Gå til innhold

Noen som har reist med buss for tog forbi raset i Levanger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken rute kjører bussen, og hvor mye ekstra tid tar det? Går det buss for alle avganger som står i Entur-appen? Jeg skal til Værnes (kommer nordfra) om et par dager, og hadde tenkt å ta toget… 

Anonymkode: acb10...133

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
enkefru skrev (33 minutter siden):

Omkjøring via fylkesvei 755 eller via E14 i Sverige står det i media

https://www.dagbladet.no/nyheter/norge-delt-i-to-fullt-kaos/83527046

De omkjøringene er jo ikke aktuelle for oss som bor i området. Det finnes flere mindre veier det er mulig å kjøre. Det jeg lurer på er om jeg må få noen til å kjøre meg til flyplassen (og ikke via Sverige…) eller om det går an å ta buss for tog. Åpenbart med mye mer margin før flyet går enn vanlig. 

enkefru skrev (33 minutter siden):

Omkjøring via fylkesvei 755 eller via E14 i Sverige står det i media

https://www.dagbladet.no/nyheter/norge-delt-i-to-fullt-kaos/83527046

Sorry, quotet den to ganger ved et uhell. 

smurfebuss skrev (7 minutter siden):

Ser ut som at bussen vil kjøre om Gamle Kongeveg: https://www.adressa.no/nyheter/trondelag/i/4B9gPo/foreslaar-milevis-omkjoering-kan-bli-kaos-paa-lokale-fylkesveier

Virker ikke som om ting er på plass enda, og man kan vel anta at enkelte avganger innstilles. 

Ja, jeg så det. Veien er ikke dimensjonert for så mye trafikk, så man må vel regne med at det vil gå sakte. Får håpe SJ får opp mer informasjon på sidene side, veldig dårlig info så langt. 

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt busselskapet så får du korrekt svar. 

Anonymkode: 3030e...846

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kontakt busselskapet så får du korrekt svar. 

Buss for tog er nok SjNord (tog) sitt ansvar, og ikke AtB (buss).

AnonymBruker
Skrevet
smurfebuss skrev (2 minutter siden):

Buss for tog er nok SjNord (tog) sitt ansvar, og ikke AtB (buss).

Jaja, poenget er at det er ikke riktig svar å få på kg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

De omkjøringene er jo ikke aktuelle for oss som bor i området. Det finnes flere mindre veier det er mulig å kjøre. Det jeg lurer på er om jeg må få noen til å kjøre meg til flyplassen (og ikke via Sverige…) eller om det går an å ta buss for tog. Åpenbart med mye mer margin før flyet går enn vanlig. 

Ja, jeg så det. Veien er ikke dimensjonert for så mye trafikk, så man må vel regne med at det vil gå sakte. Får håpe SJ får opp mer informasjon på sidene side, veldig dårlig info så langt. 

Hvorfor spør du ikke togselskapet? Her inne vil du kun få synsing.

Anonymkode: b28e6...66f

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor spør du ikke togselskapet? Her inne vil du kun få synsing.

Anonymkode: b28e6...66f

Fordi det er ikke noe informasjon der ute. Eller var. For dette har kommet i løpet av det siste kvarteret kanske: https://www.sj.no/2025/08/31/viktig-informasjon-om-togtrafikk-etter-jordskredet-i-levanger/

Før det sto det bare en kort notis: 

«SISTE NYTT:
Det har gått et stort ras mellom Levanger og Åsen lørdag 30.august. Både jernbanen og E6 har rast ut. Dette skaper forsinkelser for buss for tog. Vi anbefaler at du beregner ekstra god tid. SJ Norge jobber med å planlegge alternative reiseruter. Informasjon kommer så snart det er klart. Takk for din forståelse.»

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hadde jeg vært deg hadde jeg fått noen til å kjøre meg via Markabygda -Skjelstadmarka 

Anonymkode: beb9b...f33

AnonymBruker
Skrevet

Kom inn på KG for å spørre om det samme. Jeg skal reise fra Værnes til Stiklestad. Er det noen som vet om det går buss? Og hvis jeg må ta taxi, må den kjøre i 3 timer, som det står i VG?

Anonymkode: 3856d...bf0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jaja, poenget er at det er ikke riktig svar å få på kg. 

SJ hadde absolutt null info på sidene sine, annet enn at det hadde gått et ras og at dette var vanskelig for togtrafikken. Bombe. Så da var det ikke enkelt å vite hva som var «riktig svar», for å henge på telefonen til SJ er vel ganske meningsløst, og særlig i helga. Entur-appen viste heller ikke buss for tog. Det var umulig å vite om det faktisk gikk buss for tog, eller om alt bare hadde kollapset. 
Nå har de endelig oppdatert hjemmesidene sine, og Entur viser buss for tog med nye tider. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kom inn på KG for å spørre om det samme. Jeg skal reise fra Værnes til Stiklestad. Er det noen som vet om det går buss? Og hvis jeg må ta taxi, må den kjøre i 3 timer, som det står i VG?

Anonymkode: 3856d...bf0

Gå inn i Entur-appen. Det er nå satt opp tog fra Værnes til Åsen som vanlig, så buss for tog nordover fra Åsen. Så du kommer deg til Verdal stasjon og må komme deg videre til Stiklestad deretter. 
Taxi blir fantastisk dyrt. Det er nok ikke tre timer, men det kan fort bli 1,5 time når du må humpe rundt på dårlige fylkesveier som ikke er dimensjonert for E6-trafikk. 

AnonymBruker
Skrevet
smurfebuss skrev (8 timer siden):

Fordi det er ikke noe informasjon der ute. Eller var. For dette har kommet i løpet av det siste kvarteret kanske: https://www.sj.no/2025/08/31/viktig-informasjon-om-togtrafikk-etter-jordskredet-i-levanger/

Før det sto det bare en kort notis: 

«SISTE NYTT:
Det har gått et stort ras mellom Levanger og Åsen lørdag 30.august. Både jernbanen og E6 har rast ut. Dette skaper forsinkelser for buss for tog. Vi anbefaler at du beregner ekstra god tid. SJ Norge jobber med å planlegge alternative reiseruter. Informasjon kommer så snart det er klart. Takk for din forståelse.»

Nettopp. Den beskjeden som sto fra SJ tidligere var det ikke noe hjelp i. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hadde jeg vært deg hadde jeg fått noen til å kjøre meg via Markabygda -Skjelstadmarka 

Anonymkode: beb9b...f33

Vurderer absolutt det. Men de må jo også kjøre tilbake igjen, så da spørs det om det mest rasjonelle er å ta buss for tog (og tog), tar ca 1,5 time for en strekning som ellers tar 40-45 minutter… Men nå vet jeg at bussen går, i alle fall. Skal uansett overnatte på flyplasshotell pga veldig tidlig fly, så det gjør ikke noe om bussen blir forsinket. Man kan jo bli veldig forsinket med bil også, hvis det er kaos på veien. Har sett noen bilder med mye kø… alle må passere under en veldig smal jernbaneundergang med bare plass til én bil i bredden etc, så det er nok av flaskehalser. Det skal bli noen interessante måneder (minst!) foran oss. Må si jeg er veldig spent på om hele toglinja må flyttes. Det vil fort ta flere år… det er jo kvikkleire langs hele vannet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...