Gå til innhold

Barn i bryllup

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er invitert i bryllup i mai 2026. Vi er en liten familie, hvor jeg er den eneste med barn. (Tvillinger på 9år).

Det er kun jeg som er invitert. Uten barna mine. Noe som gjør at jeg ikke får mulighet til å dra siden jeg ikke har noen til å passe dem. 

Jeg er alenemor, og har ikke kontakt med barnas far. Bryllupet er 7 timer unna her vi bor, så jeg må ha overnatting om jeg hadde takket ja.   

Jeg har fortalt bruden at jeg ikke kan komme siden jeg ikke har noen til å passe barna. Hun svarte bare at det er trist, men ikke noe å gjøre med. 

Er jeg urimelig som blir lei meg for at barna mine ikke er invitert? Det er så sjelden hele familien samles, og det føles så sårt at jeg blir den eneste som ikke får mulighet til å dra.

Anonymkode: b7c73...736

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du høre med noen av barnas venner om de kan overnatte der?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er invitert i bryllup i mai 2026. Vi er en liten familie, hvor jeg er den eneste med barn. (Tvillinger på 9år).

Det er kun jeg som er invitert. Uten barna mine. Noe som gjør at jeg ikke får mulighet til å dra siden jeg ikke har noen til å passe dem. 

Jeg er alenemor, og har ikke kontakt med barnas far. Bryllupet er 7 timer unna her vi bor, så jeg må ha overnatting om jeg hadde takket ja.   

Jeg har fortalt bruden at jeg ikke kan komme siden jeg ikke har noen til å passe barna. Hun svarte bare at det er trist, men ikke noe å gjøre med. 

Er jeg urimelig som blir lei meg for at barna mine ikke er invitert? Det er så sjelden hele familien samles, og det føles så sårt at jeg blir den eneste som ikke får mulighet til å dra.

Ja, det syns jeg du er. Jeg forstår veldig godt at brudeparet ikke ønsker barn til stedet i bryllupet sitt. Det er deres dag og det må de få bestemme. Du har 9 måneder på deg til å kunne skaffe en barnevakt. 

Anonymkode: 7b7a4...c6c

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har du jo god til på deg til å skaffe barnevakt. Bør ikke være så vanskelig når barna er så gamle. Kan de overnatte hos venner den helga?

Hvis bryllupet er på et hotell,  kan de jo også være på rommet og kose seg meg fri tilgang til nettbrett, godteri og du kan bestille pizza til dem?

Anonymkode: 2db64...c5b

• Liker 6
Skrevet

Da hadde jeg avtalt med foreldrene til noen venner av dem om at de kan være der og overnatte. Er jo ikke småbarn det er snakk om her 😅

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Bryllup er ikke et vanlig familieselskap, men brudeparets dag. Om du vil at hele familien skal samles med barn kan du jo invitere noe selv. 

9 mnd. er ganske rimelig tid å finne barnevakt på. 

Anonymkode: bd16b...f4e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Noen bryllup er for hele familien, andre er ikke det. Det er helt opp til brudeparet hvilken type setting de ønsker seg. 

Så store barn bør klare en helg med barnevakt. En nær venn av dere, kanskje dere kan spørre noen fra klassen til barna som de er mye med. Dette ordner seg.

Anonymkode: e8aa3...eb1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes personlig det er kjipt at folk velger barnefrie bryllup, men det er en vanlig greie. Nå har de landet på at de vil gjøre det på denne måten, og det å utforme bryllupet sitt for å imøtekomme andres ønsker enn sine egne tenker jeg ingen er forpliktet til. Du har også fått 8-9 måneder på deg til å vurdere om du skal ordne pass eller stå over. Tenker det helt greit. 

Anonymkode: d2eb6...baa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du er urimelige.

Om brudeparet ønsker barneftitt så er det dems dag.

Og synes dem har gitt deg veldig god tid.

Om du vil dra dit har du 9 mnd på deg å finne barnevakt.

At du er alenemor, uten far i bildet er ikke brudeparets sin skyld.

Anonymkode: 624ed...325

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du er urimelig, for det er klart at du kan dra i bryllupet så frem dine barn ikke har veldig store hjelpebehov og ikke kan være alene uten deg. Om du har tenkt til å overnatte ved bryllupet en plass, kan barna fint oppholde seg der mens du er på festen. Neste år er de tross alt 10 år, og i tillegg er de to sammen. Eventuelt kan de overnatte hos venner den helgen. 

Anonymkode: d01c5...91c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde jeg avtalt med barnas venner om overnatting. Har du forsøkt dette? Eller har du gått rett inn i «siden ungene mine ikke er invitert, så vil jeg ikke».. 

Vi har nye familie og slik vi, men i situasjoner der alle voksne er invitert, har vi opp gjennom barneskolen snakket med venner av barna (altså foreldrene til venner av barna). 
Og alle gangene har det ordnet seg. 
De sover jo borte hos hverandre innimellom helt uten at det er noe, så det har vært null problem. 

Du har ingen grunn til å blir fornærmet. 

Anonymkode: 8f7e7...197

• Liker 4
Skrevet

Kan du spørre noen på skolen dem går? Lærer, Assisten andre forleder i klassen til barna, naboer hva som helst. Ingen familie overhode? 
veninna di er ikke kjip for og ville har barnefritt bryllup hennes dag. Men stusset på at du ikke har noen du overhode kan spørre. Noen er litt sta ang barn om ofte lager et problem og blir furt for at dem ikke blir invitert. Ser du skiver tvillingene er 9 år, ser noen sier 9 mnd. men går ut fra 9 år siden du skrev det. Selv har vi ikke stort nettverk og nesten ingen som har passet, men vet veninna mi med barn ønsket at festen skulle være barnefri og da var jo alle naturlig barnevakter i det bryllupet for hennes barn, dem fikk ansette i barnehagen til og passe. Du har tid og forhøre deg litt rundt. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig med barnefritt bryllup.

Det er høyst uvanlig å ikke ha laget seg et nettverk. I den alderen sover man jo ofte hos venner - er til og med venner på hytteturer og slik. 

Anonymkode: 16d1b...161

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde barnefritt bryllup og elsket det! Ønsket i utgangspunktet å ha et lite bryllup, og det ble dyrt å betale for ca 25. barn ekstra. Vi ville også ha en voksenfest med en del alkohol, noe vi ikke liker å kombinere med barn. De fleste foreldrene syns det var deilig å få en barnefri kveld og slippe seg helt løs! Også var det et par som takket høflig nei og det er selvfølgelig helt greit. Det som ikke er greit er å surmule/skape dårlig stemning rundt hvordan andre velger å feire sin store dag.

Så; når andre foreldre har ordnet barnevakt så blir det lett dårlig stemning om du tar med to barn på voksenfest. Det er som oftest en kjedelig setting for barn også. Du kan bli lei deg, men du er urimelig om du signaliserer det. Enten må du takke nei, eller undersøke løsninger (barnevakt, venner, andre foreldre - du har fått mange råd).

Anonymkode: a6e22...827

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er 8-9 mnd til bryllupet. Du har et hav av tid til å ordne barnevakt. Så du har faktisk mulighet til å dra. Men virker som du har bestemt deg for at dit skal du ikke når barna ikke er invitert. Du har jo allerede sagt til bruden at du ikke kommer. 

Anonymkode: 76add...6ec

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt tydelig at du ikke vil i det bryllupet, flaks at du har barn å skyve foran deg som unnskyldning....9 måneder å skaffe barnevakt, like langt som svangerskapet ditt.

Anonymkode: 49cab...347

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også det er hyggelig at barn er med i sånne settinger, men nå har brudeparet valgt å ha det på en annen måte.

Du må da ha noen venner som kan passe to så store barn en helg?

Anonymkode: b95e9...a92

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.8.2025 den 9.37):

Vi er en liten familie, hvor jeg er den eneste med barn. (Tvillinger på 9år).

Det er kun jeg som er invitert. Uten barna mine.

Er jeg urimelig som blir lei meg for at barna mine ikke er invitert?

Du er urimelig.

De vil helt klart ha bryllup uten barn.

Anonymkode: cce7a...860

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en på 10 og 6, de hadde elsket å være på hotell med fri tilgang brett og godteri 

Anonymkode: 7e92e...64b

• Nyttig 1
Skrevet

Du har 9 måneder på deg, du er urimelig. Dette er masse tid på å avtale med noen av barnas venner på. De er jo ikke småunger?

Syntes det er merkelig at ikke har noe nettverk som kan passe ungene? Hva gjør du om du blir skikkelig syk og må på sykehuset? Forhåpentligvis skjer jo det aldri, men jeg hadde aldri turt å ikke hatt NOEN backup plan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...