Gå til innhold

Har dere egen skittentøykorg til truser?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Haha. Så trusene dine blir syke? Jaja, du får ta dem til legen og høre hva han sier da. 

Anonymkode: d4fe7...d70

Mulig du rett og slett ikke forstår poenget.

Anonymkode: 2d0cd...471

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sønnen min som er elektriker demontert vår forrige vaskemaskin da den begynte å fuske for et par år siden. Dette var en over 20 år gammel Miele. Den var helt fin inni bortsett fra den delen som var defekt som han byttet og litt grums i avløpsslangen.

Jeg hadde lyst på ny moderne maskin da vi flyttet nå, så da solgte jeg den gamle på finn.no.

Anonymkode: ce7cc...bd5

Det er jo selvfølgelig ikke så ille hos alle😉 Heldigvis. Men her er eksempler på hvor ille det kan bli.

Og som sagt, folk må for min del gjøre akkurat som de vil med sine vaskerutiner.

Må også få legge til at dette blir et økende problem på nyere maskiner - da de bruker bl.a vesentlig mindre vann enn gamle maskiner, og da blir det mindre vann med "bevegelse" i maskinen, siden stort sett alt vann trekkes inn i tøyet og ikke plasker rundt i like stor grad. "Plasking" er med på å hindre smuss i å feste seg. Så ta godt vare på din nye maskin😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Både ja og nei. 

Har usortert kurv på badene, men på vaskerommet har jeg det separert for vasking. Hvitt undertøy for seg, beige/grått/rosa for seg og mørkt for seg.  Vasker ikke annet enn dette og håndklær/sengetøy på 60 % og det samme går i tørketrommel så greit å ha det sortert før vask. Hvite tennissokker vaskes også alene, lei av alt skitt gjør annet hvitt grått.  Jeg vasker når kurvene er passe fulle.  

Er klær fuktig legges det ikke rett i kurven, da henges det til tørk først over en bøtte

Vi er 2 voksne og 2 veldig aktive tenåringer. 

Når jeg føler skittentøyskurven på badet er full, tar jeg den med på vaskerommet, sorterer og setter på den fulleste kurven eller det som noen har behov av.  

Noen kurver fylles lite opp og kan ta sin tid før set vaskes. 

Det er altså ikke pga bakteriwr, men fordi jeg liker oversikt og lei av at en svart sokk havner i det hvite undertøyet.

Har varme på vaskwrommet og 2 meter med stang i taket hvor alt henges til tørk.  Alle får hente hengere med klær og jeg henter tomme hengere.

Anonymkode: 54648...dd9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre du har dritt eller pissa i de trusene ser jeg ikke problemet 

Anonymkode: e71de...235

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Mulig du rett og slett ikke forstår poenget.

Kan du forklare da? Jeg svarer på det du skriver. 

AnonymBruker
Skrevet
Euphorbia skrev (1 time siden):

Det er bra å ha døra litt på gløtt så det får lufte seg. Det hjelper på lukt naturligvis.

Utover det holder jeg fast ved mitt forrige innlegg. Og jeg legger med begrunnelsen videre - maskinen dere ser under her er ca 3,5 år, har gått i overkant av 1000 vask, hvor over 950 av vaskene har gått på ECO 40-60 program. (Dette kan leses ut av maskinen.) Bildet viser hvordan gummibelgen ser ut. Dette er ikke særlig unikt. Vi skrur og reparerer på flere 10 talls maskiner ukentlig, og vil tørre å påstå at vi derfor sitter på ganske mye informasjon om hvordan det ser ut i maskinen hos den gjennomsnittlige forbruker.

At man likevel velger å ikke lytte eller ta til seg velmenende råd og anbefalinger kan jeg og vi ikke gjøre noe med. Alle er herre over sine egne valg, og det er selvfølgelig helt greit. Men jeg vasker på 90 grader. Ofte.

Messenger_creation_C39DD351-8012-4592-92F7-0D9AF1D1B119.thumb.jpeg.ee0fadc95bad2cf6c26dd985789e13eb.jpegMessenger_creation_E42CF22A-3FCE-4CA0-9C40-0DB9A6A3FA7F.thumb.jpeg.b96157e1c4ad1e4a1e511b1ebdb451df.jpegMessenger_creation_93301383-EAE6-4691-8C5C-6DEBE8763071.thumb.jpeg.46e08a202dc847b906ec9776709f7b74.jpeg

Takk for at du deler, jeg tenker det et viktig info å tenke over. Jeg vasker nå på 90 grader 1-2 ganger i uka fremfor pr måned som før. 

Anonymkode: 0dc4b...306

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Kan du forklare da? Jeg svarer på det du skriver. 

Jeg får prøve.

En truse kan ha norovirus på seg. Dette kan da smitte over til den som håndterer vasken og følgelig bli smittet av det nevnte noroviruset da personen tar i trusen.

AnonymBruker
Skrevet

Har kurv til 30/40 gr og en til 60 gr (truser og håndkler....og slipper å sortere)

Anonymkode: b83a7...c73

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg får prøve.

En truse kan ha norovirus på seg. Dette kan da smitte over til den som håndterer vasken og følgelig bli smittet av det nevnte noroviruset da personen tar i trusen.

Vasker hender når man driver med skittentøy.

Anonymkode: b83a7...c73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg får prøve.

Og derfor sa jeg at hender kan vaskes. Det er vel vanlig å vaske hender når man har håndtert klesvask. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og derfor sa jeg at hender kan vaskes. Det er vel vanlig å vaske hender når man har håndtert klesvask. 

Og poenget går fortsatt over hodet her.

Vi er tilbake til innlegg 107.

Skrevet

Nei. Har en til hvitt/lyst, en til mørkt og en til vaskekluter og håndklær.

AnonymBruker
Skrevet

Truser, sokker og treningstøy i egen dunk som skal vaskes på 60. Ville aldri ha blandet det med vanlige klær. 

Vi har et sorteringsskap fra Ikea med 4 hull og egne kurver for ulike typer vask.

Anonymkode: d9d28...a4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sokker, truser og t shorter i en korg

det som skal på 30-40 i en annen. 

og håndklær i en annen. 
Greit å sortere syns jeg. 

Anonymkode: 46477...137

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og poenget går fortsatt over hodet her.

Vi er tilbake til innlegg 107.

Nei, slutt og tull! OM det er smitte på klær så vasker man hender etter å ha putta det i vaskemaskina. Smittekjeden er brutt , hender er rene og klærne blir rene i maskinen. Gidder ikke svare mer på dette nå, du får jatte i vei for egen del. Jeg kan smitte og hygiene! 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, slutt og tull! OM det er smitte på klær så vasker man hender etter å ha putta det i vaskemaskina. Smittekjeden er brutt , hender er rene og klærne blir rene i maskinen. Gidder ikke svare mer på dette nå, du får jatte i vei for egen del. Jeg kan smitte og hygiene! 

Dette har ingenting med innlegg 107 å gjøre, der det ble påstått at viruset ikke kunne være på en truse.

Nå har jeg rettet opp i dette og du prøver fortsatt å snakke deg vekk fra denne feilaktige påstanden, til ingen nytte.

My work is done.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette har ingenting med innlegg 107 å gjøre, der det ble påstått at viruset ikke kunne være på en truse.

Nå har jeg rettet opp i dette og du prøver fortsatt å snakke deg vekk fra denne feilaktige påstanden, til ingen nytte.

My work is done.

Det er ingen som har påstått at norovirus - eller andre virus - ikke kan være på truser. Under har jeg tatt meg bryet med å lete frem og sitere innlegg #107, der det påpekes at truser ikke blir syke av å få virus på seg.

AnonymBruker skrev (På 31.8.2025 den 17.21):

Truser kan ikke få norovirus/ omgangssyke, visste du ikke det?

Anonymkode: d4319...21d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sorterer 60 grader lyst i en kurv, 60 grader farget/mørkt i en annen kurv, 40 grader hvitt i en kurv, og 40 grader farget/mørkt i en annen. Har også en kurv til til ull og treningstøy/syntetisk. 

I kurvene med 60 grader, blander jeg håndklær, sengetøy, truser, sokker og alt som går på 60 eller mer. 

Nå sorterer jeg i forskjellige bokser, fordi vi er mange, og fordi jeg skal slippe å sortere for hver gang jeg skal vaske. Alle vet hvor klærne skal. 

Da jeg bodde alene, hadde jeg 1 skittentøyskurv. 

Folk må slutte å være hysterisk! 

Anonymkode: c0d2a...b6b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

My work is done.

Nei det jeg påstår er at en truse ikke kan bli syk/ha virus. Å være syk av virus og ha virus på et plagg er to forskjellige ting. 

Så det er åpenbart det jeg mener:at en truse ikke kan bli syk. 

HAR den virus på seg og man får det på hender så vasker man det av seg med såpe og vann og blir ikke smittet. Dermed utgjør det ikke en fare for helsen. Skjønner du NÅ hva jeg mener? 

Hadde det vært farlig slik som du sier så hadde alle som f.eks jobber på vaskeri og håndterer smittetøy blitt syke da. 

Jeg skjønner ikke hodet til enkelte! Et lite troll ? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
  • 5 uker senere...
Skrevet
Euphorbia skrev (På 31.8.2025 den 11.30):

Blir ikke sjokkert, men syns det er utrolig at man i dag er så lite opplyst angående vaskerutiner og ulik temperatur.

Jeg jobber i bransjen med salg og reparasjon av hvitevarer, og hadde dere visst hvor mye gørr og ulumskheter som befinner seg på innsiden av en vaskemaskin etter måneder og år med bare dvaske-vasking på 40 grader, og til nød en 60 grader i ny og ne - dere hadde brent klærne og kasta maskinen. 

Dette handler ikke om at jeg er hysterisk for bakterier eller sykdommer (for det er jeg virkelig ikke..). Men generell god hygiene og unngå lukt! For ikke å snakke om å holde selve vaskemaskinen ren og pen innvendig, så klesvasken faktisk blir ren. Man kan naturligvis være enig om at man stort sett ikke er særlig møkkete i vanlige hverdagsklær, og man er jo "ren" når man går ut av dusjen og tørker seg med håndkle. Men dere er klar over alt av hudrester og fett fra kroppen som blir i tøy og håndkler man tørker og skrubber seg med? Og det er ikke til å komme unna at det er visse bakterier i undertøy og tettsittende tøy, selvom man ikke akkurat tisser og driter i buksa til enhver tid som noen påpeker... Hvor blir dette av? Jo det går av i vaskemaskinen. Problemet er bare at det blir ikke like lett med ut av maskinen når temperaturen er for lav. Da blir det smuss og avleiringer som over tid bygger seg opp i gummibelger, inni beholderen på maskinen og i slanger og avløp. Dette kan skape vond lukt i maskinen, og at tøyet ikke blir så rent som man tror, da du faktisk plasker tøyet rundt i gørra som har bygget seg opp rundt i maskinen, bare på steder det ikke er så lett å se. 

Ber en innstendig bønn om at folk blir flinkere til å vaske egnet tøy på høyere temperaturer, og bruk mindre hurtigprogram for best mulig vaskeresultat. Det er dessverre svært misvisende fra mange leverandører og utsalgssteder at omtrent alt blir rent på 20 minutters kald vask! 90 grader er i aller høyeste grad nødvendig - om du ikke vil vaske tøy på den temperaturen, kjør i det minste en maskinrens på høy temp minimum 1 gang i måneden. Bare 60 grader er ikke nok over tid.

For å svare på spørsmålet ditt - Hos oss er det 5 dunker ; 1 til håndklær og sengetøy som går på 90 grader stort sett 1 gang i uka, 1 til ull og finvask, 1 til mørk 40 grader, 1 til lys 40 grader, og til sist 1 til truser og sokker på 60 grader.

PS, dette er ingen skjennepreken, men en orientering og bevisstgjøring om hva som faktisk er tilfellet, om noen føler seg støtt.

Dette!!!!

Jeg vasker undertøy (truser/boxere og sokker) på 60 grader (med forvask pga barn med bremsespor og kattehår på sokkene). Deler opp i sort, farget og hvitt.

Sengetøy, håndklær, kluter og kjøkkenhåndklær vaskes på 90 grader (med forvask pga døde hudceller, svette, matrester, såperester og diverse ting som klutene har vasket bort fra kroppen). Det hender vaskekluter, sengetøy og håndklær går på 60, hvis jeg setter på en vask med undertøy i samme farger. Men aldri kluter til kjøkkenet - bakterier i matrester (spesielt kjøtt og melk) trenger 90 grader for å drepes.

Vanlige klær vaskes på 40 grader. Forvask hvis det er utsvetta treningsklær eller gjørmete/flekkete klær.

Ull vasker jeg også på 40 grader - men ullprogram. Det samme med jakker, parkdresser og annet teknisk tøy.

Det er sjelden klår vaskes på 30 grader. Prøver å gjøre det med de det står 30 grader på vaskelappen, men opplever at de fort lukter vondt…

vasker nok 2-3 maskiner på 90 grader og 2 på 60 grader i uka.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...