Gå til innhold

Har dere egen skittentøykorg til truser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to kurver. En for 60° (undertøy, sokker, håndklær, kluter, sengetøy) og en for 40° (Klær)

Anonymkode: c25d7...179

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eneste gode grunnen som jeg ser det, til å ha separat skittentøyskurv for truser, er at det gjør det lettere for meg når det skal vaskes mtp. sortering til vaskepose 😄

Anonymkode: 0cc79...362

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det beste er nok å skaffe seg en autoklav, slik at man blir kvitt alle bakteriesporer også. Kokvask først, så autoklav.

Anonymkode: d395b...9c7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det beste er nok å skaffe seg en autoklav, slik at man blir kvitt alle bakteriesporer også. Kokvask først, så autoklav.

Og brukte truser legges selvsagt til bløt i 70% sprit dersom man ikke kan kokvaske dem umiddelbart etter bruk.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Omgangssyke er som regel pga nirovirus. Det smitter mest via dråper og kontaktflate. Kanskje du selv burde lese mer om både omgangssyke og Duning Kruger... 

Tipper ts ikke legger klær med diaré og oppkast oppi kurven med rene klær. 

Anonymkode: 56a92...9de

Kan du kanskje da forklare meg hvorfor norovirus blandes inn i dette? Det har jo ingenting i denne diskusjonen å gjøre. Dette må være det mest åpenbare stråmannsargumentet noensinne forsøkt på dette forumet.

Og hvorfor rører du inn å blande skitne klær med rene klær? 

Anonymkode: 0d6e0...ea6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har egen til truser og sokker, men av helt andre grunner. Jeg ble rett og slett drittlei av å lete gjennom dynetrekk og store kjoler for å lete opp (eller sortere bort) små truser og sokker når jeg skulle sette på en vask. Nå kan jeg enten bare tømme trusekurven rett i maskina for en 60 graders truse- og sokkevask eller flippe kjapt gjennom den ordinære skittentøyskurven for å sette på en annen vask. 

Anonymkode: c97a7...850

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Omgangssyke er som regel pga nirovirus. Det smitter mest via dråper og kontaktflate. Kanskje du selv burde lese mer om både omgangssyke og Duning Kruger... 

Tipper ts ikke legger klær med diaré og oppkast oppi kurven med rene klær. 

Anonymkode: 56a92...9de

Truser kan ikke få norovirus/ omgangssyke, visste du ikke det?

Anonymkode: d4fe7...d70

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, ikke opplysning: DIN mening! 

Nei, en faktaopplysning.

Anonymkode: 2d0cd...471

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du kanskje da forklare meg hvorfor norovirus blandes inn i dette? Det har jo ingenting i denne diskusjonen å gjøre. Dette må være det mest åpenbare stråmannsargumentet noensinne forsøkt på dette forumet.

Og hvorfor rører du inn å blande skitne klær med rene klær? 

Anonymkode: 0d6e0...ea6

Norovirus er ikke blandet inn, det gjorde du selv. Brukeren snakker om nirovirus. Du falt for din egen stråmann.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, en faktaopplysning.

Og hvilken suveren kilde kommer det fra? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For å oppsumere en dags diskusjon så fallt jeg for bakteriefobien til min kusine, skjønner den, men lærte at det er praktisk å ha en 60graders kurv for det er kav å lete etter alle trusene og sokkene hver gang i forhold til å bare lempe en kurv i maskina. Og lærte verdifull info om at maskinen bør kokes på 90 i blant, skal nå gjøre det 1 gang pr uke og ikke måned. 

Anonymkode: 0dc4b...306

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har truser sammen med håndduker og sengetøy. Så andre klær for seg. Og kanskje noe ull, badematter, sko og sånnt for seg. 

Så hvitt alene, men noen ganger i samme dunk bare sorterer når jeg setter på vask.

Anonymkode: 1bb09...0ef

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det, men bare fordi det er praktisk mtp sortering og vask av klær, da går det mye raskere. Det er jo ikke sånn at undertøyet er så fullt av bakterier at det infiserer de andre klærne liksom. 🙄 Med mindre man er inkontinent eller har barn som holder på å slutte med bleie. 

Anonymkode: 04ccb...e98

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, ikke opplysning: DIN mening! 

Virker som du tok deg nær av det. Det blir ikke rent på så lav temperatur. 

AnonymBruker
Skrevet

Vaskemaskinen er laget for å vaske rent på lavere temperatur. Den bruker både mekanisk påvirkning, såpe og temperatur. 
hygienetiltak mot noro (og e-coil)  er håndvask med såpe, vann og mekanisk påvirkning (gni hendene sammen) i 40-60 sekunder. Det er liksom ansett som bra praksis som fjerner mye mer enn bare sprit f.eks, men å mekanisk vaske klær i såpe og vann i 30-60 minutter holder ikke mål?
ja man gror e-coil på 37 grader, men man gjør det på en agar, ikke i en vaskemaskin med såpe.

Anonymkode: 72692...4b4

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vaskemaskinen er laget for å vaske rent på lavere temperatur. Den bruker både mekanisk påvirkning, såpe og temperatur. 
hygienetiltak mot noro (og e-coil)  er håndvask med såpe, vann og mekanisk påvirkning (gni hendene sammen) i 40-60 sekunder. Det er liksom ansett som bra praksis som fjerner mye mer enn bare sprit f.eks, men å mekanisk vaske klær i såpe og vann i 30-60 minutter holder ikke mål?
ja man gror e-coil på 37 grader, men man gjør det på en agar, ikke i en vaskemaskin med såpe.

Det trodde jeg og men se denne kommentaren her

Euphorbia skrev (7 timer siden):

Blir ikke sjokkert, men syns det er utrolig at man i dag er så lite opplyst angående vaskerutiner og ulik temperatur.

Jeg jobber i bransjen med salg og reparasjon av hvitevarer, og hadde dere visst hvor mye gørr og ulumskheter som befinner seg på innsiden av en vaskemaskin etter måneder og år med bare dvaske-vasking på 40 grader, og til nød en 60 grader i ny og ne - dere hadde brent klærne og kasta maskinen. 

Dette handler ikke om at jeg er hysterisk for bakterier eller sykdommer (for det er jeg virkelig ikke..). Men generell god hygiene og unngå lukt! For ikke å snakke om å holde selve vaskemaskinen ren og pen innvendig, så klesvasken faktisk blir ren. Man kan naturligvis være enig om at man stort sett ikke er særlig møkkete i vanlige hverdagsklær, og man er jo "ren" når man går ut av dusjen og tørker seg med håndkle. Men dere er klar over alt av hudrester og fett fra kroppen som blir i tøy og håndkler man tørker og skrubber seg med? Og det er ikke til å komme unna at det er visse bakterier i undertøy og tettsittende tøy, selvom man ikke akkurat tisser og driter i buksa til enhver tid som noen påpeker... Hvor blir dette av? Jo det går av i vaskemaskinen. Problemet er bare at det blir ikke like lett med ut av maskinen når temperaturen er for lav. Da blir det smuss og avleiringer som over tid bygger seg opp i gummibelger, inni beholderen på maskinen og i slanger og avløp. Dette kan skape vond lukt i maskinen, og at tøyet ikke blir så rent som man tror, da du faktisk plasker tøyet rundt i gørra som har bygget seg opp rundt i maskinen, bare på steder det ikke er så lett å se. 

Ber en innstendig bønn om at folk blir flinkere til å vaske egnet tøy på høyere temperaturer, og bruk mindre hurtigprogram for best mulig vaskeresultat. Det er dessverre svært misvisende fra mange leverandører og utsalgssteder at omtrent alt blir rent på 20 minutters kald vask! 90 grader er i aller høyeste grad nødvendig - om du ikke vil vaske tøy på den temperaturen, kjør i det minste en maskinrens på høy temp minimum 1 gang i måneden. Bare 60 grader er ikke nok over tid.

For å svare på spørsmålet ditt - Hos oss er det 5 dunker ; 1 til håndklær og sengetøy som går på 90 grader stort sett 1 gang i uka, 1 til ull og finvask, 1 til mørk 40 grader, 1 til lys 40 grader, og til sist 1 til truser og sokker på 60 grader.

PS, dette er ingen skjennepreken, men en orientering og bevisstgjøring om hva som faktisk er tilfellet, om noen føler seg støtt.

AnonymBruker
Skrevet

Euphorbia skrev (7 timer siden):

Blir ikke sjokkert, men syns det er utrolig at man i dag er så lite opplyst angående vaskerutiner og ulik temperatur.

Jeg jobber i bransjen med salg og reparasjon av hvitevarer, og hadde dere visst hvor mye gørr og ulumskheter som befinner seg på innsiden av en vaskemaskin etter måneder og år med bare dvaske-vasking på 40 grader, og til nød en 60 grader i ny og ne - dere hadde brent klærne og kasta maskinen. 

Dette handler ikke om at jeg er hysterisk for bakterier eller sykdommer (for det er jeg virkelig ikke..). Men generell god hygiene og unngå lukt! For ikke å snakke om å holde selve vaskemaskinen ren og pen innvendig, så klesvasken faktisk blir ren. Man kan naturligvis være enig om at man stort sett ikke er særlig møkkete i vanlige hverdagsklær, og man er jo "ren" når man går ut av dusjen og tørker seg med håndkle. Men dere er klar over alt av hudrester og fett fra kroppen som blir i tøy og håndkler man tørker og skrubber seg med? Og det er ikke til å komme unna at det er visse bakterier i undertøy og tettsittende tøy, selvom man ikke akkurat tisser og driter i buksa til enhver tid som noen påpeker... Hvor blir dette av? Jo det går av i vaskemaskinen. Problemet er bare at det blir ikke like lett med ut av maskinen når temperaturen er for lav. Da blir det smuss og avleiringer som over tid bygger seg opp i gummibelger, inni beholderen på maskinen og i slanger og avløp. Dette kan skape vond lukt i maskinen, og at tøyet ikke blir så rent som man tror, da du faktisk plasker tøyet rundt i gørra som har bygget seg opp rundt i maskinen, bare på steder det ikke er så lett å se. 

Ber en innstendig bønn om at folk blir flinkere til å vaske egnet tøy på høyere temperaturer, og bruk mindre hurtigprogram for best mulig vaskeresultat. Det er dessverre svært misvisende fra mange leverandører og utsalgssteder at omtrent alt blir rent på 20 minutters kald vask! 90 grader er i aller høyeste grad nødvendig - om du ikke vil vaske tøy på den temperaturen, kjør i det minste en maskinrens på høy temp minimum 1 gang i måneden. Bare 60 grader er ikke nok over tid.

For å svare på spørsmålet ditt - Hos oss er det 5 dunker ; 1 til håndklær og sengetøy som går på 90 grader stort sett 1 gang i uka, 1 til ull og finvask, 1 til mørk 40 grader, 1 til lys 40 grader, og til sist 1 til truser og sokker på 60 grader.

PS, dette er ingen skjennepreken, men en orientering og bevisstgjøring om hva som faktisk er tilfellet, om noen føler seg støtt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre skittentøysdunker. En til ull og silke. En til 40 gradersvask. Og en til 60 gradersvask. Men ikke pga det kusina di sa. 

Anonymkode: 6159d...2d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette har jo med renhold av selve vaskemaskinen, ikke om klærne blir rene. To veldig ulike ting.
Og ja det kan legge seg belegg, men oftes ikke, men det betyr ikke at klærne blir fulle av bakterier. Dritt bygger det seg òg opp i maskiner som bare går på 90 grader og. Jeg har åpnet det og. Men de fleste ser helt ok ut. Det er ingen grunn til å alltid vaske på høy temperatur og lange program. Sett maskina på tom på 90 grader nå og da. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Janmar skrev (35 minutter siden):

Virker som du tok deg nær av det. Det blir ikke rent på så lav temperatur. 

Har du prøvd eller er du bare en sau som sier det andre sier? 

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...