Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er barnehagelærer. Om jeg tar 60 studiepoeng i spesialpedagogikk, hva vil dette si for hvor og hva jeg kan jobbe som? Ville det utgjort noe forskjell eller må jeg ha en mastergrad som spesialpedagog? Kan jeg jobbe som spesialpedagog i skolen foreksempel med bachelor + 60 studiepoeng i spesped?

Anonymkode: dbb9b...682

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

60stp i spes ped gir deg bare bedre kompetanse med de barna i barnehagen som trenger spesialpedagogisk oppfølging. Hvis du skal ha en stilling som spesialpedagog i barnehage må du ta master. Det finnes masse slike studier som skal forbedre seg som Barnehagelærer/pedagogisk leder men som du ikke får noe igjen for karrieremessig eller økonomisk.

Anonymkode: 0d843...490

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg er barnehagelærer. Om jeg tar 60 studiepoeng i spesialpedagogikk, hva vil dette si for hvor og hva jeg kan jobbe som? Ville det utgjort noe forskjell eller må jeg ha en mastergrad som spesialpedagog? Kan jeg jobbe som spesialpedagog i skolen foreksempel med bachelor + 60 studiepoeng i spesped?

Det vil jeg tro. Og iallefall i småskolen. Dersom du tar 60 studiepoeng rettet mot undervisning på småtrinnet vil du kunne jobbe som lærer i småskolen. Så dersom målet er å komme over i skolen kan det også være en vei. Jeg studerer sammen med ei som er barnehagelærer og hun tar til sammen 60 studiepoeng i norsk og engelsk og er da kvalifisert til å jobbe som lærer. 

Anonymkode: aa4a0...4fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg fikk i 2021 jobb som spesialpedagog på barneskole med denne kombinasjonen. Det stod da på Udir sine sider at man var kvalifisert for fast stilling i skolen. Nå finner jeg ikke dette igjen etter ny opplæringslov i fjor som fokuserer på undervisningskompetanse. Mastergrad har heller ikke undervisningskompetanse så ikke større sjanse for jobb i skolen. 

Det er opp til rektor å avgjøre hvem som får jobb på sin skole, mange krav skal oppfylles i ansattekabalen. De fleste ønsker seg lærere med videreutdanning i spesialpedagogikk. Samtidig tenker jeg behovet for barnehagepedagogikk og spesialpedagogikk er stort og økende. 

Anonymkode: 2660a...947

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

IMG_6458.thumb.jpeg.1b03ae12e03659dbe1f54c7ec6383467.jpegDette stod tidligere under krav for ansettelse i skolen, nå er det erstattet el fjernet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

60stp i spes ped gir deg bare bedre kompetanse med de barna i barnehagen som trenger spesialpedagogisk oppfølging. Hvis du skal ha en stilling som spesialpedagog i barnehage må du ta master. Det finnes masse slike studier som skal forbedre seg som Barnehagelærer/pedagogisk leder men som du ikke får noe igjen for karrieremessig eller økonomisk.

Anonymkode: 0d843...490

Dette er ikke riktig. I en haug av kommuner rundt i dette land ville de mer enn gjerne ansatt en spesialpedagog i barnehage uten master. Bare se på utlysningstekster, det er ofte ikke krav om master. Derimot relevant videreutdanning. 60 studiepoeng er mer enn nok mange steder.

Anonymkode: 8bd56...5c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

IMG_6458.thumb.jpeg.1b03ae12e03659dbe1f54c7ec6383467.jpegDette stod tidligere under krav for ansettelse i skolen, nå er det erstattet el fjernet. 

Beklager, jeg fant det igjen nå! Med barnehagelærerutd og minumum 60 stp i spesialpedagogikk kan du få fast ansettelse som spesialpedagog i skolen.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.☺️ Har du link?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...