Gå til innhold

Barn og skjermbruk - hvor mye får deres barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har barn som får en time med skjermbruk per dag, 1,5 time lørdag og 1,5 søndag.

Barna sparer skjermtidene til helgene slik at de får spille lenge om gangen. 

Da får barna besøk av vennene deres som spiller med dem. En mor av disse vennene som kommer på besøk synes det er for mye. Jeg har forklart at våre barn sparer spilletidene til helgen og har ellers ingen skjermbruk i ukedagene men synes jeg er for slapp og gir barna frislipp.

Hun synes ikke noe om å sende barnet sitt hjem til oss pga det. Men siden alle vennene kommer hit har hun ikke noe valg. 

Hva tenker dere andre mødre? 

Vi har barn som er aktive og derfor har vi tillatt denne ordningen for barna. Plikter må gjøres før de blir belønnet med en time spilletid per dag. 

Barna er 10år gamle.

Anonymkode: d5c73...3da

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres helt greit ut. 

Anonymkode: c9759...974

• Liker 2
Skrevet

Null begrensning. De spiller og ser YouTube flere timer i strekk. Ellers er de ute med venner på fotballbanen eller sykkeltur. De er slanke, friske, og har daglig venner på besøk. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Våre får 45 minutter på ukedagene og litt mer i helgen. Vi er ofte fleksible hvis det f.eks. høljregner og de har venner på besøk, da får de lov til å spille litt mer.

Anonymkode: 89e7d...db9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syntes det hørtes strengt ut. Så lenge ungene er aktive, friske og gjør det de skal er jeg veldig for at de skal få trene seg på å regulere selv. Hadde satt ned foten om jeg følte at skjermen tok alt fokus hele tiden men vi har aldri hatt det problemet. Her ser de vel kanskje 1 time barne tv på hverdagen om de ikke er for trøtte og vil legge seg, og kan spille flere timer i helgen dersom det er dårlig vær. De vil alltid heller gå ut eller leke/bake/finne på noe med oss enn å dra frem skjermen. 

Anonymkode: e60c1...73b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen begrensning, men dette fordi barna klarer å begrense seg selv. De går oftere ut å finner på noe enn å sitte inne med skjerm. Mer skjerm på dager med dårlig vær eller sykdom. 

Anonymkode: f00ce...9a7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Takk for svar alle sammen. Da var det ikke så ille likevel. 

Denne kompisen får visst bare en time skjerm hver uke og kommer derfor hit for å spille. Det er det moren misliker.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her.

Denne kompisen får visst bare en time skjerm hver uke og kommer derfor hit for å spille. Det er det moren misliker.

Jeg har valgt å linke til tråden din i tråden min, gjør det samme her hvis du kanskje var interessert i å diskutere tema på et mer overordnet nivå :) 

Anonymkode: 8d561...f0b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts her.

Hun sender jo ungen til dere, så det stikker vel ikke så dypt... bare ignorer henne.

Anonymkode: 6f563...ba8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hun sender jo ungen til dere, så det stikker vel ikke så dypt... bare ignorer henne.

Hun gjør det fordi alle andre kommer hit. Hun har tidligere nektet sønnen å komme hit, men da det ikke gikk fordi sønnen kom hit uansett så kritiserte hun meg i stedet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun gjør det fordi alle andre kommer hit. Hun har tidligere nektet sønnen å komme hit, men da det ikke gikk fordi sønnen kom hit uansett så kritiserte hun meg i stedet. 

Da får du bare svare "javel". Hvis du ikke lager noe sak ut av det så skjønner hun at det ikke hjelper å klage til deg. 

• Nyttig 2
Skrevet (endret)

Vi begrenset da de var små (barnehage og småskole), men har ikke hatt det på lenge nå. De er 12, 14 og 16. Ja, det blir en god del skjerm, men de deltar på fritidsaktiviteter, gjør det bra på skolen, tilbringer fremdeles tid med venner, deltar i husarbeidet og deltar på familieaktiviteter så da synes jeg de skal få disponere resten av tiden som de selv ønsker. Vi har aldri opplevd at andre foreldre har hatt noen formening om hvordan vi organiserer slike ting hjemme og har heller aldri lagt oss opp i hvordan andre foreldre gjør det hos seg selv om vi har tenkt vårt av og til hvis det avviker veldig fra våre egne regler. Vårt hus, våre regler. Andres hus, andre regler. Det har barna våre aldri hatt noe problem med å forstå heller. 

Endret av Arkana
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Veldig spesielt, det høres ut som om det er hos henne problemet ligger, ikke deg. Stakkars unge som har en sånn mor. Kan umulig være kult. 

Anonymkode: e60c1...73b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Alle kompisene til sønnen din kommer til dere for å spille?

Da høres det jo ut som dere kanskje er de mest liberale på spilltid i vennekretsen generelt. Dvs. de andre foreldrene har kanskje samme problemet, men de sier ikke noe.

Hvis dere hadde satt igang en annen aktivitet, hadde de fortsatt giddet å komme?

Anonymkode: 8b868...74c

AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (12 timer siden):

Vi begrenset da de var små (barnehage og småskole), men har ikke hatt det på lenge nå. De er 12, 14 og 16. Ja, det blir en god del skjerm, men de deltar på fritidsaktiviteter, gjør det bra på skolen, tilbringer fremdeles tid med venner, deltar i husarbeidet og deltar på familieaktiviteter så da synes jeg de skal få disponere resten av tiden som de selv ønsker. Vi har aldri opplevd at andre foreldre har hatt noen formening om hvordan vi organiserer slike ting hjemme og har heller aldri lagt oss opp i hvordan andre foreldre gjør det hos seg selv om vi har tenkt vårt av og til hvis det avviker veldig fra våre egne regler. Vårt hus, våre regler. Andres hus, andre regler. Det har barna våre aldri hatt noe problem med å forstå heller. 

Samme her, enda barna er bare 7 og 9.
De gjør alt de skal, har flere treninger ila uka, oppfører seg som de skal, gjør alt de skal, er veldig fine unger.
Ingen skjerm mellom søndag ettermiddag og fredag etter skolen. Men så er avtalen hos oss bare at skjermene skal av når vi ser det og vi skla gjøre andre ting. Noen helger bare sløver vi, andre er vi ganske aktive. Men om de da vil spille de timene de kan styre over selv, plager meg ikke. Faktisk tenker jeg de har godt av å roe litt ned innimellom de også...

Aldri hatt noen legge seg oppi dette hos oss heller. Og, helt likt, de skjønner allerede at vi har våre regler, andre har sine. Mange av deres venner synes det er rart at de ikke får bruke skjerm ila uka. Men kanskje bruker de de litt mer i helgene enn andre, siden vi ikke har hytter her og der, ikke er de store friluftsmenneskene på tur hele helga osv. Vi er litt "unorske" og kan like gjerne bare slappe av uten planer en helg og komme oss ut av huset når vi ikke orker sitte inne mer ;) 

Anonymkode: 8e1a6...d5a

AnonymBruker
Skrevet

Alle kompisene til sønnen din kommer til dere for å spille?

Da høres det jo ut som dere kanskje er de mest liberale på spilltid i vennekretsen generelt. Dvs. de andre foreldrene har kanskje samme problemet, men de sier ikke noe.

Hvis dere hadde satt igang en annen aktivitet, hadde de fortsatt giddet å komme?

Anonymkode: 8b868...74c

Kompisene kommer hit de dagene det ikke spilles også☺️ 

TS

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.8.2025 den 10.14):

Vi har barn som får en time med skjermbruk per dag, 1,5 time lørdag og 1,5 søndag.

Barna sparer skjermtidene til helgene slik at de får spille lenge om gangen. 

Da får barna besøk av vennene deres som spiller med dem. En mor av disse vennene som kommer på besøk synes det er for mye. Jeg har forklart at våre barn sparer spilletidene til helgen og har ellers ingen skjermbruk i ukedagene men synes jeg er for slapp og gir barna frislipp.

Hun synes ikke noe om å sende barnet sitt hjem til oss pga det. Men siden alle vennene kommer hit har hun ikke noe valg. 

Hva tenker dere andre mødre? 

Vi har barn som er aktive og derfor har vi tillatt denne ordningen for barna. Plikter må gjøres før de blir belønnet med en time spilletid per dag. 

Barna er 10år gamle.

Vi har én time om dagen i ukedagene fra kl18 til 19, kan velge skjerm selv. I helgene én time når de står opp og 1,5-2 på kvelden. Siden en film varer fort i 2timer. De velger skjerm selv. 

Men dette med å «spare» opp timene er jo kjempe smart. Skal snakke med dem i dag å høre om det er noe de ønsker. 
Takk for tips. 

Anonymkode: e66c8...9b7

• Liker 2
Skrevet

Samme her, enda barna er bare 7 og 9.
De gjør alt de skal, har flere treninger ila uka, oppfører seg som de skal, gjør alt de skal, er veldig fine unger.
Ingen skjerm mellom søndag ettermiddag og fredag etter skolen. Men så er avtalen hos oss bare at skjermene skal av når vi ser det og vi skla gjøre andre ting. Noen helger bare sløver vi, andre er vi ganske aktive. Men om de da vil spille de timene de kan styre over selv, plager meg ikke. Faktisk tenker jeg de har godt av å roe litt ned innimellom de også...

Aldri hatt noen legge seg oppi dette hos oss heller. Og, helt likt, de skjønner allerede at vi har våre regler, andre har sine. Mange av deres venner synes det er rart at de ikke får bruke skjerm ila uka. Men kanskje bruker de de litt mer i helgene enn andre, siden vi ikke har hytter her og der, ikke er de store friluftsmenneskene på tur hele helga osv. Vi er litt "unorske" og kan like gjerne bare slappe av uten planer en helg og komme oss ut av huset når vi ikke orker sitte inne mer ;) 

Anonymkode: 8e1a6...d5a

Elsker slike helger ♥️

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det høres slitsomt ut å være så rigide. 

Anonymkode: 34620...d28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...