Gå til innhold

Søsken med rusproblem har okkupert mors bolig.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flyttet inn seg og samboer med felles mindreårig barn, skulle bo der til de fant ny bolig. Det er over fire år siden. De har bodd litt her og der, er nok flukt fra barnevernet dessverre. 

Min mor får ikke ha kontakt med meg, og blir kjeftet på av mitt søsken når hun ringer til venninner eller familie. Det har resultert i at hun har totalt isolert seg sammen med dem det siste året. De har tatt over hennes soverom og seng, hun bor på et kott. Hun virker nå helt ødelagt mentalt og har nok gitt opp💔

Et annet familiemedlem har vært der en gang det siste året og sa at det ser ut som et "narkoreir" og svinesti. Vet de har fått flere klager fra borettslaget. Mor bor i et pent område, det er rolig og skikkelig der. Så dette er nok ganske sjenerende for nabolaget også.

Når jeg tar kontakt hører jeg søsken og samboer sitter i bakgrunnen og roper om at hun skal legge på og starter opp krangling. Jeg tør ikke ringe mer, for er redd for at hun skal bli enda mer skjør og forstyrret.

Grunnen til at jeg ikke har meldt til barnevernet er at jeg frykter mitt søsken kan skade meg og min familie fysisk. Denne historien er lang og mye stygt har skjedd (økonomisk utnyttelse, svindel, fengsel, rus, vold), men kan ikke gjengi alt er. Det er et levende mareritt.

Det er så mye skam knyttet til dette, alle rundt meg ber meg om å holde kjeft og ikke blande meg.

De gangene jeg har nevnt velferdssjekk eller barnevern, finner de en leilighet/airbnb, flytter ut i en mnds tid, men så er det rett tilbake til mor sin bolig. Hun tør ikke kaste dem ut. De har hjernevasket henne til å tro at hun er den eneste som står mellom dem og barnevernet.

Jeg gir snart opp. Det har kostet mannen og barna mine så mye, fordi jeg er konstant i beredskap og klarer ikke konsentrere meg om de som betyr mest for meg. Samtidig føler jeg på ansvar for min mor.

Noen som vil dele erfaringer eller tips til hva man gjør som nær pårørende?

Anonymkode: 45160...8f9

• Hjerte 21
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Meld anonymt da, men du skal selvfølgelig melde. 

Det beste er å kontakte barnevernvakten på et tidspunkt på kveld eller helg der du vet de vil finne noe interessant ved hjemmebesøk. 

Anonymkode: c0e08...8f9

• Liker 20
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Du ringer barnevernet asap, meld anonymt. 

Anonymkode: 86d16...221

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet

Du melder anonymt til barnevernet! I dag!

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er bekymret for din mor, en voksen, men ikke for barna deres som tydeligvis bor oppi dette???? Hva faen? Ring politi eller barnevern, du kan være anonym, ikke gi familien noen heads up på det!

Anonymkode: 5b273...72a

• Liker 12
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Føl litt ansvar overfor tantebarna dine også. 

Anonymkode: d250f...55b

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det beste er å kontakte barnevernvakten på et tidspunkt på kveld eller helg der du vet de vil finne noe interessant ved hjemmebesøk. 

Dette er virkelig svaret. Ring barnevernsvakta en lørdag kveld. Du kan si du vet det brukes rus der

Moren din derimot er en voksen. Hun kan flytte ut, til deg også 

Anonymkode: 15da1...178

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er bekymret for din mor, en voksen, men ikke for barna deres som tydeligvis bor oppi dette???? Hva faen? Ring politi eller barnevern, du kan være anonym, ikke gi familien noen heads up på det!

Anonymkode: 5b273...72a

Vær så snill! Jeg ber bare om råd. Så klart barnet kommer først! Jeg er trist og redd, mulig jeg ordlegger meg dårlig. 

Skammer meg og føler meg feig.

• Liker 3
  • Hjerte 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja. Hvor anonym er man egentlig? Er redd for at søsken skal bli voldelig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Føl litt ansvar overfor tantebarna dine også. 

Anonymkode: d250f...55b

Jeg er jo her for å få råd! Ikke mer dårlig samvittighet.

• Hjerte 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer fra samme dysfunksjonelle familie. Så det er vel ikke så rart at jeg har en rævva måte å takle dette på.

• Hjerte 10
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo melde fra til barnevernet, og bekymringsmelding til din mors fastlege.

Anonymkode: f8e49...710

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må ta tak i dette nå. Politi og barnevern

Anonymkode: 9cdae...396

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Husk å takke VG for inspirasjon..

Anonymkode: 6ef55...2f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må jo melde fra til barnevernet, og bekymringsmelding til din mors fastlege.

Anonymkode: f8e49...710

Har sendt bekymring dit for flere år siden. Fikk beskjed fea fastlegen om at jeg kunne prøve å bestille time sammen med mor, og komme dit. Mor ville ikke det. Og da ble saken lukket.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du ringer BV og forteller det du har skrevet her. Be de ha med politiet når de skal avlegge besøk.

Få moren din til å skifte lås i utgangsdør og gjem nøklene så ditt søsken ikke får mulighet til å kopiere nøkkel.

Her MÅ moren din bli tøff og stå imot press om at de skal få bo hos henne. Ikke  noen artig situasjon å være i, men hun har lov å være skikkelig egoist og ta hensyn til seg selv nå.

Dere kan be politiet om hjelp til å få søskenet ditt ut. Politiet er kjent med sånne saker og kan gi mange gode råd.

Det definitivt viktigste er at moren din må være tøff, det er den beste medisinen for henne og ditt søsken faktisk.

Anonymkode: 03906...bf5

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må melde til barnevernet. Du kan si hvorfor du må være anonym. Både barna og din mor er ofre her.

Anonymkode: b8956...e94

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det to som bør hjelpes, både barnet og din mor.  Barnet vil nok kunne få hjelp ganske fort hvis bv får beskjed, evt. om de får beskjed via politiet og håndterer det sammen.  Men jeg tror det er vanskeligere for din mor å få hjelp til å få ut de som har okkupert hjemmet hennes.  

Anonymkode: 424fd...d7d

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du ringer BV og forteller det du har skrevet her. Be de ha med politiet når de skal avlegge besøk.

Få moren din til å skifte lås i utgangsdør og gjem nøklene så ditt søsken ikke får mulighet til å kopiere nøkkel.

Her MÅ moren din bli tøff og stå imot press om at de skal få bo hos henne. Ikke  noen artig situasjon å være i, men hun har lov å være skikkelig egoist og ta hensyn til seg selv nå.

Dere kan be politiet om hjelp til å få søskenet ditt ut. Politiet er kjent med sånne saker og kan gi mange gode råd.

Det definitivt viktigste er at moren din må være tøff, det er den beste medisinen for henne og ditt søsken faktisk.

Anonymkode: 03906...bf5

Det største problemet er at mor min er fullstendig manipulert. Hverken jeg eller venninnene hennes når inn! Har prøvd å skaffe hjelp fra andre i familien. Da blir de truet på livet av mitt søsken og så trekker alle seg vekk fra oss. Det er jo ikke noe rart. 

Tror aldri hun kommer til å stå opp for seg selv.

Jeg tar det til meg som flere av dere skriver her, at jeg må ta ansvar for barnet her. 

• Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet

En lavterskel handling du kan gjøre først er å ringe barnevernvakta anonymt. Du forteller alt, uten å si navn på noen, og spør om råd. Du må si at du er redd for represalier og hvorfor. Hør hva de har å si, så kan du tenke ut neste steg etterpå.

Går barnet i barnehage?

Anonymkode: b20a6...813

• Liker 5
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...