Gå til innhold

hjelp! Litt kreativ, men enkel laksemiddag samt forrett (gjerne laks i forretten også)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi får middagsbesøk om et par dager, og alle er enige om at det skal stå laks på menyen. 

Jeg har trålet nettet etter litt spennende og kreative oppskrifter, men har gått meg helt vill. 

Kriterier: 

- må være forholdsvis enkel/rask (orker ikke stå på kjøkkenet lenge mens gjestene er her)

- gjerne se litt lekkert ut på tallerkenen

- ikke en haug med ingredienser som man må tråle ørten spesialbutikker for å finne. 

Anonymkode: ada38...986

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

https://www.salma.no/oppskrifter/enkel-forrett-med-laks-og-avokado

Fikk denne forretten servert hos en venninne nylig. Var ikke like dandert som på bildet her, men _veldig_ godt. Skal du servere laksen rå som her, må du ha Salma eller tilsvarende som ikke må varmebehandles.

Til hovedrett har salma mange gode oppskrifter, velger du retter der fisken varmebehandles, kan du bytte til en rimeligere laks.

Pasta med kremet saus med laks er godt.

En god fiskesuppe med laks oppi, og ferskt brød/rundstykker til er veldig godt.

Anonymkode: 147e1...6d8

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du ha laks i både forrett og hovedrett? Det er jo et dårlig utgangspunkt for en meny - variasjon er alltid et mye sikrere prinsipp for å lykkes.

Tips til hovedrett: Ovnsbakte stykker av Frøyalaks med lun salat av Puy-linser (eks på oppskrift: https://www.pardonyourfrench.com/french-lentil-salad-with-tomatoes-and-cucumbers/), sitronbåter og lettrømme. Salaten kan lages klar en stund i forveien og serveres lun eller romtemperert, og så trenger du bare å ovnsbake laksen rett før servering. Med rømme og sitronbåter til trengs heller ikke mer saus enn selve vinaigretten i salaten.

Anonymkode: 9c575...186

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan aldri slå feil med avkokt laks, poteter, agurksalat og rømme. 

Anonymkode: 6b7cb...6f7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Rømme er ikke aktuelt. Både fordi jeg ikke liker det, men viktigst er at det ikke er å få kjøpt der jeg bor.

Tenkte litt på laksefileter på en seng av en puré? Potet? Brokkoli? Blomkål? Evt. hvilke grønnsaker passer? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri hatt laks både som forrett og hovedrett. Med fisk som hovedrett bør forrett være kjøtt eller vegetar.

Det enkleste er helstekt laks. Laksen bakes i stekeovnen. Aluminiumsfolie kan brukes til å dekke fisken.

Tilbehør kan være kokte poteter eller ris, dampede grønnsaker (blomkål, brokkoli, gulrøtter, purre), potetpure, salat, bakte grønnsaker eller hva du liker. 

Anonymkode: eaf5c...77a

Skrevet

Muligens litt hverdagslig men i wraps med guacamole og grønnsaker er godt! Og lett å preppe på forhånd! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Takk for svar.

Rømme er ikke aktuelt. Både fordi jeg ikke liker det, men viktigst er at det ikke er å få kjøpt der jeg bor.

Tenkte litt på laksefileter på en seng av en puré? Potet? Brokkoli? Blomkål? Evt. hvilke grønnsaker passer? 

Da ville jeg laget puréen for seg, og ovnsbakt laksefileter for seg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Takk for svar.

Dette er en av våre standard hverdagsretter. Hjemmelaget potetmos, enten pannestekt eller ovnsbakt laks og en grønnsak, som regel dampet brokkoli, pluss sitronbåter. Hvis ovnsbakt pleier jeg å ha skivet sitron over og/eller mellom filetene, evt litt revet sitronskall over. 

Det er som sagt en standard hverdagsrett her og ikke noe jeg akkurat anser som kreativt, men det er jo godt. Jeg vil tro blomkålpuré også vil passe bra. 

ps, rømme kan ofte erstattes av creme fraîche eller gresk yoghurt. 

Anonymkode: ecd32...b83

AnonymBruker
Skrevet

En veldig god og annerledes puré som passer særlig til hvit fisk, men også vil gå greit til laks: https://www.independent.co.uk/life-style/food-and-drink/recipes/beetroot-and-tomato-puree-1803221.html

Brunet smør med kapers, sjalottløk, sitron og persille til.

(Ellers: Hvis man egentlig har bestemt hva man vil ha til svar er det ikke så lurt å stille et helt åpent spørsmål i en tråd, og så ditche alle svar man får. Da sløser man strengt tatt litt med andres tid).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forrett: 

Ceviche. F.eks denne oppskriften: https://gladkokken.no/oppskrifter/lakseceviche-med-avokado-og-mango-sunt-godt-og-syrlig

Kanapeer med røkelaks, kremost, dill og rogn/kaviar 

Fiskesuppe med laks: https://idamariesmat.no/oppskrift/fiskesuppe-med-laks-og-asparges/

Shashimi med sesamfrø, vårløk og wasabi majones. Soyasaus og ingefær på siden.

Hovedrett:

Teryakilaks med wokgrønnsaker og ris. Godt med cashynøtter til.

Stekt laksefilet med mangosalat 

Dampet laks med asparges, småpoteter, ristede pinjekjerner og smeltet smør med gressløk/dill. Evt litt pesto. 

Anonymkode: eb031...b73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Laks ned ris og mangosalat er godt og enkelt. Stak laks,og lag en saus av soyasaus,sweetchili og limesaft,som du heller i panna og over laksen rett før den er ferdig stekt. Lag salat av mango,avokado,agurk og rødløk, og smak til med limesaft,chili,salt og pepper. 

Server med ris,og resten av sausen fra panna,og strø sesamfrø over. 

Anonymkode: 8cbc6...0f5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...