Gå til innhold

Syns du det var bedre i gamle dager en det er idag?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Interessant når du ser på bilder fra gamledager hvor fint kledd alle var. Og omtrent ingen overvektige. Noe rart har skjedd på veien. Antar mye startet etter 1945 med tanke på matproduksjon, kleskvalitet og annet.  

Anonymkode: 34415...243

Fedmen kom mye senere; ser man på hverdagsbilder fra 1970- eller 1980-årene, er de aller fleste barn normalt tynne.

Kanskje ikke så rart med tanke på hvor mye fysisk aktivitet barna hadde den gang; idag har man både forholdet til skjermen og stillesitting i friminuttene der barn før spilte fotball eller hadde løpeleker.

Anonymkode: a6df8...f91

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Interessant når du ser på bilder fra gamledager hvor fint kledd alle var. Og omtrent ingen overvektige. Noe rart har skjedd på veien. Antar mye startet etter 1945 med tanke på matproduksjon, kleskvalitet og annet.  

Anonymkode: 34415...243

Altså dette er noe av det mest naive jeg har lest. Barn ut av kvinneguiden! 

Anonymkode: a74c2...7a1

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Altså dette er noe av det mest naive jeg har lest. Barn ut av kvinneguiden! 

Anonymkode: a74c2...7a1

Uansett er det fakta.

Anonymkode: ef12a...d76

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Liker alt jeg har opplevd i dette livet. 

Fasttelefon og vente til etter 17 med å ringe. Bøker som underholdning. Gammel Barne TV.Norgesferie og familiebesøk, og at Granca var eksotisk.

Men ELSKER å leve i dag. Digitalisert arbeidsliv med fleks og hjemmekontor. Smarthjem som passer på og fikser alt for deg. Alt mulig av streamingtjenester. "Hele verden" lett tilgjengelig med en flytur. 

Anonymkode: 7318c...5db

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Uansett er det fakta.

Det faktum at folk var tynnere ja, men årsaksforklaringen er litt ute på villspor.

Anonymkode: 61a9b...5b2

• Nyttig 1
Skrevet
KveruIant skrev (På 31.8.2025 den 12.10):

Med tanke på arbeid, familie, holdninger og meninger om og hvilke roller menn og kvinner hadde, og utviklingen vi går i. 

Vi er i 2025 men vi er enda ikke 100% likestilt. Om det i det hele tatt er ment å være sånn? 

Personlig syns jeg det hadde sin sjarm før i tiden, og vi fordelte roller så alle skulle ha det best mulig og kanskje det er akkurat sånn det skal være. Det fungerte jo for en grunn. 

Idag virker det til at vi mennesker ikke forstår ting som krever bare litt common sense, og blir avhengig av konstant hjelp til å forstå ting, å lære ting, etc. 

Så,var det bedre før i tiden?

Når i gamledager tenker du?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det faktum at folk var tynnere ja, men årsaksforklaringen er litt ute på villspor.

Anonymkode: 61a9b...5b2

Og hva var feil der?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.8.2025 den 14.19):

Ungene hadde det bedre når mor var hjemme.

Anonymkode: 127f8...f54

Jeg er født på 70 talle å mine foreldre jobbet hele veien. Jeg var nøkkelbarn som de kalte det.

Anonymkode: 03853...bf4

• Liker 4
Skrevet
KveruIant skrev (På 31.8.2025 den 12.22):

Gamle dager, fra 2000 og nedover +. 

Hvorfor foretrekker du covid over svartedauden? 

Var langt flere som daua av svartedauden pluss at de hadde omtrent null kunnskap om bakterier og virus og dermed null kunnskap om smittevern. Pluss hygiene standarden var helt forjævlig på den tiden

Skrevet

Nei, egentlig ikke. Jeg er bl.a. veldig glad for smarttelefonene vi har i dag, der det meste kan ordnes med det du står og holder i hånda. Reiser, billetter, informasjon om alt på jordkloden and beyond, sjekke ditt og datt og ha bank-id  tilgjengelig osv.

Det var mye som var fryktelig tungvint før i tiden på 80 og tidlig 90 tall. For å snakke med noen eller motta en viktig telefon, måtte du faktisk sitte hjemme. Eller etter hvert skaffe deg en sånn "nymotens" telefonsvarer, og så kunne i det minste folk si i fra at de hadde ringt og ev hva det gjaldt på den. Min verden ble ny da jeg kjøpte meg en telefonsvarer! :D Men vi hadde ikke mulighet til å se hvem som ringer da, det måtte man faktisk løfte av røret og svare for å få vite. Etter hvert kom heldigvis telefoner med display der man kunne se nummeret i det minste.

Ikke hadde vi induksjonsplatetopp heller, og måtte være forsiktige med å huske og skru av kokeplatene, ellers sto de der og glødet. Nå kan jeg bare ta av gryta eller stekepannen, så slår den seg av, den platen jeg brukte.

Skrevet (endret)
Raven.Writingdesk skrev (På 31.8.2025 den 13.16):

Nei overhodet ikke.

1) Menn i dag er mye mer påkoblet barna sine og jeg mener de tar mye mer emosjonelt ansvar,

2) kvinner i dag tar høyere utdanning, møter mer respekt og likestiling i arbeidslivet og er mer økonomisk selvstendig som gjør at de kan kreve mer på hjemmebane.

3) Det er blitt mer forståelse for ulikheter i samfunnet, ulike legninger og kjønnsidentitet.

4) Foreldre er mer omsorgsfulle og lyttende til barna sine, generasjoner under oss (jeg er millennium) - er flinkere på grensesetting og forstå hva som er gode og dårlige relasjoner.

5) Metoo har bidratt til at mye av den sjovinismen som var «vanlig» før er upassende i dag.

6) Synes også det er mer aksept for ulike kropper; både eldre og overvektige modeller får gå på catwalken, selv om mange omtaler dette som å «glorifisere overvekt» er det likefullt med på å vise at skjønnhet kommer i ulike former og fasonger. 

7) skolen er mer åpen for tilrettelegging og har lovpålagte regler for å inkludere og gi barn ett forsvarlig skolemiljø 

8.)  sosiale media har bidratt til å gjøre verden mindre, jeg mener blant annet Facebook grupper til foreldre gjør at de snakker mer sammen og er mer raus med hverandre

9) det er økt forståelse og åpenhet rundt ulike diagnoser som AHDH, autisme spekter forstyrrelse og hvordan disse bør møtes av omgivelsene. 

- Det er bare noe av de tingene jeg kan tenke på sånn i forbifarten

Vil kommentere litt på punkt 7. Ikke alt er positivt eller bedre der. Enhets skolen syns jeg er litt misforstått. Det er en del som ikke burde gått på samme skole som "normale" barn. En del ødelegger for resten av klassen gjerne med utagerende atferd. En del får ikke læringsutbytte og en del blir ensomme da de kanskje er eneste i hele klassen eller kanskje tom hele skolen som sliter med utfordringer. Selv om mye er bedre nå mtp aksept av de som er annerledes, så var det jo og litt bedre før når de gikk på skole eller bodde på institusjon sammen med likesinnede. Er noe med å slippe følelsen av å skille seg ut. Og selv om skolene er pålagt å tilrettelegge, er det ikke alltid det blir gjennomført pga manglende ressurser

Endret av Maleficenta
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.8.2025 den 13.23):

De leser ikke bøker? Går på skole? 

Anonymkode: 62521...53a

Kanskje de er typ 5-6 år?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er født på 70 talle å mine foreldre jobbet hele veien. Jeg var nøkkelbarn som de kalte det.

Anonymkode: 03853...bf4

Og mamma var hjemme på 80 tallet.

Men det er uaktuelt for meg og mannen, selv om vi har muligheten. Det pedagogiske og sosiale i barnehagen gir så uendelig mye. 

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (3 minutter siden):

Det var mye som var fryktelig tungvint før i tiden på 80 og tidlig 90 tall.

Men vi tenkte ikke nødvendigvis på det som tungvint da - det var jo bare sånn det var. Første gang jeg reiste utenlands på egen hånd ordnet jeg det med fysisk oppmøte på reisebyrå og syntes det var deilig lettvindt - jeg fortalte når og hvor jeg ville reise og de ordnet resten. Jeg kunne ikke fikse det selv fra sofakroken, men jeg trengte heller ikke finne fram i nettjungelen av søkemotorer og reiseselskaper eller være redd for å bli svindlet eller gjøre feil. 

For øvrig må jeg fortsatt slå av kokeplatene mine selv, og har aldri et øyeblikk tenkt at det er tungvindt...

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det som var kjipt med 90-tallet var at vi som var unger ble utsatt for passiv røyking overalt. Foreldrene våre ga fullstendig blanke f¤"# i om det hadde noe å si for oss

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Født i 1966, og savner gamle dager 🙂. Folk var mye mer sosiale før, og hjalp hverandre med alt mulig. Helt vanlig å stikke innom på en enkel kopp kaffe på 70- og 80-tallet. Vi barna lekte masse ute året rundt, og syns det var gøy. Mine foreldre var i full jobb, men likevel var det mindre stress enn nå. Jeg vokste opp med likestilling i heimen, og hørte aldri noe krangling om hvem som skulle gjøre hva. 

Alt var trygt og godt, bortsett fra den kalde krigen, Sovjet og trussel om atomkrig.

Jeg fikk høre fra barneskolealder at jeg kunne velge å bli akkurat hva jeg ville, studere i utlandet osv. Det var en gjennomgående tone i mitt miljø, at verden lå der ute og ventet på oss, og at fremtiden var lys.

Ungdomstiden på 80-tallet var helt perfekt. Savner 80-tallet 🙂

Anonymkode: 1d57f...9fc

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Perfume skrev (På 31.8.2025 den 13.35):

Ja jeg mener det var litt bedre før. Man jobbet nok mer( hardere for mindre) men kjønnsroller.. Det var jo til det beste.. Kvinner ER mer omsorgsfulle og flinkere på logistikk hjemme, selv om det fins unntak alle veier. Osv osv.. Men fedrene  var nok ikke like mye tilstede for ungene sine nei. Sånn var det jo før.. Det var ikke forventet heller. 

Jeg tror litt at jeg syns vi er veldig individuelle idag iforhold til før. Bedre for individet da såklart, dårligere for den store helheten. Vi er ikke noe maurtue lenger, som før. Sånt blir det mer konflikter av...  Men det er kun mine tanker.. 

Litt enig der. Før var det mer en landsby der alle stilte opp for hverandre. Nå er vi ekstremt ensomme og mange har den der det er ikke mitt ansvar holdningen. Every man is his own island opplegg. Ikke bra.

Men akkurat det du nevner med kjønnsroller. Tror menn er dårligere på logistikk hjemme, nettopp fordi det ikke ble forventet av dem. Menn er bedre på dette nå enn før. Og nå trenger man mer at fedre deltar mer på lik linje da begge er i full jobb og det fins ikke lenger husmorvikar og slike ting. Men likestillingen har gått litt for langt. Barsel omsorg er bortimot ikkeeksisterende nå. Og pappapermen har gått på bekostning av barsel kvinners helse

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
KveruIant skrev (På 31.8.2025 den 12.22):

Gamle dager, fra 2000 og nedover +. 

Hvorfor foretrekker du covid over svartedauden? 

Svartedauen før i tiden uten antibiotika gikk ikke bra og var dødelig for de fleste. Mens covid er som en vanlig influensa.

Anonymkode: 4186d...d39

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (27 minutter siden):

For øvrig må jeg fortsatt slå av kokeplatene mine selv, og har aldri et øyeblikk tenkt at det er tungvindt...

Mens jeg synes det er befriende at de passer på seg selv. Og også varsler til telefon om de er usikre på noe 😅

AnonymBruker
Skrevet

På noen måter. Jeg er en som vokste opp som hyperallergiker. Som jeg som voksen har skjønt at er bl.a pga tilsetningstoffer i mat. Jeg tåler så og si ikke e-stoffer. Hadde jeg levd før e-stoffer hadde jeg nok hatt en sterkere helse. På den annen side er det bedre at jeg lever i en tid der internett har gitt meg løsningen på plagene mine, istedet for på 80-90 tallet da jeg hadde store plager men uten svar. 

Svaret er altså å kutte ut e-stoffer. Og ja, det er e-stoffer i mye «renvarer», så derfor har det tatt tid å skjønne sammenhengen. 

Anonymkode: f893e...086

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...