norw Skrevet 31. august #1 Skrevet 31. august Jeg løper selv og har startet med korte distanser, har nylig startet med 10 km og så er det ikke lenge til jeg skal prøve meg på halvmaraton. Har ikke hatt hastverk med å løpe langt, dette er tredje året jeg deltar i løp og jeg tenkte lenge at jeg får nøye meg med 5 km (uten å stenge døra for 10 km). Men det virker som at allerede på 10 km er det "mange" som deltar uten å egentlig være i form til det. De som må gå et stykke, som jeg selv ser når jeg løper, eller at man kan anta at noen har gått et stykke når man ser tiden deres. Har deltatt i 5 km løp som er samme løypa som 10 km (to runder), vi har startet 10 min etter starten på 10 km og så rukket å ta igjen de som løper 10 km fordi de går. Og jeg er ingen racer selv. Hva er tankegangen? Man tar det som en tur og vil ikke at det skal være over for fort? Handler det om mestring ved å fullføre et lengre løp og så er det noe å fortelle til venner og kjente? Finnes Facebook-grupper der folk er stolte av å fullføre 10 km på en time eller mer. Er man da klar for distansen? Er også noen som skal løpe betydelig lengre, maraton eller halvmaraton, og som allerede før start har en løpsplan som inkluderer gange jevnt utover løpet. Ja, da får du kanskje fullført maraton, som kan være et stort og fint arrangement, men du har gått en betydelig del av løypa? Bygg deg heller opp på kortere distanser og gå for de lengre løpene når du har kapasitet til det? Man kan naturligvis få problemer underveis og må dermed gå et stykke, men de som allerede før start vet at det blir mye gange? 2
AnonymBruker Skrevet 31. august #2 Skrevet 31. august Det jeg ikke skjønner her er hvorfor det er et problem for deg hva andre gjør...? Anonymkode: 7cdc9...d06 20 3
norw Skrevet 31. august Forfatter #3 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det jeg ikke skjønner her er hvorfor det er et problem for deg hva andre gjør...? Anonymkode: 7cdc9...d06 Det står ingenting om at det er et problem. Ikke overraskende at det kommer slike svar, men prøv heller å svare på temaet. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #4 Skrevet 31. august Det er ikke lenge siden Ingrid Kristiansen var ledsager til en kvinne som deltok på løp. (10 km) De kom absolutt sist, lenge etter de andre, men begge var stolte som fy, og selv om de var sist i mål føltes det som en seier. Det ga mestringsfølelse, og lyst til å jobbe videre. Alle må starte et sted Bak betalingsmur: https://www.tb.no/ingrid-og-ingunn-kom-sist-i-mal-men-det-var-en-stor-seier-dette-kommer-jeg-aldri-til-a-glemme/s/5-76-2616203 Anonymkode: 8a3a7...fa1 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. august #5 Skrevet 31. august norw skrev (4 minutter siden): Det står ingenting om at det er et problem. Ikke overraskende at det kommer slike svar, men prøv heller å svare på temaet. Så hvorfor lager du et innlegg her om det? Hvorfor lurer du på dette i det hele tatt? Når folk melder seg på og deltar i et mosjonsløp er det jo fordi de har lyst. Hvem er du til å mene at de skal la være å delta fordi de ikke gjør det på din måte? Anonymkode: 7cdc9...d06 4 1 3
Blåttvann Skrevet 31. august #6 Skrevet 31. august Jeg fatter ikke hvorfor du tar opp dette som et problem? Så lenge man ikke har dårlig løpeteknikk fordi man er overbelastet eller sliten så spiller det ingen rolle hvordan man legger opp løpene sine. Noen trives vel med å klare å løpe visse distanser selv om det betyr at de må gå innimellom? 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #7 Skrevet 31. august Jeg skal delta på et 10km løp snart, det er i forbindelse med klubben jeg er med i. Jeg kommer definitivt til å måtte gå litt, men jeg syns jo det er moro å delta. Det gir mestring å komme i mål, det er gøy å jobbe mot å bli bedre for hver gang. Anonymkode: 715c8...91e 5
Ms. Steele Skrevet 31. august #8 Skrevet 31. august Tankegangen kan jo være at man faktisk er i stand til å gjennomføre en distanse på 10 km selv om man må gå litt innimellom. Jeg er kvinne og 54 år som er superhappy for at jeg løper mila på litt under timen. Jeg vet at det er mange kvinner på min alder som løper raskere enn det, men det bryr jeg meg ikke noe om. 7
AnonymBruker Skrevet 31. august #9 Skrevet 31. august Jeg er nok en av de du sikter til. Jeg er overvektig og har dårlig kondis. Jeg har trent styrketrening i 10 år, cardio som løping/jogging har aldri vært interessant, men har løpt intervaller i perioder. Det vil si 30 sekunder SPURTING 45 sekunder rask gange og gjentaes til det har gått 20 min. Jeg har ikke noe ønske om å være overvektig, men som vi alle vet; Det er ikke så lett da mat er følelser, har vært til behandling gjentatte ganger i mitt liv. Var nesten frisk fra psykiske lidelser før pandemien... Så kom den... Og jeg er over 10 år tilbake i terapiens øyne. Jeg er fortsatt feit, men beina mine klarer å løpe en stund. Det er puppene det er verst for. Det er ingen sportsBH som holder melonene på plass over tid. På det verste hadde jeg 3 stk på meg samtidig. Jeg jogger opptil 1,3 km for å så kjøre rask gange i en halv kilometer, så jogger jeg så langt jeg makter, så rask gange igjen. For meg ser jeg store endringer om jeg aktivt prøver meg på dette over tid. Jeg har ikke deltatt i noen løp, deler svært lite av at jeg løper (sender snap til de enkelte jeg føler meg komfortabel med å dele med) . Facebook henger jeg ikke på. Vi har også en ekstrem stor løpetrend som har tatt helt av her i Norge nå, og "alle" kan jo løpe. Altså har du 2 fungerende bein så kan man løpe. Derav er det mange i dårlig form som melder seg på disse løpene... SÅnn er det jo. Kjendiser og influencere som hiver seg på, og du har ihvertfall 20stk til som melder seg på bare fordi influenceren gjør det. Anonymkode: 7f2fb...48b 3 1 4
MiominMio Skrevet 31. august #10 Skrevet 31. august Noen motiveres av å hive seg på løp. Da synes jeg det er på tryne at andre skal henge seg opp i om de løper eller går til og fra. Hva vet du om deres bakgrunn. Jeg deltar aldri på løp, men synes det er skikkelig kult alle som hiver seg på uansett tempo. All det fokuset på fart ødelegger for svært mange som bare vil være aktive og ha det gøy. 2
norw Skrevet 31. august Forfatter #11 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det er ikke lenge siden Ingrid Kristiansen var ledsager til en kvinne som deltok på løp. (10 km) De kom absolutt sist, lenge etter de andre, men begge var stolte som fy, og selv om de var sist i mål føltes det som en seier. Det ga mestringsfølelse, og lyst til å jobbe videre. Alle må starte et sted Bak betalingsmur: https://www.tb.no/ingrid-og-ingunn-kom-sist-i-mal-men-det-var-en-stor-seier-dette-kommer-jeg-aldri-til-a-glemme/s/5-76-2616203 Anonymkode: 8a3a7...fa1 Dette er noe helt annet. AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Så hvorfor lager du et innlegg her om det? Hvorfor lurer du på dette i det hele tatt? Når folk melder seg på og deltar i et mosjonsløp er det jo fordi de har lyst. Hvem er du til å mene at de skal la være å delta fordi de ikke gjør det på din måte? Anonymkode: 7cdc9...d06 Hvorfor tror enkelte at alle tråder tar utgangspunkt i at TS har et problem?
Gidavmeg Skrevet 31. august #12 Skrevet 31. august Jeg synes det er bra at mange driter i andre og melder seg på det løpet de vil. Selv tørr jeg ikke melde meg på noe som helst fordi jeg tror alle tenker som deg, og da synes jeg det er flaut, MEN jeg har dritlyst å prøve et løp 3 1
norw Skrevet 31. august Forfatter #13 Skrevet 31. august MiominMio skrev (9 minutter siden): Noen motiveres av å hive seg på løp. Da synes jeg det er på tryne at andre skal henge seg opp i om de løper eller går til og fra. Hva vet du om deres bakgrunn. Jeg deltar aldri på løp, men synes det er skikkelig kult alle som hiver seg på uansett tempo. All det fokuset på fart ødelegger for svært mange som bare vil være aktive og ha det gøy. Jeg tenker ikke så mye på farten, man må gjerne holde et jevnt tempo og løpe 10 km på 50 min.
AnonymBruker Skrevet 31. august #14 Skrevet 31. august norw skrev (30 minutter siden): man må gjerne holde et jevnt tempo og løpe 10 km på 50 min. Hvorfor "MÅ" man det? Anonymkode: 7f2fb...48b 7 2
AnonymBruker Skrevet 31. august #15 Skrevet 31. august norw skrev (40 minutter siden): Jeg tenker ikke så mye på farten, man må gjerne holde et jevnt tempo og løpe 10 km på 50 min. Nok en gang: Hva har det å si for deg hva andre gjør? Hvorfor mener du at din måte å delta i et mosjonsløp på er den som er "riktig"? Det du vel heller ikke har tenkt på er at om det skal stilles krav til av kun de i aller best form skal få delta i slike løp, så må de slutte å arrangere dem pga for få deltakere... Anonymkode: 7cdc9...d06 3 1
norw Skrevet 31. august Forfatter #16 Skrevet 31. august Virker ikke som at noen egentlig har forstått tråden, for her er det mye off topic. Hvor mange er det som har svart på det å løpe distanser som man er komfortabel med? Har man ikke kapasitet til 10 km, hvorfor ikke starte med 5 km, hvis man kan holde det gående i 5 km? 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #17 Skrevet 31. august norw skrev (2 minutter siden): Virker ikke som at noen egentlig har forstått tråden, for her er det mye off topic. Hvor mange er det som har svart på det å løpe distanser som man er komfortabel med? Har man ikke kapasitet til 10 km, hvorfor ikke starte med 5 km, hvis man kan holde det gående i 5 km? Så man skal bare holde seg innen for det som er komfortabelt? Anonymkode: 7f2fb...48b 3
norw Skrevet 31. august Forfatter #18 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Så man skal bare holde seg innen for det som er komfortabelt? Anonymkode: 7f2fb...48b Hvis man er komfortabel med å løpe 10 km, så blir det ikke nødvendigvis like komfortabelt om man gir maks innsats for best mulig tid.
AnonymBruker Skrevet 31. august #19 Skrevet 31. august norw skrev (3 timer siden): Dette er noe helt annet. Hvorfor er det noe annet? Løperen gjorde jo som du sa, hun deltok på et løp som var over hennes kapasitet. Hun jogget litt, gikk litt, jogget igjen, og kom seg til slutt til mål. Er det noe annet fordi hun hadde en "løpedronning" som ledsager og motivator? Anonymkode: 8a3a7...fa1 1 2
norw Skrevet 31. august Forfatter #20 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor er det noe annet? Løperen gjorde jo som du sa, hun deltok på et løp som var over hennes kapasitet. Hun jogget litt, gikk litt, jogget igjen, og kom seg til slutt til mål. Er det noe annet fordi hun hadde en "løpedronning" som ledsager og motivator? Anonymkode: 8a3a7...fa1 Jeg ville aldri sammenlignet funksjonsfriske med slike løpere, de gjør sin greie og så tenker jeg at mer ordinære løpere bør prøve å finne distanser og tempo som de er komfortable med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå