Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Jeg er ansatt et sted hvor jeg har innsett at jeg ikke trives og at arbeidet ikke er noe for meg. Har vært her i 5 mnd. 

Jeg har mottatt et tilbud fra samme bransje jeg er er en del av, men nærmere mitt hjemsted og forhandler av andre typer. 

Jeg ønsker ikke si hvilken arbeidsplass jeg har mottatt tilbudet i frykt for blant annet å miste tlf-nr mitt. Dette står blant annet i kontrakten at kan skje om man går over til en konkurrent. Samtidig synes jeg det er rart hvis jeg blir fratatt mitt tlf.nr gjennom 20 år hos en arbeidsgiver jeg kun har vært i 5 mnd. 

Jeg har ikke en kundeportefølje og heller ikke noen tilknytning av tlf.nr til noe arbeidsrelatert. 

MÅ jeg fortelle hvilken arbeidsplass jeg skal over til? Hvordan si dette? 

Anonymkode: bb206...774

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har vel ingen opplysningsplikt. Når du sier opp så fort er du kanskje innenfor prøvetiden enda, så da er det urimelig om du skulle måtte gi fra deg telefonnummeret ditt. Det hørtes ut som en regel som hang igjen fra fasttelefontiden. Hvis mange kunder ringer direkte til bedriften burde de ha jobbtelefoner og ikke bruke private nummer.

Anonymkode: 04e9e...efa

AnonymBruker
Skrevet

Hvor rimelig eller ikke det er spiller nok ikke så stor rolle når du har en kontrakt å forholde deg til. Nummeret er vel jurdisisk sett ikke lenger ditt, så her må du spille kortene rett, men innenfor avtalen. Det virker i hvert fall slik for min del, at nummeret nå lovlig sett nå eies av bedriften jeg jobber i.

Trenger du ikke fortelle hvor det er, så gjør du ikke det, men ikke finn på en løgn.

Anonymkode: c63de...157

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hei! 
Jeg er ansatt et sted hvor jeg har innsett at jeg ikke trives og at arbeidet ikke er noe for meg. Har vært her i 5 mnd. 

Jeg har mottatt et tilbud fra samme bransje jeg er er en del av, men nærmere mitt hjemsted og forhandler av andre typer. 

Jeg ønsker ikke si hvilken arbeidsplass jeg har mottatt tilbudet i frykt for blant annet å miste tlf-nr mitt. Dette står blant annet i kontrakten at kan skje om man går over til en konkurrent. Samtidig synes jeg det er rart hvis jeg blir fratatt mitt tlf.nr gjennom 20 år hos en arbeidsgiver jeg kun har vært i 5 mnd. 

Jeg har ikke en kundeportefølje og heller ikke noen tilknytning av tlf.nr til noe arbeidsrelatert. 

Anonymkode: bb206...774

Klargjøring: du har brukt ditt mangeårige privatnummer, som jobbnummer i din nåværende jobb?

Dersom det er riktig forstått, hvorfor?

Anonymkode: f9ce7...b17

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Klargjøring: du har brukt ditt mangeårige privatnummer, som jobbnummer i din nåværende jobb?

Dersom det er riktig forstått, hvorfor?

Anonymkode: f9ce7...b17

Akkurat det er ikke så uvanlig. Jeg har også brukt mitt private telefonnummer (som jeg har hatt i 20+ år) som jobbmummer i alle jobber jeg har hatt de siste 10 årene. Både i jobb i offentlig sektor og i privat sektor, begge steder vært kontaktperson for egen portefølje/hatt egne kunder. 

Men det har aldri noensinne vært et tema, enda mindre klntraktfesta, at arbeidsgiver har rett til å beholde telefonnummeret ved avslutning av arbeidsforhold. Når jeg slutter et sted, blir mitt telefonnummer portert til ny arbeidsgivers telefonileverandør.

Men jeg må stort sett enten levere inn telefonen, eventuelt kjøpe den ut iht. gjenværende verdi (listepris). Men det er jo fordi jeg får telefon av arbeidgiver ved oppstart (og utskiftning etter viss tid eller ved behov). 

Endret av Stjertmeis
Skrevet (endret)

TS: jeg synes det høres ganske urimelig ut at arbeidsgiver skal overta telefonnummeret ditt, når du selv har tatt det med inn, og det samtidig brukes av deg privat. Forhåpentligvis er fraseringen i kontrakta en gjenlevning fra da man gjerne fikk eget telefonnummer for jobbtelefon (som ikke er så lenge siden var et vanlig alternativ, og som sikkert fortsatt praktiseres flere steder). 

Jeg ville vært fall argumentert godt imot dersom arbeidsgiver prøver seg på det. 

Endret av Stjertmeis
Presisering
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Du bør sjekke om det er en klausul om å gå til en konkurrent i kontrakten din. Det KAN være at du har en opplysningsplikt og en karenstid før du går til konkurrent. 
Lav sannsynlighet om du ikke har markedskontakt eller egen portefølje, men potensielt farlig om du IKKE sjekker.

Endret av Snok1
  • Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt nummer tilhører også jobben fordi vi bruker privattelefon på jobb, men kan aldri tenke meg at de ville ønsket å beholde nummeret. Ingen har jobbtelefon her, så hva skulle de med et nr liksom 

Anonymkode: 802d8...722

AnonymBruker
Skrevet

hvis du har signert en avtale på at arbeidsgiver overtar nummeret fordi du får dekt telefon er det ikke lengre ditt nummer.. Da kan du miste det selvsagt om de ønsker beholde nummeret som sitt mtp avtalen du signerte, og jeg tror nok du kommer best ut hvis du eer ærlig om de spør men du har ikke noen plikt til å opllyse dem hvor du starter hvis de ikke spør. 

Anonymkode: 57bf0...6b5

Skrevet

Det er vanlig at det står noe om overgang til konkurrerende virksomhet i kontrakten, sjekk dette grundig. 

- og dette er vel problemet med å ta betalt telefon. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke pote sielt satt meg selv i masse juridisk rot (ikke opplyse om ny arbeidsgiver) bare for et telefonnummer. Jeg har hatt mitt i sikkert 20 år selv, men SÅ viktig er det ikke.

Anonymkode: ee7e5...e82

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du går over til en konkurrent må du sjekke om du er bundet av en konkurranse klausul. 

Anonymkode: b88fb...acb

Skrevet

Hvis det er en konkurranseklausul i kontrakten må du gi de opplysningene arbeidsgiver etterspør slik at arbeidsgiver kan vurdere om de har behov for å bruke den. Du kan be om en redegjørelse fra arbeidsgiver om hvorfor de vil gjøre den gjeldende i ditt tilfelle (hvis relevant). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hvem som er juridisk eier. Får du tilskudd til telefon, eller eier de hele abonnementet med nr. ? Og står det noe spesielt om fortsatt eierskap av tlf. nr. i kontrakten?

Anonymkode: 4231e...198

AnonymBruker
Skrevet

Mitt nummer er portert til bedriften, det er slik vi gjør det hos oss. Vi har rundt 1000 heldøgnstjenestetelefoner som også brukes privat.

Man kan velge å beholde sitt private nummer, men da får man et nytt nummer til jobbtelefonen. Når man porterer nummeret, og eventuell rett på å få det tilbake må nødvendigvis være kontraktfestet.

Skrevet

Hvorvidt du kan ta med deg nummeret eller ikke er avhengig av hvem som eier nummeret nå, og om de lar deg ta det med deg. Ofte går dette helt uten problemer, andre ganger er det grunner til at det ikke går. Dette er evnt en avtale du har signert på når du flyttet nummeret til arbeidsgiver.

Men det jeg ville vært mer bekymret for er hvorvidt du har en konkurranseklausul eller ikke i kontrakten. Det bør du sjekke opp i.

AnonymBruker
Skrevet

Normalen er å portere nummeret, som overfører eierskapet av det. Er det ikke portert, men at du bare får dine regninger betalt av jobben, så er det heller ikke noe problem å ta med nummeret videre - da er det jo DITT.

Avtalevilkår for portering ol. hos din teleoperatør kan hjelpe, samt det du signerte på da du ev. ga fra deg nummeret. Da jeg fikk tlf. fra jobben og porterte nummeret signerte jeg noen vilkår hos Telenor som da var min operatør.

Fant en kilde som forklarer dette med overføring av nummer til arbeidsgiver godt, men det finnes sikkert mange bedre.

Sitat

Når du får tilbud om en ny jobb og den nye arbeidsgiveren tilbyr å dekke telefonutgiftene dine, er det for eksempel vanlig å avslutte ditt private abonnement og overføre det til arbeidsgiverens bedriftsabonnement. En viktig detalj mange ikke tenker på, er at man samtidig overfører retten til telefonnummeret.

Problemet oppstår vanligvis ikke før de ansatte eller en arbeidstaker skal forlate bedriften. Da ønsker de fleste å ta med seg sitt telefonnummer videre, men noen ganger nekter arbeidsgiveren dem dette. Hvem som har rett til nummeret avhenger av avtalen som ble inngått ved overføringen. Altfor ofte ser man at det ikke ble inngått noen spesifikk avtale, rett og slett fordi problemet ikke ble forutsett.

https://bedriftsabonnement.no/hvem-har-retten-til-telefonnummeret-nar-du-slutter-i-jobben/

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (22 minutter siden):

Men det jeg ville vært mer bekymret for er hvorvidt du har en konkurranseklausul eller ikke i kontrakten. Det bør du sjekke opp i.

Enig i dette. Mobilnummeret er det siste jeg hadde vært bekymret for, med mindre jeg hadde full oversikt.

Min arbeidsavtale forhindrer meg å gå til konkurrende firma i opp til et år etter avsluttet arbeidsforhold. Jeg kan heller ikke starte virksomhet i samme bransje.

Når det er forbehold vedr. telefonnummer som blir påvirket av at du går til en konkurrent, er det vel fort andre krav der og.

Skrevet

Det er usannsynlig at bedriften ønsker å beholde mobilnummeret ditt gitt din situasjon, men svært sannsynlig at de ønsker å vite at du går til en konkurrent. Så du bør opplyse om det.

Har personlig aldri opplevd at en ansatt sier "hemmelig!" når jeg spør hvor de skal begynne.

Anonymkode: e98b0...99a

Skrevet

Ryddet for avsporing/spam.

Chantielle mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...