Gå til innhold

Føler meg urolig og overstimulert hele tiden🙈noen gode tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei😁

jeg har fibromyalgi og flykter mye fra smerter og problemer.

jeg klarer aldri finne roen.hodet spinner.jeg jobber sikkert 150% er veldig sosial.klarer bare ikke roe ned.kjenner på konstant uro og tankekjør hele tiden.

jeg er mye engstelig, svetter mye, må ha noe til skje rundt meg hele tiden.

tåler ikke stillheten i det hele tatt.føles grusomt slappe av fordi da kjenner jeg på så mye ubehag.

sliter mye med søvnen og klarer ikke finne roen på kvelden. Jeg oppsøker hele tiden enten mennesker eller telefon for chatte å holde meg opptatt🙈

jeg er egentlig utdanna innen yoga og meditasjon men å komme seg på matta igjen og «kjenne etter» skremmer livet av meg.

samtidig klarer jeg ikke ta tak i ting sommer nødvendig rundt meg.utsetter alt , og får jeg oppgaver som kommer fra andre føles alt overveldende 

Anonymkode: fb2e6...6ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det fordi du har vondt du syns det er vanskelig å slappe av? Det forstår jeg i tilfelle godt. Men kanskje du kan få det til om du tar veldig korte perioder og lukker øynene og tenker at du hviler nervene, som i denne meditasjonen: 
https://www.medicalmedium.com/blog/resting-the-nerves-healing-techniques

Det ideelle er 12-15 minutter, men kun ett minutt kan hjelpe. Det hjelper meg meg med utmattelse i alle fall, men jeg har ikke smerter da. Føler med deg :hjerte:

Anonymkode: 49012...8b6

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Første steg er å jobbe 100%
Andre steg: nok søvn

Tredje steg: skriv dagbok. Skriv ned tanker og følelser, så kanskje du blir ferdig med de.

Anonymkode: 557e6...8df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er erfaren innen meditasjon så vet du jo sikkert at det er nettopp det ubehaget man må stå i for å komme seg ut av den vonde spiralen. Men uansett hvor mye man vet så er det jo utrolig vanskelig i praksis - sikkert enda mer når man sliter med smerter som du ❤️

Kanskje du må alliere deg med en terapeut av noe slag som kan «gå veien» litt sammen med deg? og ikke tenke at du skal klare alt selv? 

Uansett er det vel lurt å begynne i det små. Bruke ett minutt her og der til å anerkjenne uroen og lytte innover etter hva den har å si. I tillegg til å trappe ned på forpliktelser og roe ned tempoet i hverdagen selvsagt. Har du reflektert over at det høye tempoet kan være med på å forsterke smertene, og dermed også uroen? Min mor som har fibromyalgi erfarer iallfall at stress påvirker negativt. I så fall har du jo alt å hente på å ta tak i dette. 

Blir ren meditasjon for krevende kan du kanskje begynne med skriveøvelser? Bare skriv en side eller to hver dag om hva enn som faller deg inn: følelser, frustrasjoner, gleder… hva som helst bare for å få luftet ut litt og kanskje komme litt «inn under huden» på deg selv ❤️

Kan anbefale den nyeste episoden av Pia og psyken:

Anonymkode: 0a57d...6eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan også anbefale å følge Funkmedlivet (en lege og en fysioterapeut) på Instagram. De snakker mye om viktigheten av hvile for å regulere nervesystemet ut av overlevelsesmodus (for det kan virke som du er i kronisk alarmberedskap?). De har online opplegg man kan være med på, som selvfølgelig koster penger, men har også en gratis lydfil med dyp hvile som jeg synes er veldig god. I tillegg til mange kloke tanker og innspill de deler i innleggene sine 🤗

Anonymkode: 0a57d...6eb

• Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og brukerangrep.

veronica<3, mod. 

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler psykosomatisk fysioterapi! Selv 2-3 timer kan hjelpe mye! Det hjelper meg få traumer ut av kroppen. 

Ellers vil jeg si øvelser for nervesystemregulering. Tar kun få minutter hver dag, og det er virkelig helt vanvittig stor forskjell! Gjør det daglig i én uke, så vil du merke forskjell. Prøv ut forskjellige øvelser, og velg deg ut 2-3 som du liker best. Gjesping, dype sukk og svelging er tegn du skal se etter når du gjør øvelsene - det er tegn som viser at nervesystemet roer seg. 

Anonymkode: c9fa2...e65

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode råd ❤️setter pris på hver og en av dem.må nok begynne i det små her ja å bevege meg ut av dette stresset.jeg løper fra smerter og uro men så forsterker det begge deler også 🥲

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hei😁

jeg har fibromyalgi og flykter mye fra smerter og problemer.

jeg klarer aldri finne roen.hodet spinner.jeg jobber sikkert 150% er veldig sosial.klarer bare ikke roe ned.kjenner på konstant uro og tankekjør hele tiden.

jeg er mye engstelig, svetter mye, må ha noe til skje rundt meg hele tiden.

tåler ikke stillheten i det hele tatt.føles grusomt slappe av fordi da kjenner jeg på så mye ubehag.

sliter mye med søvnen og klarer ikke finne roen på kvelden. Jeg oppsøker hele tiden enten mennesker eller telefon for chatte å holde meg opptatt🙈

jeg er egentlig utdanna innen yoga og meditasjon men å komme seg på matta igjen og «kjenne etter» skremmer livet av meg.

samtidig klarer jeg ikke ta tak i ting sommer nødvendig rundt meg.utsetter alt , og får jeg oppgaver som kommer fra andre føles alt overveldende 

Jeg som IKKE er utdannet i yoga og meditasjon vet at disse handler om å oppnå tilstedeværelse og ro. Jeg synes det er vanskelig med meditasjon nettopp fordi jeg sliter med stress og tankekjør sånn som deg. Så selv om disse tingene du er utdannet i kan hjelpe med tankekjør og indre uro er det også et paradoks at det er de som trenger det mest som synes roen og meditasjonen er mest ubehagelig  å sitte i. Mye av det handler om følelser og tankekjør som da kommer når vi forsøker å sitte rolig og kjenne på kroppen vår i nuet. 

Anonymkode: f887a...f2f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg som IKKE er utdannet i yoga og meditasjon vet at disse handler om å oppnå tilstedeværelse og ro. Jeg synes det er vanskelig med meditasjon nettopp fordi jeg sliter med stress og tankekjør sånn som deg. Så selv om disse tingene du er utdannet i kan hjelpe med tankekjør og indre uro er det også et paradoks at det er de som trenger det mest som synes roen og meditasjonen er mest ubehagelig  å sitte i. Mye av det handler om følelser og tankekjør som da kommer når vi forsøker å sitte rolig og kjenne på kroppen vår i nuet. 

Ja det er helt sant 😁all den kunnskapen jeg har om det men samtidig klarer ikke snu det🙈men takk for gode ord fra deg❤️

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler kamerakuren ( Færø), om du likar fotografering. Ellers er eg stor fan av progresiv muskel avspenning.

Anonymkode: 9d5ea...c4b

AnonymBruker
Skrevet

Har du vurdert om du har ADHD? Jeg har det, og kjenner meg mye igjen i det du beskriver med tankekjør, uro i hodet, vanskeligheter for å roe ned, konstant behov for stimulering. Jeg har begynt på medisiner (måtte prøve ut et par forskjellige for å finne riktig for meg), og det har hjulpet masse!

Anonymkode: 66843...349

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du vurdert om du har ADHD? Jeg har det, og kjenner meg mye igjen i det du beskriver med tankekjør, uro i hodet, vanskeligheter for å roe ned, konstant behov for stimulering. Jeg har begynt på medisiner (måtte prøve ut et par forskjellige for å finne riktig for meg), og det har hjulpet masse!

Jeg har også adhd og tenkte det samme. Er det ikke også vanlig å ha adhd og fibromyalgi? Sikkert fordi man ikke greier det å regulere spenningene i kroppen. 

Anonymkode: 15916...c11

AnonymBruker
Skrevet

Gå turer, begynn med fisking, perling og div håndarbeid. 

Anonymkode: 871ed...111

Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på opphavsrett.

veronica<3, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja det er helt sant 😁all den kunnskapen jeg har om det men samtidig klarer ikke snu det🙈men takk for gode ord fra deg❤️

Bare hyggelig. Har du foresten noe traumer eller noen ubehagelige følelser som dukker opp når du sitter i ro? Kan det  være at du rømmer fra noen gamle vonde følelser som ikke er behandlet ordentlig? Noe du har skyvet bort og prøvd å fortrenge?  Ikke sikkert at dette stemmer for deg i det hele tatt så klart men… 

AnonymBruker
Skrevet

Det vanligste du kan jobbe med hvis du har indre uro slik du beskriver må være å lære andre  meditasjon og yoga. Å være  deltaker på yoga kurs og meditasjon er Sikkelig vanskelig hvis du sliter med det du nevner. Fikser du opp i dette med indre uro vil du nok se at du mestrer jobben din bedre og kan lære bort til andre å få ro gjennom meditasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.8.2025 den 19.44):

Er det fordi du har vondt du syns det er vanskelig å slappe av? Det forstår jeg i tilfelle godt. Men kanskje du kan få det til om du tar veldig korte perioder og lukker øynene og tenker at du hviler nervene, som i denne meditasjonen: 
https://www.medicalmedium.com/blog/resting-the-nerves-healing-techniques

Det ideelle er 12-15 minutter, men kun ett minutt kan hjelpe. Det hjelper meg meg med utmattelse i alle fall, men jeg har ikke smerter da. Føler med deg :hjerte:

Anonymkode: 49012...8b6

Wow - denne var veldig bra - tusen takk for den! Den var perfekt når man har en hjerne som konstant jobber  og grubler og man har problemer med å meditere, og i tillegg føler at man må "gjøre" noe hele tiden. Denne samlet tankene samtidig som jeg følte at jeg gjorde noe, og jeg følte meg superavslappet og renset i hodet etterpå🥰

Anonymkode: 6ce42...862

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.9.2025 den 14.31):

Jeg har vært til utredning men siden jeg var så ekstremt skoleflink så konkluderte de med at jeg ikke hadde 🙈legen sendte ny henvisning men fikk avslag på den.min søster har adhd ..men hva gjør jeg da 😁kommer jo ikke videre med utredningen 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...