Gå til innhold

Har dere egen skittentøykorg til truser?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hygienetøy skal man gi blaffen i vaskeanvisning. Bortsett fra ull da. Ullundertøy. 

Anonymkode: fb99d...977

Etter å ha lest alle hysteriske innlegg om dette har jeg lukta på undertøyet mange ganger etter vask. Det lukter helt rent. Og ser helt rent ut. Jeg har vært borte 4 dager fra jobb siden 1995 grunnet annen sykdom enn covid. Så etter min mening er det helt trygt og renslig å vaske tøy på 40 grader.

Som en digresjon nevnes at de fleste av oss liker oralsex. Blir ikke syk av det heller. Selv om vi da har nærkontakt med bakteriene dere er så redde for at ikke forsvinner i vask av tøyet.

Endret av Brunello
  • Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tja.. tenkte ikke på piss og brems i hi, men hvis det er mye piss og avføring på trusene dine kan jeg delvis skjønne at du ikke vil ha de liggende i krøll med den hvite silkeblusen. 
hva med truseinnlegg eller tena lady? 

Anonymkode: cfa72...160

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så hvis dere er fire i husstanden og alle har dusjet så henger det fire håndduker rundt på badet? Det rekker ikke komme mugg på halvfuktige håndkle på en uke. 

Det er ikke dritt og piss på trusene mine i store mengder nei tenkte mer på helt vanlige bakterier en har i underlivet.

Er bare meg i min husholdning og jeg legger ikke fuktig tøy i kurvene nei, vet ikke hva jeg hadde gjort om vi var flere, sikkert funnet plass

Anonymkode: 0dc4b...306

Skrevet

Egen kurv, men det er mer av den grunn at det må vaskes «oftere» enn resten. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å vaske klær med såpe, det anbefaler jeg veldig. Det fjerner faktisk bakterier like bra på klær som det gjør ved håndvask. 

Så hvis du enten vasker klær med kun varmt vann, og/eller vasker hender i kokende vann, så er såpe noe for deg. Det dreper bakterier, fantastisk produkt 

Anonymkode: fda19...27d

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Brunello skrev (41 minutter siden):

Hvorfor er det selvsagt når vaskeanvisningen sier 40?

Her er det også fast at truser blir vaska på 60 grader, som klutar og handdukar. Dei trusene som ikkje overlever 60 graders vask har ikkje livets rett. Alle mine har det fint med 60 grader.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I mitt hode er det galt å blande brukt undertøy med klær som feks skal på 30 grader. Så skitne truser legges med alt som skal vaskes på 60 grader eller mer...det er opplagte bevis i min manns boxere på at dette ikke skal blandes sammen. 

Anonymkode: c8f69...c70

Skrevet

Blir ikke sjokkert, men syns det er utrolig at man i dag er så lite opplyst angående vaskerutiner og ulik temperatur.

Jeg jobber i bransjen med salg og reparasjon av hvitevarer, og hadde dere visst hvor mye gørr og ulumskheter som befinner seg på innsiden av en vaskemaskin etter måneder og år med bare dvaske-vasking på 40 grader, og til nød en 60 grader i ny og ne - dere hadde brent klærne og kasta maskinen. 

Dette handler ikke om at jeg er hysterisk for bakterier eller sykdommer (for det er jeg virkelig ikke..). Men generell god hygiene og unngå lukt! For ikke å snakke om å holde selve vaskemaskinen ren og pen innvendig, så klesvasken faktisk blir ren. Man kan naturligvis være enig om at man stort sett ikke er særlig møkkete i vanlige hverdagsklær, og man er jo "ren" når man går ut av dusjen og tørker seg med håndkle. Men dere er klar over alt av hudrester og fett fra kroppen som blir i tøy og håndkler man tørker og skrubber seg med? Og det er ikke til å komme unna at det er visse bakterier i undertøy og tettsittende tøy, selvom man ikke akkurat tisser og driter i buksa til enhver tid som noen påpeker... Hvor blir dette av? Jo det går av i vaskemaskinen. Problemet er bare at det blir ikke like lett med ut av maskinen når temperaturen er for lav. Da blir det smuss og avleiringer som over tid bygger seg opp i gummibelger, inni beholderen på maskinen og i slanger og avløp. Dette kan skape vond lukt i maskinen, og at tøyet ikke blir så rent som man tror, da du faktisk plasker tøyet rundt i gørra som har bygget seg opp rundt i maskinen, bare på steder det ikke er så lett å se. 

Ber en innstendig bønn om at folk blir flinkere til å vaske egnet tøy på høyere temperaturer, og bruk mindre hurtigprogram for best mulig vaskeresultat. Det er dessverre svært misvisende fra mange leverandører og utsalgssteder at omtrent alt blir rent på 20 minutters kald vask! 90 grader er i aller høyeste grad nødvendig - om du ikke vil vaske tøy på den temperaturen, kjør i det minste en maskinrens på høy temp minimum 1 gang i måneden. Bare 60 grader er ikke nok over tid.

For å svare på spørsmålet ditt - Hos oss er det 5 dunker ; 1 til håndklær og sengetøy som går på 90 grader stort sett 1 gang i uka, 1 til ull og finvask, 1 til mørk 40 grader, 1 til lys 40 grader, og til sist 1 til truser og sokker på 60 grader.

PS, dette er ingen skjennepreken, men en orientering og bevisstgjøring om hva som faktisk er tilfellet, om noen føler seg støtt.

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Skiller mellom 40° og 60° vask, men kun for å slippe og sortere hva som skal vaskes. Det er alltid et plagg her og der som blir glemt fordi jeg må grave nedi kurven, som er forferdelig irriterende. 

En vakker dag når jeg endelig får meg vaskerom skal jeg ha kurver som skiller mellom lyst og mørkt, 30, 40 og 60 grader, sengetøy for seg selv siden det tar så stor plass. Så alt i alt 6-7 skittentøyskurver er drømmen. 

Anonymkode: 6a8b5...738

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Euphorbia skrev (6 minutter siden):

Blir ikke sjokkert, men syns det er utrolig at man i dag er så lite opplyst angående vaskerutiner og ulik temperatur.

Jeg jobber i bransjen med salg og reparasjon av hvitevarer, og hadde dere visst hvor mye gørr og ulumskheter som befinner seg på innsiden av en vaskemaskin etter måneder og år med bare dvaske-vasking på 40 grader, og til nød en 60 grader i ny og ne - dere hadde brent klærne og kasta maskinen. 

Dette handler ikke om at jeg er hysterisk for bakterier eller sykdommer (for det er jeg virkelig ikke..). Men generell god hygiene og unngå lukt! For ikke å snakke om å holde selve vaskemaskinen ren og pen innvendig, så klesvasken faktisk blir ren. Man kan naturligvis være enig om at man stort sett ikke er særlig møkkete i vanlige hverdagsklær, og man er jo "ren" når man går ut av dusjen og tørker seg med håndkle. Men dere er klar over alt av hudrester og fett fra kroppen som blir i tøy og håndkler man tørker og skrubber seg med? Og det er ikke til å komme unna at det er visse bakterier i undertøy og tettsittende tøy, selvom man ikke akkurat tisser og driter i buksa til enhver tid som noen påpeker... Hvor blir dette av? Jo det går av i vaskemaskinen. Problemet er bare at det blir ikke like lett med ut av maskinen når temperaturen er for lav. Da blir det smuss og avleiringer som over tid bygger seg opp i gummibelger, inni beholderen på maskinen og i slanger og avløp. Dette kan skape vond lukt i maskinen, og at tøyet ikke blir så rent som man tror, da du faktisk plasker tøyet rundt i gørra som har bygget seg opp rundt i maskinen, bare på steder det ikke er så lett å se. 

Ber en innstendig bønn om at folk blir flinkere til å vaske egnet tøy på høyere temperaturer, og bruk mindre hurtigprogram for best mulig vaskeresultat. Det er dessverre svært misvisende fra mange leverandører og utsalgssteder at omtrent alt blir rent på 20 minutters kald vask! 90 grader er i aller høyeste grad nødvendig - om du ikke vil vaske tøy på den temperaturen, kjør i det minste en maskinrens på høy temp minimum 1 gang i måneden. Bare 60 grader er ikke nok over tid.

For å svare på spørsmålet ditt - Hos oss er det 5 dunker ; 1 til håndklær og sengetøy som går på 90 grader stort sett 1 gang i uka, 1 til ull og finvask, 1 til mørk 40 grader, 1 til lys 40 grader, og til sist 1 til truser og sokker på 60 grader.

PS, dette er ingen skjennepreken, men en orientering og bevisstgjøring om hva som faktisk er tilfellet, om noen føler seg støtt.

Takk for et langt og informativt svar om hvordan vaskemaskiner kan samle bakterier, det er en vekker! Kjente jeg ble veldig glad for at jeg vasker sengetøy på 90 1-2 ganger i måneden så maskinen får kokt seg ut litt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde famlliebesøk noen dager og kusina mi ble sjokkert over at jeg putter truser sammen med resten av klærne. Hun sa at det kommer bakterier på de andre plaggene som ikke vaskes vekk på 30 eller 40 grader. Jeg synes det var så ekkelt så jeg kjøpte en egen liten plastkurv som jeg nå putter trusene i til de skal vaskes. Overdriver jeg eller er det lurt? 

Nei. Mitt underliv er ikke så skittent at jeg må koke truser. Har man det bør man oppsøke lege fortløpende. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en kurv med to rom, der det ene blir brukt til typisk 60-95 gradervask, truser, sokker håndklær osv. Det andre rommet blir brukt til typisk 40 gradervask, vanlige klær som bukse og genser. 

Jeg syns også det er ekkelt å blande. Vasker heller ikke gulvmopper sammen med noe annet. Jeg vet om folk som vasker det sammen med håndklær eller kjøkkenkluter. Hver sin smak, men jeg personlig syns det er ekkelt og ønsker ikke å gjøre det. Kjøkkenkluter blir for øvrig også vasket kun for seg. 

Anonymkode: cc4a1...bcc

AnonymBruker
Skrevet

Henges på kanten? Hva er vits med å la noe vått henge der til spott og spe og lukt, når det likevel skal vaskes på 60 grader og alle bakterier forsvinner uansett. 

Ingen ting som lukter så surt som sammenkrøllede våte klær/håndklær. Ingen ting vått havner i skittentøyskurven hos meg.

Anonymkode: af553...c00

• Liker 7
Skrevet

Nei, men overdrev hun da? For det hørtes jo logisk ut når hun sa det. 

Hun overdriver. Jeg gjør som Anonym 9de under her. 

Jeg syntes veninnen din er litt vel hysterisk. Men jeg har to skittentøykurver. En til 40 og en til 60. Men det er ikke av den grunn. Mer for å ha det lettere å stappe i maskinen. 

Anonymkode: 56a92...9de

Nettopp. 👍
Tror nok de fleste organiserer skittentøyskurven på denne måten. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ønsker meg mest en egen kurv for sorteringens skyld, men hadde ikke tenkt på disse bakteriene.

Anonymkode: e7dbc...3d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Også enig med det innlegget om at vaskemaskinen i seg selv har godt av å bli vasket på høyere temperatur. Det renser maskinen og rørene. Jeg vasker av og til typisk 60-vask (truser, håndklær osv) på 95 grader for å få opp temperaturen og få renset maskinen litt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen ting som lukter så surt som sammenkrøllede våte klær/håndklær. Ingen ting vått havner i skittentøyskurven hos meg.

Anonymkode: af553...c00

Enig. 

AnonymBruker
Skrevet

Kokvasker jevnlig da vi bruker mye kluter og kjøkkenhåndklær, noen ganger går håndduker med i kokvasken også. Har alltid gjort det og aldri hatt vaskemaskin som stinker. 

Anonymkode: b1584...022

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har bare lite bad å plass til kun en kurv. Men har en pose i kurven der undertøy ligger. Men lurer litt på hysteriet . Jeg bor alene og skifter undertøy hver dag  og dusjer .og bruker truseinnlegg hvor skitten kan det bli liksom.🙄

Anonymkode: b6401...f1d

Skrevet (endret)

Hvis dere ikke spiser E coli bakteriene så er dette hysteri. Hvordan overlevde folk tidligere?
For ikke å snakke om all "dritten" vi får i oss gjennom maten vi spiser. Alkoholen vi drikker og pillene vi knasker. Kroppen tåler faktisk veldig mye. Den tåler også å være syk.

Endret av Gratis
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Euphorbia skrev (30 minutter siden):

Dette er jo gode poenger for å ta vare på maskinen sin. Har ikke tenkt så mye på det, men det gir jo mening. Men vasker innimellom på 90°, men nå skal jeg kjøre en tom maskin med kun vaskemiddel jevnlig. Men det er også viktig å rense filteret jevnlig. Med barn i hus havner det gjerne litt småting der, itillegg til lo og slikt.

Samtidig vil jeg påstå at truser og vaskekluter som ligger sammen med håndklær for så å bli vasket på 60° ikke er en umiddelbar bakteriebombe. 

Anonymkode: 56a92...9de

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...