Gå til innhold

Koordinert mediekampanje mot Israel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så i natt at podcaster Henrik Beckheim har blitt gjort oppmerksom på en mediekampanje rettet mot Israel, der mediehus over hele verden skal publisere koordinert og prefabrikert materiale om Israels angivelige krig mot journalister og pressefrihet. 
Det er blant annet snakk om ferdiglagde forsider og sorte bannere i Nettmedier.

Kampanjen lanseres i 50 land, og 150 forskjellige medier er med. 
https://jewishonliner.org/p/150-media-outlets-to-stage-anti-israel-campaign-rsf-avaaz?fbclid=IwdGRjcAMiLLpleHRuA2FlbQIxMQABHtiM8bNWHRyEi0f5dB7R3iJSlj_BDNc_Me2CU6gvzd5A0dahQB5zXNdlaRwu_aem_E7oD7Cy4dQsYTjjuN0yoIg

Kommer hjem, og ser at Klassekampen er med på denne «journalistikken».

Sort banner med norsk oversettelse av den prefabrikerte teksten er på forsida på nettutgaven.

«Uavhengig» journalistikk my a**

• Liker 4
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vet at det er ganske standard med pressemeldinger som er forberedt på forhånd og ment å nå til flere mediehus på samme dag?

De fleste større organisasjoner og land gjør det, og det er ikke mindre reelt av den grunn.

Det er merkelig at hovedkritikken mot dette er forberedelse, som er hjørnesteinen i strategisk kommunikasjon. 

• Liker 18
  • Nyttig 8
Skrevet
Katten.2.0 skrev (3 minutter siden):

Du vet at det er ganske standard med pressemeldinger som er forberedt på forhånd og ment å nå til flere mediehus på samme dag?

De fleste større organisasjoner og land gjør det, og det er ikke mindre reelt av den grunn.

Det er merkelig at hovedkritikken mot dette er forberedelse, som er hjørnesteinen i strategisk kommunikasjon. 

Selvfølgelig er jeg klar over det. 

Men dette fremstår som noe annet, det fremstår som propaganda med de svarte flyerne osv. 

Strategisk kommunikasjon virker som et nøkkelord her ja. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Ikke en gang snakker noen om damer i Afganistan. Hjertene deres følger bare trender. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Bacteria skrev (5 minutter siden):

Men dette fremstår som noe annet, det fremstår som propaganda med de svarte flyerne osv. 

Du angriper jo ikke innholdet her, bare innpakningen.

Alle større organisasjoner, land, aviser og mellomstore organisasjoner gjør strategisk kommunikasjon. 

Pressemeldinger og pressekonferanser fra Israel og IDF er også en del av strategisk kommunikasjon, og det at disse er forberedt på forhånd har ingen betydning på hvorvidt det er propaganda eller ikke. Det er innholdet som avgjør det, ellers er 99% av alle opptredener i sosiale og tradisjonelle medier propaganda. 

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Hellig overbevist om at kg er rimelig pro Israel 

• Liker 7
  • Hjerte 2
Skrevet
Katten.2.0 skrev (11 minutter siden):

Du angriper jo ikke innholdet her, bare innpakningen.

Alle større organisasjoner, land, aviser og mellomstore organisasjoner gjør strategisk kommunikasjon. 

Pressemeldinger og pressekonferanser fra Israel og IDF er også en del av strategisk kommunikasjon, og det at disse er forberedt på forhånd har ingen betydning på hvorvidt det er propaganda eller ikke. Det er innholdet som avgjør det, ellers er 99% av alle opptredener i sosiale og tradisjonelle medier propaganda. 

Jeg kan godt angripe innholdet også, hvis du vil. 
Det jeg lurer på er hvorfor disse mediene omtaler de drepte journalistene som om de er helt uavhengige og opererer frikoblet en terrororganisasjon. De som leser overskrifter har ikke nubbesjans til å forstå sannheten, nemlig at du ikke får publisert et ord fra Gaza uten at terrororganisasjonen Hamas går god for det. Det ligner på gaslighting. 
Nå mener jeg ikke at det å være journalist tilknyttet Hamas er grunn til å bli målrettet drept (og her kan man sikkert fordømme IDF) men er det virkelig så far fetched at en kan kombinere en karriere som journalist og militant på Gaza? Det er sikkert også fullt mulig å kombinere helsearbeider/militant og lærer/militant også. Det vet vi jo, uten dermed sagt at dette gjelder alle. 
Det er disse to momentene jeg reagerer på at ikke kommer frem i det hele tatt. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Men Bacteria, syns du ikke det er litt "tilfeldig" at Reuters for eksempel blir vesentlig mer rammet av Israelsk angrep når de ga Israel lokasjonen enn når Israel ikke har den? 

Reuters har nå sluttet å gi lokasjonen til Israel igjen, da de anser det som tryggere enn når Israel vet hvor de er. For når Israel vet, da er det alltid et kamera eller en "mistake" som skjer med journalistene... 

Samme er måten de siste journalistene ble drept på, det var double tap, og det er krigsforbrytelse uansett land, og gjøres for å skade flest sivile og leger. Israel gjorde det 3 ganger også, så det er ikke noe tvil, selv om Netanyahu ser jævlig deilig ut, der han står og gliser mens han sier det var en misforståelse. 

Endret av Ghostwalker
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Måten Israel bomber i stykker Gaza, sulter sivile og brenner barn levende sverter dem selv i så stor grad at en internasjonal mediekampanje er totalt unødvendig.

Bacteria skrev (På 1.9.2025 den 9.47):

Uavhengig» journalistikk my a**

Tenker du at jewishonliner.org er noe bedre? Hvordan i al verden endte du opp der?

Tror du virkelig mediedekningen her i verden kun går i mot Israel og at det ikke eksister bias den andre veien? Eller er dette kun viktig å poengtere når man bygge under den evige offerargumentasjonen  for Israel for å avlede vekk fra hva de FAKTISK kritiseres for.

ICJ er enda et internasjonalt organ Israel pisser på. Forbrytelsene Israel har begått i denne krigen vil ta flere tiår å prossessere. 

Hva tenker du om at en så stor majoritet av denne gruppen hevder at Israel begår folkemord? Det kan ikke love godt for de som klamrer seg til ideen om at Israel er de gode i denne krigen.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
Katten.2.0 skrev (18 timer siden):

Så medier verden over bare viderepubliserer pressepakker fra IDF i sin helhet? Forsidebilde, overskrift, tekst, og alt resten rett fra IDF ut på avisen uten noe merke om at det er eksternt innhold en gang?

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Bacteria skrev (På 1.9.2025 den 9.47):

Så i natt at podcaster Henrik Beckheim har blitt gjort oppmerksom på en mediekampanje rettet mot Israel, der mediehus over hele verden skal publisere koordinert og prefabrikert materiale om Israels angivelige krig mot journalister og pressefrihet. 
Det er blant annet snakk om ferdiglagde forsider og sorte bannere i Nettmedier.

Kampanjen lanseres i 50 land, og 150 forskjellige medier er med. 
https://jewishonliner.org/p/150-media-outlets-to-stage-anti-israel-campaign-rsf-avaaz?fbclid=IwdGRjcAMiLLpleHRuA2FlbQIxMQABHtiM8bNWHRyEi0f5dB7R3iJSlj_BDNc_Me2CU6gvzd5A0dahQB5zXNdlaRwu_aem_E7oD7Cy4dQsYTjjuN0yoIg

Kommer hjem, og ser at Klassekampen er med på denne «journalistikken».

Sort banner med norsk oversettelse av den prefabrikerte teksten er på forsida på nettutgaven.

«Uavhengig» journalistikk my a**

Journalister i Gaza, myrdet av Israel, betaler med livet, om enn i langt større antall enn i tidligere kriger. Israel har myrdet 245 journalister i Gaza ifølge én kilde og mer enn 273 ifølge en annen. Målet med drapene er å skjule Israels folkemord i Palestina. Ingen krig kommer i nærheten av disse tallene for døde journalister. Siden 7. oktober har Israel drept flere journalister enn det ble drept i den amerikanske borgerkrigen, første og andre verdenskrig, Koreakrigen, Vietnamkrigen (inkludert konfliktene i Kambodsja og Laos), krigene i Jugoslavia på 1990- og 2000-tallet, og krigen i Afghanistan etter 11. september, TIL SAMMEN!!!

https://watson.brown.edu/costsofwar/papers/2025/Journalists

Journalistene i Palestina er tydeligvis klar over at de kommer til å bli drept, for de etterlater testamenter og innspilte videoer som skal leses eller spilles av etter deres død.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Bacteria skrev (20 timer siden):

Jeg kan godt angripe innholdet også, hvis du vil. 
Det jeg lurer på er hvorfor disse mediene omtaler de drepte journalistene som om de er helt uavhengige og opererer frikoblet en terrororganisasjon. De som leser overskrifter har ikke nubbesjans til å forstå sannheten, nemlig at du ikke får publisert et ord fra Gaza uten at terrororganisasjonen Hamas går god for det. Det ligner på gaslighting. 
Nå mener jeg ikke at det å være journalist tilknyttet Hamas er grunn til å bli målrettet drept (og her kan man sikkert fordømme IDF) men er det virkelig så far fetched at en kan kombinere en karriere som journalist og militant på Gaza? Det er sikkert også fullt mulig å kombinere helsearbeider/militant og lærer/militant også. Det vet vi jo, uten dermed sagt at dette gjelder alle. 
Det er disse to momentene jeg reagerer på at ikke kommer frem i det hele tatt. 

Den ser jeg, men dette er noe helt annet enn hva du reagerte på i HI.

Det er litt rart å kritisere medieverden for noe som er normalt og har vært normalt i mange tiår. 

LeveMannen skrev (2 timer siden):

Så medier verden over bare viderepubliserer pressepakker fra IDF i sin helhet? Forsidebilde, overskrift, tekst, og alt resten rett fra IDF ut på avisen uten noe merke om at det er eksternt innhold en gang?

Dette har sannsynligvis skjedd flere ganger, ja. Dette er normen for overraskende mye som publiseres i dagens mediebilde.

Du kan ta deg en tur innom NTB og se på pressemeldinger publisert der og hvordan disse viderepubliseres i medier. Er det en god pressemelding hvor organisasjonen har nådd ut til relevante medier i rett tid, og at innholdet passer inn i mediesyklusen, så vil du se flere avviser publisere overskriften, ingressen, brødteksten, bilde og bildetekst ordrett.

Også det norske militæret gjør dette. 

Endret av Katten.2.0
  • Liker 7
Skrevet
Bacteria skrev (På 1.9.2025 den 16.16):

Så du er skeptisk til at aviser som lever av komunikasjon er strategiske? Blir ikke alternative å legge ned avisen? 

• Liker 3
Skrevet

Nei det er ikke presefrihet i Gaza, det er jo nettopp det denne saken handler om. Jornalister dør på jobb der som fluer, og de som okuperer området gjør alt de kan for å forhindre at jornalistet kan reise inn og jobbe der.

Er det ikke litt merkelig å være så optat av at Hamas kansje påvirker jornalistene, når vi vet at Israel gjør det? Om Israel hadde tilatt internasjonale jornalister, ville jo det gjort det mye vanskeligere for Hamas å påvirke.... 

• Liker 6
Skrevet
Pippi Lotta skrev (4 timer siden):

Nei det er ikke presefrihet i Gaza, det er jo nettopp det denne saken handler om. Jornalister dør på jobb der som fluer, og de som okuperer området gjør alt de kan for å forhindre at jornalistet kan reise inn og jobbe der.

Er det ikke litt merkelig å være så optat av at Hamas kansje påvirker jornalistene, når vi vet at Israel gjør det? Om Israel hadde tilatt internasjonale jornalister, ville jo det gjort det mye vanskeligere for Hamas å påvirke.... 

Hvorfor blander du Hamas okkupasjon av Gaza med Israel. Er det Israel som har styrt Gaza de siste 18 år?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
debatant skrev (9 minutter siden):

Hvorfor blander du Hamas okkupasjon av Gaza med Israel. Er det Israel som har styrt Gaza de siste 18 år?

Nå snaker vi vel om 2025 ikke 2007? Jeg vet ikke hvordan presefriheten var der for 18 år siden, men tenker det er greit for sakken til klassekampen handler jo om dagens mangel på presefrihet....

Jeg nevnte Hamas fordi jeg svarte på et spørsmål om Hamas.

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
Skrevet

Det er dokumentert at journalister blir drept. Man må fordømme Israel nøyaktig like hardt som om de angrep din egen familie 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Pippi Lotta skrev (7 minutter siden):

Nå snaker vi vel om 2025 ikke 2007? Jeg vet ikke hvordan presefriheten var der for 18 år siden, men tenker det er greit for sakken til klassekampen handler jo om dagens mangel på presefrihet....

Jeg nevnte Hamas fordi jeg svarte på et spørsmål om Hamas.

Hvem har innbilt deg om at det noen gang har vært pressefrihet i den muslimske verden? Har Klassekampen fortalt deg hvordan jøder ble tvunget ut av Gaza i 2005 av IDF for at Gaza skulle få selvstyre. Videre hvordan Hamas gravde opp vann rør for å lage raketter av dem, for så å klage over vannmangel? Eller at Hamas skyter meningsmotstandere i knærne?

Om noen beskytter barns og araberne på Gaza er det IDF..

Kommunismen er nå en parantes i historien. Bare synd at 100 millioner mennesker måtte sultes ihjel  først.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Majer skrev (2 minutter siden):

Det er dokumentert at journalister blir drept. Man må fordømme Israel nøyaktig like hardt som om de angrep din egen familie 

Det er også dokumentert at Hamas startet denne krigen. Alle Hamas soldater er ikke kvinner, barn og journalister.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
debatant skrev (1 time siden):

Det er også dokumentert at Hamas startet denne krigen. Alle Hamas soldater er ikke kvinner, barn og journalister.

Nei, men så lenge man dreoer jotunalister så bryter man internasjonale regler. Israel var ivrige med å stemple Hamas som terrororganidasjon, men ved å gjøre det så reduserer man også skylden. For terrorister er jo nettopp terrorister. Verre med demokratiske land som bryter internasjonale regler 

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...