AnonymBruker Skrevet 31. august #1 Skrevet 31. august Jeg delte for noen dager siden med kjæresten min at en han kjenner voldtok meg for noen år siden (før vi ble kjent). Han kjenner vedkommende, ikke som venner. De er begge meget godt kjent i samme miljø de jobber og er aktive i. Det ble totalt full baluba og verden gikk av hengslene. Han er så forbanna som jeg aldri har sett han. De er en gjeng som støtter hverandre godt, og han er helt besatt på å ta denne typen og få med vennegjengen på å henge han ut og forsure livet hans. Han er helt manisk på at jeg skal anmelde det. Jeg er sliten og satt ut og angrer på at jeg sa noe. Det føles ekstremt voldsomt og jeg blir så satt ut av reaksjonen hans - selv om jeg forstår den. Jeg har tidligere anmeldt to voldtekter - første ble henlagt fordi politet tabbet seg ut (!), men han havnet i fengsel fordi flere over tid anmeldte og til slutt åkte han inn for pedofili… andre anmeldelsen ble henlagt etter noen dager. En profilert ganske rik person, men jeg vet jo ikke om det hadde noe med det å gjøre… Poenget mitt er at jeg ikke har lyst. Den bekjente av kjæresten min vet jeg hva heter, men ikke kameraten hans som var med på det. Jeg har ingen god erfaring med å bli spurt ut av politiet og jeg kan ikke for mitt liv tro at noe som helst vil skje. Alle i miljøet vårt vil vite at det er meg, og selv om jeg vet at alle rundt kjæresten min ville trodd meg og støttet meg, kjenner at dette orker jeg ikke stå i. Jeg endelig på beina og har hatt det veldig stabilt i mange år og har det trygt og bra! Denne opprullingen er jeg redd vil sende meg ned i et sort høl. Enn så lenge når jeg ikke inn til kjæresten min og jeg er fullstendig overveldet og har puls på 150 døgnet rundt nå. Jeg er helt utslitt og fortvilt, og jeg føler med han, men jeg makter det ikke og angrer sterkt. Hva skal jeg gjøre… Anonymkode: 81fca...df9 1 17
AnonymBruker Skrevet 31. august #2 Skrevet 31. august Hva hadde du egentlig forventet? At han skulle si «åja, det var dumt» og gå videre med livet? Selvfølgelig burde du anmelde. Og selvfølgelig er han sint. Han elsker deg jo og har nettopp funnet ut at han kjenner den personen som har gjort dette mot deg….. Anonymkode: b4566...8f7 20 8
AnonymBruker Skrevet 31. august #3 Skrevet 31. august Fortell han det. Jeg kjønner mannen din, også fordi han sikkert kommer til å skape nye offer. Men det er ikke din feil at lovsystemet ikke fungerer. Jeg tror det kan være lurt at han får en sosial konsekvens av det han har gjort. Men mannen din må være forsiktig for han er jo en farlig person. Anonymkode: cf576...dae 8 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #4 Skrevet 31. august Skjønner godt du synes dette er vanskelig. Men hva hadde du forventet at kjæresten din skulle gjøre? Det er jo ikke rart han reagerer sånn. Anonymkode: 1f325...76a 9 3
AnonymBruker Skrevet 31. august #5 Skrevet 31. august Så du har blity voldtatt hele tre ganger? Her skulle du aldri sagt noe, om du ikke vil ha en reaksjon. Dette vil ikke kjæresten din komme over heller. Anmelding må til, samme hvor dårlig systemet fungerer. Anonymkode: ff598...88a 8
Biloba Skrevet 31. august #6 Skrevet 31. august Si at du trenger at han prioriterer dine behov i denne saken, og ikke sitt eget behov for å hevne deg. Helt naturlig at han føler på aggresjon, men hans følelser i denne saken er ikke viktigere eller rettere enn dine. 10 7
AnonymBruker Skrevet 31. august #7 Skrevet 31. august Du er jo overhodet ikke ferdig med det. Denne bekjente (VOLDTEKTSMANNEN) fortjener offentlig gapestokk og politianmeldelse. Kanskje han har gjort det mot flere? Om ingen går til politiet blir han iaf ikke straffet, det kan jeg garantere. Vi jenter har plikt til å anmelde og stå opp for oss selv! Hvis du ikke ville at kjæresten skulle reagere, hvorfor i alle dager fortalte du det da? Trodde du at han ikke ville reagere? Anonymkode: e2401...a1b 5 3
Brunello Skrevet 31. august #8 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fortell han det. Jeg kjønner mannen din, også fordi han sikkert kommer til å skape nye offer. Men det er ikke din feil at lovsystemet ikke fungerer. Jeg tror det kan være lurt at han får en sosial konsekvens av det han har gjort. Men mannen din må være forsiktig for han er jo en farlig person. Anonymkode: cf576...dae Det er ikke loven det er noe galt med. Voldtekt er ulovlig. Problemet er at en måbevise det, og det er ofte ekstremt vanskelig. Mange voldtekter skjer på et soverom der begge har gått frivillig inn og tatt av seg klærne. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #9 Skrevet 31. august Gi beskjed til han at dette er DIN opplevelse og DIN historie, som du eier fullt ut helt alene. Og det er du, og kun du, som skal bestemme hvordan dette skal håndteres i etterkant. Og ikke minst at han skal slutte med den primitive reaksjonen sin. Det er du som bestemmer, og sånn skal du ikke ha det. Anonymkode: 82783...a64 3 4
AnonymBruker Skrevet 31. august #10 Skrevet 31. august Faen de folkene her som klandrer deg for din manns reaksjon. Får deg sikkert bare til å føle deg enda verre. Husk å aldri ta noe på kvinneguiden personlig, ok? All medfølelse til deg som har blitt utsatt for dette! Jeg hadde også blitt forbanna hvis min nærmeste hadde blitt voldtatt, men mannen din må klare å regulere sitt eget sinne. Det er ikke din plikt å anmelde, og jeg skjønner veldig godt at du ikke vil det. Til og med advokater går ut og fraråder anmeldelse, fordi det retraumatiserer ofrene og en veldig lav andel blir dømt. Skulle ønske det ikke var sånn, men av og til må man bare akseptere tingenes tilstand og gå videre, det fins ingen rettferdighet i verden. Fortell mannen din det du skriver her. At du får det mye verre på grunn av hans reaksjon. Fortell ham hva du trenger isteden. Anonymkode: a2b31...fe3 6 10
Rotemor Skrevet 31. august #11 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Gi beskjed til han at dette er DIN opplevelse og DIN historie, som du eier fullt ut helt alene. Og det er du, og kun du, som skal bestemme hvordan dette skal håndteres i etterkant. Og ikke minst at han skal slutte med den primitive reaksjonen sin. Det er du som bestemmer, og sånn skal du ikke ha det. Anonymkode: 82783...a64 Enig. Og det er offeret som skal ha fokus. 5
AnonymBruker Skrevet 31. august #12 Skrevet 31. august Dette er litt på siden, men jeg mener det er relevant. Er dette et sunt forhold for deg, TS? Er kjæresten din snill med deg, ivaretar dine behov, er villig til å kompromisse, er ydmyk, kommuniserer om følelser og behov og kommer deg imøte? Eller stenger han deg ute, setter egne behov først, blir lett sint, har dårlig kontroll over egne følelser, bagatelliserer dine følelser eller tråkker over dine grenser? Det finnes mye statistikk på at en person som har blitt utsatt for et seksuelt overgrep har høyere sjanse for å bli utsatt for flere seksuelle overgrep og/eller havne i usunne forhold. Anonymkode: b09dd...009 2 1 5
Rødvinsfilosofen Skrevet 31. august #13 Skrevet 31. august Voldtektssaker er veldig krevende å bevise. Hvis man ikke sitter med sporsikring fra åstedet og fra overgrepsmottaket, så kan det i det hele tatt være vanskelig å bevise at det i det hele tatt har skjedd «et samleie» mellom to personer. Så hvis man ikke har en muntlig eller skriftlig tilståelse, så kan det bli vanskelig å overbevise en rett. Men jungeltelegrafen er vanskelig å stoppe. Blir noen først stemplet som en voldtektsmann eller som et voldtektsoffer så er det vanskelig å bli kvitt et slikt stempel i ettertid. Tror jeg ville forsøkt å få kjæresten til å forstå hvor belastende det vil være å skulle få ryktet på seg som voldtektsoffer. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #14 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hva hadde du egentlig forventet? At han skulle si «åja, det var dumt» og gå videre med livet? Selvfølgelig burde du anmelde. Og selvfølgelig er han sint. Han elsker deg jo og har nettopp funnet ut at han kjenner den personen som har gjort dette mot deg….. Anonymkode: b4566...8f7 Jeg hadde vel forventet noe mer støtte, det hele handlet plutselig om han og hans sinne. Jeg delte det fordi det kom opp, og jeg tenkte «jeg ønsker å dele dette vanskelige med partneren min». Men jeg innser jeg heller skulle gått i graven med dette. AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Skjønner godt du synes dette er vanskelig. Men hva hadde du forventet at kjæresten din skulle gjøre? Det er jo ikke rart han reagerer sånn. Anonymkode: 1f325...76a Nei tydeligvis ikke. AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Så du har blity voldtatt hele tre ganger? Her skulle du aldri sagt noe, om du ikke vil ha en reaksjon. Dette vil ikke kjæresten din komme over heller. Anmelding må til, samme hvor dårlig systemet fungerer. Anonymkode: ff598...88a Ja, tre ganger. Ikke akkurat planlagt, den første gangen av en bekjent - vi hadde et forhold i kort tid og jeg ble voldtatt uten at jeg kunne forestille meg at han ville gjort noe sånt. De to andre gangene var jeg full og ble utnyttet… AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Du er jo overhodet ikke ferdig med det. Denne bekjente (VOLDTEKTSMANNEN) fortjener offentlig gapestokk og politianmeldelse. Kanskje han har gjort det mot flere? Om ingen går til politiet blir han iaf ikke straffet, det kan jeg garantere. Vi jenter har plikt til å anmelde og stå opp for oss selv! Hvis du ikke ville at kjæresten skulle reagere, hvorfor i alle dager fortalte du det da? Trodde du at han ikke ville reagere? Anonymkode: e2401...a1b Jeg har stått opp for meg selv hele tiden. Men jeg orker ikke kjempe den samme kampen med det samme utfallet gang på gang. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er litt på siden, men jeg mener det er relevant. Er dette et sunt forhold for deg, TS? Er kjæresten din snill med deg, ivaretar dine behov, er villig til å kompromisse, er ydmyk, kommuniserer om følelser og behov og kommer deg imøte? Eller stenger han deg ute, setter egne behov først, blir lett sint, har dårlig kontroll over egne følelser, bagatelliserer dine følelser eller tråkker over dine grenser? Det finnes mye statistikk på at en person som har blitt utsatt for et seksuelt overgrep har høyere sjanse for å bli utsatt for flere seksuelle overgrep og/eller havne i usunne forhold. Anonymkode: b09dd...009 Han er snill. Han er omsorgsfull og stiller opp. Vi har det veldig fint, og dette er første gang jeg deler noe sånt. Jeg vet han har sterke meninger om «sånne menn», men relasjonen var kanskje voldsom fordi det var meg. Han er ikke typen som nødvendigvis gråter, men kan være reaksjonen hans handlet om at han er fryktelig forbanna og lei seg på mine vegne. Han kan tøye strikken langt og er absolutt veldig tålmodig med meg ellers, syns jeg. Anonymkode: 81fca...df9 1 3
AnonymBruker Skrevet 31. august #15 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette er litt på siden, men jeg mener det er relevant. Er dette et sunt forhold for deg, TS? Er kjæresten din snill med deg, ivaretar dine behov, er villig til å kompromisse, er ydmyk, kommuniserer om følelser og behov og kommer deg imøte? Eller stenger han deg ute, setter egne behov først, blir lett sint, har dårlig kontroll over egne følelser, bagatelliserer dine følelser eller tråkker over dine grenser? Det finnes mye statistikk på at en person som har blitt utsatt for et seksuelt overgrep har høyere sjanse for å bli utsatt for flere seksuelle overgrep og/eller havne i usunne forhold. Anonymkode: b09dd...009 😅 Anonymkode: a6822...af2
AnonymBruker Skrevet 31. august #16 Skrevet 31. august Rødvinsfilosofen skrev (4 minutter siden): Voldtektssaker er veldig krevende å bevise. Hvis man ikke sitter med sporsikring fra åstedet og fra overgrepsmottaket, så kan det i det hele tatt være vanskelig å bevise at det i det hele tatt har skjedd «et samleie» mellom to personer. Så hvis man ikke har en muntlig eller skriftlig tilståelse, så kan det bli vanskelig å overbevise en rett. Men jungeltelegrafen er vanskelig å stoppe. Blir noen først stemplet som en voldtektsmann eller som et voldtektsoffer så er det vanskelig å bli kvitt et slikt stempel i ettertid. Tror jeg ville forsøkt å få kjæresten til å forstå hvor belastende det vil være å skulle få ryktet på seg som voldtektsoffer. Sistnevnte er viktig for meg. Jeg vil ikke være «hu der», og jeg ønsker ikke bli stemplet og det er det eneste folk ser når vi er rundt de vi kjenner.. Det finnes ingen bevis, jeg var full og det er lenge siden. Anonymkode: 81fca...df9 4
AnonymBruker Skrevet 31. august #17 Skrevet 31. august Når det gjelder voldtekten av en jeg var i forhold med dro jeg til legevakten med EN GANG jeg dro derfra. De hadde bevis, av meg og hos han. Likevel ble det henlagt. Det har vært en påkjenning jeg aldri har vært borti. Jeg kunne ikke gå på butikken på flere år… det var en belastning som var ekstremt hardt å stå i. Anonymkode: 81fca...df9 8 2
AnonymBruker Skrevet 31. august #18 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Gi beskjed til han at dette er DIN opplevelse og DIN historie, som du eier fullt ut helt alene. Og det er du, og kun du, som skal bestemme hvordan dette skal håndteres i etterkant. Og ikke minst at han skal slutte med den primitive reaksjonen sin. Det er du som bestemmer, og sånn skal du ikke ha det. Anonymkode: 82783...a64 Han må vel få reagere akkurat som han vil. Dersom hun eide historien fullt ut, hvorfor fortalte hun den til mannen. Hvis noe er helt bombesikkert her i verden så er det at kvinner aldri blir fornøyde. Hvis han ikke hadde reagert med sinne så ville det også vært galt. Anonymkode: a6822...af2
AnonymBruker Skrevet 31. august #19 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han må vel få reagere akkurat som han vil. Dersom hun eide historien fullt ut, hvorfor fortalte hun den til mannen. Hvis noe er helt bombesikkert her i verden så er det at kvinner aldri blir fornøyde. Hvis han ikke hadde reagert med sinne så ville det også vært galt. Anonymkode: a6822...af2 Nei, det hadde overhodet ikke vært galt. Jeg hadde håpet på omsorg og en klem kanskje. Litt av en sleivete kommentar. Anonymkode: 81fca...df9 2 2 3
Snok1 Skrevet 31. august #20 Skrevet 31. august Biloba skrev (42 minutter siden): Si at du trenger at han prioriterer dine behov i denne saken, og ikke sitt eget behov for å hevne deg. Helt naturlig at han føler på aggresjon, men hans følelser i denne saken er ikke viktigere eller rettere enn dine. Dette er fasit. Du må kreve å få lov til å eie reaksjonene og følelsene i denne saken. Ja alle voldtekter bør anmeldes, men det er offerets rolle å bære belastningen. Det er for lett å spille hvit ridder her. 1 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå