Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og to venninner planlegger en tredagers fjelltur i høst. Det er en tur som er litt over middels krevende, med dagsetapper på ca 7 timer og bra stigning. Pga jobb har vi ikke mulighet til å legge inn noen hviledag, og dette er en tur vi har hatt lyst til å gå i lang tid. Ei fjerde venninne har nå sagt at hun gjerne vil bli med, men hun er i svært dårlig form. Helt ute av trening, har mange vondter og går vel egentlig aldri i fjellet. Jeg tenker det er nærmest uforsvarlig å legge ut på den turen vi skal gå, og har forsøkt å snakke med henne om det, men hun fastholder at hun skal bli med og ser ikke at det kan bli et problem. Det er overhodet ingen muligheter for å hentes med bil underveis…Skal vi la henne bli med og evt ta følgene selv (det kan jo kanskje gå bra), eller skal vi rette og slett sette ned foten? Dette er ei god venninne, men vi er flere i samme vennegjeng, og det er mange som ikke blir med på turen av ulike grunner. 

Anonymkode: 2c6e4...c4f

• Liker 3
  • Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville sagt klart fra at hun ikke får være med. Turen vil med 98% sannsynlighet måtte enten avbrytes eller endret pga henne. Dere kan ikke forlate henne i hjelpeløs tilstand i fjellet, det er ulovlig. Så dere må ta hensyn til henne om hun blir med. Da er det bare å si nei, stå på standpunktet uten å fire, og forklare inngående hvorfor.

Anonymkode: 21502...262

• Liker 22
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Hva om dere neste helg går tur sammen med henne både lørdag og søndag, begge dager 7 timer med god stigning - husk å bære sekker som er like tunge som dere må ha på tredagersturen. (Altså tur hvor dere drar hjem både lørdag og søndag.)

Jeg tipper at hun innser etter første dag at det blir for tungt. I så fall, fokuser på at hvis hun trener jevnlig og målrettet fra nå, så blir hun i form til å være med på en annen lignende tur neste høst sammen med vennegjengen.

Om dere ikke har muligheten til å ta slik testdager, så ville jeg ha sagt at dere gjerne ville hatt henne med, men at dere anser det som ikke forsvarlig i år, all den tid turen dere skal gå er mer krevende enn hun er i form til, og at om hun halvveis finner ut at dette ikke går, så finnes det ingen enkle måter å få henne ned fra fjellet. Og så ville jeg oppmuntret henne til å begynne å trene regelmessig og målrettet, kanskje dere også kan trene sammen, slik at dere sammen kan planlegge en annen venninnetur neste høst.

Anonymkode: 615e8...3ea

• Liker 21
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Cirkelin skrev (1 minutt siden):

Enten må dere si direkte nei, eller så må dere gå en prøvetur typ dagstur eller halvdagstur med henne snarest så hun selv skjønner at den turen hun vil være med på kan bli for krevende. 

Enig. Og dersom dere tar henne med på en tur på forhånd, så IKKE vær grei og hold hennes tempo. Kjør det heller litt opp. Og velg helst noe som krever litt klatring og balanse. Si dere trener til turen slik at alle må gå med tung sekk også. 

Anonymkode: 7f52b...200

• Liker 23
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Skrevet

Jeg ville ha realitetsorientert henne med en treningstur i forkant. Der unnskyldningen er at dere skal sjekke utstyret. Ta på fjellskoene og tursekken med realistisk vekt. Og gå til nærmeste byfjell/ås/turmål. Ikke så langt men 3-5 km hver vei. Det bør være motbakke og terreng involvert i treningsløypa.

Det kan hende hun er i bedre form enn du tror? Lang fjelltur krever noe helt annet enn en 5 km løpetur, mulig hun er et «dieseldyr»?

• Liker 14
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ta en generalprøve/etappetest på om lag 5-7t. Gjerne så bratt som mulig. 

Anonymkode: b40b3...7e3

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Støtter forslagene om en prøvetur i forkant, tenker minimum 5 timer i lignende terreng som turen dere planlegger å gå senere i høst, med ca like tunge sekker. Ikke senk tempoet for å dulle med henne, hold det tempoet dere tenker vil være realistisk når dere går den krevende turen som allerede er planlagt. 

Anonymkode: e1324...2c8

• Liker 13
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Enig i forslagene. Ville vært positiv, sagt ja. Men så planlagt at alle som skal på turen skal gå en topp som krever ca 5-6 timer, og en del stigning, allerede nå. Da trekker hun seg nok raskt. 

Anonymkode: 5aabd...34b

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Må forresten si meg enig i at dere ikke vet noe om formen hennes. 

Jeg har venninner som er i sitt ess på treningssenteret eller på joggetur. Men jeg som er mer "utrent" kan fint gå 10 timer i kuppert terreng, og være restituert til neste dag. 

Å gå i fjellet handler mer om seighet og teknikk. 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet bør man ha trent litt før en slik tur, men for å si det slik så er det mange av mine venner som er betydelig raskere enn meg, løper lenger og løfter mer, men som jeg glatt går ifra om vi går i kupert terreng med sekk i noen timer. Vært i forsvaret og har en seighet i meg som man ikke ser med første blikk. Etter en natt med søvn er jeg klar for å gå videre mens mine spreke venner trenger mer hvile, roligere tempo eller må avbryte. 

Så det er ikke alt man kan se bare ved å se på en person. 

Anonymkode: c11e0...bfa

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Kanskje det til og med holder med en medium+ lang slalombakke. Gå opp den med en god dose bagasje og godt tempo. Ikke sikkert venninna di kommer opp i det hele tatt. Rettferdiggjør at store deler av deres tur har denne graden av bratte.

Hvis du nå har en bakke innen rimelighetens rekkevidde da.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Må forresten si meg enig i at dere ikke vet noe om formen hennes. 

Jeg har venninner som er i sitt ess på treningssenteret eller på joggetur. Men jeg som er mer "utrent" kan fint gå 10 timer i kuppert terreng, og være restituert til neste dag. 

Å gå i fjellet handler mer om seighet og teknikk. 

Veldig enig. 

Tenker dere kan ta en "øvetur" med sekk og stigning så kan dere se an formen.

Er nok mange som tenker at jeg som er veldig stor ikke er brukandes på tur men jeg kan gå fra de fleste selv om jeg ikke ser trent ut. Har da muskler under fettet. :D 

Anonymkode: ca3d4...85d

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær veldig bestemt til henne, og si at hennes deltakelse på fjellturen er 200% på eget ansvar!

Hvis hun ikke klarer å henge med på deres tempo, må hun finne seg i å gå alene.

Får hun en skade på grunn av at hun er i dårlig form, eller hun blir så sliten at hun må ha pause/ ikke klarer å gå mer den dagen, blir hun overlatt til seg selv og må komme seg hjem for egen maskin, og at dere har null ansvar for henne!

Anonymkode: 57cd7...e78

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som andre skriver, dere tar en tur nå, gjerne med overnatting i telt hvis det er planen i høst. Så får både dere og hun erfart hvordan dette går. Det kan jo tenkes at hun er i bedre form enn du tror? Jeg har selv mange vondter, men elsker å gå i fjellet. Og kan fint gå i tre dager. Det er på asfalt jeg får problemer.

Anonymkode: f0302...420

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Det var lurt å ta en øvetur med henne i forkant. Da vil hun nok trekke seg hvis hun ikke klarer det

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vær veldig bestemt til henne, og si at hennes deltakelse på fjellturen er 200% på eget ansvar!

Hvis hun ikke klarer å henge med på deres tempo, må hun finne seg i å gå alene.

Får hun en skade på grunn av at hun er i dårlig form, eller hun blir så sliten at hun må ha pause/ ikke klarer å gå mer den dagen, blir hun overlatt til seg selv og må komme seg hjem for egen maskin, og at dere har null ansvar for henne!

Anonymkode: 57cd7...e78

For meg er dette helt sprøtt, hvem forlater en hjelpesløs/skadet venn (eller noen i det hele tatt) til å potensielt dø i fjellene som straff for at de feilvurderte egen form?! Galskap.

Anonymkode: e0455...f97

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...