Gå til innhold

Jeg lider av Frelser kompleks, og har en rusavhengig søster, jeg er så utslitt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er desperat etter noe som kan hjelpe meg å takle dette på en annen måte, noen som kjenner seg igjen?

Jeg er ufør pga kptsd, har et nært forhold til min lillesøster, vi er naboer og hun har hatt et alvorlig rusproblem i hele sitt voksne liv.

Vår historie inneholder mange traumer, men hun er ekstremt hensynsfull, og også til hjelp for meg.

Problemet er samboeren hennes, han er fullstendig hjelpeløs og trenger hjelp til alt.

Jeg er utslitt av å enten overta ting han burde klare selv, eller sitte inne og vri meg, siden jeg føler meg som den kjipeste personen som ikke tilbyr hjelp, det kan være kjøring, brøyting, rydding eller hva som helst, han roter til alt han skal gjøre.

Jeg er jo problemet, det forstår jeg, men hvordan kan jeg endre følelsene rundt dette?

Det er som jeg fysisk kjenner hans problemer på kroppen og jeg holder det ikke ut.

Anonymkode: f94ac...233

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ta kontakt med den foreningen for pårørende til rusmisbrukere? 

Anonymkode: 0d147...ebd

Skrevet

Les om medavhengighet. Det du driver med er å tilrettelegge for at han skal fortsette å være håpløs. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden du har mange traumer: Har du blitt emosjonelt utnyttet? Gaslighta til å tro at du har ansvar for alle rundt deg? Vært snill og flink jente som alltid måtte være det for alle andre? (Typisk alltid blitt satt sammen med de urolige i klassen, blitt brukt som hjelpelærer/støttekontakt, måttet ta deg av lillesøster (og kanskje foreldrene dine) fordi foreldrene dine ikke gjorde det? Blitt fortalt at andres ve og vel er bare ditt ansvar, og ikke personens eget?

Anonymkode: 6f072...a47

AnonymBruker
Skrevet

Boken Codependent no more av Melody Beattie hjalp meg. Den endrer ingen ting men vekker deg og hjelper deg se hvor ondskapsfullt og slemt det er å "redde" andre. Og at det handler om ens eget dårlige selvbilde. For å greie å gjennomføre har traumebehandling hjulpet meg og å gjenta og gjenta for meg selv å fokusere på mitt liv. 

Anonymkode: c0ab8...8d2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Siden du har mange traumer: Har du blitt emosjonelt utnyttet? Gaslighta til å tro at du har ansvar for alle rundt deg? Vært snill og flink jente som alltid måtte være det for alle andre? (Typisk alltid blitt satt sammen med de urolige i klassen, blitt brukt som hjelpelærer/støttekontakt, måttet ta deg av lillesøster (og kanskje foreldrene dine) fordi foreldrene dine ikke gjorde det? Blitt fortalt at andres ve og vel er bare ditt ansvar, og ikke personens eget?

Anonymkode: 6f072...a47

Ikke ts, men dette var et veldig spennende innspill. Jeg pleide å bli brukt som "hjelpelærer" fordi jeg var så flink på skolen. Gjennom 10 år følte jeg aldri at jeg ble utfordret på skolen, fikk ikke noen av mine behov for å føle mestring eller vekst dekket. Aldri tenkt på at det også bidrar til å tenke at andre er viktigere enn meg. Har også en kjernetro om at "jeg kan aldri få det jeg vil ha" og dette passer også inn der. Jeg ville ha mening, vekst, utfordringer, mestring, anerkjennelse, men det var aldri gjennom 10 års skolegang rom for meg som var "begavet". Og mine andre behov for trygghet og tilhørighet ble latterliggjort siden jeg var "så flink" at jeg liksom ikke burde ha følelser når jeg ble utsatt for vold. Takk for dette innspillet, det hjalp meg å se en sammenheng jeg ikke har sett før. 

En ting jeg har innsett før, men som passer med dette, er at jeg var medavhengig fordi jeg oppriktig ikke ante hva JEG ville. Og den erfaringen på skolen var i aller høyeste grad med på å sementere. Jeg lærte at jeg var ubetydelig på skolen og det var aldri rom for å utforske der som passet meg. 

Anonymkode: c0ab8...8d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...