Gå til innhold

Gratinerte forskjellige grønnsaker

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest1
Skrevet

Jeg tenkte en enkel måte å få inn mer grønnsaker til middag var å gratinere en del grønnsaker sammen i en slags grønnsaksgrateng.

Men så kom jeg ikke lenger enn til blomkål. Og kanskje brokkoli.

Noen flere forslag til grønnsaker som kan passe sammen?

Kanskje noen har en oppskrift?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dessverre ikke noen god oppskrift.

Men et lite tips: de har sånn ferdigpakker med gratinertegrønnsaker i frysedisken på butikken ( det er bare blomkål og brokkol med en god saus på) Den varmes i ildfast form i mikro eller i ovnene og vips du har perfekt tilbehøre til f.eks. biff, kjempegodt! Er godt å kutte opp noe salt (f.eks skinke eller pølse) å ha oppi før du varmer det også, så har du et lettvint måltid.

Gjest gjest1
Skrevet

Rotgrønnsaker som gulrot, kålrot og rødbeter er alle veldig egnet til å bake i ovnen. Kutt de grovt opp, salte/pepre og hell over litt olivenolje. Smaken blir veldig rik og søtlig. Nå er jo ikke dette gratinering, men anbefales på det varmeste som tilbehør.

Veldig godt, billig og sunt :)

Gjest gjest1
Skrevet

Men et lite tips: de har sånn ferdigpakker med gratinertegrønnsaker i frysedisken på butikken ( det er bare blomkål og brokkol med en god saus på) Den varmes i ildfast form i mikro eller i ovnene og vips du har perfekt tilbehøre til f.eks. biff, kjempegodt! Er godt å kutte opp noe salt (f.eks skinke eller pølse) å ha oppi før du varmer det også, så har du et lettvint måltid.

De er jo sååå gode!

Gjest Gjest1
Skrevet (endret)

Har en sånn liggende i fryseren. Hadde tenkt å bruke den i forrige uke, men så ble planene endret. Prøves i morgen.

Takk! :)

Endret av Violetta
Gjest Fruktfat
Skrevet

jeg bruker en pose med fryste grønnsaker, hvit saus over og ost på toppen. salt, pepper og annet krydder etter det man ønsker ;)

Gjest Gjest1
Skrevet
jeg bruker en pose med fryste grønnsaker, hvit saus over og ost på toppen. salt, pepper og annet krydder etter det man ønsker  ;)

Det hørtes veldig enkelt og godt ut. Hva bruker du til?

Gjest Fruktfat
Skrevet

blir veldig godt! :) det hender jeg bare lager gratengen og spiser den som den er, hehehe...

noen ganger har jeg i pølsebiter, eller serverer pølser ved siden av, eller fisk. egentlig alt man ville hatt grønnsaker til!

Gjest Gjest1
Skrevet
blir veldig godt!  :)  det hender jeg bare lager gratengen og spiser den som den er, hehehe...

noen ganger har jeg i pølsebiter, eller serverer pølser ved siden av, eller fisk. egentlig alt man ville hatt grønnsaker til!

Da skal det prøves. Takk for tips! :)

Gjest Gjest
Skrevet

brokkoli, blomkål, pastinakk, kål, purre, løk, gulrot, potet, kålrabi, sellerirot, stangselleri, osv osv osv, ha i det du liker.

er kanskje en ide at de som trenger lengst tid blir kokt/dampet litt på forhånd.

kan jo og skive tomater og legge på toppen (under osten).

grateng er godt :)

Skrevet

Aubergine og squash passer bra sammen. Paprika og tomater. Litt krydder (provence, f.eks.)

Søtpoteter og poteter sammen.

Poteter og blomkål sammen, gjerne med spisskummen. Gulrøtter kan alltid tilsettes.

Sellerirot og gulrøtter.

Spinat passer til poteter, aubergine, paprika, tomat....

Skrevet

Gratineres hvor lenge? På hvor mange grader?

Gjest gjest1
Skrevet

Litt utenfor temaet.

Pastinakk er veldig godt i gratinerte poteter. Bruker å skive opp en pastinakk og legge inni mellom potetene.

Gjest gjest1
Skrevet

Vi bruker mye ovnsbakte grønnsaker, i stedet for gratinerte i hvitsaus.

Syns grønnsakene blir fantastiske bakt med bare litt olivenolje og en sprut sitron litt salt og pepper.

Vi bruker litt forskjellig etter hva vi har til, men det som går igjen er pastinakk, gulrot, paprika, squash, hvitløk, løk, aubergine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...