Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bruker engangsklut og etter kjøkkenbruk bruker jeg den til å vaske badet eller andre røffere ting før den da går i søpla.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Etter erfaring med ekle kluter i barndommen, så har jeg utviklet klutenfobi, og tar ny klut hver gang jeg trenger en. De vaskes med andre ting på 60 grader.

Anonymkode: 79ccf...24b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hæ...du må jo bytte hver dag!

Anonymkode: 00476...9fc

Ja, nordmenn dør jo som fluer fordi de ikke bytter kjøkkenklut hver dag.

Anonymkode: 42c5b...898

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bruker torky papir til det meste. Engangs= hygienisk! Vasker over til slutt med klut, bytter den hver dag! Da går den på 60grader i vaskemaskinen!

Anonymkode: 80ca0...7cc

Engangs = miljøsvin! 

Vi har rundt 50 kluter som er laget av gamle håndklær jeg klipte opp. Har ikke sydd kanter eller noe, da jeg er opptatt av funksjon, ikke estetikk. Bytter klut etter 1-2 dager, putter den i en våtpose etter bruk, og når posen er full vasker jeg de i vaskemaskina. 

Anonymkode: b796e...bd2

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har mange, bytter hver dag, slenger dem i maskinen sammen med håndklær osv. Har engangskluter til skikkelig gris hvis det er nødvendig.

Anonymkode: 9c887...d7a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skyller kluten etter bruk og legger til tørk. Legger den til vask etter behov - dvs når den er for skitten til å bare skylles av - og vasker på 60 grader sammen med annen 60-vask (truser, håndklær, vaskekluter). 

Anonymkode: 7c3d9...4ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bytter klut ca annenhver dag. Spørs hvor mye den blir brukt. Er jeg på siste kluten, kjøres den i mikroen noen minutter så den blir fresh igjen. Har nok kluter til å fylle en hel vaskemaskin. Bruker kun microfiber. 

Anonymkode: 8874a...c21

AnonymBruker
Skrevet

Har et tørkestativ over varmtvannsbereder (vaskerom) for kluter. Kjøkkenklut og kjøkkenhandkle henges der etter at kjøkkenet er vasket og rydddet hver kveld. Samtidig som man legger frem nytt sett for bruk neste dag. 

Kokvaskes, sammen med andre vaskekluter og slikt. Vet mange synes det er ekkelt, men jeg tenker at 95 grader vasker helt rent. 

Anonymkode: 15069...ea1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skyller kluten etter bruk og legger til tørk. Legger den til vask etter behov - dvs når den er for skitten til å bare skylles av - og vasker på 60 grader sammen med annen 60-vask (truser, håndklær, vaskekluter). 

Anonymkode: 7c3d9...4ea

Det er for lite. Hvorfor ikke kovask? 

Anonymkode: 15069...ea1

• Nyttig 1
Skrevet

Vasker kjøkkenkluter for seg ,  samler de opp og tar vask på 60 grader sammen med kjøkkenhåndklær . Å legge i microen var nytt for meg , det må jeg prøve 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kluter trenger da ikke kokes. 

Anonymkode: 07075...148

Å koke et par kluter i en liten kjele tar et par minutt. Lett oppkok, som når man koker tevann, ikke fosskoke.  La den ligge litt, vrir den opp og henger til tørk på kjøkkenstativet. Benytter rene bomullskluter av god kvalitet. De tåler denne prosessen mange ganger. Enkel prosess som dreper alt av bakterier, og som tar lite energi. Mikrofiber benyttes ikke i dette huset. Bomullskluter og håndklær med forskjellig vevekvalitet til hvert sitt bruksområde. Kjøkkenklut kokes lett opp etter behov, minimum annenhver dag og henges alltid til tørk. Resten går på 60 i maskin. Benytter også mye sitron, edikk og natron til diverse husvask.

Anonymkode: bbfbb...902

• Liker 1
Skrevet

så lenge ikke kluten er særlig skitten, men kan lukte litt så veter jeg den og setter den 30-60 sek i mikrobølgeovn. da blir den fresh og ny.

er den fettete hiver jeg den til vask.

Skrevet

Den rengjøres enten med vann på kjøkkenet eller den vaskes i vaskemaskinen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
sommermor skrev (41 minutter siden):

Den rengjøres enten med vann på kjøkkenet eller den vaskes i vaskemaskinen.

Kun vann?

Anonymkode: cb1c4...16b

Skrevet

Skyller og henger opp etter hver bruk, kaster i skittentøyskurven på kvelden - ny klut morgenen etter. Vaskes på maskin på 95 grader.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Æsj! Mye bakterier etter 1 dag! VASK DE HVER DAG! BYTT NYE HVER DAG!

Anonymkode: 00476...9fc

Slutt å vas! Det er jo ikke bakterievekst når man tørker de! Er du 12 år siden du ikke vet sånn+sier æsj til ting? 

• Liker 7
Skrevet

Vasker alt i vaskemaskinen sammen med håndklær 1 gang i uken. Flest ganger 60 grader og 1 gang i måneden på 95 grader :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker aldri kluten til å vaske direkte matsøl og flekker. Da bruker vi alltid først kjøkkenpapir, og overflatevasker med klut etterpå med zalospray. Kluten blir alltid skylt i så varmt vann som mulig - og gjerne med litt zalo - og vridd skikkelig. Avslutter med å skylle kluten i iskaldt vann, vri og henge luftig til tørk. Skifter klut flere ganger i uken. Hvis kluten blir brukt direkte på matsøl, går den rett i vask, men det skjer sjelden. 

Anonymkode: c5beb...646

AnonymBruker
Skrevet
Udyrisk skrev (6 minutter siden):

Slutt å vas! Det er jo ikke bakterievekst når man tørker de! Er du 12 år siden du ikke vet sånn+sier æsj til ting? 

Enig! Enkelte vet ikke bedre og overdriver…. Skyller man kluten godt, vrir den opp skikkelig og henger til tørk, trenger man ikke være hysterisk. 

Anonymkode: c5beb...646

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å koke et par kluter i en liten kjele tar et par minutt. Lett oppkok, som når man koker tevann, ikke fosskoke.  La den ligge litt, vrir den opp og henger til tørk på kjøkkenstativet. Benytter rene bomullskluter av god kvalitet. De tåler denne prosessen mange ganger. Enkel prosess som dreper alt av bakterier, og som tar lite energi. Mikrofiber benyttes ikke i dette huset. Bomullskluter og håndklær med forskjellig vevekvalitet til hvert sitt bruksområde. Kjøkkenklut kokes lett opp etter behov, minimum annenhver dag og henges alltid til tørk. Resten går på 60 i maskin. Benytter også mye sitron, edikk og natron til diverse husvask.

Anonymkode: bbfbb...902

Nei. Det dreper absolutt ikke alt av bakterier

Anonymkode: a42c1...9c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...