Gå til innhold

Ferie - ungdom med sommerjobb vs reise bort

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har ungdommer (16-17 år) som har sommerjobb, hvordan løses det i praksis at man også ønsker å reise bort om sommeren? Hvor mange uker er det vanlig for ungdom å jobbe i løpet av sommeren? Må ungdommen være hjemme alene i flere uker hvis resten av familien vil reise på ferie?

Har begynt å tenke på neste sommer. Tar gjerne i mot erfaringer fra andre i samme situasjon:) 

Anonymkode: fccfb...ea1

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Drar uten tenåringen hvis tenåringen jobber mye. Hun kan fint være alene noen uker. 

Anonymkode: 2a550...ec1

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har droppet sommerferie etter at ungene begynte å jobbe om sommeren, dvs reiser ikke bort. Klarte ikke prioritere meg selv når de ikke kunne være med. 

Anonymkode: 2d8b3...02f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på ungdommens forhold til festing, venner, omgivelser etc. Men jeg tror veldig mange på den alderen vil vokse mye på en sommer der de er en uke eller to alene. Ta ansvar selv, klare seg selv, planlegge middag, handle osv. selv. De må bli robuste og selvstendige på et tidspunkt. 

Anonymkode: f0580...170

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke så store barn enda, men husker selv at foreldrene mine reiste bort mens jeg hadde sommerjobb i den alderen. Var helt topp å være alene hjemme! Lærer mye av å stå på egne ben. 

Anonymkode: 3d30c...bcb

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Han bør vel i grunn bare holde kjeft , som ikke betaler som han skal 

Anonymkode: 06f8a...d07

Betaler han ikke lønn? 
ellers har han helt rett. Jobber i butikk og vi har alltid hatt ekstrahjelper og sommerhjelper. De siste 4- 5 årene har foreldre tatt helt av, bestiller ferier og avlyser vakter. Du sitter på hytta i ferien din og får sms om at « Lise « ikke kommer på jobb dag fordi hun skal til London med mamma og får ikke lov og være hjemme alene. 
en kontrakt betyr ingeting . En ting er hva disse ungdommene lærer og blir oppdratt til, men snart forsvinner jo muligheten for sommerjobb for alle. Fordi foreldre ikke er til og stole på. 

Anonymkode: 47dff...fd4

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk helt sprøtt hvor lenge foreldre involverer seg voldsomt i voksne barns liv. Jeg jobber som rådgiver på universitet, og får stadig epost fra mor som lurer på hva lille Erik på 24 og Lise på 21 bør gjøre i ulike situasjoner. Noen ganger tropper foreldrene opp med "barna" på samtaler også. Da ber jeg dem pent vente i gangen.

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ingen ferieplaner med min datter på 16 fordi hun jobbet fra St Hans til skolen begynte.  Vaktplanen får hun måneden før så vi kan ikke bestille ferietur lenge på forhånd og forvente at hun skal få fri. Så evt turer må tas litt på sparket da sommerjobb er viktigere. 

Anonymkode: 036d5...32d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi ble hjemme disse få årene det var snakk om. Jeg reiser ikke fra en 16-17 åring over flere uker. Kan de ikke bli med, blir vi hjemme, eller reiser på kortere turer. Vi har fått feriert nok både før og etter. 

Anonymkode: 009b8...dee

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har begynt å tenke på neste sommer. Tar gjerne i mot erfaringer fra andre i samme situasjon:) 

Svaret her er at du må gjøre en individuell vurdering. 
Enkelte flytter hjemmefra for VGS når de er 15, mens kronprinsessens sønn på 28 må passes 24/7.

• Liker 18
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Betaler han ikke lønn? 
ellers har han helt rett. Jobber i butikk og vi har alltid hatt ekstrahjelper og sommerhjelper. De siste 4- 5 årene har foreldre tatt helt av, bestiller ferier og avlyser vakter. Du sitter på hytta i ferien din og får sms om at « Lise « ikke kommer på jobb dag fordi hun skal til London med mamma og får ikke lov og være hjemme alene. 
en kontrakt betyr ingeting . En ting er hva disse ungdommene lærer og blir oppdratt til, men snart forsvinner jo muligheten for sommerjobb for alle. Fordi foreldre ikke er til og stole på. 

Anonymkode: 47dff...fd4

Bare å google , stått mye om det firmaet 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi ble hjemme disse få årene det var snakk om. Jeg reiser ikke fra en 16-17 åring over flere uker. Kan de ikke bli med, blir vi hjemme, eller reiser på kortere turer. Vi har fått feriert nok både før og etter. 

Samme her

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde felles tur til utlandet den ene uka 17- åringen hadde ferie i sommer. I tillegg var han med en langhelg på hytta mens vi var der over en uke.

Da jeg var på samme alder,  var jeg ikke med foreldrene mine på ferie i det hele tatt, men avtalte ferie med arbeidsgiver og dro til Syden med venner.  (I ettertid skjønner jeg ikke hvordan jeg kunne få lov til å reise på noe som åpenbart var en fylletur før jeg ble 18)

Anonymkode: 8eae1...941

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har vi ikke bestilt ferie før vi har visst hvilke uker poden skulle jobbe i løpet av sommerferien. De færreste jobber vel alle de 8 ukene de har sommerferie. Poden har typisk hatt 3-5 uker sommerarbeid. 

Anonymkode: 35da7...9b8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for mange gode svar. Jeg har tenkt at det er fornuftig å bli hjemme, men syns det er litt kjedelig for småsøsken som ikke får reise bort på ferie... er det noen som har noen gode råd her? Deler man opp familien, slik at en voksen blir hjemme og en tar med småsøsken på ferie? 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

TS her. Takk for mange gode svar. Jeg har tenkt at det er fornuftig å bli hjemme, men syns det er litt kjedelig for småsøsken som ikke får reise bort på ferie... er det noen som har noen gode råd her? Deler man opp familien, slik at en voksen blir hjemme og en tar med småsøsken på ferie? 

Jeg har ikke gjort det i denne sammenheng. Men har av og til reist med ett og ett barn, eller to og den tredje har vært hjemme. Det er fullt mulig å gjøre det sånn. Ellers har vi reist på kortere turer, to-tre dager med bestefar som tilsynsvakt eller dagsturer. Vi har også reist litt i høstferie/påskeferie og hvor alle kunne bli med. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Kan han ikke være hjemme alene et par dager? Du kan jo ta med småsøsknene på tur søndag til fredag f.eks.

Anonymkode: 203d7...c42

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er faktisk helt sprøtt hvor lenge foreldre involverer seg voldsomt i voksne barns liv. Jeg jobber som rådgiver på universitet, og får stadig epost fra mor som lurer på hva lille Erik på 24 og Lise på 21 bør gjøre i ulike situasjoner. Noen ganger tropper foreldrene opp med "barna" på samtaler også. Da ber jeg dem pent vente i gangen.

Noen vil jo faktisk ha med foreldrene sine og det har de lov til!  

Hadde aldri reist fra 16åringen i mange uker.. noen få dager ja. 

Anonymkode: 1cf23...368

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...