Gå til innhold

Syns du det var bedre i gamle dager en det er idag?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Noen ting er bra nå. Men synes vi var mere sosiale før å savner det. Å det tror jeg har mye skyld i at sosialemedier har ødelagt. Så syns jeg det er forferdelig trist med all uro i verden nå. Mener å huske at i min ungdom på 90 talle var mere fokus på fred.

Anonymkode: 03853...bf4

90-tallet var jo en 10 år lang regnbue med optimisme. Det var rett etter Berlinmurens fall, med Glasnost og Perestrojka. Mao var død, alle trodde at Kina skulle bli et fredelig demokrati. Hele Europa startet kraftig nedrustning  den kalde krigen og atomtrusselen var over. Nå er verden en helt annen dessverre, og internett har gjort den mye mindre og skremmende med fake news og clickbait-overskifter i samtlige medier. 

Anonymkode: f1723...012

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kunne tenkt meg å prøvd hvordan det var å leve i 1880 årene og fremover. Tross mye hardt arbeid, slit og strev - var det mye kjærlighet også😊

Anonymkode: 37ec3...cf3

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ja jeg mener det var litt bedre før. Man jobbet nok mer( hardere for mindre) men kjønnsroller.. Det var jo til det beste.. Kvinner ER mer omsorgsfulle og flinkere på logistikk hjemme, selv om det fins unntak alle veier. Osv osv.. Men fedrene  var nok ikke like mye tilstede for ungene sine nei. Sånn var det jo før.. Det var ikke forventet heller. 

Jeg tror litt at jeg syns vi er veldig individuelle idag iforhold til før. Bedre for individet da såklart, dårligere for den store helheten. Vi er ikke noe maurtue lenger, som før. Sånt blir det mer konflikter av...  Men det er kun mine tanker.. 

Endret av Perfume
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

90-tallet var jo en 10 år lang regnbue med optimisme. Det var rett etter Berlinmurens fall, med Glasnost og Perestrojka. Mao var død, alle trodde at Kina skulle bli et fredelig demokrati. Hele Europa startet kraftig nedrustning  den kalde krigen og atomtrusselen var over. Nå er verden en helt annen dessverre, og internett har gjort den mye mindre og skremmende med fake news og clickbait-overskifter i samtlige medier. 

Uansett trist og skummelt med alt som skjer . 😢

Anonymkode: 03853...bf4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har det mye bedre i dag, også økonomisk. Min barndom var preget av restemat 4 dager i uka, selvfisket middag og kjøtt på søndager, og jeg var en gang til syden i hele oppveksten. Jeg var så heldig at jeg fikk litt nye klær på ungdomsskolen og vgs., mellomsten blant mine søsken arvet klær etter storebror. Dette var på 70-tallet og starten av 80-tallet, og de fleste vennene mine hadde mindre og rutte med enn oss.  

Anonymkode: c2caf...49a

Økonomisk sett så har Norge fremdyrket en ekstremt forurensende ekstremmaterialisme. En enorm andel nordmenn har f eks ikke bare én, men to boliger (hytte), hvorav den ene alltid står tom. Alle kjører enorme biler til 6-800 000 kroner, og man anses nærmest som fattig hvis man ikke flyr til Syden minst annenhver sommer. 5-åringer snubler rundt med skolesekker til 1500 kroner, mor har 5 gøyale turbukser i ulike farger, og far kjøper ny iPhone til 10 000 kroner annenhvert år. Jeg savner oppveksten min på 80-tallet, hvor det hverken var krise eller katastrofe om man hadde et 20 år gammelt bad. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi har det mye bedre i dag, også økonomisk. Min barndom var preget av restemat 4 dager i uka, selvfisket middag og kjøtt på søndager, og jeg var en gang til syden i hele oppveksten. Jeg var så heldig at jeg fikk litt nye klær på ungdomsskolen og vgs., mellomsten blant mine søsken arvet klær etter storebror. Dette var på 70-tallet og starten av 80-tallet, og de fleste vennene mine hadde mindre og rutte med enn oss.  

Anonymkode: c2caf...49a

Men nettopp dette førte til at man ikke hadde et så voldsomt jag etter det materielle som idag, der 9-åringen må ha en Labubu til 1000, en skolesekk til et par tusen, og helst også en IPhone til 20.000 for å ikke bli satt utenfor.

Jeg var også fattig som barn, og med tanke på all fantasien og kreativiteten dette førte til når jeg ikke hadde råd til å bare gå inn i butikken og kjøpe det jeg ønsket meg, ville jeg aldri ha byttet bort barndommen min med dagens bortskjemte barndom der lekerommene flyter over av leker som ikke blir brukt, samtidig som ungene blir ødelagt innenfra og initiativet barn hadde før, er fraværende idag.

I forhold til barna fra tiden du beskriver, er dagens barn utrolig passive og det er full krise hvis man ikke får alt i fanget.

Anonymkode: a6df8...f91

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Noe var bedre, men det meste var verre . . .  Stikkord for bedre nå: Helsevesen, likestilling, utdannelse, økonomi, fritid . . 

Men vi som var barn på 40-, 50-tallet forstod ikke alvoret ved datidens hardship. Men jeg ser fremdelse tilbake på det med lengsel og romantiske tanker. Tror vi på mange måter var friere enn dagens barn og ungdom.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
KveruIant skrev (1 time siden):

Med tanke på arbeid, familie, holdninger og meninger om og hvilke roller menn og kvinner hadde, og utviklingen vi går i. 

Vi er i 2025 men vi er enda ikke 100% likestilt. Om det i det hele tatt er ment å være sånn? 

Personlig syns jeg det hadde sin sjarm før i tiden, og vi fordelte roller så alle skulle ha det best mulig og kanskje det er akkurat sånn det skal være. Det fungerte jo for en grunn. 

Idag virker det til at vi mennesker ikke forstår ting som krever bare litt common sense, og blir avhengig av konstant hjelp til å forstå ting, å lære ting, etc. 

Så,var det bedre før i tiden?

Er bedre på universitetene i hverfall, en har gått fra en tilstand hvor en må være embets mann (pga behov, pga sammfunnstilstand, å gi denne type mennsker et helt nødvendig ekstra vern mot arbeidsgiver) til å gjøre universitet til en vanlig arbeidsplass hvor studielinjer risikerer å miste akkreditering som universitet (det er krav om internasjonal kvalitet opp mot universitet, men ikke høgskole.. Er ikke Norge som styrer dette, en bruker internasjonale retningslinjer.. se Kvalitets- og akkrediteringskrav for norske universiteter - regjeringen.no) hvis universitetene ikke aktivt jobber for å få lærere til å behandle studenter med respekt (samt andre veien, at en trener opp studenter til å behandle lærere med respekt)

Etter 1. August 2025, så har en følgende som gjelder:

"

§ 1-4.Krav til akkreditering som universitet

For å oppnå og inneha akkreditering som universitet skal institusjonen, i tillegg til å fylle grunnvilkåret i universitets- og høyskoleloven § 3-1 andre ledd, oppfylle følgende:

a. Institusjonens utdanning, forskning eller kunstneriske utviklingsarbeid og faglige utviklingsarbeid være stabil og av høy internasjonal kvalitet.
b. Institusjonen skal ha en relevant kompetanseprofil. Institusjonen skal ha et tilstrekkelig antall ansatte med høy faglig kompetanse innenfor utdanning, forskning eller kunstnerisk utviklingsarbeid, faglig utviklingsarbeid og formidling innenfor institusjonens faglige virksomhet. De ansattes samlede faglige kompetanse skal være på nivå med sammenlignbare fagområder ved andre universiteter.
c. Institusjonenes studietilbud skal være innenfor doktorgradenes fagområde, og de fleste studentene skal være knyttet til disse. Institusjonen kan ha enkelte studietilbud utenfor doktorgradsområdene dersom de støtter opp under eller har nær tilknytning til studietilbudene innenfor doktorgradsområdene, eller det er særlige grunner til ha slike tilbud.
d. Institusjonen skal ha stabil forskerutdanning. Institusjonen skal over en periode på fem år ha tatt opp minst 15 doktorgradskandidater og i gjennomsnitt ha uteksaminert minst fem doktorgradskandidater per år i tre år.
e. Institusjonen skal alene ha akkreditering for studietilbud på både lavere og høyere grads nivå innenfor doktorgradsområdene. Institusjonen skal jevnlig ha tatt opp og uteksaminert studenter på disse studietilbudene. Institusjonen skal ha et tilfredsstillende antall studenter som fullfører til normert tid.
f. Institusjonen skal delta aktivt i nasjonale og internasjonale nettverk, prosjekter og samarbeid innenfor høyere utdanning, forskning eller kunstnerisk utviklingsarbeid og faglig utviklingsarbeid. Institusjonen skal delta aktivt i nasjonale samarbeid om doktorgradsutdanning.
0 Tilføyd ved forskrift 9 des 2024 nr. 3006 (i kraft 1 jan 2025), endret ved forskrift 4 juli 2025 nr. 1452 (i kraft 1 aug 2025).

I internasjoanlt regelverk fra 2015 gjelder blant annet  (European_Standards_and_Guidelines_for_Quality_Assurance_in_the_EHEA_2015_MC_613727.pdf😞

"

respects and attends to the diversity of students and their needs, enabling flexible learning paths;

considers and uses different modes of delivery, where appropriate;

flexibly uses a variety of pedagogical methods;

regularly evaluates and adjusts the modes of delivery and pedagogical methods; 

encourages a sense of autonomy in the learner, while ensuring adequate guidance and support from the teacher;

promotes mutual respect within the learner-teacher relationship;             has appropriate procedures for dealing with students’ complaints.

"

Anonymkode: 3805b...62d

AnonymBruker
Skrevet
KveruIant skrev (1 time siden):

Gamle dager, fra 2000 og nedover +. 

Hvorfor foretrekker du covid over svartedauden? 

At det ikke er innlysende hvorfor man velger å oppleve pandemien covi i 2020 fremfor pandemien Svartedauden i 1346 vitner om store mangler på grunnleggende helse- og historiekunnskaper.

Anonymkode: d4923...b30

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Som lesbisk så synes jeg ikke det var bedre i gamle dager.

Det er ikke lenge siden vi fikk retten til å gifte oss.

Anonymkode: 6bb4c...84e

• Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Alt er relativt.. 

13 åringen lurte på om vi hadde kjøleskapet da jeg var liten… 

Jeg er født i -77

Anonymkode: 01c38...d4d

Godt spørsmål, i så fall er det veldig gammelt nå.

Anonymkode: ef12a...d76

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ungene hadde det bedre når mor var hjemme.

Anonymkode: 127f8...f54

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om mor var i form.

Anonymkode: ef12a...d76

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror den vestlige sivilisasjonen nådde toppen på 90-tallet, etter det ha det i grunn gått nedover.

Anonymkode: 4330d...1a8

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er gammel nok til å savne tiden før smarttelefoner -og egentlig internett og. Så ja, DET savner jeg og følte var bedre før i tiden

• Liker 5
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (6 timer siden):

Nei overhodet ikke.

1) Menn i dag er mye mer påkoblet barna sine og jeg mener de tar mye mer emosjonelt ansvar,

1. Fedre før i tiden viste omsorg på en helt annen måte. Det var ikke like vanlig å si man var glad i hverandre, men man bare viste at man hadde en trygg forelder som sto opp for deg om noe var galt, og som lærte deg ting, og som kjøpte deg ting du kunne lære selv av. Det er omsorg, og bygger ett trygt fundament, som er absolutt bra og ingen mangel på kjærlighet eller omsorg. Barna ble mer selvstendige uten helikopter foreldre også. 

2) kvinner i dag tar høyere utdanning, møter mer respekt og likestiling i arbeidslivet og er mer økonomisk selvstendig som gjør at de kan kreve mer på hjemmebane.

2. Det har du helt rett i, men jeg mener hvis jeg ikke tar feil nå at kvinner tjener enda mindre en menn, selv i 2025. Det kan også være kvinner som ikke tør ta de høyeste utdanningene, f.eks politikk. Det er mye mannsdominerte utdanninger som er forventet at kun menn skal kunne, og det gjør slik at kvinner selv ikke tror de kanskje kan gjøre den samme jobben. Men det går i riktig retning, ja. 

3) Det er blitt mer forståelse for ulikheter i samfunnet, ulike legninger og kjønnsidentitet.

3. Ja, mennesker kjemper for sine rettigheter og aksept i samfunnet. Verden utvikler seg på den måten i positiv retning, absolutt. 

4) Foreldre er mer omsorgsfulle og lyttende til barna sine, generasjoner under oss (jeg er millennium) - er flinkere på grensesetting og forstå hva som er gode og dårlige relasjoner.

4. Den eldre garde hadde mye mer kontroll og det var mindre mobbing før i tiden. Det var mer respekt, for de eldre spesielt. Det skal det også være. Men i dag er det noe helt annet. Foreldre i dag er alt for redde for barna sine, og gjør de en bjørnetjeneste, som kan gjøre det vanskelig senere i livet. 

5) Metoo har bidratt til at mye av den sjovinismen som var «vanlig» før er upassende i dag.

5. Jeg vet ikke om Metoo har bidratt til det til den grad at folk blir beviste, men jeg frykter at Metoo blir misbrukt og enkelte saker blir blåst opp til en stor sak, uten at det har påvirket noen til noen grad at man sliter. Selvfølgelig er selve Metoo en bra ting, men det er ikke bra når det kanskje blir brukt mot noen som ikke engang mente noe, som å holde rundt ei dame litt for høyt/lavt, så skriker den personen Metoo. Dette syns jeg ikke er greit med mindre det var åpenbart en ubehagelig situasjon som påvirket deg. 

6) Synes også det er mer aksept for ulike kropper; både eldre og overvektige modeller får gå på catwalken, selv om mange omtaler dette som å «glorifisere overvekt» er det likefullt med på å vise at skjønnhet kommer i ulike former og fasonger. 

6. Det er bra at det blir fokus på naturlige kropper, hadde det bare vært skjønnhet i alle ulike former og fasonger. De plukker ut damene med "all the right junk in all the right places" og det er ikke bra. Man føler seg ikke spesielt bra når det står ei flott fyldig dame med den rumpa og de puppene, da de var så heldig å få fettet fordelt på de rette stedene. Det er ALT for mye fokus på utseende og kropp. 

7) skolen er mer åpen for tilrettelegging og har lovpålagte regler for å inkludere og gi barn ett forsvarlig skolemiljø 

7. Det er masse mobbing, de er ikke redd verken rektor eller lærere, og utnytter dette fullt ut. Lærere blir mobbet, truet, og sparket. Det var definetivt bedre før i tiden. 

8.)  sosiale media har bidratt til å gjøre verden mindre, jeg mener blant annet Facebook grupper til foreldre gjør at de snakker mer sammen og er mer raus med hverandre

8.  Sosiale media tror jeg har gjort oss mer inneslutta, og man er mindre ute. Vet ikke om det er helt bra eller ikke.  

9) det er økt forståelse og åpenhet rundt ulike diagnoser som AHDH, autisme spekter forstyrrelse og hvordan disse bør møtes av omgivelsene. 

- Det er bare noe av de tingene jeg kan tenke på sånn i forbifarten

9. Ja det har absolutt blitt mer fokus på det, og folk er ikke lenger redde for å si de har ADHD f.eks. Men det er nok en lang vei til når det kommer til forståelse og håndtering av ulike psykiske diagnoser og lidelser. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

At det ikke er innlysende hvorfor man velger å oppleve pandemien covi i 2020 fremfor pandemien Svartedauden i 1346 vitner om store mangler på grunnleggende helse- og historiekunnskaper.

Anonymkode: d4923...b30

Jeg vet ikke hva du mener skal omtales som "gamle dager" men vi har definetivt ikke samme definisjon på det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Alt er relativt.. 

13 åringen lurte på om vi hadde kjøleskapet da jeg var liten… 

Jeg er født i -77

Anonymkode: 01c38...d4d

Er det egentlig så rart å lure på? Det ble faktisk ikke vanlig å ha før på 1960 tallet.

Husk at da du ble født var det omtrent like lenge siden 2. Verdenskrig som det Lillehammer OL er for de som fødes nå😀

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hadde de det? Historisk sett har mor hatt heltidsjobb ved å stelle hjemme. Vi hadde et par tiår på 60, 70 og litt av 80 tallet da hjemmeværende mødre hadde det litt roligere, men før vaskemaskin, kjøleskap, støvsuger og en del annet ble allemannseie var det ganske hardt å være husmor.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (8 timer siden):

Helsevesen, behandling, kunnskap, vaksiner, at den ikke utryddet over halve befolkningen. For å nevne noe.

Gode argumenter dette, vanskelig å være uenig.

Anonymkode: 59785...5cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...