Gå til innhold

Klarer jeg å pusse opp et soverom selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kvinne i 30-årene som omtrent aldri har rørt en hammer eller vater i mitt liv. Kjøpt bolig med soverom fra 70-tallet (eneste som ikke er pusset opp). Nitrist tapet og teppegulv. Dette MÅ fikses.

Fått tre ulike pristilbudet og alle ligger på 70-100.000 kr inkl elektriker. Gulvet er oppimot 5 cm skjevt fra ene til andre siden. Rom på 14 kvm.

Jeg lurer oppriktig på om dette er noe jeg kan klare selv? Skjønner at det krever en del utstyr, og mye research. Men rommet må ikke være 110% perfekt, alle monner drar på tidenes styggeste rom 😅

Jeg må rive vegger og bytte gulv. Rette det opp? Legge nye plater? male. Og leke elektriker for æ ordne flere kontakter og endre på ordningen for strøm og lysbrytere.

Hva tror dere? 🫣 

Er i 20-årene, har lyst å lære, ingen barn eller annet som opptar tiden min (annet enn jobb da). 

Kan få hjelp, men kjenner ingen som er veldig handy.

Anonymkode: 4283c...b53

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er i 30-årene, ser det gikk litt kjapt i svingene. Har råd til å leie firma, men tror jo jeg kan spare mye på å gjøre ting selv? Hvertfall når jeg prøver sjekke priser på gulv og veggplater + div andre ting jeg tror jeg trenger.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke er så nøye så kan du jo bare prøve? Elektrisk arbeid kan du ikke gjøre selv da. Og rette gulv hadde jeg vel også fått hjelp til. 

Anonymkode: 9aa8c...dec

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bare prøv. Men du har ikke lov til å leke elektriker, den regninga får du ta.

Anonymkode: 68806...9e1

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En liten ting om gangen. 
Du kan jo alltids avbryte og leie inn folk t resten hvis det stopper opp. 
Riving er en grei jobb. 
Bare pass på at du ikke river bærende vegg. 

Søk opp hvert minste spørsmål på YT og invester i godt verktøy. Det er halve jobben. 

Elektriker må du betale for. Det er både farlig og ulovlig å gjøre selv. 

Anonymkode: af4a5...508

AnonymBruker
Skrevet

Tid er også penger og for en som er som ikke er praktisk anlagt eller har erfaring kan dette koste fort mer enn du tjener på å gjøre det selv.

Jeg hadde satt arbeidet bort og få i såfall fastpris.

Anonymkode: d3ea4...436

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Skulle skrive «leie» elektriker, tør ikke leke det selv! Jeg lover! Så kan garantere dere at den jobben blir satt bort 🤗

Hvor kan jeg evt finne gode videoer eller lære? Noen som har forslag til noe som er å anbefale?

og klarer man rive en bærevegg ved et uhell?

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tid er også penger og for en som er som ikke er praktisk anlagt eller har erfaring kan dette koste fort mer enn du tjener på å gjøre det selv.

Jeg hadde satt arbeidet bort og få i såfall fastpris.

Anonymkode: d3ea4...436

Jeg har tid, ikke så mye annet å drive med ☺️ Derfor det er til vurdering. Er vel bedre det enn å ligge på sofaen foran TV-en 😅

Og kan jeg risikere å bruke 70-100.000 kr på å gjøre jobben selv også?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg. Enslig kvinne med hus som trenger kjærlighet. Jeg hadde fått hjelp til å avrette gulvet (prøvde dette selv i fjor, ble ikke bra) samt leid inn elektriker. Resten hadde jeg prøvd selv 

Anonymkode: 7f582...0ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har tid, ikke så mye annet å drive med ☺️ Derfor det er til vurdering. Er vel bedre det enn å ligge på sofaen foran TV-en 😅

Og kan jeg risikere å bruke 70-100.000 kr på å gjøre jobben selv også?

Det kommer an på hva du skal gjøre og hvor mange feil du gjør. Du finner videoer på Youtube, og ja, du kan risikere å rive bærevegger hvis du ikke vet hva eller hvor de er. 

Anonymkode: b023c...d46

Skrevet

Jeg tror du kan lese deg opp på alt du trenger og jeg er helt sikker på at dette klarer du helt fenomenalt selv!!

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for oppmuntring! Hadde vært gøy om jeg fikk dette til, hvertfall deler av jobben🤩 Kanskje jeg skal gå litt inn for det og se om jeg ikke klarer få til hvertfall noe.

men takk for tips ang avretting av gulv. Da blir det elektriker og hjelp til gulv. Også har jeg alltids budsjett til å leie inn folk. Flere via mitt anbud har hatt anledning til å stille opp på en ukes varsel, så da skal nok dette gå seg til 🤗

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det kommer an på hva du skal gjøre og hvor mange feil du gjør. Du finner videoer på Youtube, og ja, du kan risikere å rive bærevegger hvis du ikke vet hva eller hvor de er. 

Vet ikke om jeg tørr spørre, men må jo det (for å lære). Hvordan finner jeg ut av hva som er en bærevegg? Noe jeg ser? Noe jeg ikke egentlig kan oppdage før tapeten er revet? Regner med det er noe greier under tapeten (plater?) som tapeten ble festes på?

ingen vegger skal rives i helhet, men ønsker legge nye plater og få bort det som er der nå. 
To av veggene på rommet går mot yttervegg av bolig, de andre er på innsiden av bolig og skiller av gang og annet soverom.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke gjøre det så avansert. Mal på eller tapetsere med veggfornyer før eller etter riving av strietapet. Mal så over med ønsket farge. Når det gjelder gulvet er det jo spennende å se hva som ligger under teppet. Er det teppeflis som ikke er limt er det mulig du bare kan male gulvet som det er. Ikke rør det elektriske om du ikke må. Kjøp ny lyspære med dimmer fra Ikea så har du dimbart lys på soverommet også. Dette kan bli kjempefint uten særlig jobb og også uten de store utgiftene 🙂 

Anonymkode: 74ea4...53c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du trenger ikke gjøre det så avansert. Mal på eller tapetsere med veggfornyer før eller etter riving av strietapet. Mal så over med ønsket farge. Når det gjelder gulvet er det jo spennende å se hva som ligger under teppet. Er det teppeflis som ikke er limt er det mulig du bare kan male gulvet som det er. Ikke rør det elektriske om du ikke må. Kjøp ny lyspære med dimmer fra Ikea så har du dimbart lys på soverommet også. Dette kan bli kjempefint uten særlig jobb og også uten de store utgiftene 🙂 

Glemte å si at ut fra det du beskriver trenger du ikke tenke på bærevegger!

Skrevet

Trenger du å rive så himla mye da? Riv av den gamle tapeten og legg nye plater utenpå! Det klarer du selv! 

Få hjelp til å rette gulvet og det elektriske. Kanskje listing. Men veggene osv får du helt fint til!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du bare tatt av platene på veggen, trenger du ikke å tenke på om det er bærevegg. Problemene kan oppstå hvis du skal rive hele veggen for å slå sammen to rom. 

Anonymkode: c56ae...ec3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Takk for svar! Skulle skrive «leie» elektriker, tør ikke leke det selv! Jeg lover! Så kan garantere dere at den jobben blir satt bort 🤗

Hvor kan jeg evt finne gode videoer eller lære? Noen som har forslag til noe som er å anbefale?

TS

Det kan skje og har skjedd og er ikke bra så dette må du sjekke i forkant hva som er bærevegg. her jeg bor måtte det settes opp støttestag da en nabo rev bærevegg. Skulle ha alle rom åpne og trodde alle vegger kunne rives, kom noen som så hva som skjedde og fikk avverget en katastrofe. 

Anonymkode: d5b71...af5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vet ikke om jeg tørr spørre, men må jo det (for å lære). Hvordan finner jeg ut av hva som er en bærevegg? Noe jeg ser? Noe jeg ikke egentlig kan oppdage før tapeten er revet? Regner med det er noe greier under tapeten (plater?) som tapeten ble festes på?

ingen vegger skal rives i helhet, men ønsker legge nye plater og få bort det som er der nå. 
To av veggene på rommet går mot yttervegg av bolig, de andre er på innsiden av bolig og skiller av gang og annet soverom.

Ts

Da er det stor sjanse for at minst én av veggene mot gang og soverom er bærevegg, men som andre sier her, hvis du bare skal bytte plater, så spiller ikke det noen rolle. Det er lett å se hva som er bærende vegger hvis du vet hva du skal se etter, men det finnes sikkert videoer om dette også på Youtube. 

Vet ikke hvilke plater du har tenkt til å bruke, men du klarer fint å skru opp både gips og sponplater selv. Det blir også finest om du vil ha helt slette vegger. Veggfornyer og helsparkling er også mulig, men sparkling tar tid hvis du aldri har gjort det før. Bare vær nøye og tålmodig, så går det også fint. 

Det finnes også videoer på alt, så det er bare å prøve. Det er heller ikke så vanskelig å avrette gulv som mange skal ha det til her. Bare sørg for å blande massen godt slik at den blir klumpefri. Jeg klarte det veldig greit første gang jeg gjorde det. Det er også mange gode råd å få på byggevarehus. Lykke til, så gøy! 😊

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS

Ja du kan rive bærevegg ved uhell, men du skal vel ikke rive veggen? Du skal vel kun bytte panel/veggplater? Bæringa er inni veggen, så ingen fare så lenge du bare tar av panel/plater og lar reisverk stå igjen. 

Anonymkode: ae045...9b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...