Gå til innhold

Hva er grunnen til at noen vokser opp og liker heavy, mens andre fløtepop?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det personlighet eller ytre påvirkning?

Anonymkode: 96ecf...363

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begge… som med alle andre preferanser  🙄

Anonymkode: e5a7b...4ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har lurt på det samme, men da enkel musikk sammenlignet med vanskelig og krevende. Uavhengig av sjanger.

Anonymkode: 71542...dbd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eksponering. Tenker nok kulturskolebarna får mer ut av musikk enn de som hører på VG-lista top 20.

Anonymkode: db759...1b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Musikksmaken vår formes av en blanding av psykologi, miljø og biologi. 

Anonymkode: 7740a...e6e

• Liker 1
Skrevet

Jeg hører på enkelte komplekse, tunge og kompakte musikkgreier. Jeg har vært borti at det har noe med nevrodiversitet å gjøre, men det jeg har sett av psykologisk forskning på det er at det eneste de finner er at metallelskere i snitt har litt høyere intelligens enn andre grupper.

Det jeg tror er skillet er at det er krevende å høre musikken i noen sjangere. Jeg søker og trenger mer stimuli enn det jeg får fra R & B, er det jeg kan si fra mitt perspektiv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at jeg hadde lite ytre påvirkning, alle mine venninner hørte på fløtepop, og mine foreldre hørte på country og Sputnik. Likevel var det heavy-bandene på 80-tallet jeg var tiltrukket av. Husker også at jeg foretrakk Elvis fremfor Abba, når jeg var for ung til å ha fått med meg så mye annet av musikk.
Men man må jo ha en viss eksponering for musikk for å kunne like den, så jeg tror at grunnen til at jeg ikke liker klassisk noe særlig, er at jeg aldri ble vant til det fra jeg var ung.

Anonymkode: ba8c5...626

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vanskelig å si. Det var lettere i gamle dager da noen likte wienervals mens andre likte Mahler.

AnonymBruker
Skrevet

Som tenåring likte jeg kun artister/ band som var pene som feks: Duran Duran, U2, Michael Jackson, Depeche Mode og David Bowie-alle pene menn som appellerte til unge jenter/damer.

Når jeg bikket 20 begynte jeg å like artister som så kule ut (ikke nødvendigvis pene): The Cure, Raga Rockers, Pixies, Janes Addictio ol, og så ble det musikk som gav meg en gøy livsstil som Sepultura, Helmet, Underworld, Chemical Brothers, Radiohead, Cypress Hill, Rammstein ol, der deres utseende ikke spilte noen rolle-kun musikken.

Nå 25 år senere er jeg tilbake til tenåringen i meg igjen, og har begynt å like pene artister igjen som jeg ikke hadde oppdaget hadde det ikke vært for utseendet deres🤣

Ts

Anonymkode: 96ecf...363

AnonymBruker
Skrevet
Sparkling_Pink skrev (På 31.8.2025 den 19.25):

Jeg hører på enkelte komplekse, tunge og kompakte musikkgreier. Jeg har vært borti at det har noe med nevrodiversitet å gjøre, men det jeg har sett av psykologisk forskning på det er at det eneste de finner er at metallelskere i snitt har litt høyere intelligens enn andre grupper.

Det jeg tror er skillet er at det er krevende å høre musikken i noen sjangere. Jeg søker og trenger mer stimuli enn det jeg får fra R & B, er det jeg kan si fra mitt perspektiv.

Som f.eks Intervals, Pomegranate Tiger og Animals as Leaders?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er altetende når det gjelder musikk. Jeg er glad i alt fra klassisk musikk til heavy rock. Men når det bare brøler så fenger det meg ikke like my altså. Men noen føler jeg at har en tekst som klarer å fenge meg. men jeg er glad i melodier. Det er det som fenger meg. Så kan det ta lang tid før jeg hører teksten. 

Anonymkode: c169a...eda

AnonymBruker
Skrevet
Sparkling_Pink skrev (På 31.8.2025 den 19.25):

Jeg blir sliten i hodet av heavy metal. Har toppkarakterer. Tror ikke det har noe med intelligens å gjøre.

Anonymkode: d4a25...304

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2025 den 17.04):

Jeg blir sliten i hodet av heavy metal. Har toppkarakterer. Tror ikke det har noe med intelligens å gjøre.

Anonymkode: d4a25...304

Forskning sier noe annet.

Skrevet

Jeg er litt overalt med sjangrer jeg liker og tror det har med ordene som brukes og temaene i sangene å gjøre. Popmusikk er gjerne lett og ledig, metal og lignende er ofte hardere og kanskje mer ''samfunnskritisk'' på en måte, sammenlignet med pop.

Anonymkode: bed78...e3a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forskning sier noe annet.

Du kan ikke bruke slike resultater som du ønsker. Forskningen sier ikke at alle som hører på metal er intelligente, eller at de som ikke tåler metal er uintelligente. Den sier noe om snittet, og det er ikke sikkert det er relatert til musikken i det hele tatt. Det kan være helt andre faktorer som ligger bak.

Anonymkode: 62ee1...df2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kan ikke bruke slike resultater som du ønsker. Forskningen sier ikke at alle som hører på metal er intelligente, eller at de som ikke tåler metal er uintelligente. Den sier noe om snittet, og det er ikke sikkert det er relatert til musikken i det hele tatt. Det kan være helt andre faktorer som ligger bak.

Anonymkode: 62ee1...df2

Forskningen sier heller ikke at alle som hører på metal er mer intelligent eller omvendt. Snittet er godt representert, og da må vi godta det.

Skrevet

Jeg vokste opp med en salig blanding av opera, klassisk, norsk pop, ABBA og Boney M. Musikksmaken min er og har alltid vært bred, og liker de fleste sjangere. Det finnes bare noen få unntak; oppstykket/hurtig jazz og popmusikk hvor artisten enten synger med veldig mye luft i stemmen eller er autotunet ut av milde h... Noe som vil si at mye av den moderne listepopen utgår for min del.. Hører nok mest på indie, klassisk og techno. Har ikke blitt påvirket av venner f.eks, de likte det motsatte av meg. Jeg hørte på Mettalica på ungdomsskolen, vennene hørte på celine dion og maria carrey 🤣.

• Nyttig 1
Skrevet

Påvirkning har nok noe å si, det vil jo være musikk man ikke så lett kommer borti om man ikke hører den via andre. Og først da kan finne ut at det fenger.

Men er ikke i tvil om at det også kan være helt individuelt og upåvirkelig. Jeg liker rock&metal, og det likte ingen i huset jeg vokste opp i. Og ingen av mine nærmeste venner. Jeg var alene med Guns n Roses og Metallica når venninner hørte på BB og NKOTB. Foreldre hørte på svenskeslagere, country, trekkspill og 60-70 talls pop. Søster hørte på boyband og Britney. Så min musikksmak har oppstått i «ensomhet», har etter hvert funnet miljøer som liker det samme for å gå på konserter etc.

Anonymkode: 60bc7...c69

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...