AnonymBruker Skrevet 4. september #121 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (På 2.9.2025 den 22.05): Ikke bra. Kan du i det hele tatt spise noe mat? En tomat inneholder sju E-stoffer, og et eple hele 11 E-stoffer. Kroppen selv produserer 20 E-stoffer. Å kutte ut E-stoffer helt må jo innebære den sikre død? Anonymkode: eec62...5f9 Jeg tåler naturlig mat, men ikke så mye av tilsetningstoffer/syntetisk e-stoffer. F.eks enorm forskjell på sitronsyre i sitrusfrukt og syntetisk sitronsyre - som er den jeg reagerer på (antagelig pga mugg som er brukt i produksjonen). Det er en god del av de syntetiske jeg reagerer på (men sikkert ikke alle, men for en prosess å finne ut av..) Men det letteste er å bare spise mat uten ingrediensliste. Regner med du egentlig skjønte det av deg selv da ☺️ Anonymkode: f893e...086
AnonymBruker Skrevet 4. september #122 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja så klart, alle er ikke late i dag. Men kollektivtrafikk er nok mer tilgjengelig i dag. Opp veien der jeg vokste opp, ser jeg i dag mange på elsparkesykkel og elsykkel. Det eksisterte ikke da jeg var ung. Det gikk heller ikke buss. Så vi måtte gå om vi skulle noe sted. Ser heller ikke like mange barn ute for tiden. Jeg jobber som lærer, og mange er ute og leker, men det er mer mobil enn bygging av hytte, skogsturer, badeturer osv. I skolegården også så bare henger de rundt. Ingen leker eller driver med noe aktivitet, bortsett fra de som spiller fotball og 1-3.klassinger. fra 4.klasse er det stort sett henging. Anonymkode: e11a5...29e Samtlige av dem som forteller meg slikt er barnløse og/eller pensjonister. Vi som faktisk har barn og bor i barnrike nabolag opplever noe helt annet. Det lekes, herjes, ding-dong-stikkes og er generelt mye liv både i gata og på lekeplassene. Noen av nabobarna har snekret på ei trehytte i sommer, og ballbingen er aldri tom. Det akes om vinteren og bades på badebrygga om sommeren. Nå bor ikke vi midt i asfaltjungelen, da, men det gjør heller ikke hele Norges befolkning. Bare å reise litt rundt i mindre byer og bygder og se hvor aktive barn og unge faktisk fortsatt er. Anonymkode: 11c79...07a
Maia70 Skrevet 4. september #123 Skrevet 4. september (endret) Kristin70 skrev (6 timer siden): Så du ser ikke at poliovaksinen som ble introdusert i 1956 og tok bort sykdommen Polio i Norge medførte samtidig at dødeligheten forsvant. Det at antall sykdomstilfelle ble 0 er et statistisk bevis for at ingen lenger døde av polio. Hvis du gidder kan du også lese haugevis av dokumentasjon på virkningen av vaksine mot kolera og hjernehinnebetennelse, men mot tinnfoliehattene kjemper selv gudene forgjeves... Det er ikke det jeg spør etter, i det hele tatt. Igjen, siden noen tydeligvis har tungt for det: Jeg spør etter statistisk bevis på at vi sluttet å dø av alle disse sykdommene når vaksinene be introdusert. Endret 4. september av Maia70
Maia70 Skrevet 4. september #124 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg tåler naturlig mat, men ikke så mye av tilsetningstoffer/syntetisk e-stoffer. F.eks enorm forskjell på sitronsyre i sitrusfrukt og syntetisk sitronsyre - som er den jeg reagerer på (antagelig pga mugg som er brukt i produksjonen). Det er en god del av de syntetiske jeg reagerer på (men sikkert ikke alle, men for en prosess å finne ut av..) Men det letteste er å bare spise mat uten ingrediensliste. Regner med du egentlig skjønte det av deg selv da ☺️ Anonymkode: f893e...086 Jeg kan heller ikke spise tilsetningsstoffer, sluttet med det helt tilbake i 2006. Sannheten er at det går an å lage superenkel mat helt uten det, og at ferdigproduktene selvsagt ikke er bra for oss. Dette tullet folk kommer med at det er E-stoffer i et eple, er selvsagt helt fullstendig meningsløst. Alle skjønner forskjellen på kjemisk-syntetisk produserte, tilsatte E-stoffer og hele, naturlige råvarer, men noen bare vil ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 4. september #125 Skrevet 4. september KveruIant skrev (På 31.8.2025 den 13.10): Med tanke på arbeid, familie, holdninger og meninger om og hvilke roller menn og kvinner hadde, og utviklingen vi går i. Vi er i 2025 men vi er enda ikke 100% likestilt. Om det i det hele tatt er ment å være sånn? Personlig syns jeg det hadde sin sjarm før i tiden, og vi fordelte roller så alle skulle ha det best mulig og kanskje det er akkurat sånn det skal være. Det fungerte jo for en grunn. Idag virker det til at vi mennesker ikke forstår ting som krever bare litt common sense, og blir avhengig av konstant hjelp til å forstå ting, å lære ting, etc. Så,var det bedre før i tiden? Savner tiden før smarttelefoner og internett. Da man snakket sammen og hang sammen. Nå sitter alle klistra i en skjerm hele dagen. Anonymkode: 08d8f...73f
AnonymBruker Skrevet 4. september #126 Skrevet 4. september Maia70 skrev (7 minutter siden): Jeg kan heller ikke spise tilsetningsstoffer, sluttet med det helt tilbake i 2006. Sannheten er at det går an å lage superenkel mat helt uten det, og at ferdigproduktene selvsagt ikke er bra for oss. Dette tullet folk kommer med at det er E-stoffer i et eple, er selvsagt helt fullstendig meningsløst. Alle skjønner forskjellen på kjemisk-syntetisk produserte, tilsatte E-stoffer og hele, naturlige råvarer, men noen bare vil ikke. Ja, det er sant! Jeg sluttet med ultraprosessert mat for lenge siden uten å bli bedre. Fant ut at jeg reagerer mest av alt på sitronsyre, som er i en del renvare, som hermetisk tomat, makrell i tomat osv. Så kuttet det også (eller kjøper et bedre alternativ) og jeg er så mye bedre! Det har vært så vanskelig å finne ut av! Takk og pris for ren mat! Anonymkode: f893e...086
123fir Skrevet 4. september #127 Skrevet 4. september Tja Jeg synes nok en del ting var bedre før. Folk var mer sosiale, de satt ikke inne med skjerm hele tiden, man ble kjent med folk på en mer inngående måte. Så fikk vi ikke politiske meninger fra sosiale medier. Det tror jeg nok var sunt. Jeg synes det virker som ytterpunktene har fått større spillerom enn tidligere. Jeg mener også ytringsfriheten hadde bedre kår. Nå er du "fornekter" eller "konspirasjonsteoretiker" om du stiller legitime kritiske spørsmål, det tror jeg vel ikke gagner oss sånn i det lange løp. Barn var mer ute å lekte og hadde friere tøyler Etter min mening var også musikk og film bedre Ja.. jeg savner gamle dager litt 😂 1
Kristin70 Skrevet 4. september #128 Skrevet 4. september Maia70 skrev (31 minutter siden): Det er ikke det jeg spør etter, i det hele tatt. Igjen, siden noen tydeligvis har tungt for det: Jeg spør etter statistisk bevis på at vi sluttet å dø av alle disse sykdommene når vaksinene be introdusert. Det finnes haugevis med statistisk materiale for hvor effektive vaksiner er. Det beste eksemplet er poliovaksinen. Polio ble utryddet i Norge ved utrulling av vaksiner. Dette er statistisk bevis for at mennesker sluttet å dø av polio når vaksinen ble utrullet Polio. Dette er vitenskapelig dokumentasjon, men noe sier meg at det ikke er tilstrekkelig for deg... 1
AnonymBruker Skrevet 4. september #129 Skrevet 4. september Ja, vanlige folk hadde råd til å eie både hus og bil. Anonymkode: 69da8...2ee
AnonymBruker Skrevet 4. september #130 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja så klart, alle er ikke late i dag. Men kollektivtrafikk er nok mer tilgjengelig i dag. Opp veien der jeg vokste opp, ser jeg i dag mange på elsparkesykkel og elsykkel. Det eksisterte ikke da jeg var ung. Det gikk heller ikke buss. Så vi måtte gå om vi skulle noe sted. Ser heller ikke like mange barn ute for tiden. Jeg jobber som lærer, og mange er ute og leker, men det er mer mobil enn bygging av hytte, skogsturer, badeturer osv. I skolegården også så bare henger de rundt. Ingen leker eller driver med noe aktivitet, bortsett fra de som spiller fotball og 1-3.klassinger. fra 4.klasse er det stort sett henging. Anonymkode: e11a5...29e Tvert imot - kollektivtrafikk var langt mer tilgjengelig i gamle dager (før 1960) da folk flest ikke hadde bil; Oslo hadde for eksempel trikkelinjer nesten "over alt" i byen (hvorav mange nå er nedlagt), og det å ta kollektivt var rimelig da kommunene så på dette som et høyst nødvendig tilbud til innbyggerne. Så slapp man bilsalget løs i 1960, alle ønsket seg bil, og visjonære arkitekter ville rive Grünerløkka, bygge en drabantby der og lage motorvei ved Slottet. Trikken var gammeldags og skulle nedlagges. Heldigvis ble alle disse planene ikke realisert selv om man dessverre fikk gjennomført noe av dette, men i Sverige gikk man løs på gamle bysentrum og erstattet dette med betong og sterile Domus-kjøpesentre. I 1970-årene kom omslaget og man skulle bevare i stedet for å rive, men alle ville fortsatt ha bil, og i norske storbyer var det totalt kaos med parkeringsplasser over alt. Det gikk noen år, og kollektivtrafikken og sykkelen kom etter hvert på moten igjen. Elsparkesykkelen er derimot det verste som har skjedd i byene siden Svartedauden med tanke på alle idiotene som kjører slalåm i full fart på fortauene der ingen lenger kan føle seg trygge. Anonymkode: a6df8...f91 1
AnonymBruker Skrevet 4. september #131 Skrevet 4. september Noen ting var nok bedre, men jeg tror mange har en tendens til å idyllisere hvordan ting var før og husker kun det gode. Folk har også ulike meninger om hva som er bra og hva som er dårlig. Jeg er født på 80-tallet og jeg er glad for at jeg vokste opp i en tid uten smarttelefoner, men samtidig er jeg glad for at jeg har smarttelefon nå. Så er det en forskjell på å være barn og voksen når det gjelder bruk av smarttelefon. Jeg tror at det er bra å ikke ukritisk konsumere alt som er tilgjengelig for en med tanke på informasjon man får. Jeg har inntrykk av at endel barn og ungdom ikke alltid er særlig kritisk til det de ser og innhenter av informasjon. Jeg tror ikke at alt var særlig bra før når det gjaldt rettigheter for kvinner, oppvekst og slike ting. Samtidig så er alt rundt slike ting komplisert og betent i dag også. Noe mister man og noe får man når ting utvikler seg og slik har det nok alltid vært. Så er det nok lett å gå rundt å være misfornøyd med ditt og datt, men jeg tenker at vi skal være glad for at vi har frihet til å leve slik vi ønsker og at vi har gode rettigheter i den delen av verden vi bor i. Anonymkode: bfa57...dc6 1
AnonymBruker Skrevet 4. september #132 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Så er det en forskjell på å være barn og voksen når det gjelder bruk av smarttelefon. Jeg tror at det er bra å ikke ukritisk konsumere alt som er tilgjengelig for en med tanke på informasjon man får. Jeg har inntrykk av at endel barn og ungdom ikke alltid er særlig kritisk til det de ser og innhenter av informasjon. Jeg tror ikke at alt var særlig bra før når det gjaldt rettigheter for kvinner, oppvekst og slike ting. Samtidig så er alt rundt slike ting komplisert og betent i dag også. Noe mister man og noe får man når ting utvikler seg og slik har det nok alltid vært. Så er det nok lett å gå rundt å være misfornøyd med ditt og datt, men jeg tenker at vi skal være glad for at vi har frihet til å leve slik vi ønsker og at vi har gode rettigheter i den delen av verden vi bor i. Anonymkode: bfa57...dc6 Lurer på hvor denne forskjellen er når man ser voksne med øynene klistret til smarttelefonen på fortauet eller når de krysser gaten, samtidig som man ser foreldre med barn som heller fokuserer på smarttelefonen enn barna. Anonymkode: a6df8...f91
Raven.Writingdesk Skrevet 4. september #133 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er faktisk ikke normalt. Håper du tuller eller at de tuller med deg. Anonymkode: ee224...b78 De spør også hvor jeg var da Jesus hang på korset.
AnonymBruker Skrevet 4. september #134 Skrevet 4. september Kristin70 skrev (8 timer siden): Så du ser ikke at poliovaksinen som ble introdusert i 1956 og tok bort sykdommen Polio i Norge medførte samtidig at dødeligheten forsvant. Det at antall sykdomstilfelle ble 0 er et statistisk bevis for at ingen lenger døde av polio. Hvis du gidder kan du også lese haugevis av dokumentasjon på virkningen av vaksine mot kolera og hjernehinnebetennelse, men mot tinnfoliehattene kjemper selv gudene forgjeves... Det kan jo rett og slett ha vært råflaks at polioen forsvant også. Anonymkode: ef12a...d76
AnonymBruker Skrevet 4. september #135 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva i alle dager er gamle dager og før i tiden? Anonymkode: ee224...b78 Det inkluderer faktisk alle dager. Anonymkode: ef12a...d76
AnonymBruker Skrevet 4. september #136 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Lurer på hvor denne forskjellen er når man ser voksne med øynene klistret til smarttelefonen på fortauet eller når de krysser gaten, samtidig som man ser foreldre med barn som heller fokuserer på smarttelefonen enn barna. Anonymkode: a6df8...f91 Det er jo forskjell i hvordan ting prosesseres og hvordan man påvirkes av ting, men voksne kan nok bli like avhengige av det som barn og unge blir. Synes det er snodig når voksne heller er interessert i det som skjer på en skjerm enn sine egne barn. Anonymkode: bfa57...dc6 1
AnonymBruker Skrevet 4. september #137 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er jo forskjell i hvordan ting prosesseres og hvordan man påvirkes av ting, men voksne kan nok bli like avhengige av det som barn og unge blir. Synes det er snodig når voksne heller er interessert i det som skjer på en skjerm enn sine egne barn. Anonymkode: bfa57...dc6 Tenkte på dette idag, og for moro skyld telte jeg hvor mange som ikke kunne gå langs et fortau i byen uten å måtte være klistret til smarttelefonen; over en strekning på to kilometer telte jeg godt over et dusin voksne som gikk mens de hadde blikket festet på skjermen, og to var så interessert at de måtte stoppe opp midt på fortauet. Og da ser jeg bort fra folk på bussholdeplassene, for der er det nesten umulig å finne noen som ikke stirrer på skjermen. Det er omtrent som å bevege seg i sentrum for byens narkotikaomsetning, og se effektene av avhengighet av heroin og andre stoffer. Så problemet med skjermavhengighet blant voksne er nok betydelig, og selv om barns hjerne er mer påvirkelig, blir også voksne påvirket - spør man mindre barn, vil nok mange kunne si at de ønsker seg at foreldrene kunne være mer til stede, uten å hele tiden ta frem mobilen. Anonymkode: a6df8...f91 2
AnonymBruker Skrevet 4. september #138 Skrevet 4. september Blir bedre med skikkethetsvurderinger. En fikk fantastisk nok skikkethetsvurdering for musikkterapeut på slutten av 2019, som muligens kan ha blitt utsatt i det praktiske pga korona (vanskelig å si). Uansett, så er det null toleranse for historikk omkring å krenke andre studenter og folk en har med å gjøre i praksis - slik atferd er ikke mulig (total lockdown) Anonymkode: 3805b...62d
AnonymBruker Skrevet 4. september #139 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tvert imot - kollektivtrafikk var langt mer tilgjengelig i gamle dager (før 1960) da folk flest ikke hadde bil; Oslo hadde for eksempel trikkelinjer nesten "over alt" i byen (hvorav mange nå er nedlagt), og det å ta kollektivt var rimelig da kommunene så på dette som et høyst nødvendig tilbud til innbyggerne. Så slapp man bilsalget løs i 1960, alle ønsket seg bil, og visjonære arkitekter ville rive Grünerløkka, bygge en drabantby der og lage motorvei ved Slottet. Trikken var gammeldags og skulle nedlagges. Heldigvis ble alle disse planene ikke realisert selv om man dessverre fikk gjennomført noe av dette, men i Sverige gikk man løs på gamle bysentrum og erstattet dette med betong og sterile Domus-kjøpesentre. I 1970-årene kom omslaget og man skulle bevare i stedet for å rive, men alle ville fortsatt ha bil, og i norske storbyer var det totalt kaos med parkeringsplasser over alt. Det gikk noen år, og kollektivtrafikken og sykkelen kom etter hvert på moten igjen. Elsparkesykkelen er derimot det verste som har skjedd i byene siden Svartedauden med tanke på alle idiotene som kjører slalåm i full fart på fortauene der ingen lenger kan føle seg trygge. Anonymkode: a6df8...f91 Og når man snakker om kollektivtrafikk, kan man også nevne toget. Så stort som kaoset er idag med stappfulle vogner som fører til at folk besvimer, ville dette vært utenkelig i NSB-s glansdager, da man faktisk satset på togtrafikk og klarte i en mindre avansert teknologisk tid å bygge ut strekninger som idag ville tatt flere tiår å planlegge, med påfølgende år med totalt rot. Men jammen klarte man dette før i tiden; man kan bare forestille seg hvordan byggingen av Bergensbanen ville foregått idag. Anonymkode: a6df8...f91 1
AnonymBruker Skrevet 4. september #140 Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Tenkte på dette idag, og for moro skyld telte jeg hvor mange som ikke kunne gå langs et fortau i byen uten å måtte være klistret til smarttelefonen; over en strekning på to kilometer telte jeg godt over et dusin voksne som gikk mens de hadde blikket festet på skjermen, og to var så interessert at de måtte stoppe opp midt på fortauet. Og da ser jeg bort fra folk på bussholdeplassene, for der er det nesten umulig å finne noen som ikke stirrer på skjermen. Det er omtrent som å bevege seg i sentrum for byens narkotikaomsetning, og se effektene av avhengighet av heroin og andre stoffer. Så problemet med skjermavhengighet blant voksne er nok betydelig, og selv om barns hjerne er mer påvirkelig, blir også voksne påvirket - spør man mindre barn, vil nok mange kunne si at de ønsker seg at foreldrene kunne være mer til stede, uten å hele tiden ta frem mobilen. Anonymkode: a6df8...f91 Nå er jeg godt voksen, men jeg ble for...anna for ca. 17-18 år siden da jeg var på beredskapsvakt sammen med 7-8 andre. Typisk vaktrom med mye kaffedrikking og mye venting. Der satt gjerne minst 6 av de andre opptatt med "venner" på sosiale medier. Mens mine venner vil jeg gjerne se i øynene og slå av en prat med i stedet. Derfor har jeg aldri vert på noen "sosiale medier", jeg har kanskje 4-5 sms i løpet av en uke, og kanskje en eller to telefonsamtaler i snitt pr. dag. Rett og slett vidunderlig å ikke være avhengig og stresset på grunn av bruk av denne mobilen! Så du ville nok aldri sett meg opptatt med denne telefonen, nei. Anonymkode: 51666...b92 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå