Gå til innhold

Våkner for tidlig - vanskelig å sovne igjen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sovner greit om kvelden, men våkner ofte etter 4-5 timer. Etter det ligger jeg ofte og vrir meg en time eller mer før jeg evt sover et par timer til. Noen ganger leser jeg på nett før jeg sovner igjen, andre ganger ligger jeg bare og vrir meg før jeg til slutt sovner.

Drikker lite kaffe,  bare 1/2 kopp til frokost. Har prøvd å kutte det helt i perioder uten at det hjelper.

Drikker sjelden te.

Noen som har tips til hvordan sovne fortere igjen? 

Hilsen m65

Anonymkode: aab0b...6ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du en mann på 65 år?

Anonymkode: adda3...2dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er du en mann på 65 år?

Anonymkode: adda3...2dc

Ja

Anonymkode: aab0b...6ef

AnonymBruker
Skrevet

Jo eldre du blir,  jo mindre søvn trenger du.  Du sier du sovet 4-5 timer, våkner før du sover et par timer til.  Da får du ihvertfall 6 timers søvn, og det er kanskje nok? 

Anonymkode: ea395...cfe

• Liker 6
Skrevet (endret)

Du sover ganske mye egentlig, selv om jeg skjønner det er kjipt med den timen våken.

Sover du på ettermiddagen? Ikke les på skjerm, bruk en bok. Lyset fra skjermen kan forstyrre søvn.

Jeg våkner tidlig pga smerter og kan bare glemme å sovne igjen. Har innfunnet meg med at jeg våkner halv fem, fem og at fire-fem timer søvn holder. 

Endret av Kålrota
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo eldre du blir,  jo mindre søvn trenger du.  Du sier du sovet 4-5 timer, våkner før du sover et par timer til.  Da får du ihvertfall 6 timers søvn, og det er kanskje nok? 

Anonymkode: ea395...cfe

Det er en myte at man behøver mindre søvn når man blir eldre. Det er helt normalt at mange eldre våkner for tidlig, men det er altså ikke fordi de behøver mindre søvn. Ref. boka Hvorfor vi sover av nevrolog/søvnforsker Matthew Walker. Et googlesøk vil også bekrefte at dette er en myte. Det står også mye i denne boka om hvor skadelig det er å sove mindre enn 6 timer.

Det er veldig enkelt å vite om man har fått nok søvn. Enten er man opplagt, eller så er man ikke det.

Anonymkode: b20ca...e8b

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er en myte at man behøver mindre søvn når man blir eldre. Det er helt normalt at mange eldre våkner for tidlig, men det er altså ikke fordi de behøver mindre søvn. Ref. boka Hvorfor vi sover av nevrolog/søvnforsker Matthew Walker. Et googlesøk vil også bekrefte at dette er en myte. Det står også mye i denne boka om hvor skadelig det er å sove mindre enn 6 timer.

Det er veldig enkelt å vite om man har fått nok søvn. Enten er man opplagt, eller så er man ikke det.

Anonymkode: b20ca...e8b

Riktig at det ikke stemmer ja. Jeg er i 40 årene og jeg MÅ ha 8 timer med søvn for å kunne fungere, ikke mindre enn det.

Anonymkode: f4ee7...a63

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lærte på DPS at trøtthet gjerne kommer på intervaller på 90 minutter. Det jeg ville gjort hvis jeg var deg var å lage meg en god kopp urtete (en beroligende type f.eks. kamomille), ta den med på senga og lese litt i en bok til de 90(ish) minuttene er over og du blir trøtt igjen.

At man våkner tidligere og sover dårligere med alderen er jo sant, men det kan også skyldes f.eks. stress. Er det noe som er vanskelig i livet for tida? Hvis det er noe du kan ta tak i. endre eller gjøre bedre for deg selv så ville jeg prøvd på det og.

Anonymkode: 324d4...829

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det sånn uansett om du legger deg senere på kvelden også? 

De fleste forskere sier jo at man burde stå opp, og begynne med noe som er "kjedelig" og ikke stimulerende (ikke skjermbruk, mat osv) for da vil kroppen bli døsig igjen. Jeg har prøvd dette med litt forskjellig resultat, noen ganger så funker det raskt, og andre ganger kan jeg gjøre 3 forsøk på å stå opp og gjøre noe kjedelig og legge meg igjen før jeg sovner. 

Anonymkode: 39068...0d7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger ofte bare 5-6 timer. Så når jeg sovner kl 23 og våkner kl 4 så står jeg bare opp. Har ofte fått unna halve arbeidsdagen før klokka 8, så ser bare på det som en fordel. 

Anonymkode: c5729...757

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sliter innimellom med å sovne også, men våkner som regel mellom 03 og 04. Har hatt det sånn i et års tid. Sliten? Jupp. Har bare akseptert at det er sånn....

K51

Anonymkode: 0555f...85c

AnonymBruker
Skrevet

Å lese på nett/bruke skjerm, er nok ikke lurt om man vil sovne igjen.

Jeg våkner kl 0500 - 0530. Har gitt opp å irritere meg over det, eller ligge å vri meg. Står bare opp og starter dagen. Så tar jeg en times avslapping/soving i 14-tiden. Det er det som fungerer for meg, så da blir det sånn 😄

Anonymkode: bd818...e61

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Å lese på nett/bruke skjerm, er nok ikke lurt om man vil sovne igjen.

Jeg våkner kl 0500 - 0530. Har gitt opp å irritere meg over det, eller ligge å vri meg. Står bare opp og starter dagen. Så tar jeg en times avslapping/soving i 14-tiden. Det er det som fungerer for meg, så da blir det sånn 😄

Anonymkode: bd818...e61

For meg kan det faktisk virke veldig godt om årsaken til tidlig oppvåkning er tankekjør. Litt spill gjør at hodet kobler av igjen, og da blir jeg veldig trøtt.

Men når klokka først er 5 vet jeg at jeg er ferdig, så da står jeg som sagt opp. Jeg holder som regel da helt fint til kvelden igjen. 

Så enig - å ligge å vri seg er mot sin hensikt. Jeg holdt på slik en stund, men merket da at soverommet ikke var et sted jeg forbandt med ro og søvn. 

Anonymkode: c5729...757

Skrevet

Tråden er ryddet for helseskadelige råd og anbefalinger.

veronica<3, mod. 

Skrevet

Det er mange som har det slik, og med mindre du er kronisk trett/utslitt ville jeg prøvd å akseptere situasjonen slik den er. Når du våkner så behold roen, ligg å kjenn på at det er godt å bare ligge å døse. Ikke tenk på klokka, og for all del ikke begynn å sjekke telefonen. Om du begynner å tenke "huff/fa*n jeg får ikke sove mer i natt", og du har sovet 5ish timer, så stå opp å start dagen med gjøre noe nyttig (lese/trene/vaske...) uten å gjøre noe stort nummer ut av det. Dert er mange som står opp klokken 5 for å jobbe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...