Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ny klut ved behov, vasker på 90 i maskina. Noen ganger har jeg kokt i kjele.

Anonymkode: 3c958...4a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har små og store barn, (4 stk) så kjøkkenklutene går rett på vaskerommet etter hvert måltid for tiden😂 Da baby stol og tripp trapp stol og gulvet må sveipes over etter hvert måltid.. Sveiper over med tørkepapir først, og avslutter med kluten på stoler og til slutt gulvet, så rett på vaskerommet.. 

Har hatt småbarn i huset nesten sammenhengende i 12 år, så etter hvert måltid byttes klut.. Vasker de på 60 grader..

Anonymkode: 1f100...028

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har små og store barn, (4 stk) så kjøkkenklutene går rett på vaskerommet etter hvert måltid for tiden😂 Da baby stol og tripp trapp stol og gulvet må sveipes over etter hvert måltid.. Sveiper over med tørkepapir først, og avslutter med kluten på stoler og til slutt gulvet, så rett på vaskerommet.. 

Har hatt småbarn i huset nesten sammenhengende i 12 år, så etter hvert måltid byttes klut.. Vasker de på 60 grader..

Anonymkode: 1f100...028

Hvorfor har du ikke en klut til bord og benker og en til stoler og siste til gulv? Da trenger du ikke bytte så ofte. 

Anonymkode: 0d11a...bd6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor har du ikke en klut til bord og benker og en til stoler og siste til gulv? Da trenger du ikke bytte så ofte. 

Vi er bare to voksne, og jeg gjør nesten som personen du siterer. Ny klut minst en gang om dagen. Bruker papir på søl, vasker fra øverst til nederst. Er jo vel så ekkelt å ta en gulvklut som er brukt en gang før, og bruke på nytt. 

Vasker riktignok på 95 grader. 60 er for lite for kluter. 

Anonymkode: 15069...ea1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mener du de engangsklutene? Føler de er så tynne og suger opp lite

Anonymkode: cb1c4...16b

Tar 2 i slengen, funker ok.

AnonymBruker
Skrevet

Vi er bare to voksne, og jeg gjør nesten som personen du siterer. Ny klut minst en gang om dagen. Bruker papir på søl, vasker fra øverst til nederst. Er jo vel så ekkelt å ta en gulvklut som er brukt en gang før, og bruke på nytt. 

Vasker riktignok på 95 grader. 60 er for lite for kluter. 

Anonymkode: 15069...ea1

Et gulv trenger ikke være så rent som en bordplate. Så gulvkluten trenger heller ikke være så ren som bordkluten. Det er ikke bra renhold å bruke samme klut på bord som på gulv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.8.2025 den 8.50):

Skyller etter bruk og henger opp. Blir ikke bakterier i tørr klut. Vasker i maskinen når det trengs. 

Hvem sa at bakterier dør når det er tørt? Det blir ikke bakterievekst når det er tørt. Forskjell på de to tingene der. Skyll klut så det ikke er matrester og søl i den og heng den opp så hindrer du at det utvikles bakterier. 

"Blir ikke bakterier i tørr klut". 

Det er ikke sant når kluten først har vært fuktet og brukt til renhold. Da er det ikke tilstrekkelig å bare tørke den om og om og om igjen - bakteriene får vokse hver gang kluten skylles opp igjen og får en ny tørkeperiode på noen timer. 

Og bakterier kan ikke bare skylles ut. Det tar tid før kluten tørker og da får bakteriene kost seg og vokst frem (gitt at man har vasket noe med bakterier). Etterhvert kommer du til et punkt der du må vaske kluten skikkelig og ikke bare henge den til tørk for n-te gang. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.8.2025 den 8.28):

Skifter klut 1 gang i uka og vasker alt i vaskemaskin sammen med mopp og håndklær på 90 grader  trodde det var normalt jeg

Anonymkode: dd04c...a8d

Samme her men bytter klut hver dag såklart

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det enklere? 🤔 Er jo ikke vanskelig å bytte klut. Er vanskeligere å skylle og tørke tre ulike kluter og holde rede på hva som er hva. 

Anonymkode: 04052...fbc

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (2 timer siden):

"Blir ikke bakterier i tørr klut". 

Ja,som jeg sa så blir det ikke bakterievekst i tørr klut. En bakterie må ha noe å vokse i. Den må ha fuktighet. Selvsagt varer det ikke evig men man slipper å ta ny klut flere ganger om dagen om man tørker og skyller. 

NoaideBiehtar skrev (2 timer siden):

Det er ikke sant når kluten først har vært fuktet og brukt til renhold. Da er det ikke tilstrekkelig å bare tørke den om og om og om igjen - bakteriene får vokse hver gang kluten skylles opp igjen og får en ny tørkeperiode på noen timer. 

Og bakterier kan ikke bare skylles ut. Det tar tid før kluten tørker og da får bakteriene kost seg og vokst frem (gitt at man har vasket noe med bakterier). Etterhvert kommer du til et punkt der du må vaske kluten skikkelig og ikke bare henge den til tørk for n-te gang. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det enklere? 🤔

Er jo ikke vanskelig å bytte klut. Er vanskeligere å skylle og tørke tre ulike kluter og holde rede på hva som er hva. 

Enklere og mer hygienisk med forskjellige kluter fordi bordkluter er renere enn gulvkluten og du kan skylle og tørke og slipper å vaske så ofte. 

Hva er vanskelig med å holde kluter fra hverandre? De oppbevares ulikt sted og jeg ser ikke problemet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

90 grader. Bytter klut hver dag. 

Anonymkode: f7f01...e8b

90 er bare tull holder lenge på 75.

Anonymkode: 0e18a...779

• Liker 1
Skrevet

90 er bare tull holder lenge på 75.

Anonymkode: 0e18a...779

Men hvorfor er det viktig for deg om folk vasker sine kluter på 90 eller 75?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Enklere og mer hygienisk med forskjellige kluter fordi bordkluter er renere enn gulvkluten og du kan skylle og tørke og slipper å vaske så ofte. 

Hva er vanskelig med å holde kluter fra hverandre? De oppbevares ulikt sted og jeg ser ikke problemet. 

Det er ikke enklere å hente kluter fra forskjellige steder for å vaske gulv, stoler og bort etter et måltid med småunger enn å ta én klut, vaske bordet først, stolene deretter, gulvet til sist og så legge kluten til vask.

Anonymkode: 7c3d9...4ea

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bytter klut daglig, vi har da vaskemaskin og vasker på minst 70 grder, noen ganger 95.

Anonymkode: e4b5d...979

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper slike universalkluter på butikken. Bruker en om dagen. Vrir opp og har Zalo på. Jeg orker ikke styrt med å vaske i maskin etter få ganger. Til fettflekker osv bruker jeg tørkepapir. 

Anonymkode: 1c25e...958

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er storforbruker av kluter,for hater egentlig brukte kluter. Så skifter hver dag. Og vasker det i vaskemaskinen.

Anonymkode: 449dd...50d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg kjøper slike universalkluter på butikken. Bruker en om dagen. Vrir opp og har Zalo på. Jeg orker ikke styrt med å vaske i maskin etter få ganger. Til fettflekker osv bruker jeg tørkepapir. 

Anonymkode: 1c25e...958

Hmm men føler du at bakteriene dør? 99% av de som svarte skriver at de bytter klut daglig

Anonymkode: cb1c4...16b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.8.2025 den 9.06):

Æsj! Mye bakterier etter 1 dag! VASK DE HVER DAG! BYTT NYE HVER DAG!

Anonymkode: 00476...9fc

😂😂😂

Anonymkode: 15ba9...905

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvor mye plass har du til halvskitne kluter på kjøkkenet egentlig? Jeg henger den over kjøkkenvasken og da er det enklest med kun én. Det er overhodet ikke noe enkelt å skylle og vaske og tørke tre stykker om gangen enn å holde rede på én og hive den i skittentøyet ved dagens slutt. Oppbevares ulike steder? Så du må gå i tre ulike skuffer? 

Et spisebord kan være mye mer grisete enn gulvet... 

Syns overhodet ikke det er vanskelig med én klut og å bytte den ut daglig. 😅

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...