Gå til innhold

Syns du det var bedre i gamle dager en det er idag?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

At det ikke er innlysende hvorfor man velger å oppleve pandemien covi i 2020 fremfor pandemien Svartedauden i 1346 vitner om store mangler på grunnleggende helse- og historiekunnskaper.

Anonymkode: d4923...b30

Men la oss heller ikke glemme fordelene ved Svartedauden - mange i senere generasjoner kunne takke og bukke etter å ha funnet en forfallen, men gratis gård der man også kunne dyrke egen mat; det er ikke uten grunn at etternavnet Ødegård er populært. Ulempen var at Norge ble sterkt svakket og henvist til flere hundre år med union med Danmark.

Under Covid, derimot, økte boligprisene i Norge, slik at det ble enda vanskeligere for vanlige mennesker uten rike slektninger å skaffe seg et sted å bo.

I et langtidsperspektiv er det ingen ulempe at befolkningen synker etter en større pandemi; slik situasjonen er idag bor det rett og slett for mange på denne planeten, og det at naturen regulerer antall mennesker fra tid til annen, er en del av livet.

Anonymkode: a6df8...f91

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Daria skrev (På 31.8.2025 den 12.25):

Helsevesen, behandling, kunnskap, vaksiner, at den ikke utryddet over halve befolkningen. For å nevne noe.

Har du statistisk bevis på at vaksiner har redusert dødelighet, altså faktisk bevis der man ser dødeligheten går ned etter at man introduserte en vaksine?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Men la oss heller ikke glemme fordelene ved Svartedauden - mange i senere generasjoner kunne takke og bukke etter å ha funnet en forfallen, men gratis gård der man også kunne dyrke egen mat; det er ikke uten grunn at etternavnet Ødegård er populært. Ulempen var at Norge ble sterkt svakket og henvist til flere hundre år med union med Danmark.

Under Covid, derimot, økte boligprisene i Norge, slik at det ble enda vanskeligere for vanlige mennesker uten rike slektninger å skaffe seg et sted å bo.

I et langtidsperspektiv er det ingen ulempe at befolkningen synker etter en større pandemi; slik situasjonen er idag bor det rett og slett for mange på denne planeten, og det at naturen regulerer antall mennesker fra tid til annen, er en del av livet.

Ja, nettopp, svartedauden var jo en ekte pandemi, som hadde en ekstremt stor effekt i mange hundre år etterpå.

Covid er ikke mer pandemi enn alle andre forkjølelser, og hadde liten, om ingen effekt på noe som helst.

At snowflake-generasjonen sliter fordi noen har fortalt dem at det var fullstendig megakrise, tror jeg er peanuts i forhold til for 80-100 år siden når skolekameratene daua som fluer av tuberkulose eller spanskesyken, og man gikk rundt og tenkte på om jeg var den neste. 

Anonymkode: eec62...5f9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
KveruIant skrev (På 31.8.2025 den 12.47):

Ok.

Så du mener at før i tiden så manglet vi kunnskap. På hvilke områder mener du kunnskapen har utviklet oss i positivt retning, mtp miljø, teknologi, kunsten med å tenke selv å være uavhengig feks?  

Ja det du sier stemmer nok ja, men på lang sikt har vi kanskje gjort oss en gigantisk bjørnetjeneste som kanskje la grunnlag for en klode som vi ikke kan leve av, og sakte men sikkert er vi tilbake til sticks and stones...Hva gjør vi da? 

Ja de maglet kunnskap før, se på hvordan de jobber med kreft alene. Mye bedre behandling idag enn for 10 år siden bare. 

For noen som vil tenke selv, syns jeg ikke du tenker ut eksempler.

Prøv å si imot degselv, det er å tenke.

Anonymkode: 1718d...e26

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg synes det var bedre før (er født tidlig på 70-tallet).

Hadde hjemmeværende foreldre (gård), sov så lenge jeg ville før jeg var i skolepliktig alder. Barne-tv var pedagogisk og i en begrenset periode på dagen, masse frilek med naboungene og fantasien blomstret. Vi gikk på skolen annenhver dag.

Omgivelsene var oversiktlige og alle kjente alle. Folk kom og gikk, fikk kaffe og slo av en prat.

Selvmordsbombere, islam og hijab var bare noe man så på tv i ny og ne. 

På skolen gjorde man som læreren sa, og de som overhode ikke klarte å tilpasse seg ble overført til en spesialskole. Resten fikk nedsatt orden og oppførsel, - og foreldrene hadde vett til å skamme seg.

Vi sang "oh du som metter liten fugl" før maten og siste dag før jul var vi i kirka. Minnes det som en fin markering inn mot jula, selv om jeg i dag er ateist.

Vi hadde ikke hele alfabetet med kjønnsforvirra personer og om de var det, så ropte de det ikke ut. Ordet "hen" eksisterte ikke.

Og den beste musikken ble laget på den tiden; musikk som står seg og tåler tidens tann.

Good old days. 

Anonymkode: c2656...997

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke at det er så mye turister som det har blitt i Norge. Jeg likte at vi fikk være litt i fred, et land folk knapt hadde hørt om. Nå har turister invadert hver eneste krok av landet og så store mengder at små steder mister din sjarm og store steder føles som at det er vi innfødte som er turistene.

Anonymkode: 61a9b...5b2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

90 tallet ♥️♥️♥️

Anonymkode: 98939...c90

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Perfume skrev (På 31.8.2025 den 13.35):

Men fedrene  var nok ikke like mye tilstede for ungene sine nei. Sånn var det jo før.. Det var ikke forventet heller. 

Det skjedde jo under industrialiseringen da mannen skulle ut i industrien og kona var hjemme med barna. Mannen ble fratatt sin betydning som familiefar. 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.8.2025 den 13.49):

Men nettopp dette førte til at man ikke hadde et så voldsomt jag etter det materielle som idag, der 9-åringen må ha en Labubu til 1000, en skolesekk til et par tusen, og helst også en IPhone til 20.000 for å ikke bli satt utenfor.

Jeg var også fattig som barn, og med tanke på all fantasien og kreativiteten dette førte til når jeg ikke hadde råd til å bare gå inn i butikken og kjøpe det jeg ønsket meg, ville jeg aldri ha byttet bort barndommen min med dagens bortskjemte barndom der lekerommene flyter over av leker som ikke blir brukt, samtidig som ungene blir ødelagt innenfra og initiativet barn hadde før, er fraværende idag.

I forhold til barna fra tiden du beskriver, er dagens barn utrolig passive og det er full krise hvis man ikke får alt i fanget.

Er så enig med deg! Jeg vokste opp i en familie som hadde det ganske trangt. Jeg drømte om fine dukker og dyre ting fra lekekatalogen, men jeg lagde det meste jeg trengte av tre, papp, maling, søm og garn. Når jeg fikk noe jeg ønsket meg var jeg kjempeglad og lykkelig! Og vi barna i gata hadde nok energi til å hoppe tau og strikk hele dagen. Jeg synes det er trist å se hvordan dagens barn er passivisert.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.8.2025 den 13.32):

Kunne tenkt meg å prøvd hvordan det var å leve i 1880 årene og fremover. Tross mye hardt arbeid, slit og strev - var det mye kjærlighet også😊

Anonymkode: 37ec3...cf3

Har du lest Walden av Henry Toreau? Den er vel fra 1850 eller der omkring. Har har utrolig mange lignende betraktninger på sin samtid som vi kan kjenne oss igjen i den dag i dag.

Skrevet
Maia70 skrev (3 timer siden):

Har du statistisk bevis på at vaksiner har redusert dødelighet, altså faktisk bevis der man ser dødeligheten går ned etter at man introduserte en vaksine?

Ja, polio er så å si utryddet. Poliovaksinen kom i 1956. 

image.png.54cc06f97894d56751005cb21023ef0c.png

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skjedde jo under industrialiseringen da mannen skulle ut i industrien og kona var hjemme med barna. Mannen ble fratatt sin betydning som familiefar. 

Nettopp, fedre har jo alltid vært til stede for barna sine, med unntak av denne bitte lille perioden i menneskenes historie. 

Anonymkode: eec62...5f9

• Liker 2
Skrevet
Kristin70 skrev (2 timer siden):

Ja, polio er så å si utryddet. Poliovaksinen kom i 1956. 

image.png.54cc06f97894d56751005cb21023ef0c.png

Jeg spurte etter reduksjon av dødelighet, ikke reduksjon av tilfeller av sykdom.

AnonymBruker
Skrevet
Maia70 skrev (17 minutter siden):

Jeg spurte etter reduksjon av dødelighet, ikke reduksjon av tilfeller av sykdom.

Fra fhi:  I 1952 døde flere barn i verden av polio enn av noen andre infeksjonssykdommer.  

Anonymkode: a74c2...7a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Siden jeg er født på 1970-tallet synes jeg jeg kan uttale meg om dette. Noe er bedre nå og noe var bedre før, men det beste er bedre. Bedre: store medisinske framskritt, lavere barnedødelighet, bedre trafikksikkerhet= lengre gjennomsnittlig levealder, bedre levestandard/økonomi, større frihet for alle typer folk (mer likestilling, mer respekt for homofile osv, større frihet til den enkelte - f.eks. kan alle studere nå, fordi vi har ordningen med studielån. Tidligere måtte man ha rike foreldre.                                                     Verre: sosiale medier tar for mye oppmerksomhet, det finnes influensere, den økonomiske veksten har ikke bare fordeler og dagens barn og unge er for bortskjemt. De kommer til å få sjokk når de skal drive landet om noen tiår, og det ikke er mer oljeinntekter, få i arbeidsfør alder og massevis av gamlinger samfunnet må ta seg av. 

Anonymkode: a74c2...7a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.8.2025 den 13.32):

Kunne tenkt meg å prøvd hvordan det var å leve i 1880 årene og fremover. Tross mye hardt arbeid, slit og strev - var det mye kjærlighet også😊

Anonymkode: 37ec3...cf3

Og ekstremt mye barnedødelighet. Vi har tegnet et slektstre som går tilbake til tidlig 1800-tallet I rundt halvparten av familiene alle familier så var det f.eks innføringer som "Marie" 1878-1879"

Selvfølgelig har sanitære forhold og vaksinasjonsprogrammet reddet utallige liv. 

Men folk i dag er fortidsromantiske. Virkelighetsfjerne. Historieløse. 

image.thumb.png.7c80e32e67acf3f7b490489678069c53.png

Anonymkode: ce04a...c55

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Interessant når du ser på bilder fra gamledager hvor fint kledd alle var. Og omtrent ingen overvektige. Noe rart har skjedd på veien. Antar mye startet etter 1945 med tanke på matproduksjon, kleskvalitet og annet.  

Anonymkode: 34415...243

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Interessant når du ser på bilder fra gamledager hvor fint kledd alle var. Og omtrent ingen overvektige. Noe rart har skjedd på veien. Antar mye startet etter 1945 med tanke på matproduksjon, kleskvalitet og annet.  

Anonymkode: 34415...243

Det er ikke "noe rart" som har skjedd på veien, det er utviklingen av velferdssamfunnet. Før 1945 var det ikke særlig vanlig å bli fotografert, slik at alle hadde på seg det fineste de hadde når det var fotograf til stede. Folk gikk ikke kledd som på bildene til vanlig og mange hadde for lite mat. Til og med på 30 tallet var det ikke uvanlig at barn fra fattige familier ble sendt ut for å jobbe som tjenestefolk.  

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vel. Gamle dager? Jeg var myndig tidlig på 90-tallet. Så er vel nærliggende for meg å snakke om 90-tallet da. 
På den tiden hadde man ihvertfall mer nedrustning og det var ingen gnisninger mellom stormaktene. Boligprisene i Norge var veldig lave. Og du kunne enkelt få jobb uten utdanning og bygge deg opp i arbeidslivet via erfaring. 
Samfunnet var heller ikke så seksualisert. Jenter i dag står ovenfor et mer massivt kroppspress som på 90-tallet ennå var ganske uskyldig. 
Glemte vi hadde krigene i tidligere Jugoslavia på 90-tallet som var veldig stygge. Hvor bl a mange tusen kosovoalbanere flyktet til Norge. Men tror likevel de krigene var peanøtter sammenlignet med det som skjer i Ukraina i dag. 

Anonymkode: 875cc...d97

AnonymBruker
Skrevet

Det fungerte jo ikke, over halve befolkningen hadde det slett ikke best mulig, lang derifra. 
Så nei, det var ikke bedre «før». 

Anonymkode: ce4b4...89f

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...