LadySyrien Skrevet 31. august #1 Skrevet 31. august For 10 år siden, veide jeg 112 kg. Jeg var rett og slett femde, og jeg klarte ikke å se meg på speilet eller se meg naken. Jeg gjorde slankoperasjon (Gastric Ring) som hjelpemidder for å gå ned i vekt. Det var sammen med trening og kosthold. Jeg har flyttet til Norge i 2016, og jeg veide 70 kg. I 2020 mister jeg noen i familien som jeg var veldig glad i, og da begynte jeg å spise utrolig mye for å kompesere "hullet". Nå er det 2025, og jeg har fått tilbake alle de kg jeg mistet. Magen har blitt større, hadde problemer med reflux, og jeg har mistet mettsfølelse.( Jeg føler meg rett og slett Larvenaldri mett 😆) I tillegg begynte ringen å plage meg, så jeg vurderer å fjerne det. Er dere for eller i mot slankeoperasjon som ekstra hjelp? Jeg vil gjerne lese deres meninger 😊
Gregarious Skrevet 31. august #2 Skrevet 31. august LadySyrien skrev (9 minutter siden): For 10 år siden, veide jeg 112 kg. Jeg var rett og slett femde, og jeg klarte ikke å se meg på speilet eller se meg naken. Jeg gjorde slankoperasjon (Gastric Ring) som hjelpemidder for å gå ned i vekt. Det var sammen med trening og kosthold. Jeg har flyttet til Norge i 2016, og jeg veide 70 kg. I 2020 mister jeg noen i familien som jeg var veldig glad i, og da begynte jeg å spise utrolig mye for å kompesere "hullet". Nå er det 2025, og jeg har fått tilbake alle de kg jeg mistet. Magen har blitt større, hadde problemer med reflux, og jeg har mistet mettsfølelse.( Jeg føler meg rett og slett Larvenaldri mett 😆) I tillegg begynte ringen å plage meg, så jeg vurderer å fjerne det. Er dere for eller i mot slankeoperasjon som ekstra hjelp? Jeg vil gjerne lese deres meninger 😊 Det er viktig å skille mellom ulike typer slankeoperasjoner. Den tidligere brukte "gastrisk bånd" metoden, som ikke lenger utføres i Norge, hadde betydelig dårligere resultater enn for eksempel gastric bypass. Generelt kan slankeoperasjon være et nyttig verktøy for riktig pasient.
AnonymBruker Skrevet 31. august #4 Skrevet 31. august Definitivt for! Jeg har tatt sleeve selv. Selv om jeg nå, 8 år etter, veier rett over normal BMI, så har jeg hatt 8 år med 20-30 kg mindre å drasse på alle disse årene. Det er en kjempeforskjell i livskvalitet. Anonymkode: 0ab81...ed4 1
LadySyrien Skrevet 31. august Forfatter #5 Skrevet 31. august Gregarious skrev (3 minutter siden): Det er viktig å skille mellom ulike typer slankeoperasjoner. Den tidligere brukte "gastrisk bånd" metoden, som ikke lenger utføres i Norge, hadde betydelig dårligere resultater enn for eksempel gastric bypass. Generelt kan slankeoperasjon være et nyttig verktøy for riktig pasient. Jeg glemte å nevne at jeg gjorde det i Italia. Jeg angrer litt på det bare fordi det fungerte ikke bra i det siste. Det er min feil også. Jeg skulle kontrollere følelsene mine og ikke bruke mat som psygolog 😅
LadySyrien Skrevet 31. august Forfatter #6 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tenker nei. Anonymkode: 9fa02...21b Vil du begrunne til meg? Jeg vi gjerne lese meningen din 🙂
LadySyrien Skrevet 31. august Forfatter #7 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Definitivt for! Jeg har tatt sleeve selv. Selv om jeg nå, 8 år etter, veier rett over normal BMI, så har jeg hatt 8 år med 20-30 kg mindre å drasse på alle disse årene. Det er en kjempeforskjell i livskvalitet. Anonymkode: 0ab81...ed4 Jeg vunderer å bli operert igjen. Dessverre må jeg vente litt. Det koster altfor mye penger, og jeg har akkurat kjøpt leilighten 🙃 Sterke og svake sider av sleeve?
AnonymBruker Skrevet 31. august #9 Skrevet 31. august Kun hvis man betaler selv Anonymkode: e8867...01f
AnonymBruker Skrevet 31. august #10 Skrevet 31. august Å aldri føle seg mett er en av bivirkningene, for maten er jo ikke i magesekken. Jeg syns det er skummelt det er så mye dere ikke får vite før dere tar enn så seriøs opprasjon. Anonymkode: a8294...c46
AnonymBruker Skrevet 31. august #11 Skrevet 31. august Jeg mener at dette er noe som skal være opp til hver enkelt som vurderer det. Om det er operasjon eller sprøyte som kan hjelpe en person ned i sunn vekt så er det jo bare bra. Overvektige personer koster samfunnet mer enn normalvektige og sunne, overvektige har en forhøyet risiko for ulike sykdommer eller risiko ved operasjon. Hvis man først opplever det som du har opplevd ts (noe jeg godt kan forstå) så syns jeg mye heller at det skal brukes midler på å hjelpe en person i krise, slik at man unngår nettop vektoppgang igjen. Dette betyr jo så klart at man selv må ta ansvar å be om hjelp. Anonymkode: c4371...9ad
LadySyrien Skrevet 31. august Forfatter #12 Skrevet 31. august BobbySocks skrev (12 minutter siden): Hva med å prøve Wegovy? Jeg måtte slutte fordi det var dyrt og det ikke fungerte for meg 😶
AnonymBruker Skrevet 31. august #13 Skrevet 31. august Jeg tenker nei. Jeg er operert og mistet metthetsfølelsen samtidig. Det gikk bra i mange år, før kg begynte å komme tilbake. Nå bruker jeg wegovy av og på. Når jeg har pause fra den, kommer sulten tilbake. Viktig å endre livsstil først. Anonymkode: 01ae1...6fa 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #14 Skrevet 31. august Fordi bivirkninger og følgefeilene er for store. Det er for mange reelle følgefeiler å få, som vil kunne gi forringet livskvalitet og koste samfunnet masse! Tenker du bør begynne i andre enden som du selv sier, og få hjelp med følelser og kontrollen der. Så kan du -kanskje- begynne på Ozempic eller Wegovy.. Anonymkode: 9fa02...21b 1
LadySyrien Skrevet 31. august Forfatter #15 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker nei. Jeg er operert og mistet metthetsfølelsen samtidig. Det gikk bra i mange år, før kg begynte å komme tilbake. Nå bruker jeg wegovy av og på. Når jeg har pause fra den, kommer sulten tilbake. Viktig å endre livsstil først. Anonymkode: 01ae1...6fa Enig med deg. Alt begynner fra hjernen..
AnonymBruker Skrevet 31. august #16 Skrevet 31. august Det høres mer ut som du trenger psykolog Anonymkode: b1cbc...46a 3
LadySyrien Skrevet 31. august Forfatter #17 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi bivirkninger og følgefeilene er for store. Det er for mange reelle følgefeiler å få, som vil kunne gi forringet livskvalitet og koste samfunnet masse! Tenker du bør begynne i andre enden som du selv sier, og få hjelp med følelser og kontrollen der. Så kan du -kanskje- begynne på Ozempic eller Wegovy.. Anonymkode: 9fa02...21b Ozempic er for folk med diabetes, og jeg vil ikke stjele medisinen fra de som trenger mer enn meg. Jeg provde Wegowy, men det fungerte ikke. I tillegg fikk jeg ekstremt lyst til å spise søte ting. Det var forfedelig.
LadySyrien Skrevet 31. august Forfatter #18 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det høres mer ut som du trenger psykolog Anonymkode: b1cbc...46a Jeg går til psykolog allerede. det er mye bak mitt problem med mat. Jeg opplevde Binge Eating episoder, og dessverre bruker jeg mat hver gang jeg kjeder meg eller det er andre følelser (glad, trist, i sorg, osv..)
AnonymBruker Skrevet 31. august #19 Skrevet 31. august Har ikke noe imot at andre tar operasjon, hva enn som passer den enkelte og hjelper en ned i vekt er bra tenker jeg. Men for egen del ville jeg nok avstått. Det er en del risiko involvert som jeg personlig ikke føler meg villig til å ta. Heldigvis fungerer omlegging av livsstil - etter behandling av annen helsetilstand - godt for meg, så det er ikke et valg jeg har måttet ta. Anonymkode: a8fec...1a5 1
Gregarious Skrevet 31. august #20 Skrevet 31. august LadySyrien skrev (26 minutter siden): Jeg vunderer å bli operert igjen. Dessverre må jeg vente litt. Det koster altfor mye penger, og jeg har akkurat kjøpt leilighten 🙃 Sterke og svake sider av sleeve? Om du kvalifiserer, blir operasjonen dekket. Det bør også diskuteres om sleeve er riktig valg dersom du har plager med refluks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå