Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvor mye plass har du til halvskitne kluter på kjøkkenet egentlig? J

eg henger den over kjøkkenvasken og da er det enklest med kun én. Det er overhodet ikke noe enkelt å skylle og vaske og tørke tre stykker om gangen enn å holde rede på én og hive den i skittentøyet ved dagens slutt. Oppbevares ulike steder? Så du må gå i tre ulike skuffer? 

Et spisebord kan være mye mer grisete enn gulvet... 

Syns overhodet ikke det er vanskelig med én klut og å bytte den ut daglig. 😅

Anonymkode: 04052...fbc

Et spisebord har helt andre bakterier enn et gulv! På gulvet kan det være jord,dyrehår osv. På bordet er det kun matsøl. 

Gulvklut oppbevarer jeg på vaskerommet sammen med mopp og moppestativ så det er enkelt å holde de adskilt. 

Anonymkode: 0d11a...bd6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et spisebord har helt andre bakterier enn et gulv! På gulvet kan det være jord,dyrehår osv. På bordet er det kun matsøl. 

Gulvklut oppbevarer jeg på vaskerommet sammen med mopp og moppestativ så det er enkelt å holde de adskilt. 

Det er virkelig begrenset hvor mye jord og dyrehår som havner under spisebordet akkurat der småradden kastet ned brokkolien.

Du ser ikke at det er forskjell på å tørke opp smulene etter babyens forsøk på å gomle brød og å vaske hele gulvet?

Anonymkode: 7c3d9...4ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er virkelig begrenset hvor mye jord og dyrehår som havner under spisebordet akkurat der småradden kastet ned brokkolien.

Du ser ikke at det er forskjell på å tørke opp smulene etter babyens forsøk på å gomle brød og å vaske hele gulvet?

Jeg er renholder og forholder meg det faktum at bord er renere enn gulv. Du har med jord og andre ting på klær og sko og det faller av og finnes på alle gulv. Fordi om du ikke ser det med det blotte øyet. "Æsjfolket"på kg burde skjønne dette. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.9.2025 den 15.22):

Et gulv trenger ikke være så rent som en bordplate. Så gulvkluten trenger heller ikke være så ren som bordkluten. Det er ikke bra renhold å bruke samme klut på bord som på gulv. 

Jo, det føler jeg. Nesten i alle fall. Vi går jo på det. Tråkker det inn på hygienisk sone på bad. Opp i sofa. I seng om man går barbeint. 

Så bruker alltid ren klut når vi tar over gulv. 

Anonymkode: 15069...ea1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor mye plass har du til halvskitne kluter på kjøkkenet egentlig? Jeg henger den over kjøkkenvasken og da er det enklest med kun én. Det er overhodet ikke noe enkelt å skylle og vaske og tørke tre stykker om gangen enn å holde rede på én og hive den i skittentøyet ved dagens slutt. Oppbevares ulike steder? Så du må gå i tre ulike skuffer? 

Et spisebord kan være mye mer grisete enn gulvet... 

Syns overhodet ikke det er vanskelig med én klut og å bytte den ut daglig. 😅

Ser med gru at enkelte har brukte kluter hengende både på bad og kjøkken rundt omkring... 🤢 Det oppleves uhygienisk og uestetisk. 

En klut tar marginalt med plass på vaskerommet. Tørker på et stativ som henger over varmtvannsbereder. Legges i egen skittentøyskurv. Vaskes på 95 når det er fullt.

Så på bad ser du aldri skitne kluter. 

På dagtid henger våt klut over kran. Og handkle over handtak stekeovn. På slutten av dagen legges begge deler til vask/tørk. Og jeg legger frem nytt handkle og ny klut til bruk fra neste morgen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo, det føler jeg. Nesten i alle fall. Vi går jo på det. Tråkker det inn på hygienisk sone på bad. Opp i sofa. I seng om man går barbeint. 

Så bruker alltid ren klut når vi tar over gulv. 

Helt ulogisk! Gulv har levert kvalitet av renhold. 

AnonymBruker
Skrevet

Bytter ca annenhver dag eller oftere, og kluten i vaskemaskin med håndklene. Bare samler de opp :)

Anonymkode: fe616...aa9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er renholder og forholder meg det faktum at bord er renere enn gulv. Du har med jord og andre ting på klær og sko og det faller av og finnes på alle gulv. Fordi om du ikke ser det med det blotte øyet. "Æsjfolket"på kg burde skjønne dette. 

Ok, du er renholder. Da innehar du kompetanse i hvordan man skal gjøre hygienisk rent i arealer som skal brukes av en større menge mennesker som møtes utenfor private hjem.

Det gjør at du har mistet forståelse for at et privat hjem som benyttes av samme lille gruppe mennesker på konstant basis ikke trenger - og heller ikke bør - rengjøres på samme måte som de arealene du har som yrke å holde rene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ok, du er renholder. Da innehar du kompetanse i hvordan man skal gjøre hygienisk rent i arealer som skal brukes av en større menge mennesker som møtes utenfor private hjem.

Det gjør at du har mistet forståelse for at et privat hjem som benyttes av samme lille gruppe mennesker på konstant basis ikke trenger - og heller ikke bør - rengjøres på samme måte som de arealene du har som yrke å holde rene.

På ingen måte! Men prinsippene gjelder uansett hvor man er. Gulv er alltid mindre hygienisk enn bordplater. Du spiser ikke på gulvet og da trenger det ikke å være perfekt . 

AnonymBruker
Skrevet

Har vokst opp med at kluter og kjøkkenhåndkler kokes i en egen kjele, så jeg gjør det.

Legger gas-/bomullsklutene i kaldt vann, har oppi Blenda og lar det så koke opp. Koker vel i ca. 10 min. Da blir de hvite og fine. 

Kunne ikke falle meg inn å vaske de sammen med truser eller gulvtua, selv om det er på 90 grader. 

I hverdagen så skyller jeg kluten godt etter bruk og avslutter alltid med kaldt vann. Henger den så over kanten til tørk. Bytter ved behov. Kaffesøl osv blir tatt med tørkepapir.

Anonymkode: ffed9...0d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Derfor vasker jeg først bordet, så stol, så gulvet (hvis det er matsøl på gulvet), og hiver inn på vaskerommet. Mye enklere enn å styre med TRE kluter som til enhver tid skal henges til tørk. Hvorfor skal jeg moppe når det går fortere å tørke over med kluten? 

Vi snakker jo om matgris etter barn, ikke vanlig gulvvask. 

Å hente noe på vaskerommet innebærer to trapper for meg. Det er ikke enklere en plass. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På ingen måte! Men prinsippene gjelder uansett hvor man er. Gulv er alltid mindre hygienisk enn bordplater. Du spiser ikke på gulvet og da trenger det ikke å være perfekt . 

Og derfor - når man rydder etter middag med smårollinger i beina - vasker man nevnte smårollingers matkunstverk fra bordet først, stolene deres etterpå og gulvet til sist med mærmeste tilgjengelige fuktige tøystykke før man slenger nevnte fuktige tøystykke til vask.

Å styre med flere kluter er fullstendig unødvendig når målet er å få brunsausen av unger, bord, stoler og golv raskest mulig. 

AnonymBruker
Skrevet

Bytter ut og kaster kjøkkenkluten i søpla 1- 2 ganger for dagen. Klarer ikke skittne kluter. Kjøper disse pk med rosa/,blå/grå klutene, og klipper dem opp i 2 deler, så dem varer lenger

Anonymkode: 2a7a6...b23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...