Gå til innhold

Bytte fastlege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg står på venteliste til ny fastlege, så er det klart. Står på plass 78 og det har jeg gjort i flere mnd.

Fastlegen jeg har i dag er en middelaldrende kvinne som lever i sin egen verden (virker sånn i alle fall).

Nå har jeg vært hos henne flere ganger både for min del og barna som også har henne som fastlege.

Det finnes ikke hjelp å få, virker som hun ikke får med seg hva jeg tar opp. Mulig det er jeg som er helt bak mål, men tviler på det i dette tilfellet.

Jeg skal ikke gå inn på hva jeg plages med kroppslig, men hennes «resep» kunne like gjerne vært å reise hjem og ta en kopp te.

Hun virker så ying og yang, bare hele huset er i zen så skal alt være bra.

Nå skal jeg til henne på Torsdag og skal be om en medisin som kanskje kan hjelpe for mine plager. Ender antakelig opp med å ikke få resepten (ikke noe vanedannende eller rus), men hva gjør jeg om hun  nekter med det? 

Bare måten hun snakker på er snål, skulle nesten tru hun gikk på noe som gjorde henne helt virkelighetsfjern.

På legelisten er hun ikke populær, noe jeg forstår godt.

Er det på noen måte mulig å bruke en annen lege frem til jeg får plass hos ny fastlege?

Anonymkode: cfffe...3e3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får nesten stole på at legen, som tross alt har 6 års studier og en spesialisering bak seg, vet hva hun driver med. Du kan ikke komme til fastlegen og «bestille» en medisin. 

Om du er misfornøyd får du heller bytte til en med ledig plass/kortere venteliste. 

Anonymkode: 02e7a...51c

• Liker 1
Skrevet

Bytt til en som har ledig plass, eller bruk privat lege. 

Anonymkode: 7f038...5c9

• Liker 4
Skrevet

Desverre er det slik at legens vilje til å skrive ut sykemeldinger og medisiner er det som avgjør om legen er populær eller ikke.

Det er jo totalpakken du presanterer legen skal ta utgangspunkt i.

Anonymkode: 0e939...11b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du får nesten stole på at legen, som tross alt har 6 års studier og en spesialisering bak seg, vet hva hun driver med. Du kan ikke komme til fastlegen og «bestille» en medisin. 

Om du er misfornøyd får du heller bytte til en med ledig plass/kortere venteliste. 

Er mye ubrukelige leger der ute, skal absolutt ikke stole blindt på hva de sier! Hadde en ubrukelig lege og jeg byttet til en fantastisk en som faktisk kan henvise og faktisk bryr seg.

Anonymkode: 8f225...9f0

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kan man faktisk. Det er ikke alle leger som er hendt til å være leger selv om de har karret seg gjennom 6 års utdannelse. Det sier egentlig seg selv.

ts; gå privat i mellomtiden.

Anonymkode: f6c58...961

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg står på venteliste til ny fastlege, så er det klart. Står på plass 78 og det har jeg gjort i flere mnd.

Fastlegen jeg har i dag er en middelaldrende kvinne som lever i sin egen verden (virker sånn i alle fall).

Nå har jeg vært hos henne flere ganger både for min del og barna som også har henne som fastlege.

Det finnes ikke hjelp å få, virker som hun ikke får med seg hva jeg tar opp. Mulig det er jeg som er helt bak mål, men tviler på det i dette tilfellet.

Jeg skal ikke gå inn på hva jeg plages med kroppslig, men hennes «resep» kunne like gjerne vært å reise hjem og ta en kopp te.

Hun virker så ying og yang, bare hele huset er i zen så skal alt være bra.

Nå skal jeg til henne på Torsdag og skal be om en medisin som kanskje kan hjelpe for mine plager. Ender antakelig opp med å ikke få resepten (ikke noe vanedannende eller rus), men hva gjør jeg om hun  nekter med det? 

Bare måten hun snakker på er snål, skulle nesten tru hun gikk på noe som gjorde henne helt virkelighetsfjern.

På legelisten er hun ikke populær, noe jeg forstår godt.

Er det på noen måte mulig å bruke en annen lege frem til jeg får plass hos ny fastlege?

Du kan bytte til en lege med ledig plass på listen, og samtidig beholde ventelisteplassen hos den du har stått på venteliste hos.

Anonymkode: 3bb29...286

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan man faktisk. Det er ikke alle leger som er hendt til å være leger selv om de har karret seg gjennom 6 års utdannelse. Det sier egentlig seg selv.

Mange må reise langt og betale dyrt for å gå til private

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har rett i at man kan. Folk gjør det jo hele tiden.
Men de fornuftige pasientene skjønner at legen er fagperson, og de fornuftige legene gir ikke etter for alt pasienter ber om. 

• Liker 2
Skrevet

Er det flere leger ved samme kontor? Isåfall kan du be om å få en time hos en av dem.

Anonymkode: e4428...ba9

Skrevet

Bra at legene ikke gir etter for mas på medisiner av pasientene. Å være streng på medisiner er bra. 

• Liker 3
Skrevet

Bytt til en annen og stå på venteliste til den du helst vil ha.

Anonymkode: 8acdb...3c2

Skrevet

Du kan fortsatt stå på venteliste om du velger en annen i mellomtiden. Og du kan ha fastlege hvor som helst i landet. Heller litt reisevei enn ubrukelighet.

Anonymkode: 51639...e96

Skrevet

Her jeg bor er det lange ventelister på alle leger, til og med hun jeg bruker. Han jeg står på venteliste til er svært godt likt og flere jeg kjenner rådet meg til å gå til han. Bare så synd venteliste  er så lang.

Privat lege er minst 40 min unna og for dyrt for min lommebok.

Til de av dere som mener jeg bare bestiller medisin og nærmest krever at legen skal skrive resepten, dere tar feil. Det er snakk om en medisin som er helt vanlig å bruke til plager som jeg har.

Jeg krever ikke sykmeldinger eller medisiner som gir rus, men jeg får vel heller lage meg en kopp te og sette meg i lotusstilling - det vil sikkert hjelpe. Får jeg ikke hjelp nå på torsdag, så vet jeg faktisk ikke hva jeg skal gjøre. 

Det er 2 leger til på dette legesenteret, men de har også ventelister. Jeg får ikke time hos de da sekretærene sier jeg må bruke min fastlege.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her jeg bor er det lange ventelister på alle leger, til og med hun jeg bruker. Han jeg står på venteliste til er svært godt likt og flere jeg kjenner rådet meg til å gå til han. Bare så synd venteliste  er så lang.

Privat lege er minst 40 min unna og for dyrt for min lommebok.

Til de av dere som mener jeg bare bestiller medisin og nærmest krever at legen skal skrive resepten, dere tar feil. Det er snakk om en medisin som er helt vanlig å bruke til plager som jeg har.

Jeg krever ikke sykmeldinger eller medisiner som gir rus, men jeg får vel heller lage meg en kopp te og sette meg i lotusstilling - det vil sikkert hjelpe. Får jeg ikke hjelp nå på torsdag, så vet jeg faktisk ikke hva jeg skal gjøre. 

Det er 2 leger til på dette legesenteret, men de har også ventelister. Jeg får ikke time hos de da sekretærene sier jeg må bruke min fastlege.

Hvis det ikke er tilgjengelige fastleger, og du ikke vil gå privat, så må du vente da. 
Det er ikke uvanlig å måtte vente mellom ett og fire år dersom man vil bytte til en populær fastlege. 
Min fastlege tar inn rundt 20 nye pasienter pr år. 

Anonymkode: 7f038...5c9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Desverre er det slik at legens vilje til å skrive ut sykemeldinger og medisiner er det som avgjør om legen er populær eller ikke.

Anonymkode: 0e939...11b

Du glemte viljen til å henvise til spesialist. Spesialist er nemlig svaret på ethvert helserelatert spørsmål. Fastlegen har nemlig gått på universitetet i 6 år, og tatt to års spesialisering i allmennmedisin kun for å vite hvilken spesialist det skal henvises til. 🤪

Anonymkode: 19c6d...efa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Bytt til en annen og stå på venteliste til den du helst vil ha.

Anonymkode: 8acdb...3c2

Alle leger her har fulle ventelister, må sikkert vente et år. 

Skrevet

Hvis det ikke er snakk om vanedannende medisiner kan kanskje en videotime hos Dr. Dropin være løsningen her.

Anonymkode: 731f1...a79

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvis det ikke er snakk om vanedannende medisiner kan kanskje en videotime hos Dr. Dropin være løsningen her.

Anonymkode: 731f1...a79

Den muligheten har jeg ikke tenkt på engang, så skal ringe de etter jobb i dag. Kanskje bedre hjelp å få der 😊

Takk for tips, settes veldig pris på det 😊

Skrevet
Soft mann skrev (På 1.9.2025 den 10.23):

Mange må reise langt og betale dyrt for å gå til private

Det er og mange som ikke må reise langt. Her jeg bor koster privat allmennspesialist kr 355 for en konsultasjon.  Vil ikke si det er dyrt. Får og alltid time samme dag jeg ringer.

Anonymkode: 03da5...b2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...