AnonymBruker Skrevet 31. august #1 Skrevet 31. august Hei. Min er altfor gammel og jeg foreslo for mannen at vi kunne kjøpe et nytt og montere. Han sier at med dagens lovverks, er det ikke lov å montere dette selv. Man må ha et sertifisert rørlegger. Og at dette loggføres i en husloggbok eller noe. Altså tydeligvis en bok som har info om alt og hvem som fikset hva i huset. Dette er for forsikringen sin del, de dekker altså ikke hvis det blir lekkasje- når man monterer dette privat. Jeg har aldri trodd at noe så enkelt skulle måtte være så vanskelig. Ingenting er lov lenger. Anonymkode: b2003...00c
AnonymBruker Skrevet 31. august #2 Skrevet 31. august Altså jeg gjorde det selv. Det er ingen lov som sier du ikke kan gjøre det selv. Og er du litt handy så er det fort gjort. Anonymkode: 361ac...bc1 5 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #3 Skrevet 31. august Hvis meg loven som sier at man ikke kan? Finner ingen info om at du IKKE kan montere den selv. Dere har evt sær forsikring? Anonymkode: aeaa5...ce8 1
Illuminatum Skrevet 31. august #4 Skrevet 31. august Du har lov, men det er riktig at forsikring kan bli avkortete dersom det gjøres feil. 3
AnonymBruker Skrevet 31. august #5 Skrevet 31. august Man har lov til å bytte kran selv men om dere er uenige så er det ikke voldsomt dyrt å få inn en rørlegger til den lille jobben. Jeg fikk rørlegger inn til å bytte blandebatteri og en annen til å bytte en pakning, jeg kunne greid begge deler men mannen er litt forsiktig av seg og foretrekker at alt med både rør og elektrisitet håndteres av fagfolk så da gjør vi det bare slik, null stress. Anonymkode: 2ca68...b22
Snok1 Skrevet 31. august #6 Skrevet 31. august Forsikringen kan avkortes dersom det bevises at det dere eventuelt har gjort er selve årsaken til skaden. I praksis får ingen avkorting på grunn av en slik jobb dersom dere er litt handy og setter dere godt inn i hvordan det rent praktisk gjøres og selvsagt sjekker for lekkasjer i tiden etter montering. Jeg har ingenting mot å betale en håndverker, men ofte binder man seg da til deres leverandører og så videre og så videre. Jeg liker å stå mer fritt og kan også finne på å kjøpe brukt utstyr som jeg liker spesielt godt. Derfor ender jeg opp med å gjøre mye rørlegger- og elektrikerarbeid selv, og har aldri hatt problemer som en følge av det.
AnonymBruker Skrevet 31. august #7 Skrevet 31. august Usikker på hva som er lov, men solgte nylig leilighet og da hadde det en del å si på takst/egenerklæring om alt var gjort av fagfolk. Så for min del hadde det ikke vært verdt det. Anonymkode: c9edf...7d0
newman01 Skrevet 1. september #8 Skrevet 1. september (endret) Så lenge man er komfortabel med å gjøre jobben er det helt greit å gjøre selv. Det er ikke spesielt vanskelig å skru fast de to fleksible slangene til vannuttaket under kjøkkenvasken. Bare hold orden på hvilken som er kald og hvilken som er for varmtvann. Man skal være litt forsiktig med enkelte pex-rør. Noen typer har en litt spesiell festeordning som krever spesialverktøy og helt korrekt moment når man skrur fast og strammer til. Husker ikke i farta hvilket merke det er. Mulig det er Sanipex? Endret 1. september av newman01
AnonymBruker Skrevet 1. september #9 Skrevet 1. september Det er lov å bytte. Men forsikringsselskapet kan bli et helvete å forholde seg til om noe skjer, også lang tid etterpå, så er ikke verdt det. Vær obs på at rørlegger ofte ikke vil montere egenkjøpt kran - avklar i alle fall i forkant. Anonymkode: 8b0c0...e98
Snublefot62 Skrevet 1. september #10 Skrevet 1. september Den som påstår noe har som regel bevisbyrden dersom en er uenig. Altså han. Det er nok ingen lov som regulerer det, men det er vann og dyrt når ting går galt - så forsikringen kan jo kreve regress dersom det viser seg å være arbeidet dere gjorde som er skyld i skadene. Husloggbok har jeg for øvrig ikke hørt om før. Men vi hadde nettopp rørlegger inne for å fikse en feil jeg gjorde nylig. Kostet under 2k så ikke akkurat noen big deal.
AnonymBruker Skrevet 1. september #11 Skrevet 1. september Det er ikke forbudt. Men det kan jo bli dyrt hvis det blir uhell, da kan også forsikringsselskapet slå seg vrange. Også vil det komme frem som egeninnsats når man skal selge bolig. Og det er mange som skyr egeninnsats og går for boligene med alt arbeid dokumentert i boligmasse med håndtverkere. Så spørsmålet er om man ved å spare noen få tusenlapper nå, kan gå glipp av langt større summer lenger frem i tid. Anonymkode: 62e21...815
AnonymBruker Skrevet 1. september #12 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke forbudt. Men det kan jo bli dyrt hvis det blir uhell, da kan også forsikringsselskapet slå seg vrange. Også vil det komme frem som egeninnsats når man skal selge bolig. Og det er mange som skyr egeninnsats og går for boligene med alt arbeid dokumentert i boligmasse med håndtverkere. Så spørsmålet er om man ved å spare noen få tusenlapper nå, kan gå glipp av langt større summer lenger frem i tid. Anonymkode: 62e21...815 *boligmappa, ikke boligmasse Anonymkode: 62e21...815
AnonymBruker Skrevet 1. september #13 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er ikke forbudt. Men det kan jo bli dyrt hvis det blir uhell, da kan også forsikringsselskapet slå seg vrange. Også vil det komme frem som egeninnsats når man skal selge bolig. Og det er mange som skyr egeninnsats og går for boligene med alt arbeid dokumentert i boligmasse med håndtverkere. Så spørsmålet er om man ved å spare noen få tusenlapper nå, kan gå glipp av langt større summer lenger frem i tid. Anonymkode: 62e21...815 Ja, en liten ting kan ødelegge mye. Husker jeg var på en visning der eier selv hadde lagt høyttalere i tak på bad. Den enkle tingen kunne jeg jo bare leid en elektriker for å se over/korrigere/godkjenne. Men jeg mistet all tillit til hva annet kreativt han mulig også hadde gjort selv. Anonymkode: 8b0c0...e98
AnonymBruker Skrevet 1. september #14 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, en liten ting kan ødelegge mye. Husker jeg var på en visning der eier selv hadde lagt høyttalere i tak på bad. Den enkle tingen kunne jeg jo bare leid en elektriker for å se over/korrigere/godkjenne. Men jeg mistet all tillit til hva annet kreativt han mulig også hadde gjort selv. Anonymkode: 8b0c0...e98 Og legger til; Forrige bolig solgte vi med "modernisert bad". Ting vi hadde lov til å gjøre selv. Men nesten alle interesserte spurte om hvem som hadde gjort jobben. Og da var det greit å vise til rørlegger. Kostet oss ca 20 000 i kostnader. Kunne kostet mye mer om budrunden ikke ble det den ble. Anonymkode: 8b0c0...e98
newman01 Skrevet 1. september #15 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, en liten ting kan ødelegge mye. Husker jeg var på en visning der eier selv hadde lagt høyttalere i tak på bad. Den enkle tingen kunne jeg jo bare leid en elektriker for å se over/korrigere/godkjenne. Men jeg mistet all tillit til hva annet kreativt han mulig også hadde gjort selv. Anonymkode: 8b0c0...e98 Høyttaler på bad? En høyttaler er vel ikke en fast elektrisk installasjon som går på 230V med særlig styrke. Mulig jeg tar feil, men det høres jo helt absurd ut. Hva med et vanlig anlegg da? Samme anlegg, samme kabel, samme alt. Eneste forskjellen er at det står i stua...
AnonymBruker Skrevet 1. september #16 Skrevet 1. september newman01 skrev (2 timer siden): Høyttaler på bad? En høyttaler er vel ikke en fast elektrisk installasjon som går på 230V med særlig styrke. Mulig jeg tar feil, men det høres jo helt absurd ut. Hva med et vanlig anlegg da? Samme anlegg, samme kabel, samme alt. Eneste forskjellen er at det står i stua... Integrert i tak, de går veldig ofte på 230v. Også inne i sone 0/1. Anonymkode: 8b0c0...e98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå