Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0160289624000254

Selv har jeg jo relativt høy IQ, men har også hele veien holdt på med aktiviteter assosiert med det. Nå i ettertid tror jeg kanskje det har vært litt for imaget sin del og. Hadde jeg hatt lav IQ så hadde jeg vel desperat gjort det jeg kunne for å motbevise fordommene som eksisterer- eks spilt instrumenter, lært språk, tatt doktorgrad etc.

Føler ikke dere på høyresiden dere litt ubekvemme med det? Det er jo mennesker der som ikke har veldig lav IQ og. For dem må det være ubehagelig å bli assosierert med de med lav IQ? Og for de med lav IQ bør det vel være flaut å nærmest ha stempelet i panna pga politiske meninger?

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så nå skal man gå mot sine verdier, det man mener er riktig og rettferdig fordi man skal «fremstå smart»?

Nå har jeg hørt det også. Trodde det var de på venstresiden som mener at høyrefolk er opptatt av fasade?

For det første går jeg ikke rundt og flagger politiske meninger til gud og hvermann. Det tyder på lav EQ. Prøver heller ikke å prakke på andre mine syn. 
For det andre er jeg såpass voksen at om en eller annen perifer bekjent mener det betyr at jeg er dum, lever jeg fint med det. 
For det tredje, folk i nettverket mitt og de jeg bryr meg om vet jeg ikke er dum. 

• Liker 8
  • Nyttig 12
Skrevet
Majer skrev (2 timer siden):

Selv har jeg jo relativt høy IQ, men har også hele veien holdt på med aktiviteter assosiert med det. Nå i ettertid tror jeg kanskje det har vært litt for imaget sin del og. Hadde jeg hatt lav IQ så hadde jeg vel desperat gjort det jeg kunne for å motbevise fordommene som eksisterer- eks spilt instrumenter, lært språk, tatt doktorgrad etc.

Føler ikke dere på høyresiden dere litt ubekvemme med det? Det er jo mennesker der som ikke har veldig lav IQ og. For dem må det være ubehagelig å bli assosierert med de med lav IQ? Og for de med lav IQ bør det vel være flaut å nærmest ha stempelet i panna pga politiske meninger?

Du er altså så intelligent at du bruker en amerikansk undersøkelse i norsk politikk?

Og poenget med tråden var? Det hele virker som et desperat forsøk på å undertrykke de som har andre meninger enn deg.

• Liker 28
  • Nyttig 20
Skrevet

Denne polariseringen av ulike velgergrupper er en uting mener jeg, og temmelig uintelligent. 

Vi trenger faktisk att mennesker møtes på tvers av standpunkt, og komme i dialog. 

Att en sitter på hver sin haug og skyter på hverandre i lukkede ekkokammer, fører sjeldent frem til noe som helst.

Jeg er selv på venstresiden, bor med en som stemmer på høyresiden, dog ikke ytterst ute, og de rundt meg er grønne, blå og noen faktisk fryktelig røde. Noen burde vere gule, andre rosa, og en og annen burde kanskje ikke mene noe som helst, men flytte langt til skogs uten Internett. 

Ytterpunkter på begge sider, ja bortsett frå de røde, er det dog lite av, og det setter jeg stortsett pris på, for ingen er tjent med å ha så steile skylapper att de aldri ser egen nesetipp. 

Fellestrekk for de alle er att de faktisk er oppegående mennesker, selv om jeg ikke nødvendigvis er enig i alt de mener og står for. 

Har derimot opplevd å miste litt perifere venner fordi jeg ikke var hundre prosent fornøyd med Trump, og da laller det over i det jeg føler er manglende intelligens, en skal ikke tvinge noen innpå eget spor, men en kan alltids prøve med en lett diskusjon men argumenter som holder mål, nytter det ikke så får en vere enige om å vere uenige. 

• Liker 9
  • Nyttig 7
Skrevet
Ssb skrev (12 minutter siden):

Denne polariseringen av ulike velgergrupper er en uting mener jeg, og temmelig uintelligent. 

Vi trenger faktisk att mennesker møtes på tvers av standpunkt, og komme i dialog. 

Att en sitter på hver sin haug og skyter på hverandre i lukkede ekkokammer, fører sjeldent frem til noe som helst.

Jeg er selv på venstresiden, bor med en som stemmer på høyresiden, dog ikke ytterst ute, og de rundt meg er grønne, blå og noen faktisk fryktelig røde. Noen burde vere gule, andre rosa, og en og annen burde kanskje ikke mene noe som helst, men flytte langt til skogs uten Internett. 

Ytterpunkter på begge sider, ja bortsett frå de røde, er det dog lite av, og det setter jeg stortsett pris på, for ingen er tjent med å ha så steile skylapper att de aldri ser egen nesetipp. 

Fellestrekk for de alle er att de faktisk er oppegående mennesker, selv om jeg ikke nødvendigvis er enig i alt de mener og står for. 

Har derimot opplevd å miste litt perifere venner fordi jeg ikke var hundre prosent fornøyd med Trump, og da laller det over i det jeg føler er manglende intelligens, en skal ikke tvinge noen innpå eget spor, men en kan alltids prøve med en lett diskusjon men argumenter som holder mål, nytter det ikke så får en vere enige om å vere uenige. 

Veldig enig!

For meg personlig er det dette som er tegn på intelligens, at man kan være enig om å være uenig. Snakke sammen på en sivilisert måte uten hyl og skrik og å legge hverandre for hat. 
Om ikke ender vi opp på hver vår haug og står og skriker på hverandre. Litt slik som algoritmene på SoMe legger opp til også. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Majer skrev (3 timer siden):

Du har mangen spesielle innlegg/ meninger. Eg stemmer FRP, har høg utdannelse. Er her eg bur sett på som ein ressurssterk person. Verken drikk, røyker eller snuser. Har ein god jobb. Har sunne interesser  og hjelper folk i samfunnet utan å verken skryte av det eller ta betalt for det. Alt dette ser jo folk og trur ingen ser på meg som dum. 

• Liker 7
  • Nyttig 8
Skrevet

Det er vel typisk sånn at unge folk stemmer rødt, så går man mer mot høyere ettersom man blir voksen😂 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Jaimatadi skrev (16 minutter siden):

Det er vel typisk sånn at unge folk stemmer rødt, så går man mer mot høyere ettersom man blir voksen😂 

Var dette ironi? Enormt mangen unge stemmer FRP

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Pilleville skrev (49 minutter siden):

Du har mangen spesielle innlegg/ meninger. Eg stemmer FRP, har høg utdannelse. Er her eg bur sett på som ein ressurssterk person. Verken drikk, røyker eller snuser. Har ein god jobb. Har sunne interesser  og hjelper folk i samfunnet utan å verken skryte av det eller ta betalt for det. Alt dette ser jo folk og trur ingen ser på meg som dum. 

Hvis det eks er i Sunnmøre som er et mekka for Frp forstår jeg det, men i eks Oslo er det ikke et ekstremt stort parti så da vil det jo statistisk sett samle seg et visst utvalg 

Skrevet

Nei, vet du hva.. Det var kanskje sånn på 90 tallet, men ikke nå mer i 2025. Ikke kom her og fortell meg at en hvit person med blått hår, som står med palestinaskjerf og trommer på en stekepanne med en tresleiv utenfor Starbucks er spesielt smart. Tidene har forandret seg. 

Så må jeg bare få kommentere denne:

Majer skrev (5 timer siden):

Hvilke aktiviteter er dette?

• Liker 6
  • Nyttig 12
Skrevet
Jaimatadi skrev (2 timer siden):

Jeg tror jeg vet hvorfor. Når man er ung og går på skolen, lever man i en ganske tilrettelagt hverdag. Pipa får gjerne en annen lyd når man må klare seg selv i noen år.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Vel… Jeg har en doktorgrad i et matematisk fag, så kan neppe være spesielt dum. 
Og jeg stemmer mørkeblått. 

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet
Majer skrev (6 timer siden):

Spennende tanke. Selv har jeg ofte tenkt at de med faktisk høy IQ ikke trenger å stadig "bevise" dette, siden dette er naturlig/selvfølge for dem uavhengig av hva andre tror. Hvor intelligent er det egentlig å være flau over inntrykk andre ubetydelige (de med lav IQ) har av en med høy IQ?

Litt som de som skriker høyt om at de er snille. Er de virkelig det, om det må understrekes så kraftig? 

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet
Majer skrev (6 timer siden):

Jeg har lest mange av innleggene dine, så når du hevder at du har relativt høy IQ så lurer jeg faktisk på i forhold til hva, for alt er jo relativt. 

Det er en lang vei å gå fra tulling til professor, men det er atskillig kortere vei å gå fra professor til tulling.

• Liker 10
  • Nyttig 8
Skrevet
Spiren skrev (15 minutter siden):

Spennende tanke. Selv har jeg ofte tenkt at de med faktisk høy IQ ikke trenger å stadig "bevise" dette, siden dette er naturlig/selvfølge for dem uavhengig av hva andre tror. Hvor intelligent er det egentlig å være flau over inntrykk andre ubetydelige (de med lav IQ) har av en med høy IQ?

Litt som de som skriker høyt om at de er snille. Er de virkelig det, om det må understrekes så kraftig? 

Spot on.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Dette er en amerikansk undersøkelse. Sylvi Listhaugs anses nærmest som kommunist av de som er litt til høyre i USA, så det går bra å stemme FrP i denne sammenheng.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vel mann er ganske tett når man skryter på seg IQ på et internettforum 🚾

Uansett, stem SP

• Liker 6
Skrevet

IQ sier ikke noe om sosial forståelse. Politikk innebærer sosial forståelse vel som økonomiske og annet. 

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...