AnonymBruker Skrevet 31. august #1 Skrevet 31. august jeg går på en medisin annenhver dag. Så kom jeg ut av telling og ba om AI-hjelp. Jeg hadde skrevet opp en dato hvor jeg tok medisinen som var rundt en måned tid siden. Så kommer roboten med ett svar, for å så korrigere seg. Det samme skjedde når jeg skulle teste den på nytt, finne ut når jeg skulle ta medisinen. Er dette et felt den er dårlig på? Jeg bruker betalingsversjonen. Anonymkode: 6b526...959
AnonymBruker Skrevet 31. august #2 Skrevet 31. august Kan aldri stole på AI Anonymkode: 31081...d7c 4
DollyDelux Skrevet 31. august #3 Skrevet 31. august ChatGPT er bare en språkmodell. ikke en regnemaskin. Den bare gjetter hva neste ord den vil si kommer til å være. Hvis du vil bruke den til regnestykker må du formulerer spørsmålet mer som "hva slags formel kan jeg bruke for å regne ut bla bla bla" eller noe i den duren. Ikke be den regne ut for deg. Hvis du spør den om hva er 2+2 eller hvor mange a-er er det i karneval, så vil den mest sannsynlig si noe feil. For som sagt det er en språkmodell. 1 3
AnonymBruker Skrevet 31. august #4 Skrevet 31. august DollyDelux skrev (26 minutter siden): ChatGPT er bare en språkmodell. ikke en regnemaskin. Den bare gjetter hva neste ord den vil si kommer til å være. Hvis du vil bruke den til regnestykker må du formulerer spørsmålet mer som "hva slags formel kan jeg bruke for å regne ut bla bla bla" eller noe i den duren. Ikke be den regne ut for deg. Hvis du spør den om hva er 2+2 eller hvor mange a-er er det i karneval, så vil den mest sannsynlig si noe feil. For som sagt det er en språkmodell. Jeg har hatt for store forventninger til AI forstår jeg. Jeg trodde at en slik regneoppgave var noe den kunne mestre. Bruker man chatgpt bare for språk? Kan den ikke gjøre andre ting også? Anonymkode: 6b526...959
DollyDelux Skrevet 31. august #5 Skrevet 31. august Tenk på det som at den kan snakke men ikke tenke. Det er ganske god på programmering, men programmering er et slags språk det og. Den kan jo lage bilder og sånn og, men ikke tenke ut noe nytt selv, den baserer seg jo bare på detn informasjonen den er trent på.
AnonymBruker Skrevet 31. august #6 Skrevet 31. august Regning, kalender og tid er det jeg har erfart at den er absolutt dårligst på. Anonymkode: f147d...a07 2
AnonymBruker Skrevet 1. september #7 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har hatt for store forventninger til AI forstår jeg. Jeg trodde at en slik regneoppgave var noe den kunne mestre. Bruker man chatgpt bare for språk? Kan den ikke gjøre andre ting også? Anonymkode: 6b526...959 Litt usikker på hva du mener med å "bruke chatgpt bare for språk", men det er altså en språkmodell - det vil si at den har god evne til å kommunisere på relativt høyt menneskelig nivå. Og kun det. Det er ikke en kunnskapsdatabase, kalkulator eller noe som helst annet. Anonymkode: 60690...89a 2
AnonymBruker Skrevet 1. september #8 Skrevet 1. september Den er ikke stødig på regning, men kan analysere en oppgave og lage oppgaver. Mer presis du er på hva du ønsker, bedre blir svarer. AI er ikke ment som google. Anonymkode: c88ba...137 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #9 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (13 timer siden): Litt usikker på hva du mener med å "bruke chatgpt bare for språk", men det er altså en språkmodell - det vil si at den har god evne til å kommunisere på relativt høyt menneskelig nivå. Og kun det. Det er ikke en kunnskapsdatabase, kalkulator eller noe som helst annet. Anonymkode: 60690...89a Hvor tar den kunnskapen sin fra? Google? Jeg spurte Chatgpt om hva som skulle til for at flere skulle flytte til Tasmania. Den kom en omfattende liste om hva som skulle til. Er er det bare diktning eller fra diskusjonsforumet på nettet? Anonymkode: 6b526...959
AnonymBruker Skrevet 1. september #10 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (22 timer siden): Regning, kalender og tid er det jeg har erfart at den er absolutt dårligst på. Anonymkode: f147d...a07 Enig i dette. De gangene jeg har spurt om et fagområde jeg kjenner til så har det vært et sted mellom 20-30% tull. Den dikter hvis den ikke vet svaret. Den kan også dikte hvis den "tror" du ønsker et visst svar. Man bør bare bruke ChatGPT hvis man kjenner til temaet fra før og selv kan kvalitetssikre svaret. Det går sånn halvveis greit akkurat nå, men om noen år lærer ikke AI av oss lenger. Da vil vi sitte med en generasjon mennesker som har lært av AI. Hvor dumme er vi blitt da? Hvor mange feil vil vi gjøre og hva blir konsekvensene av det? Anonymkode: 50ecf...7b5 2
AnonymBruker Skrevet 1. september #11 Skrevet 1. september Du må be den regne grundig og være streng, da kan det gå bra. Anonymkode: d203e...197 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #12 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Enig i dette. De gangene jeg har spurt om et fagområde jeg kjenner til så har det vært et sted mellom 20-30% tull. Den dikter hvis den ikke vet svaret. Den kan også dikte hvis den "tror" du ønsker et visst svar. Man bør bare bruke ChatGPT hvis man kjenner til temaet fra før og selv kan kvalitetssikre svaret. Det går sånn halvveis greit akkurat nå, men om noen år lærer ikke AI av oss lenger. Da vil vi sitte med en generasjon mennesker som har lært av AI. Hvor dumme er vi blitt da? Hvor mange feil vil vi gjøre og hva blir konsekvensene av det? Anonymkode: 50ecf...7b5 Men hvordan klarer chatgpt å bestå eksamen om den dikter opp 20/30 prosent av faget? Den har bestått ganske prestisjefylte eksamener. Anonymkode: 6b526...959
AnonymBruker Skrevet 1. september #13 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvordan klarer chatgpt å bestå eksamen om den dikter opp 20/30 prosent av faget? Den har bestått ganske prestisjefylte eksamener. Anonymkode: 6b526...959 Det håper jeg virkelig ikke... Anonymkode: 50ecf...7b5
isabelle.f Skrevet 5. september #14 Skrevet 5. september Bruk en resonneringsmodell (f.eks o3), så viser den deg hvordan den tenker seg frem til et svar. Oftere lettere å vite hva som er sant og ikke da.
Gregarious Skrevet 5. september #15 Skrevet 5. september GPT-5 er en velfungerende modell, men som alle generative modeller kan den hallusinere. Derfor bør man dobbeltsjekke svar som har betydningsfulle konsekvenser. Å kalle den "bare" en språkmodell som gjetter neste ord er imidlertid en grov forenkling, det samme kan man da like gjerne si om mennesker.
AnonymBruker Skrevet 6. september #16 Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (På 1.9.2025 den 19.40): Hvor tar den kunnskapen sin fra? Google? Jeg spurte Chatgpt om hva som skulle til for at flere skulle flytte til Tasmania. Den kom en omfattende liste om hva som skulle til. Er er det bare diktning eller fra diskusjonsforumet på nettet? Anonymkode: 6b526...959 Den er trent på offentlig tilgjengelig informasjon, så alt som ligger åpent på internett. Og det kan like gjerne være en shitpost fra Reddit som Store norske leksikon liksom. Jeg synes den siterer Wikipedia ganske mye, og der vet vi jo at det ligger mye fjas ettersom hvem som helst kan gå inn og redigere det. Anonymkode: 60690...89a 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå