosialt. Begge er smarte og kjappe og ligger godt foran, og allikevel holder jeg fast ved at ferier tas i skoleferier. Vi kan ha det gøy da, så får vi heller reise flere ganger enn lenge av gangen om ikke vi kan bruke av de 8 ukene sommerferie.

Vel vel. Alle gjør som de vil. Men jeg har absolutt stor tro på at det beste for BARNA er å legge ferieturene til skoleferiene slik at de får med seg mest mulig på skolen OG de morsomme reisene :) De har ganske mange ferieuker i løpet av året når man teller de opp...

Anonymkode: af983...f61

• Liker 4
  • Nyttig 10
Skrevet

Nei, ikke gjør det. 

Det vil i årene framover komme flere slike muligheter, der det dukker opp noe spennende som man har sååå lyst å bli med på. Ta dette som en øvelse i å være den voksne, "kjedelige", som sier skole først. 

Barna har bare såvidt begynt på skolen. Det er mye sondering de første ukene/månedene. La barnet få roen til det nå i begynnelsen. Ikke avbryt med en ferie nå. Det er bare noen uker til høstferien. 

Det gir uheldige signaler til barnet og til skolen hvis du tar barnet ut av skolen for en ferie nå. Forstår fristelsen, men vil appellere til fornuften. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi jeg ønsker å lære barna mine om regler og forpliktelser i et fellesskap. Og ikke minst at det er en førsteklassing som også skal venne seg til skole og nytt miljø. 

Regler og forpliktelser? Det er fullt lov å ta ferie.

Skrevet

Nei, det er viktig å vise med ord og handling at skolen er viktig, og at man drar på ferie i skoleferiene.

Jeg har tennåringer og mine har kun vært borte fra skolen når de har vært syke, har hatt time på sykehus/hos lege/tannlege eller for begravelser. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, og skolebarn har MYE ferie.

• Liker 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke. Lærer barna mine at skole er viktig, det er deres jobb. Det er ferie når det er skoleferie. 

Anonymkode: 75449...ae7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. For det første så vil man ikke lære barna at man kan ta fri når man vil og at skole omtrent er frivillig. Skole er en forpliktelse, man kan ikke velge og vrake om man skal møte opp eller ikke.

For det andre er disse første ukene helt essensielle for utvikling av klassemiljø og sosiale relasjoner. Å være borte i 12 dager nå er sosialt selvmord. Vennskap dannes disse ukene, og ditt barn kan risikere å havne utenfor.

Anonymkode: ba99b...dfc

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Nei.

Ikke en 1.klassing rett etter oppstart 🙃🙂

• Liker 1
Skrevet

Skrives ikke barnet ut av skolen etter 10 dager?

• Liker 1
Skrevet

Både ja og nei...siden der er 2 uker siden de begynte ville jeg iallefall serr at hvordan tilvenning er. Min datter brukte nesten 2 mnd på føle seg trygg på begynne på skolen, så vi kunne ikke tatt ferie 

Men er ditt barn trygg nå og ikke problemer med å komme tilbake..kult på...bare husk at mange skoler er veldig strenge på at du tar fri uten lov 

Men letter nå en npr de begynner i 3-10 klasse 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke nødvendigvis. I vår kommune har det blitt ennå strengere enn før nå.

Anonymkode: a60a0...d55

AnonymBruker
Skrevet

Ts får bare ta med ungen da og bli borte i 12 dager og så vente et år før ungen kan skrives inn igjen. Blir gøy det, sant? Det er jo ferie som betyr mer enn skolegangen til ungen 🙄

Anonymkode: f0681...26a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en som startet i første klasse for èn måned siden (oppstart sfo 1. august). Har nå helt spontant fått tilbud om å være med på ferie om to dager, vi blir da borte i 12 dager.

Hva tenker dere? Ville dere tatt en førsteklassing med på ferie?

Er han en greit gutt som ikke mister for mye sosialt og en som klarer å hoppe inn i skolen om han mister et par uker, hadde jeg sendt ham på ferie uten å blunke. 

Anonymkode: 8cf8a...13e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...