Gå til innhold

Har dere egen skittentøykorg til truser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Her kan google være din venn.

Anonymkode: 2d0cd...471

Jeg vet hva Google er. Jeg vil bare se at folk kan vise til kilder når de kommer med påstander. Men det er tydelig at det er vanskelig. 

Anonymkode: d4fe7...d70

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Men tror du slike virus kan oppholde seg på de nevnte plaggene...? Og dermed smitte?

De skal jo vaskes! 

Skrevet

Haha...nei!

Skrevet

Nei, jeg bare skiller lyst og mørkt tøy + finvask. Og tøy som skal håndvaskes. Ekstra skittent tøy får seg også en runde håndvask før maskin, feks kluter, menstruser og klær med flekker. Våte håndklær eller annet vått tøy går i bøtte eller rett i maskinen, det går jo ofte en maskin om dagen uansett.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Neida. I innlegg 105 siterer du en som snakker om nirovirus. Du drar inn norovirus og rabulerer videre om det.

Fint om du holder styr på hva du selv siterer og skriver.

Helt naturlig det du, når noen siterer meg og "svarer" meg ved å blande inn Noro og omgangssyke for tvinne inn stråmenn at jeg svarer ut det.

Fint om du holder tråden i tingene her før du mener så veldig mye om ting du ikke har oversikt over. Det er bare å lese tråden, så vil du få oversikt ganske greit! Det er ikke så avansert, altså.

Anonymkode: 0d6e0...ea6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De skal jo vaskes! 

Men tar man i dem med hendene for å få dem inn i maskinen?

Ja.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Helt naturlig det du, når noen siterer meg og "svarer" meg ved å blande inn Noro og omgangssyke for tvinne inn stråmenn at jeg svarer ut det.

Fint om du holder tråden i tingene her før du mener så veldig mye om ting du ikke har oversikt over. Det er bare å lese tråden, så vil du få oversikt ganske greit! Det er ikke så avansert, altså.

Anonymkode: 0d6e0...ea6

Full kontroll her. Niro og norovirus er fortsatt ikke det samme, og du unnlater å si noe om fadesen din.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men tar man i dem med hendene for å få dem inn i maskinen?

Ja.

Hender kan også vi vaskes. 

Skrevet

Ja det har vi. En egen skittentøyskurv til truser og håndklær, siden begge deler vaskes (separat) i varmere vann enn normalt. Siden jeg alltid kokevasker håndklærne våre på 90 grader, går det fint at truser ligger inntil dem i skittentøyet.

Alt annet som vaskes på 30-40 grader, har egen skittentøyskurv. Alltid hatt det sånn.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Putter dere alt i samme maskin???

Her har vi en for sengetøy, en for undertøy og en for alt annet. Selv om maskinene bruker vaskemidler tror ikke jeg de blir helt rene innvendig og da kan jo lus og bakterier hoppe fra trusene i en vask, til maskinen, og så tilbake til Tskjortene i neste vask. Det er heller ikke alle kriker og kroker inni maskinen som blir så varm at de dør og der vil de da overleve.

I neste hus skal vi ha separate vaskerom for sengetøy og undertøy, og alt annet.

Anonymkode: fc5ff...fd2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hender kan også vi vaskes. 

Det var ikke poenget her.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2025 den 10.05):

Det var ikke poenget her.

Så hva var poenget? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2025 den 9.32):

Putter dere alt i samme maskin???

Her har vi en for sengetøy, en for undertøy og en for alt annet. Selv om maskinene bruker vaskemidler tror ikke jeg de blir helt rene innvendig og da kan jo lus og bakterier hoppe fra trusene i en vask, til maskinen, og så tilbake til Tskjortene i neste vask. Det er heller ikke alle kriker og kroker inni maskinen som blir så varm at de dør og der vil de da overleve.

I neste hus skal vi ha separate vaskerom for sengetøy og undertøy, og alt annet.

Anonymkode: fc5ff...fd2

Har du lyst i trusa?! 

Min maskin bruker vann og det skitne fra tøyet skylles ut,de klamrer seg ikke fast inni maskinen 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du lyst i trusa?! 

Min maskin bruker vann og det skitne fra tøyet skylles ut,de klamrer seg ikke fast inni maskinen 😅

Lus i trusa 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Så hva var poenget? 

At påstanden i innlegg 107 er feil.

AnonymBruker
Skrevet

Nei 😅 høres jo helt tullete og paranoid ut 

Anonymkode: 49453...10e

Skrevet
Euphorbia skrev (På 31.8.2025 den 11.30):

Blir ikke sjokkert, men syns det er utrolig at man i dag er så lite opplyst angående vaskerutiner og ulik temperatur.

Jeg jobber i bransjen med salg og reparasjon av hvitevarer, og hadde dere visst hvor mye gørr og ulumskheter som befinner seg på innsiden av en vaskemaskin etter måneder og år med bare dvaske-vasking på 40 grader, og til nød en 60 grader i ny og ne - dere hadde brent klærne og kasta maskinen. 

Dette handler ikke om at jeg er hysterisk for bakterier eller sykdommer (for det er jeg virkelig ikke..). Men generell god hygiene og unngå lukt! For ikke å snakke om å holde selve vaskemaskinen ren og pen innvendig, så klesvasken faktisk blir ren. Man kan naturligvis være enig om at man stort sett ikke er særlig møkkete i vanlige hverdagsklær, og man er jo "ren" når man går ut av dusjen og tørker seg med håndkle. Men dere er klar over alt av hudrester og fett fra kroppen som blir i tøy og håndkler man tørker og skrubber seg med? Og det er ikke til å komme unna at det er visse bakterier i undertøy og tettsittende tøy, selvom man ikke akkurat tisser og driter i buksa til enhver tid som noen påpeker... Hvor blir dette av? Jo det går av i vaskemaskinen. Problemet er bare at det blir ikke like lett med ut av maskinen når temperaturen er for lav. Da blir det smuss og avleiringer som over tid bygger seg opp i gummibelger, inni beholderen på maskinen og i slanger og avløp. Dette kan skape vond lukt i maskinen, og at tøyet ikke blir så rent som man tror, da du faktisk plasker tøyet rundt i gørra som har bygget seg opp rundt i maskinen, bare på steder det ikke er så lett å se. 

Ber en innstendig bønn om at folk blir flinkere til å vaske egnet tøy på høyere temperaturer, og bruk mindre hurtigprogram for best mulig vaskeresultat. Det er dessverre svært misvisende fra mange leverandører og utsalgssteder at omtrent alt blir rent på 20 minutters kald vask! 90 grader er i aller høyeste grad nødvendig - om du ikke vil vaske tøy på den temperaturen, kjør i det minste en maskinrens på høy temp minimum 1 gang i måneden. Bare 60 grader er ikke nok over tid.

For å svare på spørsmålet ditt - Hos oss er det 5 dunker ; 1 til håndklær og sengetøy som går på 90 grader stort sett 1 gang i uka, 1 til ull og finvask, 1 til mørk 40 grader, 1 til lys 40 grader, og til sist 1 til truser og sokker på 60 grader.

PS, dette er ingen skjennepreken, men en orientering og bevisstgjøring om hva som faktisk er tilfellet, om noen føler seg støtt.

Jeg har vasket klær i egen vaskemaskin i snart 40 år. Jeg har aldri kjørt en vask på høyere temperatur enn 60 grader. Alt har alltid blitt rent og det har aldri noensinne luktet vondt fra maskinen. Det eneste jeg passer på er at maskinen alltid får stå med døren åpen slik at den får lufte seg når den ikke er i bruk. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
asterix skrev (6 timer siden):

Jeg har vasket klær i egen vaskemaskin i snart 40 år. Jeg har aldri kjørt en vask på høyere temperatur enn 60 grader. Alt har alltid blitt rent og det har aldri noensinne luktet vondt fra maskinen. Det eneste jeg passer på er at maskinen alltid får stå med døren åpen slik at den får lufte seg når den ikke er i bruk. 

Det er bra å ha døra litt på gløtt så det får lufte seg. Det hjelper på lukt naturligvis.

Utover det holder jeg fast ved mitt forrige innlegg. Og jeg legger med begrunnelsen videre - maskinen dere ser under her er ca 3,5 år, har gått i overkant av 1000 vask, hvor over 950 av vaskene har gått på ECO 40-60 program. (Dette kan leses ut av maskinen.) Bildet viser hvordan gummibelgen ser ut. Dette er ikke særlig unikt. Vi skrur og reparerer på flere 10 talls maskiner ukentlig, og vil tørre å påstå at vi derfor sitter på ganske mye informasjon om hvordan det ser ut i maskinen hos den gjennomsnittlige forbruker.

At man likevel velger å ikke lytte eller ta til seg velmenende råd og anbefalinger kan jeg og vi ikke gjøre noe med. Alle er herre over sine egne valg, og det er selvfølgelig helt greit. Men jeg vasker på 90 grader. Ofte.

Messenger_creation_C39DD351-8012-4592-92F7-0D9AF1D1B119.thumb.jpeg.ee0fadc95bad2cf6c26dd985789e13eb.jpegMessenger_creation_E42CF22A-3FCE-4CA0-9C40-0DB9A6A3FA7F.thumb.jpeg.b96157e1c4ad1e4a1e511b1ebdb451df.jpegMessenger_creation_93301383-EAE6-4691-8C5C-6DEBE8763071.thumb.jpeg.46e08a202dc847b906ec9776709f7b74.jpeg

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

At påstanden i innlegg 107 er feil.

Haha. Så trusene dine blir syke? Jaja, du får ta dem til legen og høre hva han sier da. 

AnonymBruker
Skrevet
Euphorbia skrev (25 minutter siden):

Det er bra å ha døra litt på gløtt så det får lufte seg. Det hjelper på lukt naturligvis.

Utover det holder jeg fast ved mitt forrige innlegg. Og jeg legger med begrunnelsen videre - maskinen dere ser under her er ca 3,5 år, har gått i overkant av 1000 vask, hvor over 950 av vaskene har gått på ECO 40-60 program. (Dette kan leses ut av maskinen.) Bildet viser hvordan gummibelgen ser ut. Dette er ikke særlig unikt. Vi skrur og reparerer på flere 10 talls maskiner ukentlig, og vil tørre å påstå at vi derfor sitter på ganske mye informasjon om hvordan det ser ut i maskinen hos den gjennomsnittlige forbruker.

At man likevel velger å ikke lytte eller ta til seg velmenende råd og anbefalinger kan jeg og vi ikke gjøre noe med. Alle er herre over sine egne valg, og det er selvfølgelig helt greit. Men jeg vasker på 90 grader. Ofte.

Messenger_creation_C39DD351-8012-4592-92F7-0D9AF1D1B119.thumb.jpeg.ee0fadc95bad2cf6c26dd985789e13eb.jpegMessenger_creation_E42CF22A-3FCE-4CA0-9C40-0DB9A6A3FA7F.thumb.jpeg.b96157e1c4ad1e4a1e511b1ebdb451df.jpegMessenger_creation_93301383-EAE6-4691-8C5C-6DEBE8763071.thumb.jpeg.46e08a202dc847b906ec9776709f7b74.jpeg

Sønnen min som er elektriker demontert vår forrige vaskemaskin da den begynte å fuske for et par år siden. Dette var en over 20 år gammel Miele. Den var helt fin inni bortsett fra den delen som var defekt som han byttet og litt grums i avløpsslangen.

Jeg hadde lyst på ny moderne maskin da vi flyttet nå, så da solgte jeg den gamle på finn.no.

Anonymkode: ce7cc...bd5

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...