Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg vil ha en katt til fordi jeg har en ett år gammel kastrert innepus. Tenker så de kan holde hverandre med selskap den tiden jeg er på jobb. Datteren min kommer litt tidligere enn meg, så han er jo ikke lenge alene, men ja.. vil ha en pus til. 

Men jeg er litt redd for at dersom forholdet mellom pusene skjærer seg at nye pus på flytte ut igjen og det er jo kanskje ikke helt greit. 

Så.. hvordan kan jeg tilrettelegge dette mest mulig ? Bør det være en katt som er like gammel, yngre, eldre, gutt eller jente ? 

Og hvordan kan vi få dem til å bli vant til hverandre ? 

Pus er veldig rolig og omgjengelig og sosial katt, han er helt fantastisk nydelig ❤️ 

Anonymkode: b045f...e6f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer litt på det samme. Tror Jackson Galaxy har youtube-videoer på introduksjon. Jeg har lurt litt på å se etter rolig omplssseringskatt som skal være innekatt, men som ikke er sky. 

Anonymkode: 25412...1bf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har litt delt erfaring med dette. Jeg er forvert. En gang adopterte vi bort en katt som elsket andre katter. Familien som adopterte hadde en katt fra før. Denne katten regelrett flyttet ut og nektet å komme inn igjen så lenge de hadde nye-katten i hus. De måtte til slutt gi den fra seg.

Så hvis du ikke vet om din katt liker andre katter, hadde jeg forsøkt salte tilvenning. Ha nyekatten i et rom for seg selv, og ta ut f.eks pledd og leker etter en liten stund og la gamlekatten få lukte på. Så etter en stund kan de spise noe godt mens de ser på hverandre, men lang avstand. Til slutt kan de få møtes. Forvent både fres, knurring og slag. De fleste voksne katter synes kattunger er irriterende. Jeg ville kontaktet din lokale dyrebeskyttelse og spurt etter en katt de vet liker andre katter og tatt det derfra. 

Anonymkode: fb8ed...3cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal skaffe en ny kattunge og har en 3-år gammel katt fra før, planen min er å pakke kattungen inn i et lite pledd som vår nåværende katt skal få lukte på noen dager før vi henter hjem kattungen. Så håper jeg det vil hjelpe at den nye katten er en liten kattunge, så den ikke oppfattes som en «trussel».

Anonymkode: 6c1b7...1be

AnonymBruker
Skrevet

Gjør det! Har alltid hatt innekatter. Og beste beslutningen jeg noen gang har gjort er å gå fra 1 til 2. De hadde, og de jeg har nå, har så mye glede av hverandre, selv om de har truffet hverandre senere i livet. 

Anonymkode: 13981...f19

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har litt delt erfaring med dette. Jeg er forvert. En gang adopterte vi bort en katt som elsket andre katter. Familien som adopterte hadde en katt fra før. Denne katten regelrett flyttet ut og nektet å komme inn igjen så lenge de hadde nye-katten i hus. De måtte til slutt gi den fra seg.

Så hvis du ikke vet om din katt liker andre katter, hadde jeg forsøkt salte tilvenning. Ha nyekatten i et rom for seg selv, og ta ut f.eks pledd og leker etter en liten stund og la gamlekatten få lukte på. Så etter en stund kan de spise noe godt mens de ser på hverandre, men lang avstand. Til slutt kan de få møtes. Forvent både fres, knurring og slag. De fleste voksne katter synes kattunger er irriterende. Jeg ville kontaktet din lokale dyrebeskyttelse og spurt etter en katt de vet liker andre katter og tatt det derfra. 

Anonymkode: fb8ed...3cb

Takk for fint svar❤️ Dyrebeskyttelsen i området vil ikke adoptere bort katter som ikke får være ute desverre, så må gå privat. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skal skaffe en ny kattunge og har en 3-år gammel katt fra før, planen min er å pakke kattungen inn i et lite pledd som vår nåværende katt skal få lukte på noen dager før vi henter hjem kattungen. Så håper jeg det vil hjelpe at den nye katten er en liten kattunge, så den ikke oppfattes som en «trussel».

Anonymkode: 6c1b7...1be

Det var lurt ❤️ kanskje se etter noen katter i nærheten. 

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Gjør det! Har alltid hatt innekatter. Og beste beslutningen jeg noen gang har gjort er å gå fra 1 til 2. De hadde, og de jeg har nå, har så mye glede av hverandre, selv om de har truffet hverandre senere i livet. 

Tror du det har noe å si for kjønn ? Har hørt hannkatter er teritorielle, men pus er jo kastrert.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du det har noe å si for kjønn ? Har hørt hannkatter er teritorielle, men pus er jo kastrert.  

Det viktigste er nok at yngste er kattunge. Da finner de et naturlig hierarki. Jeg har hørt gutter er enklere. Men jeg har bare erfaring med jenter - og det har gått utmerket. 

Dette med å ha innekatt er nok viktig. Jeg leste mye før jeg tok valget, da jeg var redd for å forstyrre eldste. Men leste utelukkende suksesshistorier om innekatter. Men en del konflikter og problemer om det var utekatt. 

Hos meg har det nærmest bare vært å plassere yngste på gulvet. 4-5 fres første dagen. eget rom. gå litt alene neste dagen - største holder seg i høyden og observerer. Derfra begynner de å lukte. Og plutselig leker de, vasker hverandre, og sover sammen. 

Om du går privat er det lettere å lage en avtale om en ukes prøvetid. Er det fortsatt full krig da ville jeg revurdert. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det viktigste er nok at yngste er kattunge. Da finner de et naturlig hierarki. Jeg har hørt gutter er enklere. Men jeg har bare erfaring med jenter - og det har gått utmerket. 

Dette med å ha innekatt er nok viktig. Jeg leste mye før jeg tok valget, da jeg var redd for å forstyrre eldste. Men leste utelukkende suksesshistorier om innekatter. Men en del konflikter og problemer om det var utekatt. 

Hos meg har det nærmest bare vært å plassere yngste på gulvet. 4-5 fres første dagen. eget rom. gå litt alene neste dagen - største holder seg i høyden og observerer. Derfra begynner de å lukte. Og plutselig leker de, vasker hverandre, og sover sammen. 

Om du går privat er det lettere å lage en avtale om en ukes prøvetid. Er det fortsatt full krig da ville jeg revurdert. 

Tusen takk for godt råd ! Da er det lettere å navigere seg rundt. Får jo lyst å ta med alle hjem♥️

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk ny kattunge da katten vår var 1 år og det har gått veldig bra :) Hadde kattungen 2 dager på datteren min sitt soverom. Så fikk kattene hilse på hverandre i korte sekvenser. Katten vi hadde "brommet" litt, men ikke mye og etter noen dager sov de sammen❤️ Siden da har de hengt sammen, de spiser sammen, sover sammen og er ute sammen. Har fungert veldig bra.

(Er begge kastrerte hannkatter)

Anonymkode: 14cbc...ace

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...