KveruIant Skrevet 31. august #1 Skrevet 31. august Med tanke på arbeid, familie, holdninger og meninger om og hvilke roller menn og kvinner hadde, og utviklingen vi går i. Vi er i 2025 men vi er enda ikke 100% likestilt. Om det i det hele tatt er ment å være sånn? Personlig syns jeg det hadde sin sjarm før i tiden, og vi fordelte roller så alle skulle ha det best mulig og kanskje det er akkurat sånn det skal være. Det fungerte jo for en grunn. Idag virker det til at vi mennesker ikke forstår ting som krever bare litt common sense, og blir avhengig av konstant hjelp til å forstå ting, å lære ting, etc. Så,var det bedre før i tiden? 1 2
Daria Skrevet 31. august #2 Skrevet 31. august (endret) Hva er din definisjon av"før i tiden"? Jeg kan ha nostalgiske tanker om 90-tallet, da alt en stund så lyst og lovende ut, men velger covidpandemien over svartedauden... Endret 31. august av Daria 11 7
KveruIant Skrevet 31. august Forfatter #3 Skrevet 31. august Daria skrev (1 minutt siden): Hva er din definisjon av"før i tiden"? Jeg kan ha nostalgiske tanker om 90-tallet, da alt en stund så lyst og lovende ut, men velger covidpandemien over svartedauden... Gamle dager, fra 2000 og nedover +. Hvorfor foretrekker du covid over svartedauden? 1
Daria Skrevet 31. august #4 Skrevet 31. august (endret) KveruIant skrev (2 minutter siden): Hvorfor foretrekker du covid over svartedauden? Helsevesen, behandling, kunnskap, vaksiner, at den ikke utryddet over halve befolkningen. For å nevne noe. Endret 31. august av Daria 12 11
AnonymBruker Skrevet 31. august #5 Skrevet 31. august Det fungert jo ikke før, derfor endrer vi det. Enste grunnen til vi levde som vi gjorde va undertrykkelse og skam. Anonymkode: 69063...a0a 12 1 7
KveruIant Skrevet 31. august Forfatter #6 Skrevet 31. august Daria skrev (Akkurat nå): Helsevesen, behandling, kunnskap, vaksiner, at den ikke utryddet over halve befolkningen. For å nevne noe. Ok. Så du mener at før i tiden så manglet vi kunnskap. På hvilke områder mener du kunnskapen har utviklet oss i positivt retning, mtp miljø, teknologi, kunsten med å tenke selv å være uavhengig feks? Ja det du sier stemmer nok ja, men på lang sikt har vi kanskje gjort oss en gigantisk bjørnetjeneste som kanskje la grunnlag for en klode som vi ikke kan leve av, og sakte men sikkert er vi tilbake til sticks and stones...Hva gjør vi da? 1
KveruIant Skrevet 31. august Forfatter #7 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det fungert jo ikke før, derfor endrer vi det. Enste grunnen til vi levde som vi gjorde va undertrykkelse og skam. Anonymkode: 69063...a0a Hvorfor fungerte det ikke før? Du har ett poeng ja, men er det blitt bedre den dag i dag? Og nå mener jeg i all sin helhet. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #8 Skrevet 31. august «Gamle dager»? Det var for 100 år siden, og det er vel tvilsomt at noen her inne er over 100 år gamle. Anonymkode: 2d43e...f6a 3 1
KveruIant Skrevet 31. august Forfatter #9 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): «Gamle dager»? Det var for 100 år siden, og det er vel tvilsomt at noen her inne er over 100 år gamle. Anonymkode: 2d43e...f6a Er dette en fast definisjon, eller kan det være relativt? Gamle dager, altså. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #10 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det fungert jo ikke før, derfor endrer vi det. Enste grunnen til vi levde som vi gjorde va undertrykkelse og skam. Anonymkode: 69063...a0a Her har man misforstått mye. Ting fungerte, selv om verden stadig er i utvikling. Anonymkode: ef12a...d76 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. august #11 Skrevet 31. august Tja, en del var bedre i 1985 når det gjaldt kjønnsnøytrale barneklær og leker. En del var bedre rundt 2015 når det gjaldt homorettigheter. Utover det, nei. Anonymkode: f965c...a3b 2 2
AnonymBruker Skrevet 31. august #12 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (24 minutter siden): «Gamle dager»? Det var for 100 år siden, og det er vel tvilsomt at noen her inne er over 100 år gamle. Anonymkode: 2d43e...f6a Alt er relativt.. 13 åringen lurte på om vi hadde kjøleskapet da jeg var liten… Jeg er født i -77 Anonymkode: 01c38...d4d 6
Raven.Writingdesk Skrevet 31. august #13 Skrevet 31. august KveruIant skrev (58 minutter siden): Med tanke på arbeid, familie, holdninger og meninger om og hvilke roller menn og kvinner hadde, og utviklingen vi går i. Vi er i 2025 men vi er enda ikke 100% likestilt. Om det i det hele tatt er ment å være sånn? Personlig syns jeg det hadde sin sjarm før i tiden, og vi fordelte roller så alle skulle ha det best mulig og kanskje det er akkurat sånn det skal være. Det fungerte jo for en grunn. Idag virker det til at vi mennesker ikke forstår ting som krever bare litt common sense, og blir avhengig av konstant hjelp til å forstå ting, å lære ting, etc. Så,var det bedre før i tiden? Nei overhodet ikke. 1) Menn i dag er mye mer påkoblet barna sine og jeg mener de tar mye mer emosjonelt ansvar, 2) kvinner i dag tar høyere utdanning, møter mer respekt og likestiling i arbeidslivet og er mer økonomisk selvstendig som gjør at de kan kreve mer på hjemmebane. 3) Det er blitt mer forståelse for ulikheter i samfunnet, ulike legninger og kjønnsidentitet. 4) Foreldre er mer omsorgsfulle og lyttende til barna sine, generasjoner under oss (jeg er millennium) - er flinkere på grensesetting og forstå hva som er gode og dårlige relasjoner. 5) Metoo har bidratt til at mye av den sjovinismen som var «vanlig» før er upassende i dag. 6) Synes også det er mer aksept for ulike kropper; både eldre og overvektige modeller får gå på catwalken, selv om mange omtaler dette som å «glorifisere overvekt» er det likefullt med på å vise at skjønnhet kommer i ulike former og fasonger. 7) skolen er mer åpen for tilrettelegging og har lovpålagte regler for å inkludere og gi barn ett forsvarlig skolemiljø 8.) sosiale media har bidratt til å gjøre verden mindre, jeg mener blant annet Facebook grupper til foreldre gjør at de snakker mer sammen og er mer raus med hverandre 9) det er økt forståelse og åpenhet rundt ulike diagnoser som AHDH, autisme spekter forstyrrelse og hvordan disse bør møtes av omgivelsene. - Det er bare noe av de tingene jeg kan tenke på sånn i forbifarten 6 5
Raven.Writingdesk Skrevet 31. august #14 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Alt er relativt.. 13 åringen lurte på om vi hadde kjøleskapet da jeg var liten… Jeg er født i -77 Anonymkode: 01c38...d4d 😂 jeg er født på 80 tallet, mine unger spør meg hvor jeg var da Titanic sank, hvordan det var å leve når verden var sort/hvitt og om jeg har ridd på dinosaurer til skolen … 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #15 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Alt er relativt.. 13 åringen lurte på om vi hadde kjøleskapet da jeg var liten… Jeg er født i -77 Anonymkode: 01c38...d4d Raven.Writingdesk skrev (4 minutter siden): 😂 jeg er født på 80 tallet, mine unger spør meg hvor jeg var da Titanic sank, hvordan det var å leve når verden var sort/hvitt og om jeg har ridd på dinosaurer til skolen … De leser ikke bøker? Går på skole? Anonymkode: 62521...53a 4 2
AnonymBruker Skrevet 31. august #16 Skrevet 31. august Hvis man lurer på sånne ting når man er i tenårene i dag, da virker man rett og slett noe tilbakestående. Anonymkode: 62521...53a 1 3
AnonymBruker Skrevet 31. august #17 Skrevet 31. august Noen ting er bra nå. Men synes vi var mere sosiale før å savner det. Å det tror jeg har mye skyld i at sosialemedier har ødelagt. Så syns jeg det er forferdelig trist med all uro i verden nå. Mener å huske at i min ungdom på 90 talle var mere fokus på fred. Anonymkode: 03853...bf4 6 1
Raven.Writingdesk Skrevet 31. august #18 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De leser ikke bøker? Går på skole? Anonymkode: 62521...53a Du fanget virkelig ikke at det er humor? Du tror virkelig ungene mine tror jeg har ridd på dinosaurer til skolen? 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #19 Skrevet 31. august Det var definitivt mye mer lidelse og fattigdom før. Kvinner som var fanget i vonde, giftige ekteskap fordi de var økonomisk hjelpeløse og måtte unngå lutfattigdom og skam. Homofile og mørkhudede som ble behandlet som søppel, mishandlet og drept. På den annen side så har vi jo nå et langt mer ekskluderende skolevesen og arbeidsliv. Man sykeliggjøres med adhd-diagnose og ritalin-piller hvis man ikke klarer å sitte stille på rumpa 5 timer om dagen fra man er 5 år. Og hvis kvinner ikke fikser 15 timers dager over mange år med jobb, hovedtyngde av husarbeid, dagens intensive foreldreskap som må gjennomføres for å holde barna unna skjerm 7 t om dagen, familielogistikk og planlegging, oppfølging av gamle foreldre og alt hva et familieliv med en mann innebærer, så faller de fort ut av arbeidslivet. Det er vel snart 30 % av befolkningen mellom 18-67 år som er trygdet, da det er umulig å finne deltidsjobb eller en jobb som er enkel nok til å la seg kombinere med familieliv. Alle de enkle jobbene er automatisert vekk, før kunne folk f eks sitte i bomstasjon eller få jobb i banken bare man kjente noen der. I dag trengs mastergrad og 5 års erfaring for de aller fleste jobber. Anonymkode: f1723...012 8
AnonymBruker Skrevet 31. august #20 Skrevet 31. august Vi har det mye bedre i dag, også økonomisk. Min barndom var preget av restemat 4 dager i uka, selvfisket middag og kjøtt på søndager, og jeg var en gang til syden i hele oppveksten. Jeg var så heldig at jeg fikk litt nye klær på ungdomsskolen og vgs., mellomsten blant mine søsken arvet klær etter storebror. Dette var på 70-tallet og starten av 80-tallet, og de fleste vennene mine hadde mindre og rutte med enn oss. Anonymkode: c2caf...49a 5 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå