remix2020 Skrevet 31. august #1 Skrevet 31. august I Norge har tradisjonen vært enkel: Når man forlovet seg, kjøpte man ringer til begge. Ringene ble båret på venstre hånd under forlovelsen. Når man giftet seg, flyttet man de samme ringene til høyre hånd – og da var de gifteringer. Ingen ekstra diamantring, ingen to-rings-sett. Bare en ring hver, som fulgte forholdet fra forlovelse til ekteskap. I USA (og etter hvert mange andre steder) er tradisjonen annerledes: Kvinnen får en egen forlovelsesring – ofte med diamant. Ved vielsen får hun i tillegg en giftering, mens mannen får sin første ring da. Resultatet er at kvinnen ofte har to ringer, mannen én. Nå ser vi at den amerikanske tradisjonen har påvirket oss mer og mer her i Norge. Spørsmålet er: Hva liker du best? Den enkle norske tradisjonen med én ring som følger hele reisen – eller den amerikanske med to ringer og mer “symbolikk” rundt frieriet?
AnonymBruker Skrevet 31. august #2 Skrevet 31. august Akkurat det man føler for. Jeg liker smykker. Så å ha en forlovelsesring og et ekteskapsbånd betyr mye for meg. Men er vel så ofte jeg ikke bruker det i hverdagen. Mannen er ikke så glad i smykker. Han har en enkel gullring han bruker innimellom. Anonymkode: d5afd...73e 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #3 Skrevet 1. september Kun enkel giftering. Anonymkode: d8926...ff5 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #4 Skrevet 1. september Kun enkel giftering Anonymkode: 47586...c36 1
Forenkle Skrevet tirsdag kl 12:01 #5 Skrevet tirsdag kl 12:01 Kun enkel giftering. Vi tok de på under vielsen.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:47 #6 Skrevet tirsdag kl 12:47 Vi har kun gifteringer. Vi var aldri forlovet heller, dvs vi var jo teknisk sett forlova fra vi ble enige om å gifte oss av men vi hadde ikke noe frieri med ring eller lignende og gikk rett på planlegging til giftemål så fra vi bestemte oss til vi var gift tok det 2-3 mnd. Kjøpte gifteringer og satt de på under vielsen. Anonymkode: 53bea...d21
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:20 #7 Skrevet tirsdag kl 15:20 Spør du "for moro skyld", eller fordi du har gifteplaner? Fasiten på hva DIN dame foretrekker er nok vanskelig å gi. Jeg har inntrykk av at den amerikanske "trenden" med å fri med diamantring er blitt svært vanlig for dem under 40 år, i hvert fall. Enkelte friere bruker jo også store summer på forlovelsesringen, kanskje ikke like mye som i USA hvor den helst skal koste tre månedslønner eller noe, men likevel. Det er nok blitt litt status å gå med en flott diamant på fingeren, ja.. Alt i alt så risikerer man nok å skuffe dama hvis man frir uten ring, men i stedet bare sier "vi går til gullsmeden sammen til uka". Man risikerer også å skuffe dama hvis man frir med en ring som ikke er "fin" nok. Ikke lett det der I den andre enden av skalaen har man de som rett og slett bare blir enige om å gifte seg, og derfor kanskje ikke finner det naturlig å bruke ring før vielsen, eller de tilfellene hvor man VET at symbolikk og materialistiske ting betyr lite for partner og at dyre smykker helt oppriktig ikke er noe hun ønsker. Eller at man har snakket om giftemål, men vet budsjettet er trangt, så det er ikke rom for diamanter uansett, man har mer enn nok med å betale for vanlige, enkle ringer. I tillegg finnes sånne som meg: Damer som hater alle slags smykker, haha. Så her i gården er både forlovelsesring med edelstener og glatt gullring etter giftemål HELT uaktuelt. Heldigvis MÅ man jo ikke bruke ringer selv om man er gift Anonymkode: 459f5...726 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:28 #8 Skrevet tirsdag kl 15:28 Enkel gullring, etter gammel skikk. Graverer inn forlovelsesdato og bryllupsdato. Anonymkode: c95d8...2a6 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:35 #9 Skrevet onsdag kl 21:35 Ingen forlovelsesring, kun giftering (enkel i gult gull til begge). Anonymkode: 952f5...de5 1
SPOCA Skrevet onsdag kl 21:54 #10 Skrevet onsdag kl 21:54 Vi har valgt to ringer begge to - én forlovelsesring og én giftering. Begge går med begge to på høyre ringefinger. 1
remix2020 Skrevet onsdag kl 22:06 Forfatter #11 Skrevet onsdag kl 22:06 AnonymBruker skrev (På 2.9.2025 den 17.20): Spør du "for moro skyld", eller fordi du har gifteplaner? Fasiten på hva DIN dame foretrekker er nok vanskelig å gi. Jeg har inntrykk av at den amerikanske "trenden" med å fri med diamantring er blitt svært vanlig for dem under 40 år, i hvert fall. Enkelte friere bruker jo også store summer på forlovelsesringen, kanskje ikke like mye som i USA hvor den helst skal koste tre månedslønner eller noe, men likevel. Det er nok blitt litt status å gå med en flott diamant på fingeren, ja.. Alt i alt så risikerer man nok å skuffe dama hvis man frir uten ring, men i stedet bare sier "vi går til gullsmeden sammen til uka". Man risikerer også å skuffe dama hvis man frir med en ring som ikke er "fin" nok. Ikke lett det der I den andre enden av skalaen har man de som rett og slett bare blir enige om å gifte seg, og derfor kanskje ikke finner det naturlig å bruke ring før vielsen, eller de tilfellene hvor man VET at symbolikk og materialistiske ting betyr lite for partner og at dyre smykker helt oppriktig ikke er noe hun ønsker. Eller at man har snakket om giftemål, men vet budsjettet er trangt, så det er ikke rom for diamanter uansett, man har mer enn nok med å betale for vanlige, enkle ringer. I tillegg finnes sånne som meg: Damer som hater alle slags smykker, haha. Så her i gården er både forlovelsesring med edelstener og glatt gullring etter giftemål HELT uaktuelt. Heldigvis MÅ man jo ikke bruke ringer selv om man er gift Anonymkode: 459f5...726 Jeg er bare nysgjerrig på hva folk tenker og mener. Selv kjøpte vi gullringer når vi forlovet oss, og brukte de samme ringene når vi giftet oss. 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:13 #12 Skrevet onsdag kl 22:13 remix2020 skrev (3 minutter siden): Jeg er bare nysgjerrig på hva folk tenker og mener. Selv kjøpte vi gullringer når vi forlovet oss, og brukte de samme ringene når vi giftet oss. Og forlovelsen "kom i stand" med et tradisjonelt frieri fra en av dere, eller ble dere bare enige om å gifte dere, og derav var forlovelse inngått? For det er vel helst i førstnevnte scenario, når mannen som oftest er den som frir, at forventningene om en diamantring til damen kan være ganske høye:) Anonymkode: 459f5...726 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #13 Skrevet 12 timer siden Jeg har en klassisk enstens ring som forlovelsesring, og et bånd som passer rundt forlovelsesringen som giftering. Ulempen er da at jeg ikke kun kan bruke gifteringen, da den har plass til at forlovelsesringen skal passe inni. Veldig amerikansk, tror jeg. Anonymkode: d3b88...d70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå