AnonymBruker Skrevet 31. august #1 Skrevet 31. august Hei, jeg har spørsmål om boliglånskalkulator som jeg håper noen her kan svare meg på. Jeg ser på boligannonser og når jeg går inn på annonsen er der ofte en kalkulator der du kan regne ut ca hvor mye det vil koste i måneden å nedbetale lånet(ja, jeg vet det er ca! Kan få bedre eller dårligere tilbud) Og der er ofte talene forhåndsutfylt for å illustrere hva folk skal fylle ut(prisantydning og 10% av prisen) . F.eks. under "hvor mye skal du kjøpe bolig for" står det prisantydningen på boligen. Men i denne prisen er fellesgjeld aldri inkludert. For eksempel det står prisantydning 3.5 mill men ikke 3.9 som inkluderer fellesgjeld. Når jeg bruker lånekalkulator må jeg også fylle ut fellesgjelden? Eller har jeg misforstått og det er prisantydningen for boligen som legges til grunn for hvor mye man betaler i måneden? Anonymkode: 09d7b...453
AnonymBruker Skrevet 31. august #2 Skrevet 31. august En ting til: grunnen til at jeg lurer er at jeg skal jo kunne betjene hele lånet, altså inkludert fellesgjeld. Hvorfor skriver de bare prisantydning i kalkulatoren? Anonymkode: 09d7b...453
Sniff76 Skrevet 31. august #3 Skrevet 31. august (endret) Lånekalkulatorer vil vise hvor mye ca du skal betale i renter og avdrag per måned på ditt personlige boliglån. Fellesgjelden vil være i tillegg til dette uansett og gir ikke helt mening å ta med i samme beregning fordi de to skal betales uavhengig av hverandre, har ulik nedbetalingstid og rente osv. Fellesutgifter og fellesgjeld skal være opplyst i annonsen og hvis dette totalt f.eks. er 7000 kr per mnd så er det en flat utgift du selv må ta med i beregningene av hva du har råd til. En ting til, les alltid nøye hva som står om fellesgjeld. Kan være at det er avdragsfritt i den perioden boligen selges og så blir beløpet vesentlig høyere om x år når man skal begynne å betale avdrag. Se også etter opplysninger om det er planlagt å bygge nye balkonger, endre fasade, bytte bad osv i nær framtid, og om dette skal finansieres med økt fellesgjeld. Endret 31. august av Sniff76
AnonymBruker Skrevet 31. august #4 Skrevet 31. august Sniff76 skrev (1 time siden): Lånekalkulatorer vil vise hvor mye ca du skal betale i renter og avdrag per måned på ditt personlige boliglån. Fellesgjelden vil være i tillegg til dette uansett og gir ikke helt mening å ta med i samme beregning fordi de to skal betales uavhengig av hverandre, har ulik nedbetalingstid og rente osv. Fellesutgifter og fellesgjeld skal være opplyst i annonsen og hvis dette totalt f.eks. er 7000 kr per mnd så er det en flat utgift du selv må ta med i beregningene av hva du har råd til. En ting til, les alltid nøye hva som står om fellesgjeld. Kan være at det er avdragsfritt i den perioden boligen selges og så blir beløpet vesentlig høyere om x år når man skal begynne å betale avdrag. Se også etter opplysninger om det er planlagt å bygge nye balkonger, endre fasade, bytte bad osv i nær framtid, og om dette skal finansieres med økt fellesgjeld. Det gir mening! Tusen takk. Anonymkode: 09d7b...453 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå