Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne jeg har kjent i over 20 år som er hyggelig, men helt blåst når det gjelder forståelse for andre folks sykdom eller skader.

Feks: Hun kan spørre om vi skal dra på garasjesalg dagen etter, og så sier jeg at jeg har begynt å få sår i hals og føler meg litt pjusk, men satser på at det går over til dagen etter.

Dagen etter våkner jeg opp influensasyk med nesten 40 i feber, leddsmerter, hodepine og ligger rett ut. Jeg tekster da venninnen om at jeg har blitt syk og at jeg avlyser .

Får sms tilbake fra henne: "Skal vi dra på garasjesalg litt senere i dag, så får du slappet av litt først?"

Jeg svarer at jeg er nok ikke bedre et par timer senere, men for å ikke å være negativ (hun er veldig opptatt av å være positiv) skriver jeg at jeg skal gi beskjed om jeg plutselig blir bedre.

Gir beskjed 4 t senere om at jeg fremdeles er dårlig, og da blir hun overrasket over at jeg ikke har blitt bedre i løpet av dagen.

Da en felles venn av oss kolliderte og fikk kraniebrudd, nakkeskade og knust bekken, forstod hun ikke hvorfor han ikke var frisk da han kom hjem fra sykehuset etter 4 uker. "Var det så alvorlig kollisjon da?"spurte hun han om.

Når en kollega av henne mistet sin samboer på førti år og ble sykemeldt, var hun også overrasket over at kollegaen var sykemeldt, for hun/min veninne hadde mistet bestefaren på 92 år og det var jo livets gang osv.

Er dette bare naivitet , en diagnose eller personligheten hennes?

Føler ofte jeg ikke kan være meg selv sammen med henne, for kan ofte ikke si ting slik det er.

Anonymkode: 79824...9b3

• Liker 1
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Manglende mentaliseringsevne er ofte nært forbundet med det man på folkemunne gjerne kaller "dum."

Anonymkode: bf52c...019

• Liker 25
  • Nyttig 17
AnonymBruker
Skrevet

Svikt i mentaliseringsevnen = evnen til å ta andres perspektiver

Anonymkode: 303d9...b16

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

skriver jeg at jeg skal gi beskjed om jeg plutselig blir bedre.

Ville ha droppet dette, det gir henne jo en slags falsk bekreftelse på at det faktisk kanskje kan være mulig å bli i superform bare et par timer etter man har hatt 39+ i feber og elendig allmenntilstand.

Håper hun ikke har barn.

Anonymkode: 85fd1...2fd

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har en venninne jeg har kjent i over 20 år som er hyggelig, men helt blåst når det gjelder forståelse for andre folks sykdom eller skader.

Feks: Hun kan spørre om vi skal dra på garasjesalg dagen etter, og så sier jeg at jeg har begynt å få sår i hals og føler meg litt pjusk, men satser på at det går over til dagen etter.

Dagen etter våkner jeg opp influensasyk med nesten 40 i feber, leddsmerter, hodepine og ligger rett ut. Jeg tekster da venninnen om at jeg har blitt syk og at jeg avlyser .

Får sms tilbake fra henne: "Skal vi dra på garasjesalg litt senere i dag, så får du slappet av litt først?"

Jeg svarer at jeg er nok ikke bedre et par timer senere, men for å ikke å være negativ (hun er veldig opptatt av å være positiv) skriver jeg at jeg skal gi beskjed om jeg plutselig blir bedre.

Gir beskjed 4 t senere om at jeg fremdeles er dårlig, og da blir hun overrasket over at jeg ikke har blitt bedre i løpet av dagen.

Da en felles venn av oss kolliderte og fikk kraniebrudd, nakkeskade og knust bekken, forstod hun ikke hvorfor han ikke var frisk da han kom hjem fra sykehuset etter 4 uker. "Var det så alvorlig kollisjon da?"spurte hun han om.

Når en kollega av henne mistet sin samboer på førti år og ble sykemeldt, var hun også overrasket over at kollegaen var sykemeldt, for hun/min veninne hadde mistet bestefaren på 92 år og det var jo livets gang osv.

Er dette bare naivitet , en diagnose eller personligheten hennes?

Føler ofte jeg ikke kan være meg selv sammen med henne, for kan ofte ikke si ting slik det er.

Er et autistisk trekk, men ikke nok til diagnose - en kan få problemer med rykte da, vet enkelte steder er mobbing omrking EQ og sosiale antenner (du burde være litt forsiktig med å spre et slikt rykte, omrking hennes evner å forstå andre)

Anonymkode: afd6e...e2b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ville ha droppet dette, det gir henne jo en slags falsk bekreftelse på at det faktisk kanskje kan være mulig å bli i superform bare et par timer etter man har hatt 39+ i feber og elendig allmenntilstand.

Håper hun ikke har barn.

Grunnen til at jeg skrev det når hun spurte om jeg trengte å hvile meg for å bli i bedre form, var for ikke å virke negativ.

Hun er opptatt av å tenke positivt, manifestasjoner og annet vås.

Hun har barn

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er et autistisk trekk, men ikke nok til diagnose - en kan få problemer med rykte da, vet enkelte steder er mobbing omrking EQ og sosiale antenner (du burde være litt forsiktig med å spre et slikt rykte, omrking hennes evner å forstå andre)

Har forandret på hendelser, for at ikke hun eller andre skal gjenkjenne det jeg har skrevet.

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Grunnen til at jeg skrev det når hun spurte om jeg trengte å hvile meg for å bli i bedre form, var for ikke å virke negativ.

Hun har barn

Ts

Du kan fint svare nei til at du ikke blir med i det hele tatt den dagen uten å være negativ i svaret. Om HUN oppfatter det negativt så er det hennes problem, ikke ditt! Du trenger ikke å dille med henne, bare gi henne klare svar.

Anonymkode: 962bb...433

• Liker 3
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Hun virker litt enkel.

Du bør være ærlig med henne, ikke gjøre slik du fortalte da du sa til henne at du kanskje kunne bli med senere på dagen hvis du ble bedre, når du visste at du ikke ville bli bedre. Dette er viktig av flere grunner. For det første så risikerer du at hun, fordi hun vil være snill mot deg, sitter og venter med å gjøre ting i tilfelle du likevel blir bra nok til å være med. Og for det andre så gjør du det stikk motsatte av å hjelpe henne når du later som om du er positiv - du bør heller bidra til å lære henne at når du er i ferd med å få influensa, så blir man ikke frisk på noen timer, og heller da fortelle at når du har symptomer x og y og feber, så må du holde deg hjemme både for egen del og for å ikke unødvendig smitte andre (tenker ikke på henne, men f.eks. andre med nedsatt immunforsvar). 

Anonymkode: 848c8...b51

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hun har barn

Ts

Jeg forstår deg, men det gir henne en slags bekreftelse på at det er mulig å bli frisk igjen etter et par timer. Du er ikke negativ, men realistisk. 

• Liker 7
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun virker litt enkel.

Du bør være ærlig med henne, ikke gjøre slik du fortalte da du sa til henne at du kanskje kunne bli med senere på dagen hvis du ble bedre, når du visste at du ikke ville bli bedre. Dette er viktig av flere grunner. For det første så risikerer du at hun, fordi hun vil være snill mot deg, sitter og venter med å gjøre ting i tilfelle du likevel blir bra nok til å være med. Og for det andre så gjør du det stikk motsatte av å hjelpe henne når du later som om du er positiv - du bør heller bidra til å lære henne at når du er i ferd med å få influensa, så blir man ikke frisk på noen timer, og heller da fortelle at når du har symptomer x og y og feber, så må du holde deg hjemme både for egen del og for å ikke unødvendig smitte andre (tenker ikke på henne, men f.eks. andre med nedsatt immunforsvar). 

Anonymkode: 848c8...b51

Føler meg bare så teit når hun hver gang jeg feiler noe kommenterer :"Er du enda ikke frisk? Herlighet hvor lenge du var syk nå da?" "Tåler du ikke melkeprodukter enda? Trodde det var kun under graviditeten du ikke tålte melk jeg" "Er ikke leiligheten din lagt ut for salg enda? Herlighet hvor lang tid det tok da. Er du sikker på du ikke gjør prosessen verre?"

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hun trenger ikke å ha autistiske trekk. Det kan hende at problemet ligger i at du ikke kommuniserer tydelig, eller at du gir inntrykk av at dere skal møtes uten at det egentlig er avklart. Når svarene blir litt 'ulne', kan de lett tolkes på ulike måter.

Da spør man gjerne igjen, ikke fordi vennen din mangler forståelse, men fordi du selv er uklar i kommunikasjonen. Det betyr likevel ikke at venninnen din mangler evne til å forstå andres sykdom eller skader.

Anonymkode: 4b217...a33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun er ikke enkel.

Hun er rett og slett tøffere mentalt enn andre. 

Positiv innstilling og ståpåvilje, da stoppes man ikke så lett av sykdom.

Bare vær glad hun ikke blir irritert. Folk som blir sengeliggende av det de er overbevist er influensa ect, er irriterende for oss andre som får til ting uansett.

Anonymkode: cc55d...863

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Føler meg bare så teit når hun hver gang jeg feiler noe kommenterer :"Er du enda ikke frisk? Herlighet hvor lenge du var syk nå da?" "Tåler du ikke melkeprodukter enda? Trodde det var kun under graviditeten du ikke tålte melk jeg" "Er ikke leiligheten din lagt ut for salg enda? Herlighet hvor lang tid det tok da. Er du sikker på du ikke gjør prosessen verre?"

Ts

Ja, hun syns du er tafatt.

Hun kan velge å ikke ha tafatte venninner, men du kan også velge å ikke ha venninner det er mer tak i.

Man må respektere at mennesker er forskjellige, på godt og vondt.

AnonymBruker
Skrevet

Sånne folk er sinnsykt irriterende! 

Hvis jeg for eksempel har utrolig vondt i hodet og er kvalm, så er det ikke sikkert at jeg orker å gjøre noe særlig. Men en jeg kjenner er hele tiden sånn "men du ser jo ikke særlig syk ut!" 

Nei, det gjør sikkert ikke folk med for eksempel en hjerne-blødning eller kreft heller. Men folk har som regel ikke synlige svulster, eller lignende, og derfor tenker hun at folk liksom er helt friske...        

Anonymkode: 485b4...c1a

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun er ikke enkel.

Bare vær glad hun ikke blir irritert. Folk som blir sengeliggende av det de er overbevist er influensa ect, er irriterende for oss andre som får til ting uansett.

Ja, det har alltid vært utroooolig effektivt mot bekkenbrudd 🙄

Anonymkode: 7c68d...e9d

• Liker 20
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Enig! Trenger ikke være autisme…. Haugevis av folk som ikke klarer å se annet enn seg selv og det en selv føler, uten at det er autisme. 

Anonymkode: 73ee0...82e

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Manglende mentaliseringsevne er ofte nært forbundet med det man på folkemunne gjerne kaller "dum."

Anonymkode: bf52c...019

Dette. 

Anonymkode: cb5d5...a33

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lite empati, og ikke evne til å lære av egen og andres livserfaring. Litt enkel, høres hun ut som.

Anonymkode: e575e...5a3

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun er ikke enkel.

Man er ikke spesielt smart eller «mentalt tøff» om man neglisjerer høy feber og elendig allmentilstand, da tar man bare elendige valg for egen helse.

• Liker 7
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...