Gå til innhold

Har dere egen skittentøykorg til truser?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg putter alt i samme kurv, men sorterer når klærne skal vaskes. Jeg vasker selvsagt truser og håndklær o.l. på minst 60 grader.

Det hadde vært kjekt å sortere klærne på forhånd i egne kurver, men da bare for å gjøre det enklere når klesvasken skal tas, og ikke fordi det er ekkelt å blande ulike klær.

Anonymkode: c7397...470

Vi har er slikt sorteringssystem på vaskerommet, men egen kurv på badet i andre etasje. Der havner truser og alt annet i samme kurv. Hvis noe er uhorvelig skittent bæres det rett ned på vaskerommet. Det samme gjelder det som er vått. Våte truser ligger ikke med 40vask, men tørre teuser bryr meg ikke. Overlever nok det!

Anonymkode: 5ff7d...2e6

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde famlliebesøk noen dager og kusina mi ble sjokkert over at jeg putter truser sammen med resten av klærne. Hun sa at det kommer bakterier på de andre plaggene som ikke vaskes vekk på 30 eller 40 grader. Jeg synes det var så ekkelt så jeg kjøpte en egen liten plastkurv som jeg nå putter trusene i til de skal vaskes. Overdriver jeg eller er det lurt? 

Anonymkode: 0dc4b...306

Her i huset skilles 40 grader og grader i ulike dunker kun av praktiske hensyn. Alt undertøy, sokker, håndklær, kjøkkenhåndklær og kjøkkenkluter går usortert på 60 grader. 40 grader må sorteres etter farger, derfor er det i en egen dunk slik at klesvasken skal gå kjappere unna. Men hvis folk ikke kan blande truser i samme dunk som resten av klærne av hygieniske årsaker bør de kanskje være nøyere med personlig hygiene. Vaske seg skikkelig morgen og kveld helst i dusjen, tørke seg skikkelig etter dobesøk, bruk et truseinnlegg de to dagene i mnd du har utflod, bruk tena om de pisser i trusa, og skift truse daglig. Ingen av våre truser er skitne eller flekket eller lukter,  og kunne fint blitt slengt i samme kurv som resten av tøyet. Men folk har ulik hygiene og ens eget blir gjerne fasiten. Om kusina har bremsespor, mensflekker og utflod i trusene så tror hun kanskje automatisk at alle andre også er like grisete og uhygieniske som henne selv. 

Anonymkode: 45c0f...bef

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde famlliebesøk noen dager og kusina mi ble sjokkert over at jeg putter truser sammen med resten av klærne. Hun sa at det kommer bakterier på de andre plaggene som ikke vaskes vekk på 30 eller 40 grader. Jeg synes det var så ekkelt så jeg kjøpte en egen liten plastkurv som jeg nå putter trusene i til de skal vaskes. Overdriver jeg eller er det lurt? 

Nei de ligger i 60graders kurv med håndklærne

Anonymkode: 4ccf3...f3c

AnonymBruker
Skrevet

Anta at din kusine har en overdreven redsel for bakterier eller at hun har hørt eller tenkt dette og trodde på det. Men det er feil. 

Anonymkode: ef0e0...dcd

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har en dunk for kokvask og en dunk for resten, men det er hovedsakelig for å slippe å sortere før man legger det i vaskemaskinen 🙂 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (23 minutter siden):

Vi har en dunk for kokvask og en dunk for resten, men det er hovedsakelig for å slippe å sortere før man legger det i vaskemaskinen 🙂 

Ville heller gått for kurv istedet for dunk.

Anonymkode: 2d0cd...471

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ville heller gått for kurv istedet for dunk.

Anonymkode: 2d0cd...471

Du mener at du tenker at dunk er tett og kurv har hull for luft eller? For da var det bare feil ord jeg brukte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Euphorbia skrev (2 timer siden):

Blir ikke sjokkert, men syns det er utrolig at man i dag er så lite opplyst angående vaskerutiner og ulik temperatur.

Jeg jobber i bransjen med salg og reparasjon av hvitevarer, og hadde dere visst hvor mye gørr og ulumskheter som befinner seg på innsiden av en vaskemaskin etter måneder og år med bare dvaske-vasking på 40 grader, og til nød en 60 grader i ny og ne - dere hadde brent klærne og kasta maskinen. 

Dette handler ikke om at jeg er hysterisk for bakterier eller sykdommer (for det er jeg virkelig ikke..). Men generell god hygiene og unngå lukt! For ikke å snakke om å holde selve vaskemaskinen ren og pen innvendig, så klesvasken faktisk blir ren. Man kan naturligvis være enig om at man stort sett ikke er særlig møkkete i vanlige hverdagsklær, og man er jo "ren" når man går ut av dusjen og tørker seg med håndkle. Men dere er klar over alt av hudrester og fett fra kroppen som blir i tøy og håndkler man tørker og skrubber seg med? Og det er ikke til å komme unna at det er visse bakterier i undertøy og tettsittende tøy, selvom man ikke akkurat tisser og driter i buksa til enhver tid som noen påpeker... Hvor blir dette av? Jo det går av i vaskemaskinen. Problemet er bare at det blir ikke like lett med ut av maskinen når temperaturen er for lav. Da blir det smuss og avleiringer som over tid bygger seg opp i gummibelger, inni beholderen på maskinen og i slanger og avløp. Dette kan skape vond lukt i maskinen, og at tøyet ikke blir så rent som man tror, da du faktisk plasker tøyet rundt i gørra som har bygget seg opp rundt i maskinen, bare på steder det ikke er så lett å se. 

Ber en innstendig bønn om at folk blir flinkere til å vaske egnet tøy på høyere temperaturer, og bruk mindre hurtigprogram for best mulig vaskeresultat. Det er dessverre svært misvisende fra mange leverandører og utsalgssteder at omtrent alt blir rent på 20 minutters kald vask! 90 grader er i aller høyeste grad nødvendig - om du ikke vil vaske tøy på den temperaturen, kjør i det minste en maskinrens på høy temp minimum 1 gang i måneden. Bare 60 grader er ikke nok over tid.

For å svare på spørsmålet ditt - Hos oss er det 5 dunker ; 1 til håndklær og sengetøy som går på 90 grader stort sett 1 gang i uka, 1 til ull og finvask, 1 til mørk 40 grader, 1 til lys 40 grader, og til sist 1 til truser og sokker på 60 grader.

PS, dette er ingen skjennepreken, men en orientering og bevisstgjøring om hva som faktisk er tilfellet, om noen føler seg støtt.

Bra innlegg! Nettopp derfor vasker jeg alltid håndklær på 90 grader (lært av mamma), slik at maskinen får høy temperatur minst en gang i uka, og jeg tar en rens på 90 grader med eddik i maskinen i ny og ne. Funker fint!

Anonymkode: f8d37...7bb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forskjellige kurver, men ikke av den grunn. Det går mye raskere å vaske klær når alt er sortert etter hvilken temperatur det skal vaskes på. Jeg har også egne kurver for hvitt og farget.

Anonymkode: 25c76...44c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Legger absolutt alt i samme dunk,det er en grunn til at vi vasker det! Det er ikke bare temp men også vaskemidler som er effektive. Og vi trenger ikke sterile klær. 

Nå må folk roe seg med bakteriefobi!! 

Anonymkode: d4fe7...d70

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hell yeah. Hygene først, alltid. Dette er fasit, og fasit only.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom denne venninna skifter truse hver 14. dag eller ikke er så nøye med tørk etter dobesøk osv, kan det nok være greit å oppbevare truser til vask i en egen dunk. Du får høre med henne om det er dette som er grunnen.

Anonymkode: 42db5...127

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasker mine truser i 40 grader🤭

Anonymkode: 1f973...179

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vasker mine truser i 40 grader🤭

Anonymkode: 1f973...179

Da blir det jo ikke rent😬

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva haddd kusinen din i skittentøy kurven å gjøre, lurer jeg på. Lar ikke familebesøk rote i skittentøyet mitt uansett

Anonymkode: f877b...e1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nope. Alt går i samme dunk på badet. Sorterer det først på vaskerommet + ved vask. 

Anonymkode: 83095...e23

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har en kurv til sengetøy, en til yttertøy, en til ull, en til pentøy, en til håndklær og undertøy og en til blandet 40 grader/hverdagstøy. Vasker separate farger men sorterer når jeg skal vaske. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Janmar skrev (13 minutter siden):

Da blir det jo ikke rent😬

Hvordan plager det deg?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvordan plager det deg?

Bare opplysning. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Janmar skrev (1 minutt siden):

Bare opplysning. 

Nei, ikke opplysning: DIN mening! 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...