Gå til innhold

Overbelastningsforårsaket utmattelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Psykologspesialist Rune Karlson står bak dette begrepet. Driver egen klinikk samt et behandlingssenter i utlandet. 
Har gitt ut ei bok om dette (som er utsolgt og ellers med lang venteliste på biblioteket) og nå også lydbok som jeg nettopp har kjøpt og begynt å lytte til. 

Og altså…ENDELIG noen som forstår hva dette dreier seg om. 
Jeg er hverken utbrent, deprimert eller alvorlig fysisk syk. 
Nei, det er «bare» hjernen som er overbelastet og har tvunget kroppen inn i en unntakstilstand for å reparere og vedlikeholde. 
Karlson nevner årsaker og symptomer, og de stemmer på en prikk med min opplevelse. 

Det jeg er overrasket over, er mangelen på kunnskap blant fagfolk om dette. 
Jeg har i løpet av perioden vært i kontakt med 7-8 leger samt psykiatriske sykepleiere og en psykolog. 
De er raske med å undersøke fysiske symptomer, ta blodprøver og ellers stemple «angst» eller noe annet psykisk. 
Min fastlege ville sjekke meg for cøliaki (igjen) og konstaterte ellers at blodtrykket var fint. 
Jeg forstår nødvendigheten av å «rule out» potensielle fysiske sykdommer, men likevel. 
Jeg valgte selv å oppsøke kunnskap (i korte perioder da jeg fortsatt opplever kognitiv svikt), og iverksatte tiltak som Karlson anbefaler for flere uker siden. Er på bedringens vei nå, men har enda et stykke å gå. 

Jeg er sikker på at det er flere her inne som har kjennskap til OKU og Karlson-metoden. 
Kan vi ikke dele erfaringer her? 
Både hvordan man havnet her, symptomer man fikk/har, hvor langt forløpet varte og hvordan livet ble etterpå? 

Anonymkode: 6617e...913

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følger! Leste boka i sommer. "Føltes" veldig riktig alt som sto der, inkl at jeg er kvinne i overgangsalder, alltid vært en som tar mye ansvar, og fortsatt har mange jeg har ansvar for. Jeg kan ikke overlate de til noen andre. Så jeg har prøvd meg på en modifisert utgave av det han anbefaler.

Anonymkode: 28794...594

Skrevet

Leste boka. Den var en god start. Det hele handler om nervesystemet og alt hva det lærer. Så for meg var det nyttig å gå dypere. Men den medisinske modellen til helsevesenet og til og med psykisk helsevern ser jeg nå på nesten som bare tull. Fint hvis en faktisk får en sykdom, og psykologer er god å ha, men uforklarte plager er de helt elendige på. 

Massevis av andre plager også handler om ikke bærekraftig bruk av kropp og sinn over lengre tid. Utmattelse er bare et av symptomene kroppen setter i gang for å beskytte oss. Nervesystemet trenger å lære at vi er trygg uten å være flink, best, ta ansvar osv. 

Jeg leste boka for 3 år siden da jeg ble utmattet og den var supervikig for meg. Men siden har jeg lært mer og mer. Har flere autoimmune sykdommer og legene sier det ikke er noe å gjøre med enn å redusere stress. Med å lære fra alternative metoder og folk som snakker om nervesystem har jeg blitt mye bedre. Og det hele handler om traumer og tidlige livserfaringer. Hva lærte oss å ta overdrevent ansvar i utgangspunktet? Hva lærte oss å ikke ta vare på oss selv? 

Anonymkode: 7889f...18f

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Utbrent er jo nettopp overbelastet. 

Anonymkode: 3dca4...b37

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har ikke lest boka, men tror også det er mye i dette, at det handler om et skadet nervesystem som må heles. Lærer mye om nevroplastisk tilnærming via sosiale medier.

Jeg stusser litt når du sier at du ikke er utbrent. Hva tenker du egentlig er forskjellen på å være utbrent og å være utmattet pga overbelastning?

Anonymkode: e0791...f40

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke lest boka, men tror også det er mye i dette, at det handler om et skadet nervesystem som må heles. Lærer mye om nevroplastisk tilnærming via sosiale medier.

Jeg stusser litt når du sier at du ikke er utbrent. Hva tenker du egentlig er forskjellen på å være utbrent og å være utmattet pga overbelastning?

Har du lest Den nevroplastiske nøkkelen tilfeldigvis? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har du lest Den nevroplastiske nøkkelen tilfeldigvis? 

Nei, det har jeg ikke. Må sjekke ut ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det har jeg ikke. Må sjekke ut ☺️

Ja, den er gjerne ikke noe nytt hvis du allerede kan en del om det. Jeg synes det var en enkel innføring. Jeg spurte fordi jeg ville i så fall høre hva du tenkte og om du hadde noen anbefalinger til å lære utover det en lærer der. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.8.2025 den 19.45):

Karlson forklarer forskjellen på utbrenthet og utmattelse med at når man er utbrent, så er det rettet mot noe spesifikt. Han bruker et eksempel på en som trente for å bli bra i svømming, som etter hvert ikke orker dette, og ble kvalm av lukta av klorin. 
En overbelastningsforårsaket utmattelse handler om at en har brukt hjernen for mye uten at den har fått hentet seg inn. Ikke at man har gått lei av jobb/aktiviteter. Man vil så gjerne, men får det ikke helt til når hjernen tar over kontrollen og erklærer unntakstilstand. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.8.2025 den 15.41):

Følger! Leste boka i sommer. "Føltes" veldig riktig alt som sto der, inkl at jeg er kvinne i overgangsalder, alltid vært en som tar mye ansvar, og fortsatt har mange jeg har ansvar for. Jeg kan ikke overlate de til noen andre. Så jeg har prøvd meg på en modifisert utgave av det han anbefaler.

Anonymkode: 28794...594

Hva er din modifiserte utgave? Og merker du bedring?

Jeg har barn, så jeg kjenner på en kjempestor terskel for å skulle forlate familien i 5-8 uker for å komme ut av utmattelsen. 
Jeg har de siste to månedene hatt en slags unntakstilstand hjemme. Er sykemeldt fra jobb, og mannen tar det meste av ansvaret for ungene og generell oppfølging. 
Merker at symptomene gradvis gir seg, eller at de kan komme og gå i stedet for å være tilstede konstant. 
Jeg er jo mye alene gjennom dagen, så jeg tenker at det må jo gi effekt? 
I følge Karlson vil det ta 5-15 måneder å komme helt ut av en utmattelse når man er hjemme med familien og ellers har en god unntakstilstand. For familier med hjemmeboende barn må man regne med at det tar ett år, minst. 
Kjenner jo at det er demotiverende…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Karlson forklarer forskjellen på utbrenthet og utmattelse med at når man er utbrent, så er det rettet mot noe spesifikt. Han bruker et eksempel på en som trente for å bli bra i svømming, som etter hvert ikke orker dette, og ble kvalm av lukta av klorin. 
En overbelastningsforårsaket utmattelse handler om at en har brukt hjernen for mye uten at den har fått hentet seg inn. Ikke at man har gått lei av jobb/aktiviteter. Man vil så gjerne, men får det ikke helt til når hjernen tar over kontrollen og erklærer unntakstilstand. 

Ts

Jeg har vært utbrent i fire år og vil absolutt legge meg i den nederste kategorien du beskriver. Jeg har hatt et bra liv, en jobb jeg elsker og fin familie. Vil absolutt påstå at det du beskriver er utbrenthet. En overbelastning over tid som fører til at nervesystemet går i spinn. 

det går forresten mye bedre med meg nå etter mange år med utprøving av div tiltak:)

Anonymkode: 678f4...7e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hva er din modifiserte utgave? Og merker du bedring?

Jeg har barn, så jeg kjenner på en kjempestor terskel for å skulle forlate familien i 5-8 uker for å komme ut av utmattelsen. 
Jeg har de siste to månedene hatt en slags unntakstilstand hjemme. Er sykemeldt fra jobb, og mannen tar det meste av ansvaret for ungene og generell oppfølging. 
Merker at symptomene gradvis gir seg, eller at de kan komme og gå i stedet for å være tilstede konstant. 
Jeg er jo mye alene gjennom dagen, så jeg tenker at det må jo gi effekt? 
I følge Karlson vil det ta 5-15 måneder å komme helt ut av en utmattelse når man er hjemme med familien og ellers har en god unntakstilstand. For familier med hjemmeboende barn må man regne med at det tar ett år, minst. 
Kjenner jo at det er demotiverende…

Jeg har først og fremst akseptert at hodet mitt ikke lenger  fungerer. Så jeg har en slags assistent som kommer 2-3 ganger i måneden for å hjelpe meg med huslige ting som krever litt mental fungering. Sykmeldt fra jobb. Har fått andre til å følge til/fra aktiviteter. Spiser mye enklere mat enn før. Jeg har kuttet ut sosiale medier utenom KG innimellom. Jeg har sagt til alle i familien at jeg må ha 1-3 timer med hvile hver dag. I helgene er jeg "på" formiddag og kveld, dagtid er det andre som må ta seg av eller barna må aktivere seg selv. Ser Karlson ikke anbefaler alko-kutt, men det føles riktig for meg, for alkohol ødelegger søvn for min del. For å sove bra trenger jeg stille-tid/gire-ned-tid på minst 1t hver kveld. Legger meg rundt 2030-2100 hver kveld, så jeg er garantert god søvn. Jeg unner meg å være litt lat, noe som er veldig fremmed for meg. Har alltid målt selvtillit og egenverd i å være aktiv og å gjøre masse.

AnonymBruker
Skrevet

Dette var interessant. Nå for tiden er det så mange oppegående og høyt utdannede mennesker som blir utmattet og disse finner seg nok ikke i å bli behandlet i psykiateren og dette systemets måte å møte mennesker. Så da kommer det nye måter å sette ord på og behandle disse plagene. Det er bra for da kan også høyt utdannede mennesker i krise få hjelp uten å oppleve den stigmatisering og ovenfra og ned holdning som man kan møte i psykisk helsevesen. De som er mindre begavet og ikke har like stor kapasitet eller evne til å uttrykke seg blir plassert i ulike kategorier og behandlet ovenfra og ned selv om de ikke kjenner seg igjen i diagnosene.

Anonymkode: b138e...264

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...