Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir 50 neste vår og har invitert mine voksne barn med på en ferietur. 5-7 dager, et sted i Europa. En gang i slutten av april eller i mai, det skal passe for alle. 

Jeg har vurdert ulike steder og har (nesten) bestemt meg for Italia, nærmere bestemt Lago Maggiore og byen Stresa. Det ser helt nydelig ut 😍.

Er det noen som har vært der og kan dele erfaringer? Jeg håper å enten å leie hus/lelilighet sentralt, helst med basseng. Enten eget eller delt. Men hotell er også et alternativ. Uansett må vi ha minimum 2 soverom. 

Utover bosted er gode restauranter og kafeer/barer ønskelig. Og gjerne noe å se og gjøre, f.eks. utflukt til vingård, båttur, vandring ol. 

Er det best å fly til Milano? Leie bil eller er kollektiv transport om? 

Håper noen har tips/erfaringer både i forhold til Stresa eller kanskje en av de andre byene rundt innsjøen. 

Anonymkode: 51219...70a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fly til Milano eller Bergamo. 

Vurder om dere vil til Maggiore, Como eller Garda. Med barn vil jeg egentlig anbefale Garda. De andre sjøene er mer "voksne" og eksklusive. 

Leiebil - definitivt - det er effektivt og bekvemt, og dere får sett mye. 

Leilighet eller feriehus er vår favoritt. Liker å lage litt god mat "hjemme". Og liker at vi bor slik som familie. Om man helst vil ha ryddig rom, og gå ut til alle måltid, er hotell bedre. Det skal nok godt gjøres å finne noe med eget basseng, men mange fine steder med delt basseng.

Vurder også å flytte på dere om dere en gang, da får man sett mer. 

Anonymkode: 2816f...7a5

• Liker 1
Skrevet

Veldig fint ved Lago Maggiore. Kun en drøy time fra Milano og enda nærmere Malpensa, så fly dit.

Leiebil er et must til den destinasjonen. 

• Liker 1
Skrevet

Dersom dere skal til Stresa må dere ta minst én natt her:

https://www.guestreservations.com/grand-hotel-des-iles-borromees/booking?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=991005079&gad_source=1&gad_campaignid=991005079&gbraid=0AAAAADiMQMYtDQ1q-cro44vk8jSznZAoT&gclid=Cj0KCQjw5c_FBhDJARIsAIcmHK8_AHw3fzcrX_nmgEuXeGorCGbcmiN4ptedC87dvDnluqJSAUb2pqIaAk4oEALw_wcB&ctTriggered=true

Her er det insane luksus fra 1860-årene.

Ernest Hemingway bodde her og hotellet spiller en nøkkelrolle i romanen Farvel til Våpnene. 

Fly til Bergamo med Ryanair, så slipper dere hele Milano.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fly til Milano eller Bergamo. 

Vurder om dere vil til Maggiore, Como eller Garda. Med barn vil jeg egentlig anbefale Garda. De andre sjøene er mer "voksne" og eksklusive. 

Leiebil - definitivt - det er effektivt og bekvemt, og dere får sett mye. 

Leilighet eller feriehus er vår favoritt. Liker å lage litt god mat "hjemme". Og liker at vi bor slik som familie. Om man helst vil ha ryddig rom, og gå ut til alle måltid, er hotell bedre. Det skal nok godt gjøres å finne noe med eget basseng, men mange fine steder med delt basseng.

Vurder også å flytte på dere om dere en gang, da får man sett mer. 

Takk for tips. Det er godt voksne barn så vi trenger ikke tilpasse turen «barn» 😊

Hvor leier dere feriehus fra? Booking?

ts

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Veldig fint ved Lago Maggiore. Kun en drøy time fra Milano og enda nærmere Malpensa, så fly dit.

Leiebil er et must til den destinasjonen. 

Takk 😊 Ts

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (3 minutter siden):

Dersom dere skal til Stresa må dere ta minst én natt her:

https://www.guestreservations.com/grand-hotel-des-iles-borromees/booking?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=991005079&gad_source=1&gad_campaignid=991005079&gbraid=0AAAAADiMQMYtDQ1q-cro44vk8jSznZAoT&gclid=Cj0KCQjw5c_FBhDJARIsAIcmHK8_AHw3fzcrX_nmgEuXeGorCGbcmiN4ptedC87dvDnluqJSAUb2pqIaAk4oEALw_wcB&ctTriggered=true

Her er det insane luksus fra 1860-årene.

Ernest Hemingway bodde her og hotellet spiller en nøkkelrolle i romanen Farvel til Våpnene. 

Fly til Bergamo med Ryanair, så slipper dere hele Milano.

Har sett på det allerede, nydelig 😍

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for tips. Det er godt voksne barn så vi trenger ikke tilpasse turen «barn» 😊

ts

Vi pleier å bruke booking.com.

Merk at italienske svømmebasseng som oftest blir varmet opp av solen. Så dersom du reiser i april, hadde jeg droppet basseng om det øker prisen mye. 

Anonymkode: ef9bf...4e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har sett på det allerede, nydelig 😍

ts

Jeg kan love dere en opplevelse dere aldri vil glemme. Ellers er hele området rundt Lago Maggiore og Lago da Garda fantastisk. Dersom dere bor i Bellagio, har dere også verdens beste utgangspunkt for å se Gardasjøen med bilferger som er det lokale veinettet. Lago Iseo er også vakkert med azurblått vann og dere kan besøke Riva-verftet. Kos dere!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

ts

Jeg holder meg stort sett til booking.com. Innimellom airbnb. 

Jeg ville nok primært sett på Como når dere er en gruppe voksne. 

Så først nå at det er apri-mai. Det er litt tidlig. Det positive er at det er utenfor turistsesong, og rolig. Men det kan være litt tidlig, og kjølig, og ting kan fortsatt være sesongstengt. Du er langt nord i Italia, og nærme fjellene. Supert om dere vil reise rundt, oppleve litt, men en nedtur om man ønsker et bad, eller varme kvelder.  Jeg hadde nok valgt meg Amalfi kysten på den tiden. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (1 minutt siden):

Jeg kan love dere en opplevelse dere aldri vil glemme. Ellers er hele området rundt Lago Maggiore og Lago da Garda fantastisk. Dersom dere bor i Bellagio, har dere også verdens beste utgangspunkt for å se Gardasjøen med bilferger som er det lokale veinettet. Lago Iseo er også vakkert med azurblått vann og dere kan besøke Riva-verftet. Kos dere!

Bellagio er ved Como :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Bellagio er ved Como :)

Ja, selvsagt. My bad! Takk for påminnelse. Jeg har ikke vært ved Gardasjøen, så har ingen meninger om den. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så først nå at det er apri-mai. Det er litt tidlig. Det positive er at det er utenfor turistsesong, og rolig. Men det kan være litt tidlig, og kjølig, og ting kan fortsatt være sesongstengt.

Jeg var i området en sen påske, og det var åpenbart sesongåpning. 
Man kan ikke planlegge for en klassisk badeferie, men bonus var at det var god plass og det som var av turister var velstående italienere. Servicenivået var sjukt høyt på alle steder vi besøkte.

Men ja, det var fremdeles kjølige netter og tempererte dager.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk til dere som har svart. Jeg vet det er litt tidlig i sesongen, men vi er ikke ute etter en tradisjonell badeferie. Mer opplevelse og kos 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Takk til dere som har svart. Jeg vet det er litt tidlig i sesongen, men vi er ikke ute etter en tradisjonell badeferie. Mer opplevelse og kos 😊

Da bør dere nok bo i Streasa by. Og velge hotell, ikke leilighet. For mye av skjarmen med leilighet/hus er jo å sitte ute morgen og kveld, og ha basseng. Botique hotel Stresa er blant mine favoritter blant de mer sentrale stedene. Planlegg dagstur til øyene. Fotturer i området. Kjøre rundt til andre byer. Matopplevelser. 

Men forbered dere på at det kan være kjølig. Ned mot 8-10 grader på natten i april om jeg husker rett. (og for meg, personlig, er ikke det så mye kos) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Disse sjøene er voldsomt turistifiserte - sore deler av året på grensen til rene turistfeller - men Maggiore er bedre i så henseende enn Garda og Como.

Anonymkode: 0e3f3...448

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 1.9.2025 den 18.35):

Disse sjøene er voldsomt turistifiserte - sore deler av året på grensen til rene turistfeller - men Maggiore er bedre i så henseende enn Garda og Como.

Anonymkode: 0e3f3...448

Stemmer. Deler av Italia er usannsynlig turistifisert. Alldeles nydelig land, men man sitter fort igjen med følelsen av å albue seg fram mellom titusener av tyskere ( ikke at det er noe galt med tyskere i seg selv altså. Jeg har bodd i Tyskland og liker folkene, men de overtar nærmest Italia deler av året 😅 )

Vi fant en perle av en bitteliten by, Comaccio. Det er en liten gate med massevis av resturanter og en liten kanal med ender og ikke så mye mer egentlig, men du verden for en stemning.

https://velvetescape.com/things-to-do-in-comacchio/

Hvis dere, altså  TS rekker Venezia også, er det jo en opplevelse for livet. Men ja det er vel rundt 3-4 timer unna 

Endret av Laraa
AnonymBruker
Skrevet

Maggiore og Iseo er vel noe billigere enn Garda og Como?

Anonymkode: 433fd...4b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...