Gå til innhold

Tror lederen min misliker meg, hvordan forholde seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått en ny leder som jeg tror føler seg truet av meg, eller på en eller annen måte har problemer med meg. Jeg har samme utdanning, lengre erfaring i faget, men jeg er ydmyk og respektfull for hennes rolle som leder. Vi har en hyggelig tone oss imellom,  men det er noe som ikke stemmer helt. Jeg har alltid vært vant med å få tildelt mye ansvar og og blir sett på som en ressurs i tidligere arbeidsplasser. Men denne nye lederen tar fra meg oppgaver, ansvar og informasjon. Hun har vel rett til å gjøre som hun vil, men dette er ikke noe jeg ser på som gode lederegenskaper. Dette synes mitt på henne som svak leder kan igjen påvirke relasjonen mellom oss slik at jeg oppleves mer truende på henne og hun marginaliserer arbeidet mitt ytterligere. Så hvordan skal jeg håndtere dette slik at jeg får den plassen jeg ønsker tilbake? Hvordan skal jeg jobbe med forholdet mitt til henne og skal jeg endre meg til å ikke ta plass, ikke fremme forslag eller faglige meninger? (Jeg har aldri blitt oppfattet som en dominerende person, jeg er mer ydmyk og inkluderende)

Anonymkode: 7e090...0ea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har selv vært i samme situasjon, og vil anbefale deg å bytte jobb. Jeg prøvde å gå i dialog og forklare hvordan jeg opplevde situasjonen, det førte bare til eskalering. Jeg byttet jobb til slutt, og det eneste jeg angrer på er at jeg ikke gjorde det tidligere. Lykke til😊

Anonymkode: 31ff0...63f

• Liker 5
Skrevet

Jeg tipper du har et tydelig kroppsspråk som avslører dine holdninger til henne.

Husk at selv om du er en dyktigere og mer erfaren fagperson, kan hun være en dyktig leder. Du søkte ikke selv på denne stillingen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har selv vært i samme situasjon, og vil anbefale deg å bytte jobb. Jeg prøvde å gå i dialog og forklare hvordan jeg opplevde situasjonen, det førte bare til eskalering. Jeg byttet jobb til slutt, og det eneste jeg angrer på er at jeg ikke gjorde det tidligere. Lykke til😊

Anonymkode: 31ff0...63f

Det er veldig synd fordi arbeidsplassen ellers er bra. Du har rett, det er nok best å se seg om etter en annen jobb. Det er rett og slett ikke bra verken karrieremessig eller for egen helse å stå i en slik situasjon over tid.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette her høres så kjent ut…🙁

Anonymkode: c3d50...620

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (2 minutter siden):

Jeg tipper du har et tydelig kroppsspråk som avslører dine holdninger til henne.

Husk at selv om du er en dyktigere og mer erfaren fagperson, kan hun være en dyktig leder. Du søkte ikke selv på denne stillingen?

Det kan tenkes. Det er viktig å si at jeg møtte henne med respekt fra begynnelsen, men det er først etter å ha blitt skjøvet ut på sidelinjen at respekten for henne som leder daler. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det kan tenkes. Det er viktig å si at jeg møtte henne med respekt fra begynnelsen, men det er først etter å ha blitt skjøvet ut på sidelinjen at respekten for henne som leder daler. 

Søkte du selv på stillingen?

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (7 minutter siden):

Søkte du selv på stillingen?

Ja jeg søkte selv

Skrevet

Dette handler også om kjemi og hvordan vi ser på andres kvalifikasjoner. At din forrige leder likte deg og mente du gjorde oppgavene bra, betyr ikke at ny leder gjør det. Vedkommende kan anse deg som middelmådig og mene en annen er mye flinkere. Hvem som har rett er ikke alltid like lett å finne ut. Kanskje det er en helt annen som er flinkest.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja jeg søkte selv

Da vet hun det. Det gjør det vanskeligere å møte deg som leder, og det virker jo ikke som om hun gjør en strålende jobb her.

Har du fått en fyldig og god feedback på hvorfor du ikke fikk stillingen fra sen som ansatte din nye leder?

Klarer du å åpne en god og tillitsfull dialog her? Det er ikke ditt ansvar, men det er jo du som lider mest idag.

Når jeg forsøker å se dette fra lederens perspektiv er det ikke fordi jeg mener lederen har rett, det er bare for å tilby et annet perspektiv.

Jeg forstår deg slik at du ellers trives godt på arbeidsplassen, og da er det en god investering å strekke seg i endringsprosesser for å trives med endringene. Å bytte jobb når man egentlig ikke ønsker å bytte jobb medfører også store risikoer.

Jeg ønsker deg lykke til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bytt jobb.

Dess lengre tid du blir hennes underordnede, dess mindre ansvar får du å vise til i jobbsammenheng.

Ikke bruk henne som referanse. 

Anonymkode: c3c7d...4b9

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (7 minutter siden):

Dette handler også om kjemi og hvordan vi ser på andres kvalifikasjoner. At din forrige leder likte deg og mente du gjorde oppgavene bra, betyr ikke at ny leder gjør det. Vedkommende kan anse deg som middelmådig og mene en annen er mye flinkere. Hvem som har rett er ikke alltid like lett å finne ut. Kanskje det er en helt annen som er flinkest.

Det kan hende, men jeg får en følelse av at ts sin leder anser ts som en konkurrent 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan hende, men jeg får en følelse av at ts sin leder anser ts som en konkurrent 

Ts er allerede slått. De søkte samme jobb.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lederverv tiltrekker seg elendige personligheter.
I min forrige jobb var sjefen inkompetent, men maktglad, og åpenbart ansatt fordi han hadde riktige venner. Jeg er mye bedre i jobben min enn de fleste andre, og også en hyggelig og populær kollega. Dette plukket sjefen opp, og startet tidlig  å gjøre sitt ytterste for å bli kvitt meg. 
Jeg vil anbefale deg å bytte jobbsøknad raskt du kan. 

Anonymkode: c4282...202

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Konkurrent til hva?

Anonymkode: 865d8...65c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lederverv tiltrekker seg elendige personligheter.
I min forrige jobb var sjefen inkompetent, men maktglad, og åpenbart ansatt fordi han hadde riktige venner. Jeg er mye bedre i jobben min enn de fleste andre, og også en hyggelig og populær kollega. Dette plukket sjefen opp, og startet tidlig  å gjøre sitt ytterste for å bli kvitt meg. 
Jeg vil anbefale deg å bytte jobbsøknad raskt du kan. 

Anonymkode: c4282...202

Jeg tror en av grunnene til at enkelte,  som deg, oppfatter ledere som så "elendige" ligger i det du skriver om at "Jeg er mye bedre i jobben min enn de fleste andre".

Ofte så er det ikke slik at dette er objektivt sant, og da fremstår jo ledere som noen duster for den som har så overdreven tro på egne ferdigheter.

Anonymkode: 865d8...65c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er lenge siden en leder først og fremst var en fagperson. Selv om du er bedre i faget enn henne, er det ikke nødvendigvis det som teller 

Anonymkode: f46ae...932

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...