AnonymBruker Skrevet 1. september #1 Skrevet 1. september Jeg må veldig ofte kaste klær etter noen mnd pga flekker som ikke forsvinner eller at de får hull. Det har nok litt å si at jeg har små barn. Dessuten har jeg ikke mulighet til å kjøpe dyre merker. Så det blir til at jeg kjøper klær på HM og Lindex osv. Men er det slik at klær derfra må en regne med blir fort ødelagt? Anonymkode: f1251...975
enkefru Skrevet 1. september #2 Skrevet 1. september Jeg har klærne mine i flere år stort sett.. har både jakker, bukser og bluser som er over 10 år gamle... 7 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #4 Skrevet 1. september Jeg tror jeg så godt som aldri opplever at klær blir ødelagt. Som regel ryker klær ut fordi jeg har kjøpt noe nytt - og kun vil ha en viss mengde av hver type klær. For eksempel kjøpte jeg noen behagelige topper på outlet i sommer for hjemmebruk, og da sorterer jeg ut tilsvarende mengde. Er nøye på vask av klær, da. Alle glidlåser igjen. Plagg vrenges. Like klær vaskes sammen. Får noe flekker så bruker jeg flekkfjerning umiddelbart. Sender til rens om det er sartere stoffer. Kjøper vel i mellompris-siktet. Oysho til trening og fritid. Oppsøker outlets når jeg kan. Samsøe, Massimo Dutti, Tiger of Sweden og tilsvarende til jobb. Men også Zara. Anonymkode: e3b9b...a22
AnonymBruker Skrevet 1. september #5 Skrevet 1. september Kjøper jeg fast fashion varer de kanskje en sesong (HM, Zara, Cubus osv). Blir fort stygge. Kjøper jeg i mellomsjiktet holder de i åresvis. Anonymkode: 23dc7...112 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #6 Skrevet 1. september Mine klær blir ikke slitt eller ødelagt. Et unntak er en nydelig kashmirgenser som var over 10 år gammel hvor stoffet faktisk ble slitt vekk under armene. Den var mye brukt, i det minste. 😢 Anonymkode: 9f305...52a 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #7 Skrevet 1. september Kjøp en sprayflaske Biotex flekkfjerner til klær med flekker. Spray på flekken så fort som mulig. Gjenta en gang, og vask plagget. Tar stort sett alt av flekker, til og med blod. Anonymkode: a50ab...376
AnonymBruker Skrevet 1. september #8 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kjøp en sprayflaske Biotex flekkfjerner til klær med flekker. Spray på flekken så fort som mulig. Gjenta en gang, og vask plagget. Tar stort sett alt av flekker, til og med blod. Anonymkode: a50ab...376 Jeg gjør tilsvarende, men med vanish. Sprayer så raskt som mulig etter søl. Sprayer på nytt etter 10 minutter hvis flekken ikke er borte. Vaskes med vanish pulver i maskin umiddelbart. Vi bruker deo uten aliminiumssalter, da slipper man gule partier under armer på hvite plagg. Anonymkode: e3b9b...a22
AnonymBruker Skrevet 1. september #9 Skrevet 1. september Jeg har fortsatt jeans fra vgs, andre klær og, som jeg går med, over 20 år senere. Mange har blitt ødelagt og kastet, mens andre har holdt seg veldig bra. Anonymkode: 9067f...645 2
AnonymBruker Skrevet 1. september #10 Skrevet 1. september Flekker og hull skjer, men ikke så altfor ofte. Det jeg sliter mer med, med fast fashion, er at det blir nuppete eller mister form eller farge i vask. Men generelt så har jeg klær i mange år, det er ikke vanlig at alt blir fort ødelagt her. Anonymkode: b7d5b...d92
AnonymBruker Skrevet 1. september #11 Skrevet 1. september Dette varierer veldig fra plagg til plagg og materiale. Jeg har mange plagg som varer i årevis. Det er ikke kun dyre plagg som varer hos meg, har også rimeligere plagg av gode materialer som holder sesong etter sesong. Men jeg har desverre enkelte plagg som blir fortere slitt og må kastes slik som joggebukse shorts, klær av viskose spesielt kjoler og underdeler. Dette er vel det jeg kaster oftest da plaggene ikke holder seg med gjevlig bruk over tid. I tillegg sliter jeg ut mye tynne ull plagg. Jeg har blitt mere nøye på hva jeg kjøper, uavhengig av merke, ser ofte allerede ved kjøp om dette er noe som vil vare over tid. Har plagg fra hm jeg har brukt i årevis uten at det er synlig slitasje og har hatt merkeklær som har havnet i søpla etter kun en sesong. Så det er fullstendig mulig å bygge opp en varig garderobe også fra fastfashion butikker viss man er litt nøye på hva mann kjøper og tar vare på dette. Jeg har selv hatt små barn og mine klær fikk svært skjeldent flekker etter baby tiden. Reagere raskt med flekkfjerner og behandling av flekken. Jeg har en garderobe bygget opp av plagg fra ulike prisklasser og noe vintage. Det som går igjen er fokus på materiale og søm/snitt. Anonymkode: a4474...4db 1
Daisy-love Skrevet 1. september #12 Skrevet 1. september Jeg har klær i mange år, og de fleste klærne mine er av billigere sorten, eller mellomsjiktet. Nupper er vel mitt største problem. Jeg sliter også ut stillongs på ett år eller to, men da brukes de hver dag og da blir det slitt. For å spare på klærne bruker jeg slitte klær hjemme og de penere klærne ute. Jeg bryr meg ikke om det er slitt hjemme, og jeg kan få litt mer bruk ut av de. jeg har klær fra videregående, men også klær som blir slitt fortere, og det er ikke alltid dyrere klær holder lengre. Jeg har mye klær fra H&M som har holdt lenge. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #13 Skrevet 1. september Jeg lever på 70-tallet når det kommer til klær. Jeg har "borteklær" og "hjemmeklær". Noen "borteklær" varer i 2 år, andre i 30 år (jeg har blant annet en 30 år gammel jeans jeg fremdeles bruker). Når "borteklærne" er er slitne blir de "hjemmeklær" (før de blir filler, og kastes). Anonymkode: dc1e9...535 3
AnonymBruker Skrevet 1. september #14 Skrevet 1. september Jeg bor på gård, og bruker gamle klær når jeg jobber ute. Likevel holder de i årevis. Ikke så pene mot slutten da, men likevel. penklær har hatt opp til 10 år. Passer godt på dem. Vasker kun ved behov og bytter fra jobbklær til hjemmeklær når jeg kommer hjem. Anonymkode: 4302e...877 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #15 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg må veldig ofte kaste klær etter noen mnd pga flekker som ikke forsvinner eller at de får hull. Det har nok litt å si at jeg har små barn. Dessuten har jeg ikke mulighet til å kjøpe dyre merker. Så det blir til at jeg kjøper klær på HM og Lindex osv. Men er det slik at klær derfra må en regne med blir fort ødelagt? Anonymkode: f1251...975 Byttet ut noen klær nå, som jeg kjøpte i 2018 🙈 de ble da kjøpt på cubus. Handlet annen plass nå. Har byttet ut jeans oftere enn gensere Anonymkode: cf15d...07f
Seff Skrevet 1. september #16 Skrevet 1. september Men hvis det er flekker som ikke forsvinner som er årsaken, har det vel ikke noe å si om du kjøper billige eller dyrere klær? Når det er sagt, sliter jeg overdeler fortere enn bukser/skjørt. Det er sjelden favorittoverdeler blir flere år gamle, men bukser og skjørt kan jeg ha i mange år.
AnonymBruker Skrevet 1. september #17 Skrevet 1. september Seff skrev (25 minutter siden): Men hvis det er flekker som ikke forsvinner som er årsaken, har det vel ikke noe å si om du kjøper billige eller dyrere klær? Når det er sagt, sliter jeg overdeler fortere enn bukser/skjørt. Det er sjelden favorittoverdeler blir flere år gamle, men bukser og skjørt kan jeg ha i mange år. Dette er så gøy, jeg er nemlig helt motsatt - sliter ut bukser rett som det er, men topper har jeg i årevis. Jeg kjøper ikke fast fashion lenger og har lagt merke til at klær verken blir slitte like raskt eller dvaske/mister fasongen. Prøver også å sette meg ned og ha en vedlikeholdsdag når jeg tar frem vår- eller høstgarderoben hvor jeg går over sømmer, fjerner nupper osv. for å bevare ting. Impregnerer og pusser sko flittig og sørger for å kjøpe ok+ kvalitet og jeg tror helt ærlig jeg har vesentlig mer klær som har blitt donert vekk enn hva som har endt opp som søppel. Anonymkode: c612e...325
AnonymBruker Skrevet 1. september #19 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har fremde Anonymkode: d5a48...6c8 Gikk litt fort. Har fremdeles klær som jeg brukte som 20 åring. Er 43 nå. Opplever ekstremt sjeldent at klærne mine blir slitt/ødelagt. Anonymkode: d5a48...6c8
AnonymBruker Skrevet 1. september #20 Skrevet 1. september Jeg kjøpte en del Hm, lindex ol når jeg var gravid/nybakt mamma. Jeg syns klærne derfra blir ødelagt for at vanlig bruk og vask, så for den livsfasen (da kroppsfasong endret seg raskt) passet de fint. Tidligere kjøpte jeg gjerne ting fra Tiger of Sweden, Filippa k, osv. og de har tålt mye tyngre bruk. Tynne klær som slites ut fort og vasker dårlig kan man selvfølgelig finne i alle butikker. Anonymkode: 716da...881
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå