Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig startet videreutdanning innen operasjon og skal i praksis etter høstferie. Viste lite hva yrket handlet om, men synes det hørtes spennende ut. 
Var på hospitering en dag og ble litt overrasket over hvor lite tilgjengelig man er for verden utenfor. 
Jeg har barn med flere diagnoser som ofte lærerne ringer om, og at det har skjedd ting som må løses… De ringer ikke hver dag, men ofte. Barnet har en far som selvsagt kan ta en del tlf, men det er jeg som har den største oversikten… Hvordan blir dette om jeg blir helt adskilt fra tlf hele dagen?! Noen som har tips? Bør jeg hoppe av og gjøre noe annet…?

Anonymkode: 9ccd2...127

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil som operasjonssykepleier som regel være utilgjengelig per telefon. 

I yrket vil du vel så og si bare kunne være være tilgjengelig i veldig akutte situasjoner, ofte via en vakttelefon på avdelingen eller lignende løsninger.. 

Prøv å finn på en løsning sammen med far og skole før du hopper av hvis dette er noe du brenner for 🤍

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Roe skrev (3 minutter siden):

Du vil som operasjonssykepleier som regel være utilgjengelig per telefon. 

I yrket vil du vel så og si bare kunne være være tilgjengelig i veldig akutte situasjoner, ofte via en vakttelefon på avdelingen eller lignende løsninger.. 

Prøv å finn på en løsning sammen med far og skole før du hopper av hvis dette er noe du brenner for 🤍

Ja så man er utilgjengelig hele dagen? Kun i pausene man får mulighet til å sjekke tlf? 
Huff ja… må finne en løsning veldig snart…

AnonymBruker
Skrevet

Du har kanskje den største oversikten nå, men etter hvert som far blir mer involvert, vil han opparbeide seg den største oversikten. Synes ikke du skal droppe drømmejobben for å tviholde på kontrollen. La far få kontrollen.

Anonymkode: 681e6...51c

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan ikke far lære seg å håndtere henvendelser fra skole/barnehage like bra som deg?

Anonymkode: 1120b...8eb

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

om dette er drømmejobben så go for it. Du kan nok få tilrettelegging på jobb men far blr jo å få den samme oversikten som deg og være den som kontaktes først. OG ikke minst skolen kan ikke ringe for alt mulig men løse selv... har barnet det det har krav på av ressurser ? 

AnonymBruker
Skrevet
monican94 skrev (7 timer siden):

om dette er drømmejobben så go for it. Du kan nok få tilrettelegging på jobb men far blr jo å få den samme oversikten som deg og være den som kontaktes først. OG ikke minst skolen kan ikke ringe for alt mulig men løse selv... har barnet det det har krav på av ressurser ? 

Nei hun kan ikke få tilrettelegging på jobb. Hvorfor sier du sånt når du åpenbart ikke har peiling? 
Ts du må enten lære far å ta ansvar og være den som kontaktes, gi skolen beskjed om å fikse ting selv (altså alle ungere har jo diagnoser i dag, det er fullstendig uspesifikt) eller så må du finne deg en annen jobb. Du kan ikke stå steril i feltet og forvente at skolen skal kunne kontakte deg om alle mulige ting, kun hvis det er svært alvorlige ting kan de kontakte via arbeidsplass. Fokuset ditt skal være i operasjonsfeltet, og andre kan ikke bruke tiden på å svare på ørten henvendelser for deg. Er du koordinerende kan du kjapt svare en tekstmelding, men fokus på tlf og hyppige/lange samtaler for å fikse alt mulig er ikke aktuelt. Du kan ikke gå ut av stua for å gjøre det heller. Avhengig av hvor du begynner å jobbe er det kanskje bare i lunsjen du har mulighet for å ta telefonsamtaler. Å løse deg av fra hofteproteseinfeksjon fordi Truls og Trine krangler er ikke aktuelt, ei heller at du skal stå på aortadisseksjon og snakke med skolen på tlf om at Trine vil gjemme seg på do og har kastet bøkene ut vinduet. Det være sagt er det helt vilt at du i en jobb med andre mennesker har vent deg og skolen til at du alltid kan kontaktes, hvor har du fokuset er spørsmålet da. Hvor mange feil gjøres pga det, og hvor ofte går det ut over pasienter og kolleger. 

Anonymkode: 9ad66...e42

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei hun kan ikke få tilrettelegging på jobb. Hvorfor sier du sånt når du åpenbart ikke har peiling? 
Ts du må enten lære far å ta ansvar og være den som kontaktes, gi skolen beskjed om å fikse ting selv (altså alle ungere har jo diagnoser i dag, det er fullstendig uspesifikt) eller så må du finne deg en annen jobb. Du kan ikke stå steril i feltet og forvente at skolen skal kunne kontakte deg om alle mulige ting, kun hvis det er svært alvorlige ting kan de kontakte via arbeidsplass. Fokuset ditt skal være i operasjonsfeltet, og andre kan ikke bruke tiden på å svare på ørten henvendelser for deg. Er du koordinerende kan du kjapt svare en tekstmelding, men fokus på tlf og hyppige/lange samtaler for å fikse alt mulig er ikke aktuelt. Du kan ikke gå ut av stua for å gjøre det heller. Avhengig av hvor du begynner å jobbe er det kanskje bare i lunsjen du har mulighet for å ta telefonsamtaler. Å løse deg av fra hofteproteseinfeksjon fordi Truls og Trine krangler er ikke aktuelt, ei heller at du skal stå på aortadisseksjon og snakke med skolen på tlf om at Trine vil gjemme seg på do og har kastet bøkene ut vinduet. Det være sagt er det helt vilt at du i en jobb med andre mennesker har vent deg og skolen til at du alltid kan kontaktes, hvor har du fokuset er spørsmålet da. Hvor mange feil gjøres pga det, og hvor ofte går det ut over pasienter og kolleger. 

Glad du svarer selv om jeg opplever svaret som litt krast da 😅 Men det tåler jeg. 
Det er ikke så ofte de ringer, men de trenger noengang hjelp og tips og råd. De får ingen ressurs, sånn er det bare her vi bor med skoleøkonomi. Far kan selvsagt også ta tlf, men av og til så er det ikke mulig for han heller. 

Men du svarer på mye jeg spør om her. Takk for det. Er så usikker på om jeg skal prøve meg i praksis om noen uker og se, eller om jeg ikke skal fortsette. Man vet jo ikke hvordan det går når jeg er på jobb. I min gamle jobb kunne jeg ikke svare tlf på sekundet om de ringte, men jeg kunne ringe tilbake innen ganske så kort tid. Men det går jo kanskje ikke nå…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har nylig startet videreutdanning innen operasjon og skal i praksis etter høstferie. Viste lite hva yrket handlet om, men synes det hørtes spennende ut. 
Var på hospitering en dag og ble litt overrasket over hvor lite tilgjengelig man er for verden utenfor. 
Jeg har barn med flere diagnoser som ofte lærerne ringer om, og at det har skjedd ting som må løses… De ringer ikke hver dag, men ofte. Barnet har en far som selvsagt kan ta en del tlf, men det er jeg som har den største oversikten… Hvordan blir dette om jeg blir helt adskilt fra tlf hele dagen?! Noen som har tips? Bør jeg hoppe av og gjøre noe annet…?

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Glad du svarer selv om jeg opplever svaret som litt krast da 😅 Men det tåler jeg. 
Det er ikke så ofte de ringer, men de trenger noengang hjelp og tips og råd. De får ingen ressurs, sånn er det bare her vi bor med skoleøkonomi. Far kan selvsagt også ta tlf, men av og til så er det ikke mulig for han heller. 

Men du svarer på mye jeg spør om her. Takk for det. Er så usikker på om jeg skal prøve meg i praksis om noen uker og se, eller om jeg ikke skal fortsette. Man vet jo ikke hvordan det går når jeg er på jobb. I min gamle jobb kunne jeg ikke svare tlf på sekundet om de ringte, men jeg kunne ringe tilbake innen ganske så kort tid. Men det går jo kanskje ikke nå…

Ringer de ofte, eller ringer de ikke så ofte? 

Du kan ikke forvente å få gå ut av operasjonsstuen for å sjekke om de har ringt. 
Hvis du har behov for å være relativt tilgjengelig på telefonen, så bør du velge spesialisering som ikke går innenfor de feltene med strengest krav til hygiene. 

Men, utdanningen tar jo litt tid. Har barnet diagnoser som gjør at skolens behov for å kontakte dere vil vedvare, eller vil det gå seg til etter hvert som barnet blir eldre? 

Anonymkode: 1f8a1...240

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvorfor kan ikke far ta dette? Og ja, jeg har barn med diagnoser selv - langt verre vansker også vil jeg tro, siden mitt barn har fått mye ressurser inn (ja, kommunen her er også bankerott). Far får telefonene hos oss stort sett, men av andre årsaker. 
Og av og til kan ingen av oss ta telefonen, og sånn er det. 
Dette kan umulig komme som en overraskelse? Du visste vel hva en operasjonssykepleier gjør da du søkte, eller? 

Anonymkode: 72d7e...b6a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Og så kan du rett og slett instruere skolen i at de ikke må ringe for småtteri men finne løsninger selv. «Tips og råd?» Høres ut som at dette er noe skolen må finne ut av selv. Ikke la dem henge på deg/la deg være en hvilepute for dem. Og ikke detaljstyr skolen i så stor grad at de ikke tør annet enn å ringe deg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en jobb i helsevesenet der jeg er utilgjengelig for henvendelser, fra ca en time til 5 timer i strekk. Det har gått veldig fint for vår del, har vært alene med barn til og med i noen år (far er død), og jeg var kanskje heldig med veldig lite syke barn de årene jeg bar helt alene. Det var aldri noe akutt. Jeg tror dette vil gå helt fint, du har jo en far som også er kontaktperson. 

Anonymkode: a67c7...e0a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har dere en besteforelder, onkel eller tante som kan være den skolen ringer hvis verken du eller far er tilgjengelig og det er helt krise (barn som har skadet seg, blitt syk osv)? Men først og fremst må skolen få beskjed om å ringe far med en gang hvis du ikke svarer, ikke vente og se om du ringer tilbake. Å få skolen til å ringe far først er ofte nesten umulig, av en eller annen grunn insisterer enkelte lærere på å ringe mor (tror de at det fremdeles er 1970 og de fleste mødre er hjemmeværende?).

Anonymkode: dd452...d15

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også barn med diagnose og pga at min mann er lærer og må ha mobilen avslått i klasserommet, er det jeg som tar all kommunikasjon med skolen og barnet selv (ungdommen selv, da, som har egen telefon og melder meg når noe er vanskelig) på dagtid.

Jeg tar alt av møter med skole, BUP, PPT etc, og alt dette skjer på dagtid. Hadde ikke sjefen min vist fleksibilitet, måtte jeg ha søkt om pleiepenger.

Vet ikke hvor mye "styr" det er med barnet ditt, TS, men vi opplevde for eksempel overgangen til tenårene som svært utfordrende og det krevde mye oppfølging av oss (meg) på dagtid, i arbeidstid.

Tror du må diskutere nøye med din mann og at han må skjønne hva det innebærer å ha dette ansvaret. Min mann er ikke så "påkoblet" som jeg på disse møtene når han en sjelden gang får til å være med, men jeg tror at hvis han måtte, så kunne han sikkert ha lært.

Anonymkode: 51cde...b66

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har dere en besteforelder, onkel eller tante som kan være den skolen ringer hvis verken du eller far er tilgjengelig og det er helt krise (barn som har skadet seg, blitt syk osv)? Men først og fremst må skolen få beskjed om å ringe far med en gang hvis du ikke svarer, ikke vente og se om du ringer tilbake. Å få skolen til å ringe far først er ofte nesten umulig, av en eller annen grunn insisterer enkelte lærere på å ringe mor (tror de at det fremdeles er 1970 og de fleste mødre er hjemmeværende?).

Anonymkode: dd452...d15

Selvsagt er ikke det umulig. «Jeg har ikke tilgang på telefon mellom klokka 07:30 og 15:00 fordi jeg står på operasjon. Dere må ringe pappaen hvis det er noe.» 

Selvsagt klarer lærere det. De finner uansett fort nok ut at nei, den telefonen blir faktisk ikke tatt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De må jo bare ringe far? Da jeg gikk på skolen på 90-tallet klarte de det, så da må de jo klare det i 2020-årene også.

Anonymkode: 367ec...035

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg jobber som operasjonssykepleier. Du er ikke helt utilgjengelig på telefon hele dagen. Det er helt vanlig at både oprspl og kirurger har med telefon inn på stua. De ligger i en egen skuff og blir spritet av den som er koordinerende oprspl. Koordinerende svarer også på telefoner om nødvendig (alt ifra andre leger, pasienter,ektefeller og barn). Det er lurt å si at lærere osv må sende tekstmelding eller ringe far fordi du kan være utilgjengelig. Og selv om du står sterilt på en heldagsoperasjon så får du avløsning til lunsj eller for å gå på toalettet, vi har tross alt en arbeidsmiljølov her i landet! 
ofte er det ikke heldagsoperasjoner (det er faktisk ganske skjeldent) men dagen består av 3-4 kortere operasjoner hvor man bytter på å koordinere eller stå sterilt. Er det en dag hvor det er ekstra mye problemer kan du også be om å få koordinere hele dagen, det er ikke helt uvanlig f.eks. hvis man er i budrunde.

Lykke til med utdanningen, det er et spennende yrke!

Anonymkode: 014a8...390

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hei, jeg jobber som operasjonssykepleier. Du er ikke helt utilgjengelig på telefon hele dagen. Det er helt vanlig at både oprspl og kirurger har med telefon inn på stua. De ligger i en egen skuff og blir spritet av den som er koordinerende oprspl. Koordinerende svarer også på telefoner om nødvendig (alt ifra andre leger, pasienter,ektefeller og barn). Det er lurt å si at lærere osv må sende tekstmelding eller ringe far fordi du kan være utilgjengelig. Og selv om du står sterilt på en heldagsoperasjon så får du avløsning til lunsj eller for å gå på toalettet, vi har tross alt en arbeidsmiljølov her i landet! 
ofte er det ikke heldagsoperasjoner (det er faktisk ganske skjeldent) men dagen består av 3-4 kortere operasjoner hvor man bytter på å koordinere eller stå sterilt. Er det en dag hvor det er ekstra mye problemer kan du også be om å få koordinere hele dagen, det er ikke helt uvanlig f.eks. hvis man er i budrunde.

Lykke til med utdanningen, det er et spennende yrke!

Veldig merkelig innlegg. Hos oss skal ikke tlf med inn på stua, og om folk gjør det er det ikke koordinerende sitt ansvar å svare privattelefoner til alle andre. Jobbtlf til kirurgene som opererer ja, men ikke tanter og barn og skole og fandens oldemor på privattlf. Det er heller ikke uvanlig med heldagsoperasjoner, selv om det er det der du jobber. For en merkelig påstand. Hos oss er det også svært vanlig med to inngrep på en dag, da får man 30 min lunsj mellom inngrepene men det er det. Ingen dopause utenom, og ingen ut av stue for å snakke med lærer og barn, døren skal være lukket. Det er også vanlig med et stort og langvarig inngrep som tar nesten hele dagen, og så noe småplukk på slutten. Det er helt vanlig med knivtid på 4-5 timer, og nei det er ikke alltid det blir byttet underveis. Kirurgi innen både ortopedi, gastro, kar, plastikk, thorax og nevro kan være svært langvarige, og absolutt ta hele dagen. På vakttid er det gjerne bare ett team, og ingen avløsningsmulighet i det hele tatt. At man en dag i ny og ne ber om å ikke gå i feltet pga noe spesielt kan løses, men det kan ikke gjøres når ts OFTE blir oppringt og må være tilgjengelig. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok stor forskjell på operasjonsavdelinger, dagkirurgi som finnes på nesten alle sykehus har nesten bare kortvarige operasjoner. Hos oss er det ofte to operasjonssykepleiere som er rene avløsere og ikke er satt opp på noen stue. Og ja vi svarer på de underligste greier på telefon til de som står sterilt, være seg sykepleier eller kirurg. Alt i fra å gi kode for internett hjemme til barn eller avbestillinger av tannlegetimer.

Jeg skrev vel også at man må oppdra lærere til å sende tekstmelding i stedet for å ringe, eller ringe far først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...