AnonymBruker Skrevet 1. september #1 Skrevet 1. september Jeg håper noen av dere kan hjelpe meg 😍😍 Jeg har hatt gjeldsanering nå i flere år. Og er snart ferdig. 😍😍😍 Mest sannsynlig rett før jul ❤️ Jeg får da ca. 27000/28000 kroner utbetalt i måneden (når jeg er ferdig med gjeldsaneringen) Jeg er ufør. Jeg har tidligere alltid eid hus/leilighet, men har også tidligere hatt samboer, nå er jeg alene. Er det mulighet for meg å kjøpe noe igjen? Hvor mye lån har jeg mulighet til å få (sånn cirka) ? Jeg skal søke om startlån tenkte jeg. Jeg skjønner at det er vanskelig for dere å si iom skatt/inntekt/lån osv, men tenkte bare sånn "røft" utregnet liksom. Jeg lurer også på om jeg må betale mer skatt når jeg nå blir ferdig med gjeldsaneringen, iom at jeg da er helt gjeldsfri, ifht nå? Jeg er i 50 årene om det har noe å si. Anonymkode: fd02f...543
Vaskeklut1 Skrevet 1. september #2 Skrevet 1. september Hvis vi antar 28000 kroner utbetalt betyr det vel at du har en brutto årslønn på rundt 480K. Loven sier vel at du maks kan ha 5 x årslønn i gjeld, så det blir jo da omkring 2,4 millioner. På et 30 års lån vil nok det koste deg omkring 13 000 kroner i måneden i følge dnb sin lånekalkulator. Det er jo omkring 46% av det du får utbetalt, som er høyere enn jeg hadde vært komfortabel med, men det er jo opp til deg å vurdere. Jeg ville også vurdert fast rente, i og med at du sannsynligvis ikke har så mange muligheter for å øke inntekten.
Abra Skrevet 1. september #3 Skrevet 1. september Vaskeklut1 skrev (6 minutter siden): Hvis vi antar 28000 kroner utbetalt betyr det vel at du har en brutto årslønn på rundt 480K. Loven sier vel at du maks kan ha 5 x årslønn i gjeld, så det blir jo da omkring 2,4 millioner. På et 30 års lån vil nok det koste deg omkring 13 000 kroner i måneden i følge dnb sin lånekalkulator. Det er jo omkring 46% av det du får utbetalt, som er høyere enn jeg hadde vært komfortabel med, men det er jo opp til deg å vurdere. Jeg ville også vurdert fast rente, i og med at du sannsynligvis ikke har så mange muligheter for å øke inntekten. I husbanken så kan man få opp til 50år nedbetaling. Så forskjellige lånekalkulatorer til bankene blir irrelevante. 1 1
Vaskeklut1 Skrevet 1. september #4 Skrevet 1. september Abra skrev (Akkurat nå): I husbanken så kan man få opp til 50år nedbetaling. Så forskjellige lånekalkulatorer til bankene blir irrelevante. Ah, det var jeg ikke klar over. Ja, det endrer jo regnestykket en del. Hvordan er det med renter i husbanken?
Snublefot62 Skrevet 1. september #5 Skrevet 1. september Hvor mye har du til overs når alle faste nødvendige utgifter er betalt pr måned, og hva betaler du i leie? Altså når du er ferdig med gjeldsordningen?
AnonymBruker Skrevet 1. september #6 Skrevet 1. september Tusen takk for flere informative svar. Jeg har pdd et trekk fra namsmannen på nesten 8000 kroner. Jeg betaler 11000 i husleie her jeg bor nå. Og har pdd utbetalt 19500 i måneden (med trekk) 2,4 mill i lån blir uaktuelt uansett. Heldigvis kan du være heldig her jeg bor, området rundt her, på å finne bolig/leilighet rundt 1,5 mill kanskje. Er det noe spesielt jeg må tenke på, mtp søknaden på startlån? Er det spesielle kriterier som må til? Ser banken på at jeg røyker (når jeg skal søke lån til bolig)? Må jeg betale mer skatt nå når jeg blir ferdig med gjeldsaneringen? Iom at jeg da blir gjeldsfri? Kan jeg som er 57 år, mulig få nedbetalingstid gjennom husbanken på 50 år? Iom at Jeg da blir over 100 år når det da er nedbetalt. (Ikke at det er noe jeg kunne tenkt meg egentlig, men bare lurer om det er mulig. ) Anonymkode: fd02f...543
Abra Skrevet 1. september #7 Skrevet 1. september Vaskeklut1 skrev (43 minutter siden): Ah, det var jeg ikke klar over. Ja, det endrer jo regnestykket en del. Hvordan er det med renter i husbanken? Rentene er som regel bedre enn de fleste bankene. Mener vår flytende nå er 4,6%.
Snublefot62 Skrevet 1. september #8 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tusen takk for flere informative svar. Jeg har pdd et trekk fra namsmannen på nesten 8000 kroner. Jeg betaler 11000 i husleie her jeg bor nå. Og har pdd utbetalt 19500 i måneden (med trekk) 2,4 mill i lån blir uaktuelt uansett. Heldigvis kan du være heldig her jeg bor, området rundt her, på å finne bolig/leilighet rundt 1,5 mill kanskje. Er det noe spesielt jeg må tenke på, mtp søknaden på startlån? Er det spesielle kriterier som må til? Ser banken på at jeg røyker (når jeg skal søke lån til bolig)? Må jeg betale mer skatt nå når jeg blir ferdig med gjeldsaneringen? Iom at jeg da blir gjeldsfri? Kan jeg som er 57 år, mulig få nedbetalingstid gjennom husbanken på 50 år? Iom at Jeg da blir over 100 år når det da er nedbetalt. (Ikke at det er noe jeg kunne tenkt meg egentlig, men bare lurer om det er mulig. ) Anonymkode: fd02f...543 Og hva sitter du igjen med etter at alt av nødvendige faste utgifter er betalt?
AnonymBruker Skrevet 1. september #9 Skrevet 1. september Snublefot62 skrev (2 timer siden): Og hva sitter du igjen med etter at alt av nødvendige faste utgifter er betalt? Det er veldig vanskelig for meg å si det. Nå med trekket har jeg ikke noe ekstra penger til noe. Har nå kun noen faste utgifter. Husleie 11000,- Strøm 1500 Telefon 389,- Men, når jeg er ferdig med gjeldssanering cirka 13000 etter alt det faste er betalt. Anonymkode: fd02f...543 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #10 Skrevet 1. september Det første du burde gjøre er å slutte å røyke. Det har du faktisk ikke råd til. Du kommer også mest sannsynlig til å bli syk som følge av røykinga, lenge før andre på din alder. Kanskje du får behov for en leilighet med livsløpsstandard om 10 år. Anonymkode: 6b1e4...b6e 2 5
AnonymBruker Skrevet 1. september #11 Skrevet 1. september Skjønner ikke hvorfor du vil skaffe deg gjeld igjen, når du ikke har klart å håndtere den gjelden du har hatt. Jeg vil fortsatt å leie og heller spart opp en buffer og egenkapital. Anonymkode: 0df24...468 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. september #12 Skrevet 1. september Vaskeklut1 skrev (4 timer siden): Hvis vi antar 28000 kroner utbetalt betyr det vel at du har en brutto årslønn på rundt 480K. Loven sier vel at du maks kan ha 5 x årslønn i gjeld, så det blir jo da omkring 2,4 millioner. På et 30 års lån vil nok det koste deg omkring 13 000 kroner i måneden i følge dnb sin lånekalkulator. Det er jo omkring 46% av det du får utbetalt, som er høyere enn jeg hadde vært komfortabel med, men det er jo opp til deg å vurdere. Jeg ville også vurdert fast rente, i og med at du sannsynligvis ikke har så mange muligheter for å øke inntekten. En får ikke 5 x inntekten i lån med så lav inntekt. Da vil en større del av inntekten gå til basalbehov. En må minst opp i 7-800000 for å få 5 gangeren. Anonymkode: 49c8c...6d2 2
AnonymBruker Skrevet 1. september #13 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det første du burde gjøre er å slutte å røyke. Det har du faktisk ikke råd til. Du kommer også mest sannsynlig til å bli syk som følge av røykinga, lenge før andre på din alder. Kanskje du får behov for en leilighet med livsløpsstandard om 10 år. Anonymkode: 6b1e4...b6e Enig i dette. Skjønner det høres ut som dustete og fordømmende pirk, men det er oppriktig ment. En ting er at det er jævlig dyrt her og nå, men det vil også gjerne forårsake økte helseutgifter og behov for div. fordyrende tilpasninger hjemme i langt yngre alder enn andre trenger dem. Anonymkode: 3446c...8b5 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #14 Skrevet 1. september Hei! Du må også ha egenkapital på 10 % hvis du skal ha lån i en vanlig bank. De kan gjøre unntak, men det kommer an på hvordan de vurderer din situasjon. Ville definitivt tatt kontakt med både gjeldsrådgiver i din kommune, samt Husbanken, for å se om du kan få lån i Husbanken. Som nevnt over, er det lavere rente, du slipper egenkapital og du kan betale over lengre tid (også selv om du er i slutten av 50-årene). Lykke til! Anonymkode: 1e937...0c5
AnonymBruker Skrevet 1. september #15 Skrevet 1. september Anbefaler å sende søknad til husbanken/kommunen så snart som mulig. De får nye midler 1. januar og i noen kommuner er kassen allerede tom i februar. Anonymkode: fe4fb...bf4
Schmuhu Skrevet 1. september #16 Skrevet 1. september (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kan jeg som er 57 år, mulig få nedbetalingstid gjennom husbanken på 50 år? Iom at Jeg da blir over 100 år når det da er nedbetalt. (Ikke at det er noe jeg kunne tenkt meg egentlig, men bare lurer om det er mulig. ) I teorien bør dette være mulig, da boligen står som sikkerhet mot det lånet. Jeg aner ikke om husbanken gjør slikt. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ser banken på at jeg røyker (når jeg skal søke lån til bolig)? Nei. Røyking, snusing, tipping og lignende er fort mye penger tross alt. Dermed gir det ikke bare helsemessig problemer, men kan også føre til økonomisk ustabilitet dersom pengene egentlig burde vært brukt på en annen måte. På et så lite budsjett så hadde jeg spart her først, uansett om vi snakker boligkjøp eller ikke. AnonymBruker skrev (4 timer siden): 2,4 mill i lån blir uaktuelt uansett. Heldigvis kan du være heldig her jeg bor, området rundt her, på å finne bolig/leilighet rundt 1,5 mill kanskje. Du finner alltid oppussingsobjekter med lav standard til en billig penge. Jeg kan også finne en bolig til 600k men det kan nok sammenlignes med riviningsobjekter. Hvis taket ikke er tett lenger eller det skjer annen kødd, så blir det fort veldig ubehagelig å bo der, samtidig som du mister masse penger ved å selge igjen. Oppussing er noe man bør ha råd til også ved slike objekter. Plutselig kan det være at en fin bolig til 2,4 mill var mye greiere å vedlikeholde samtidig som du bor noe finere og ikke minst uten å mistenke at alt går i stykker hvert øyeblikk. Når det er sagt ønsker jeg å sende et spørsmål tilbake til deg: Hvorfor ønsker du å kjøpe noe eget? Det finnes mange andre gode spareformer. Pensjon er ikke langt unna. Det kan være lurt å tenke litt på det også og å lage en plan. Å være en leietaker er uproblematisk, så lenge leieforholdet er grei og så lenge du får spart på en alternativ måte. Det er ikke alltid det lønner seg å eie hvis en kun vurderer det økonomiske. Schmuhu Endret 1. september av Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 2. september #17 Skrevet 2. september Schmuhu skrev (23 timer siden): I teorien bør dette være mulig, da boligen står som sikkerhet mot det lånet. Jeg aner ikke om husbanken gjør slikt. Nei. Røyking, snusing, tipping og lignende er fort mye penger tross alt. Dermed gir det ikke bare helsemessig problemer, men kan også føre til økonomisk ustabilitet dersom pengene egentlig burde vært brukt på en annen måte. På et så lite budsjett så hadde jeg spart her først, uansett om vi snakker boligkjøp eller ikke. Du finner alltid oppussingsobjekter med lav standard til en billig penge. Jeg kan også finne en bolig til 600k men det kan nok sammenlignes med riviningsobjekter. Hvis taket ikke er tett lenger eller det skjer annen kødd, så blir det fort veldig ubehagelig å bo der, samtidig som du mister masse penger ved å selge igjen. Oppussing er noe man bør ha råd til også ved slike objekter. Plutselig kan det være at en fin bolig til 2,4 mill var mye greiere å vedlikeholde samtidig som du bor noe finere og ikke minst uten å mistenke at alt går i stykker hvert øyeblikk. Når det er sagt ønsker jeg å sende et spørsmål tilbake til deg: Hvorfor ønsker du å kjøpe noe eget? Det finnes mange andre gode spareformer. Pensjon er ikke langt unna. Det kan være lurt å tenke litt på det også og å lage en plan. Å være en leietaker er uproblematisk, så lenge leieforholdet er grei og så lenge du får spart på en alternativ måte. Det er ikke alltid det lønner seg å eie hvis en kun vurderer det økonomiske. Schmuhu Tusen takk for svar Her i området jeg bor, er det lite utleieleiligheter. Det er også veldig dyrt å leie her. Jeg bor i en by, og jeg sjekker selvfølgelig også leiemuligheter rundt denne byen. Jeg har også en rottweiler, som jeg arvet etter at søsteren min tok selvmord, som også gjør saken litt verre. Jeg har bodd på 3 forskjellige plasser, de siste 5 årene. Den ene plassen jeg leide ble solgt, å de som kjøpte huset, ville ha leiligheten selv. Plass to fikk vannskade under en storm vi hadde. Så da måtte jeg flytte, igjen.. Og jeg er veldig misfornøyd med leiligheten jeg leier nå, det er mye bråk, fulle mennesker og endel styr utenfor med politi og slik i helgene. Jeg har alltid eid selv. Men jeg og mannen, xen min gikk gjennom et samlivsbrudd for sikkert 10 år siden. Han flyttet ut, nektet å betale noe som helst, jeg prøvde å selge huset, men han godtok ikke noen av budene som kom inn, tilslutt ble huset tvangssolgt. Så dette er grunnen til at jeg har hatt gjeldssanering. Jeg har alltid betalt regningene mine, og har aldri hatt betalingsanmerkninger, utenom denne da, selvfølgelig. Men, jeg har et sterkt ønske om å eie noe igjen, der JEG eier, der jeg bestemmer selv, og der jeg kan føle meg trygg resten av livet. Jeg sliter mye med stress og angst. Så jeg tror det har vært det beste for meg, en stor sikkerhet i min hverdag, om du skjønner Anonymkode: fd02f...543 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå