AnonymBruker Skrevet 31. august #1 Skrevet 31. august Vi er en vennegjeng på 6 par, som har vært en gjeng i ganske mange år. I det ene paret er det en mann som ofte pleier å drikke for mye på ulike arrangement vi er på, og blir ganske ufyselig - det er flere av mennene som også kan bli det. Mennene våre har en tendens til å le av det sammen etterpå, og på fester hvor det kun er de- er det ganske ofte noen som diskuterer høylytt. Men så ler de av det dagen etterpå , også er de like gode venner. Uansett så er denne ene vennen/mannen litt verre enn de andre , og blir også ganske ufyselig mot kona si. Vi var i et bryllup sist helg, hvor en av parene i denne gjengen giftet seg. Han mannen i gjengen ble ganske full, og ufyselig. Han startet to slåsskamper , og vi andre så at kona trakk seg unna og var mye alene. Vi andre jentene ønsket ikke at dette skulle definere hele bryllupet for oss, så vi var egentlig sammen også lot vi hun være litt i fred , men sjekket inn av og til. Men vi merket at hun ikke var i festhumør. Senere ble mannen så full og aggressiv at han ble bedt om å dra hjem . Vi fikk han ikke hjem med taxi, siden han nektet , så han og kona måtte gå hjem. Det var 2 km. Dagen etter kommer det frem at kona hadde brukt to timer på å få han hjem , og at han hadde sovnet tre ganger i andres hager - så hun måtte nærmest slept han. Han er dobbelt så tung som henne, så må ha vært tungt. Han hadde vært svært verbal mot henne og opptrådt truende mot henne. Vi så også dagen etter at hun hadde forsøkt å ringe noen av oss. Det virker som hun er skuffet over oss, eller mest de andre mennene , for at ingen hjalp henne mer med å få han hjem. Men er det egentlig vårt ansvar? Hvor mye ansvar skal vi ta for en som ikke klarer å håndtere alkohol ? Anonymkode: 5a7b3...9f9
AnonymBruker Skrevet 31. august #2 Skrevet 31. august Han har jelt klart alkoholproblemer, mest sannsynlig er han alkoholiker og en ille en. jeg har vært i denne situasjonen før med en venninne og hennes eksmann, og jeg lot ikke dem komme seg hjem alene fra fest pga henne. Jeg ville hjelpe og støtte min venninne og se til at de kom seg greit hjem. Det gjorde de ikke og jeg endte med å ringe etter hjelp. Ja jeg synes det var litt dårlig gjort å la henne gå alene med ham, samtidig kan det hende dette er en av vekkerene hun trenger for å se at hun er gift med alkoholiker som blir voldelig i fylla.. Anonymkode: c4236...311 16 4
AnonymBruker Skrevet 31. august #3 Skrevet 31. august For noen elendige venner dere var! Anonymkode: 74a82...59c 36 1 11
AnonymBruker Skrevet 31. august #4 Skrevet 31. august Men dere kan jo i hvertfall snakke om oppførselen i dårlig lys foran ham i etterkant. Jeg hadde sagt at neste gang ringer jeg politiet eller går bare fra ham. Han er voksen. Er ikke dere eller konens jobb å få ham hjem. Han har et alvorlig problem og alle som sier det høyt og direkte til denne/disse mennene er også et problem. Anonymkode: 38cc1...7ad 7 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #5 Skrevet 31. august For noen dårlige venner dere er om dere ikke kjører en intervensjon. Det er normalt at folk setter seg ned å prater med den man er bekymret for. Han oppfører seg som han er 18. At mannen ikke har drept kona si er vel ett mirakel... . For håpe dere slipper å lese i avisen en dag at venninna deres er drept... Anonymkode: 4d93e...391 15 1 4
Macro Skrevet 31. august #6 Skrevet 31. august Høres ut som den dama trenger ny mann og ny venngjeng. Jeg mener det riktige hadde vært å hjelpe henne med å få han hjem, og ved en senere og edruelig anledning hadde jeg tatt en prat med henne om hvordan hun egentlig har det i det daglige. 24 12
AnonymBruker Skrevet 31. august #7 Skrevet 31. august Tenker dere burde hjulpet henne her. Om dere har «ansvar» eller «plikt» eller ei tenker jeg er underordnet. Her var realiteten at en fyr som hadde startet to slåsskamper, nektet å sette seg i taxi og som historisk er kjip med kona si i fylla skulle gå 2 km sammen med denne kona når han var på sitt verste. Han er en idiot, absolutt, men å henvise henne til den gåturen alene med ham synes jeg er ganske svakt levert av gode venner. Ikke minst er det elendig, når situasjonen var som den var, at ingen av dere engang fulgte nok med på mobilen underveis på dette parets rusletur til å kunne komme til unnsetning. Så hadde jeg åpenbart lagt opp til å konfrontere fyren skikkelig med det hele i ettertid. Fyren er helt på styr. Men jeg hadde aldri i livet bare festet videre og gjort meg ikke-kontaktbar mens jeg lot en venninne ta med en brautende, aggressiv mann som jeg vet er kjip med henne i fylla på en lang gåtur. Anonymkode: b6615...ae5 26 4 14
Raven.Writingdesk Skrevet 31. august #8 Skrevet 31. august Jeg synes denne var veldig vanskelig, om dere var dårlige venner den kvelden blir litt sekundært for meg, problemet er jo at via å le vekk denne type oppførsel har mennene i gjengen bidratt til å normalisere det over flere år. Fokuser heller på hva dere kan gjøre herfra og fremover: jeg mener spesielt mannfolka bør sette seg ned å snakke med ham og si at det er såpass problematisk at han er ikke velkommen til sosiale greier med alkohol mer hvis han holder på sånn. Dere damer bør snakke med kona og høre om hun trenger hjelp, at han blir utagerende mot henne i fylla er likefullt ett tegn på ustabilitet i forholdet deres og om du er truende i fylla spiller ingen trille, truende er truende. Trenger hun hjelp til å komme seg vekk fra ham? Til slutt : lurer på hva brudeparet tenker om dette? Var han full i selve bryllupet ? De som ikke liker ordet skam bør tenke seg om to gang, for dette er årsaken til at skam er en fin ting til tider. 13 1 5
AnonymBruker Skrevet 31. august #9 Skrevet 31. august Dere burde ha ringt politiet så han fikk seg ei natt i fyllearresten. Starte to slåsskamper???? Herregud for en gjeng tapere. Anonymkode: 70600...0c4 16 13
Snok1 Skrevet 31. august #10 Skrevet 31. august For mange år siden drev en kamerat av meg og kjørte i fylla og var verbalt ufyselig og havnet i slåsskamper. Da ble det kjørt en intervensjon hvor beskjeden var at neste gang du kjører i fylla varsler vi politiet med én gang. Det ble ingen neste gang. Alkoholinntaket ble moderert og 35 år senere er han fremdeles sentral i vår gode kameratgjeng. 10 1 8
AnonymBruker Skrevet 31. august #11 Skrevet 31. august Dette har dere latt pågå i årevis??? Hadde sendt dama hjem i taxi eller tatt hun med hjem for overnatting på gjesterommet, og ringt politiet på mannen. Kanskje han hadde lært av en natt i fyllearresten! For en idiot, og for noen dårlige venner dere er! Anonymkode: c183c...3dd 23 2 5
AnonymBruker Skrevet 31. august #12 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (22 minutter siden): for at ingen hjalp henne mer med å få han hjem. Men er det egentlig vårt ansvar? Hvor mye ansvar skal vi ta for en som ikke klarer å håndtere alkohol ? Om dere ikke vil ta ansvar for ham, er nå en ting. Men hva med å ta et tak for å støtte henne? Anonymkode: 82bbf...f41 20 2 12
AnonymBruker Skrevet 31. august #13 Skrevet 31. august Hadde bedt den dama bli med å sove hos meg. Så kan han fyllefanten klare seg selv, evt ringt politiet Anonymkode: 404d5...5d2 6 4
nordlending Skrevet 31. august #14 Skrevet 31. august Ansvar og ansvar - det beste ville vel uansett vært å ringt politiet slik at de forhåpentligvis hentet han, og tatt seg av venninnen/sendt henne hjem avhengig av hva hun ønsket? 4 2
AnonymBruker Skrevet 31. august #15 Skrevet 31. august Jeg tenker dere ikke er venner, sånn som dere oppfører dere. AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Vi andre jentene ønsket ikke at dette skulle definere hele bryllupet for oss, så vi var egentlig sammen også lot vi hun være litt i fred , men sjekket inn av og til. Sitat Det virker som hun er skuffet over oss, eller mest de andre mennene , for at ingen hjalp henne mer med å få han hjem. Men er det egentlig vårt ansvar? Hvor mye ansvar skal vi ta for en som ikke klarer å håndtere alkohol ? Dere virker ganske empatiløse, rett og slett. Anonymkode: 2d76f...95d 19 19
AnonymBruker Skrevet 31. august #16 Skrevet 31. august hvorfor måtte HUN gå fordi HAN er full? Hun høres ut som enten en enabler av en dørmatte, eller et kontrollert vrak, og dere andre virker som en gjeng nasty mean girls som bare ser på venninnen deres bli psykisk mishandlet år etter år. Håper hun kommer seg langt unna både ham og dere. Anonymkode: 81632...e1d 11 5
AnonymBruker Skrevet 31. august #17 Skrevet 31. august Jeg hadde en eks som var sånn. Og jeg gikk også og strevde med å få han hjem og samtidig var han voldelig mot meg. Hun skulle ikke ha gått hjem med han. Og han kunne bare ha sovet i en hage. Det er sommer han hadde ikke dødd. Og eksen min lever nå enda selv om jeg gjorde det slutt. Angrer på all tiden jeg har gått rundt og slept på han og han var ikke glad i meg. Han var skikkelig voldelig. Det dere ser når han er full, det er sånn han er på innsiden. Til vanlig har han en maske på/en fasade. Når han drikker så faller den masken og han viser hvem han egentlig er. Jeg ville ha gått i fra han og startet et nytt liv uten han. Hun fortjener bedre. Han ødela jo hele kvelden hennes. Og han er nok ikke hyggelig eller grei edru heller. Anonymkode: 23806...f8a 9 2
AnonymBruker Skrevet 31. august #18 Skrevet 31. august Det er vel egentlig å bare si det rett ut til henne og alle sammen: vi ser at han er en dritt i fylla, har et alkoholproblem som han ikke ser selv, og behandler dama si som møkk, mulig fare for fysisk vold, vi ser garantert psykisk vold, men vi gidder ikke gjøre noe med det. Vi bare fortsetter og opprettholder et mønster vi tydelig ser. Vi bare snakker dritt bak ryggen deres etterpå og legger det ut på kvinneguiden. Litt ironisk... Si følgende til alkolikeren: "Skjerp deg - skal du komme på neste samling, så dropper du alkoholen, slik du er nå er du en fare for deg selv og andre. Du trenger proff hjelp.". Har mest sannsynlig et hav av traumer i bunn som gjør at han drikker og oppfører seg sånn. Hadde løpt om jeg hadde møtt ham rusa. Til henne: "beklager at vi ikke hjalp deg, skjønner at det er tøft å leve slik, har du noen du kan snakke med om dette og få hjelp til å håndtere det vanskelige du står i nå". Anonymkode: fa18e...42e 5 1
Daria Skrevet 31. august #19 Skrevet 31. august Han blir full og aggressiv, og deres reaksjon er å trekke dere unna henne og la henne stå i det alene, for det er er jo ikke deres plikt og ansvar. Fy f for en gjeng - dere har heller ikke noen rett til å kalle dere hennes venner lenger, for det er dere åpenbart ikke. Dere merket at hun ikke var i festhumør? No shit, jeg lurer på hvorfor... 20 5
AnonymBruker Skrevet 31. august #20 Skrevet 31. august Glad jeg ikke er en del av denne vennegjengen. Folk har ulik følelse av ansvar for at de man omgås har det bra, og ikke alle er av typen som stiller opp når venner trenger støtte og hjelp. Jeg ser hvilken gruppe dere tilhører. Anonymkode: 27584...d7f 7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå