Gå til innhold

Jekslene mine er på vei...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Egentlig har de vel vært på vei noen år nå, men det går sånn i rykk og napp. Har problemer med begge tennene nede.

Den ene kommer ut liggende :forvirret: Noen som har opplevd det? Gjør ikke noe vondt da - så ikke noe problem ennå iallefall.

På den andre siden er det værre... virker som noe av tannkjøttet blir presset frem av tanna og gjør at det kommer i klem når jeg f.eks tygger. Det er veldig sårt og ser ut til å være litt verk i det... Merker at selve området bak der har en merkelig lukt... Er dette noe som går over, eller bør jeg gå til tannlegen???

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Antar det er visdomstennene du sikter til. Du bør definitivt gå til tannlegen. En liggende visdomstann kan bl.a. presse på,og etterhvert ødelegge, nabotannen. Har de dårlig plass slik at de kommer bare delvis fram, blir det også et himmelrike for bakterier som kan smyge seg inn under tannkjøttkanten og lage diverse betennelser. Tro meg, en tannbyll er ikke noe godt. Den andre tanna kan(understreker kan siden jeg ikke er tannlege) være litt øm fordi den er på tur fram. Da blir det ofte litt vondt i tannkjøttet. Er det verk i, så bør du uansett gå til tannlege. Visdomstennene må ofte ut før eller senere, og det er som oftest best å få dem fjernet mens man er relativt ung.

Gjest Emera
Skrevet

Regner med det er visdomsjekslene du snakker om?

Jeg har en visdomstann som vokser i perioder, og da kan det gjøre veldig vondt å gape, tygge og svelge. Det blir ikke spist mye i de dagene...

Tannkjøttet omkring tannen er litt rødt og hovent.

Når dette oppstår, begynner jeg å skylle med Corsodyl munnskyllevæske for å holde området så rent som mulig. Smerten og hevelsen går over etter en ukes tid.

Jeg ringte tannlegen sist gang det skjedde, og der sa de at jeg kunne komme ned og få tatt et røntgenbilde av området, de hadde ikke tatt bilder så langt bak i munnen, for å se om visdomstennene har nok plass.

Jeg tror nok jeg ville ha tatt kontakt med tannlegen og hørt hva h*n sier. Du har sikkert også opplevd hvor villige folk er til å dele visdomstann-historiene sine (verkebyller på størrelse med valnøtter som måtte skjæres og tømmes, tenner som måtte sprenges i stykker og plukkes ut bit for bit osv... ;) )

Skrevet

Jeg hadde det sånn også når den ene visdomstanna ville fram, den ble bare liggende og presse og kom aldri skikkelig opp. Jeg dro til tannlegen og trakk den ut. Det tok 5 minutter, og var en befrielse etterpå ;)

Gjest Binna
Skrevet

Det er veldig greit å komme seg til tannlegen å høre om du må fjerne dem.

Mine visdomstenner har kommet ut skeivt/ liggende, men har rettet seg opp etterhvert. Jeg har også vært plaget litt med ekkel lukt/ smak da de har presset seg ut, og fordi det har sitti fast matrester ol. baki der. Jeg bruker både en spesiell tannbørste for å komme til på vansklige steder(fra apoteket), og sånne små reguleringskoster (som ser ut ut som flaskekoster fra apotek) for å rense opp litt baki der. Husk at det bare er bra å blø litt!

Jeg ville ikke brukt corsydyl, da dette kan misfarge tennene, men heller hextril.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...