Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei datter som har begynt på politihøyskolen. Etter hva jeg forstår, er 2. året er praksis- år man ikke får jobbe ved siden av.

Hvordan skal studentene klare dette? Er de avhengig av hjelp hjemmefra, og forventes det at de skal søke supplerende sosialhjelp ved siden av?

Hun kan selvsagt søke seg i praksis her vi bor, så hun på den måten kan bo gratis hjemme. Men det er altså ikke gitt at man kommer inn der man ønsker.

Er det noen med erfaring eller kjennskap til dette?

Anonymkode: 56fd1...f0f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De må ta opp studielån dette året. Vanskelig å kombinere turnusjobbingen med deltidsjobb ett fremmed sted. Det er ganske strengt hvilke bransjer det er evt mulig å ha deltidsjobb i også, pga politiyrket kan gjøre deg inhabil.
De færreste får praksis der de bor, men må ut til alle småsteder i Norge du kan tenke deg. På Vedum sine tomme politikontorer..

Kun tungtveiende grunner for å få praksis på hjemstedet.  Lotteritrekning av navn som får førstevalg, 2 eller 3.
Det som er bra, er at det ofte er billig å leie på småsteder, samt at alle dører står åpne når man sier man er politistudent. Lurt å jobbe mye i sommerferien og legge seg opp penger til dette studieåret.

Anonymkode: e05f9...d5b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har ei datter som har begynt på politihøyskolen. Etter hva jeg forstår, er 2. året er praksis- år man ikke får jobbe ved siden av.

Hvordan skal studentene klare dette? Er de avhengig av hjelp hjemmefra, og forventes det at de skal søke supplerende sosialhjelp ved siden av?

Hun kan selvsagt søke seg i praksis her vi bor, så hun på den måten kan bo gratis hjemme. Men det er altså ikke gitt at man kommer inn der man ønsker.

Vanlig lån og stipend.

Anonymkode: 04d0d...dad

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kjenner flere som har jobbet vedsiden av polihøyskolen.

Feks kunne de ikke kjøre drosje i samme område som praksis, men ble løst ved å kjøre i andre områder, barnehage, butikk m fl er lov å jobbe med

Anonymkode: bc656...db2

AnonymBruker
Skrevet

Du har lov å jobbe, men det må godkjennes. 

Min venninne var ferdig med bachlor i år og hun jobbet ikke. Tok studielån som alle andre. 

Anonymkode: a9ccb...014

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Se på det som sidegjøremåls greie, enkelte kan jo bli korrupt og utgjøre sikkerhetstrussel om jobb kombinasjonen er uheldig.

Forelesere også har sidegjøremåls plikt, gjelder ved alle universiteter og høgskoler.

Anonymkode: cbb89...168

AnonymBruker
Skrevet

Sidegjøremåls plikt, som plikt i å si ifra og få det godkjent.

Anonymkode: cbb89...168

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.8.2025 den 15.00):

Du få ikke sosial hjelå under praksis når du er student. De må ha studielån, og eventuelt spare opp så de har noe buffer

Anonymkode: a9af4...918

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Lønn fra sommerjobb og storstipendet kan fint fordeles ut over året. Hvis studenter klarer det så klarer de studieåret uten å jobbe ved siden av. Man må budsjettere da og dra ned på sosiale ting som koster penger. 

Anonymkode: 0d9dc...8cd

• Liker 3
Skrevet

Mitt barn er ferdig med 4 av 5 år på universitetet, og hen har ikke jobbet annet enn om sommeren. Har greid seg godt, siden hen har bodd og spist gratis her i alle ferier. Hvorfor skal ikke barnet ditt greie seg på stipend og lån?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...